تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۹۱۴۴۸
گزارش نیویورک تایمز از تغییرات گسترده در وزرای عربستان

سریال خانه‌تکانی‌های بن سلمان

(روزنامه همدلي ـ 1395/02/20 ـ شماره 314 ـ صفحه 11)

بر اساس فرمان ملک سلمان، تغییراتی در وزرای دولت صورت گرفته است.به گزارش جماران، روزنامه نیویورک تایمز در کزارشی نوشت: روز شنبه «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی طی دستوراتی پادشاهی شماری از وزرا را تغییر داد و در بخش های دولتی تغییرات گسترده ای را اعمال کرد.این احکام، اولین گام هایی است که به منظور اجرایی کردن طرح «چشم انداز 2030» برداشته می شود. «محمد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان و مسئول نظارت بر سیاست اقتصادی خارجی این کشور که 30 سال بیشتر ندارد، ماه گذشته این طرح را اعلام کرد.این طرح به عنوان یک راهنما برای توسعه کشور در نظر گرفته شده است. هدف از آن تا حدی کاهش وابستگی شدید عربستان سعودی به نفت، تنوع در اقتصاد این کشور و بهبود کیفیت زندگی شهروندان سعودی عنوان شده است.این طرح در زمانی اجرایی می شود که این پادشاهی در اوضاع بدی قرار دارد. نظم منطقه ای که عربستان سعودی در نظر داشت، به واسطه جنگ در عراق، سوریه و یمن و گسترش نفوذ ایران از بین رفته است. همچنین، قیمت های پایین نفت، اقتصاد عربستان را متزلزل کرده و کسری بودجه هنگفتی را برای این کشور به جا گذاشته و پیمانکاران دولتی را در اجرای تعهدات حقوقی شان ناکام گذارده است.

«عادل ملک» اقتصاد دان در دانشگاه آکسفورد گفت: «آنچه شما در حال حاضر در عربستان سعودی مشاهده می کنید، نیاز واقعی برای اصلاحات است که در طبقه بالای حاکمیت بیشتر احساس می شود. شما به وضوح می توانید ببینید که آتشی در زیر صندلی حاکمان روشن شده است.»بسیاری از سعودی ها چشم انداز 2030 را به عنوان یک بیانیه قدرتمند از سوی خانواده سلطنتی می بینند که اغلب در اجرای برنامه های خود و یا آماده سازی برای آینده ناکام می‌مانند. اما بسیاری از تحلیلگران و اقتصاددانان توانایی عربستان سعودی برای دستیابی به این اهداف را زیر سوال می برند.بسیاری از تغییرات که روز شنبه اعلام شد به وضوح در جهت بازسازی دولت به منظور حرکت به سمت این هدف صورت گرفته است.در میان این تغییرات، برکناری «علی النعیمی» وزیر نفت 80 ساله این کشور است که از سال 1995 این پست را در اختیار داشت. نظارت نعیمی بر سیاست نفت این پادشاهی به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت در جهان، او را به یکی از چهره های برجسته در سیاست جهانی نفت تبدیل کرده بود.از زمان آغاز کاهش بهای قیمت نفت در اواسط سال 2014، نعیمی استراتژی عربستان برای حفظ سطح تولید به منظور حفظ سهم بازار خود و تضعیف تولیدکنندگانی مانند امریکا را آغاز کرد. تحلیلگران می گویند در حالی که این استراتژی تا حد زیادی کارساز بوده، به اشباع نفت در بازار جهانی منتهی شده که قیمت ها را پایین نگه داشته است.

نعیمی مشاور دربار سلطنتی و «خالد الفالح» که پیشتر وزیر بهداشت بود، به عنوان وزیر جدید انرژی و صنایع و مواد معدنی، جانشین النعیمی شد.برخی از کارشناسان ظهور فالح به جای نعیمی را به عنوان حرکتی بسیار نمادین محسوب می‌کنند که سیگنال قوی به ساختار قدرت عربستان و همچنین بازارهای بین المللی نفت ارسال می کند. این نشانه دیگری است که شاهزاده محمد در حال تثبیت موقعیت خود به عنوان معمار اصلی سیاست اقتصادی است.در حالی که نعیمی برای بازنشستگی ابراز تمایل کرده بود، برخی تحلیلگران خروج ناگهانی وی از قدرت خود را نشانه ای از نمایش قدرت بیشتر شاهزاده محمد می دانند.«دیوید ال گلدوین» که در وزارت خارجه در اولین دولت اوباما مقام ارشد انرژی بود، گفت: «این یک خروج بی تعارف برای مردی بود که تمام عمر خود را به دنیای نفت عربستان اختصاص داد. اساسا برکناری او به جای بازنشستگی اش اقدامی بسیار غیرمودبانه حتی با معیارهای عربستان بود. شکلی که وی دولت را ترک کرد نشان داد که محمد بن سلمان انتصاب موقعیت های مهم را کارگردانی می کند.»بر اساس تغییرات روز شنبه، وزارت نفت و منابع معدنی به وزارت انرژی، صنعت و منابع طبیعی تغییر نام داد؛ اقدامی که نشان می دهد این کشور می خواهد تنوع درآمدی خود را از نفت اعلام کند.اکثر کارشناسان انرژی بر این باورند که خروج نعیمی از قدرت به این معنا نیست که سیاست این کشور به زودی تغییر می کند؛ به خصوص با توجه به اینکه قیمت نفت به تدریج افزایش می یابد. آنها می گویند تا زمانی که شاهزاده محمد و پدرش خصومت علیه ایران را کنار نگذارند، هیچ تغییری در سیاست های این کشور رخ نخواهد داد.

«مایکل لینچ» رئیس شرکت «مشاوره انرژی استراتژیک و تحقیقات اقتصادی» که مشاور سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) بوده است، گفت: «عربستان سعودی عطسه می کند بازار نفت سرما می خورد، اما من فکر می کنم انتصاب خالد الفالح تغییر چشمگیری نباشد.»بر اساس این دستورات، وزارت آب و انرژی منحل گردید. نام وزارت تجارت و صنعت به وزارت تجارت و سرمایه گذاری تغییر یافته و وزارت نفت و معدن نیز به وزارت انرژی و صنعت و مواد معدنی تغییر نام یافت. نام وزارت امور اسلامی، اوقاف، دعوت و ارشاد به وزارت امور اسلامی، دعوت و ارشاد تغییر یافته و همچنین وزارت حج نیز به وزارت حج و عمره تغییر نام یافت.وزارت کشاورزی به وزارت محیط و کشاورزی تغییر نام یافته و دو وزارت خانه کار و امور اجتماعی در یک وزارتخانه واحد با عنوان وزارت کار و توسعه اجتماعی گنجانده شد.در نهایت تمامی این تغییرات هماهنگی محکم بین شاهزاده محمد - به رغم اینکه پس از ولیعهد فرد دوم این پادشاهی است - و پدرش، سلمان را نشان می دهد.حال باید دید شاهزاده محمد چه گزینه های جدید دیگری را ارائه خواهد کرد.

http://hamdelidaily.ir/?newsid=10619

ش.د9500169

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات