تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۹۱۴۵۷

كناره‌گيري «داود اوغلو» و آينده گنگ سياسي تركيه (بخش دوم)

(روزنامه اطلاعات ـ 1395/02/25 ـ شماره 26438 ـ صفحه 12)

اردوغان در انديشه تثبيت قدرت

ترکيه با کناره‌گيري احمد داود اوغلو، نخست‌وزير اين کشور از رياست حزب حاکم عدالت و توسعه وارد مرحله ابهام سياسي شد.به گزارش تسنيم به نقل از روزنامه السفير، ترکيه با کناره‌گيري احمد داود اوغلو نخست وزير اين کشور از رياست حزب حاکم عدالت و توسعه و به‌تبع آن از نخست وزيري وارد مرحله ابهام سياسي شد به‌ويژه اينکه اين اقدام اوغلو در مرحله‌اي حساس صورت گرفته است و با اين کار عرصه را براي زياده خواهي‌هاي رجب طيب اردوغان به‌منظور ايجاد ساختار رياست جمهوري مورد نظر خود باز گذاشت.

اما حساسيت اين اقدام اوغلو در اين است که کناره گيري او در شرايطي صورت گرفته است که ترکيه با خطر داعش روبه‌رو است و قدرت اقتصادي و درآمدهاي گردشگري اين کشور نيز کاهش يافته است.همچنين بايد در نظر داشت که اوغلو در حالي از رياست حزب حاکم کنار کشيده است که در غرب به‌عنوان «چهره ليبرال» حزب عدالت و توسعه شناخته مي‌شد و توانست بسياري از طرح‌هاي اردوغان و معاملات او را مهندسي کند که آخرين مورد آن نيز موضوع مربوط به تبادل پناهندگان با اتحاديه اروپا بود حال آنکه وي نتوانست اهداف حزب حاکم (ترکيه) را در سوريه تحقق بخشد.

گرچه برخي از نزديکان اردوغان معتقدند اقتصاد کشور از زمان نخست وزيري اوغلو ثبات بيشتري پيدا کرد زيرا وي بيش از هر شخص ديگري با اردوغان هماهنگ بوده و اتفاق نظر داشته است، اما ناظران بر اين باورند که ترکيه در کمتر از 18 ماه براي سومين بار با انتتخابات زودهنگام روبه‌رو خواهد شد.تنها دستور کاري که اکنون دولت در اختيار دارد برگزاري انتخابات زودهنگام و تشکيل نظام رياست جمهوري است که اوغلو چندان از آن استقبال نکرد.

از طرفي،کناره گيري اوغلو در شرايطي صورت گرفته است که غرب و اروپا مرحله حساسي را پشت سر مي‌گذرانند زيرا به کمک‌هاي آنکارا براي جلوگيري از سرازير شدن پناهندگان و نيز مبارزه با تروريسم اميد بسته‌اند و چشم خود را به‌روي اقدامات سرکوبگرانه اردوغان عليه سياستمداران و نيز سرکوب آزادي مطبوعات بسته بودند و جنگي را که در جنوب شرق ترکيه در جريان است نيز ناديده گرفته‌اند. به هر حال اردوغان توانست نخست وزير خود را کنار بگذارد و بار ديگر نشان دهد که قوي‌ترين مرد اين کشور است و آمادگي دارد براي تبديل ترکيه به نظام رياست جمهوري مورد نظر خود هر اقدامي انجام دهد.نکته قابل توجه اينکه کناره گيري اوغلو چند هفته پس از تنش روابط او با اردوغان و تلاش وي براي کاهش اختيارات نخست وزير صورت گرفته است.

با کناره گيري اوغلو از رياست حزب حاکم وي به‌طور خودکار نخست وزيري را نيز از دست مي‌دهد، زيرا ساختار داخلي اين حزب مبتني بر اين است که رئيس حزب پست نخست وزيري را تصدي کند.همچنين در اين شرايط اين احتمال وجود دارد که جانشين اوغلو براي حمايت از تلاش‌هاي اردوغان در راستاي تغيير قانون اساسي و تشکيل نظام رياست جمهوري مورد نظر خود آمادگي بيشتري داشته باشد.در اين ميان «محمد علي کولات» رئيس مؤسسه نظرسنجي «مک دنيس مانليک» که به اردوغان نزديک است، گفت: از اين لحظه به بعد تنها دستور کار ترکيه تغيير ساختار رياست جمهوري و انتخابات زودهنگام است.وي پيش‌بيني کرد که اين انتخابات در ماه نوامبر يا دسامبر (آبان ــ آذر) برگزار شود.

واكنش رسانه‌هاي غربي

خبر استعفاي احمد داود اوغلو نخست وزير تركيه درپي بروز اختلاف با رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه، واكنش رسانه‌هاي غربي را به دنبال داشت.بي‌بي‌سي درگزارشي تحليلي با عنوان: «اردوغان، اوغلو را آورد وبرد» پيامدهاي كناره گيري نخست وزير تركيه از قدرت را مورد واكاواي قرار داد.دراين گزارش ازداود اوغلو به عنوان نخست وزيري «بي حاشيه وبدون درد سر» نسبت به ديگر شخصيت‌هاي برجسته حزب حاكم نامبرده شده است.اين گزارش، سياستگذاري درمسائل اقتصادي، نحوه برخورد با روزنامه نگاران منتقد واختلافات برسر انتخاب نامزدهاي حزب حاكم درانتخابات پارلماني را از مهمترين عوامل اختلاف ميان اردوغان و اوغلو مي‌داند.

همچنين سايت خبري دويچه‌اوله درمقاله‌اي باعنوان «بحران سياسي درتركيه وكناره‌گيري نخست‌وزير» نوشت، به نظر مي‌رسد نخست ‌وزير تركيه جنگ قدرت را به رئيس‌ جمهوري اين كشور‌ باخته است. اختلاف نظر نخست ‌وزير تركيه با رئيس‌ جمهوري اين كشور، دولت تركيه را گرفتار يك بحران سياسي جدي كرده است. درادامه اين گزارش با تاكيد براختلاف درون حزبي وجنگ قدرت آمده است؛ حزب عدالت وتوسعه اخيرا اختيارات نخست‌ وزيرتركيه را محدود كرده است. اين اقدام از ديد ناظران سياسي واپوزيسيون تركيه ضربه‌اي به رئيس‌ دولت ورهبر حزب عدالت و توسعه ارزيابي شد.تارنماي هفته نامه تايم نيز در واكنش به استعفاي اوغلو ازرياست حزب حاكم برتركيه درمقاله‌اي نوشت،داود اوغلو نخست وزيري ميانه رو بود كه درنظر مردم زيرسايه اردوغان جاه طلب وقدرتمند قرار داشت.

تحليلگران براين باورند كه با به حاشيه رانده شدن نخست وزير سابق، تنها رقيب احتمالي رئيس جمهوري تركيه كنار گذاشته شده است.اوغلو و اردوغان گرچه در اين سال‌ها دوست ومتحد يكديگر بودند ولي نشانه‌هاي تنش ميان اين دو بتازگي آشكار شده بود. دراين مقطع حساس که خشونت سياسي درتركيه به اوج خود رسيده ، داود اوغلو نشان داد كه به نسبت اردوغان مصالحه جو تر است.ناظران برمنش متفاوت اين دو نيز اشاره مي كنند. داود اوغلو يك روشنفكر است كه درسابقه خود كسوت ديپلماتيك وتصدي وزارت امورخارجه را نيز داشته و در زمينه سياست خارجي و نظريه سياسي تركيه كتاب‌هايي تاليف كرده است. ازطرف ديگر، اردوغان شهردار سابق استانبول وفوتباليست سابق است و تحليلگران مي گويند كه روز به روز تمايلش براي تحكيم پايه‌هاي قدرت بيشتر مي شود.

پشت پرده استعفاي داود اوغلو

اردوغان رهبري خود را بر داوود اوغلو تحميل کرد و اوغلو نيز اين مسئله را پذيرفت. در واقع رئيس جمهوري ترکيه همچنان اصرار دارد منصب «تنها رهبر ترکيه»‌را در اين مرحله در اختيار داشته باشد و اوغلو نيز پذيرفت که مدير اين حزب و دولت باشد نه رهبر آن.به گزارش فارس، احمد داود اوغلو نخست وزير ترکيه چهارم مي اعلام کرد از پست خود در رياست حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم) کناره‌گيري مي‌کند. جلسه مهم حزب عدالت و توسعه ترکيه به رياست «احمد داود اوغلو» تشکيل و در جريان آن اعلام شد که کنگره فوق‌العاده اعضاي حزب حاکم در 22 ماه مي (2 خرداد) تشکيل خواهد شد و داوود اوغلو براي رياست حزب حاکم نامزد نخواهد شد.شبکه خبري الجزيره با اشاره به اين مسئله گزارش داد، داود اوغلو خواستار برگزاري کنگره فوق‌العاده براي انتخاب رئيس جديد حزب شد. اين اقدام به معناي استعفاي او از رياست حزب و رياست دولت است. البته استعفاي وي اعتراض به دخالت‌هاي رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهوري ترکيه در کار دولت و اين حزب است.

وبگاه خبري «ترکيا بوست» درباره پشت پرده استعفاي اوغلو مي‌نويسد، داستاني در سپتامبر گذشته و در نخستين شب کنگره عمومي حزب عدالت و توسعه اختلاف شديدي ميان اوغلو و اردوغان به وجود آمد.اوغلو بر اين باور بود اردوغان که در حال حاضر به عنوان رئيس جمهوري ايفاي نقش مي‌کند فاصله برابري با همه احزاب دارد. از اين روي بدون مشورت با اردوغان و افراد وابسته به او ليست موسساتي را آماده کرد تا از شرکت‌کنندگان در اين کنگره بخواهد به آن رأي دهند. اين مسئله نيز خشم اردوغان را در پي داشت و سبب شد که اقدامات عملي را براي تصحيح سوء برداشت اوغلو انجام دهد.

به گزارش اين وبگاه، در اواخر شب کنگره، به داود اوغلو خبر رسيد که «بينالي يلديريم» - که يکي از مهمترين افراد وابسته به اردوغان در حزب عدالت و توسعه است - امضاي اکثر افرادي را که در آن کنفرانس شرکت داشتند جمع کرده و آماده است که رياست اين حزب را به دست گيرد و داود اوغلو را کنار بزند. داود اوغلو نيز مستقيما نزد اردوغان مي‌رود تا از صحت اين خبر جويا شده و مطمئن شود که آيا اردوغان اين شبه کودتا را طرح ريزي کرده است يا خير؟ اردوغان نيز در پاسخ به اوغلو مي‌گويد: من از کار يلديريم اطلاع دارم. همان گونه که از اقدامات تو مطلع هستم. مي‌تواني انتخاب کني.

بنا‌بر‌اين گزارش، نتيجه ديدار اوغلو و اردوغان در آن شب در نتايج کنفرانسي که يلديريم در آن نامزد نشد مشخص شد. اين مسئله بدين معنا بود که اردوغان رهبري خود بر داود اوغلو را تحميل کرد و اوغلو نيز اين مسئله را پذيرفت. اين مسئله همچنين نشان مي‌دهد که اردوغان همچنان اصرار دارد منصب «تنها رهبر ترکيه»‌را در اين مرحله در اختيار داشته باشد و اوغلو نيز پذيرفته است که مدير اين حزب و دولت باشد نه رهبر آن؛ مسئله‌اي که سبب شد استعفا دهد .اردوغان از روز نخست نشان داد که در انجام وعده‌هاي روزهاي انتخابات رياست جمهوري که مربوط به نظام سياسي بود جدي است؛ نظامي که وعده داده بود آن را به نظام رياستي تبديل خواهد کرد که رئيس جمهوري، تنها رئيس قوه مجريه خواهد بود و مجبور نيست به هيچ حزبي وابسته نباشد.

اردوغان به اندازه‌اي شفاف بود که در تابستان گذشته گفته بود روند انتقال از نظام پارلماني به نظام رياستي عملا صورت گرفته است و تنها بايد در قانون اساسي جديد ترکيه تأييد و تصويب شود.به گزارش اين وبگاه، همه آنچه در بالا گفته شد وقايع و اظهاراتي است که در عرصه سياسي ترکيه وجود دارد؛ يعني درست بعد از اينکه اردوغان از دو سال گذشته در انتخابات رياست جمهوري موفق شد .بنا بر اين گزارش، نکته مهم در اين مسئله اين است که اوغلو از آغاز، راه را اشتباه رفت؛ زيرا با وجود اينکه از نگاه اردوغان به نظام سياسي مطلع بود باز هم ترجيح داد که با او همراه شود. وي همچنين مي‌دانست که حزب عدالت و توسعه با تمامي اعضاي خود از دستورات اردوغان و افراد وابسته به وي سرپيچي نمي‌کند و اردوغان را تنها رهبر ترکيه مي‌دانند و فرقي ندارد که نام رئيس اين حزب چه باشد .

ترکيا بوست در پايان تأکيد مي‌کند، از آنجايي که اردوغان از روز نخست شناخته شده بود و اوغلو نيز اين واقعيت را پذيرفته بود، مناسب نيست که در حال حاضر اين واقعيت را تغيير دهد. ما در اينجا از مشروعيت دموکراتيک و قانوني تلاش اوغلو سخن نمي‌گوييم بلکه روي سخن ما درباره واقعيتي است که مي‌گويد او در اين درگيري شکست خواهد خورد. همچنين اگر نخست وزير ترکيه در حال حاضر به فکر عقب‌نشيني باشد و به اين بيانديشد که در دور بعدي انتخابات به دور از سيطره اردوغان خواهد توانست بازگردد اشتباه بزرگتري را مرتکب شده است؛ زيرا وي يک دهه لباس رياست بر تن داشت و در برهه کناره‌گيري‌اش متحمل حملات سختي خواهد بود و به او اجازه داده نخواهد شد به آن صورتي که مي‌خواهد بازگردد بلکه به صورت ضعيفتر بازخواهد گشت. ولي با همه مسائلي که گفته شد باقي ماندن اوغلو در دولت و تلاش براي حل اين مشکلات براي ترکيه و ملت آن ضرر کمتري در پي خواهد داشت.

در همين حال،کناره‌گيري زودهنگام داوداوغلو از قدرت نشانه تسلط مطلق و بلامنازع اردوغان بر حزب عدالت و توسعه و نهادهاي اجرايي اين کشور است. مقامات ترکيه اعلام کردند حزب حاکم بر اين کشور قصد دارد «احمد داوداوغلو» نخست وزير فعلي را با نزديک شدن به پايان دوره سمتش، طي يک مجمع فوق‌العاده با فرد ديگري جايگزين کند.پنج نفر از مقامات حزب عدالت و توسعه در گفتگو با خبرگزاري «رويترز» گفتند، اين تصميم بعد از جلسه «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهوري ترکيه با داوداوغلو که بيش از يک ساعت به طول انجاميد، گرفته شد.

اين در حالي است که تنش علني ميان دو نفر طي هفته‌هاي اخير روبه فزوني گذاشته بود.بر اين اساس، طرح اردوغان براي تغيير حکومت پارلماني ترکيه به رياست اجرايي، از سوي داوداوغلو با حمايت چنداني مواجه نشد. برکناري وي مي‌تواند راه را براي جانشيني که بيشتر حامي تمايلات قدرت طلبانه اردوغان براي تغيير قانون اساسي و دادن اختيارات بيشتر به رئيس جمهوري باشد، هموار کند. اقدامي که ازسوي مخالفان با عنوان افزايش استبداد تعبير شده است.يکي از مقامات حزب حاکم اعلام کرد رئيس جمهوري و نخست وزير بر سر نشست فوق‌العاده به توافق رسيدند و احتمال نمي‌رود که داوداوغلو دوباره نامزد شود.

برکناري داوداوغلو درحالي مطرح شده که ترکيه با چالش‌هاي امنيتي روزافزوني مواجه است.«ولفگانگ پيکولي» رئيس بخش تحقيقات سازمان اطلاعاتي «تِنِئو» کناره‌گيري زودهنگام و احتمالي داوداوغلو از قدرت را نشانه تسلط مطلق و بلامنازع اردوغان بر حزب عدالت و توسعه و نهادهاي اجرايي دانست و گفت: «در کوتاه مدت رکود سياسي بر ترکيه حاکم خواهد شد و با انتخاب شدن يک رهبر جديد براي حزب، تلاش قاطع‌تري براي اصلاحات قانون اساسي نياز خواهد بود.گفته مي‌شود اين مجمع فوق‌العاده بين روزهاي 21 مه و 6 ژوئن (1 تا 17 خرداد) تشکيل خواهد شد و اردوغان نيز هشدار داده که خلاء قدرت در راس دولت نبايد احساس شود. جانشين‌هاي احتمالي سخنگوي دولت، وزير دادگستري، وزير حمل‌ونقل و وزير انرژي فعلي ترکيه هستند. رويترز در پايان تاکيد کرد که تلاش اردوغان براي در دست گرفتن هرچه بيشتر قدرت، ميان او و داوداوغلو شکاف انداخته و طيف وسيعي از مشکلات ترکيه از روابط با اروپا تا زندانيان سياسي داخلي را تحت تاثير قرار داده است.

پايان پيوند سياسي اردوغان- داوداوغلو

رسانه‌هاي عربي در روزهاي گذشته با محور قرار دادن موضوع كناره گيري «احمد داوداوغلو» از رهبري حزب «عدالت و توسعه» و اختلاف‌هاي راس هرم قدرت در تركيه به تحليل و بررسي زمينه‌ها و پيامدهاي اين رخداد پرداختند.داووداوغلو پس از حدود دو سال نخست وزيري در تركيه، پنجشنبه شانزدهم ارديبهشت از سمَت خود كنارگيري كرد و خواستار برگزاري كنگره عمومي فوق العاده حزب حاكم عدالت و توسعه در بيست و دوم ماه جاري ميلادي (دوم خرداد) براي تعيين رييس تازه اين حزب شد.

اين در حالي است كه داوداوغلو در پي پيروزي حزب حاكم در انتخابات پارلماني آبان ماه پارسال، در قامت رهبر حزب پيروز تنها چند ماه است كه از سوي «رجب طيب اردوغان» رييس جمهوري تركيه مامور تشكيل كابينه شده بود.از همان زمان البته زمزمه‌هاي بسياري درباره اختلاف‌هاي رييس جمهوري و نخست وزير وجود داشت. اخيرا هم شوراي اجرايي حزب با برگزاري نشستي به كاهش اختيارات داووداوغلو در انتصاب رييسان استاني حزب اقدام كرد. او يك روز پس از ديدار با رئيس جمهوري از رياست حزب حاكم كناره‌گيري كرد. در اين گزارش برخي تحليل‌هاي رسانه‌هاي عربي درباره كناره‌گيري داوداوغلو از قدرت و تحولات سياسي تركيه مورد توجه و بررسي قرار گرفته است.

زمينه‌هاي بروز اختلاف ميان رهبران آنكارا

روزنامه «العرب» چاپ لندن، «السفير» لبنان و روزنامه‌هاي الكترونيكي «عربي 21» و «اليوم السابع» مصر با اشاره دلايل به كنارگيري داوداوغلو، پيش بيني كردند تركيه پس از اين با چالش‌هاي سياسي روبرو شود. روزنامه الكترونيكي عربي 21 مصر در گزارشي به قلم «رائد محمود» نوشت: اختلاف ميان اردوغان و داوداوغلو گمانه زني‌ها درباره آينده اوضاع داخلي و خارجي تركيه به عنوان يك كشور محوري در منطقه پر‌التهاب خاورميانه را افزايش داده است.به نوشته روزنامه اليوم السابع نيز، با جدا شدن داوداوغلو از اردوغان، آينده تركيه در‌هاله‌اي از ابهام فرو خواهد رفت.

اين در شرايطي است كه داوداوغلو توافق درباره پناهجويان را با اتحاديه اروپا مديريت مي كرد. با كناره گيري داوداوغلو، توافق پناهجويان با اتحاديه اروپا، مساله كردها و رويارويي با تكفيري‌ها با خطر روبرو خواهد شد. نبودن او در كنار اردوغان، تركيه را در مسير نامطلوبي پيش خواهد برد. اردوغان به اين مساله پي نبرده كه داوداوغلو بود كه بسيار خوب كارها را با اتحاديه اروپا به پيش مي برد.

روزنامه العرب هم نوشت، اردوغان رييس جمهوري تركيه برنمي تابد كه كسي در برابر تلاش‌هاي وي براي قبضه كردن قدرت در كشور مقاومت كند، حتي اگر اين مخالف داوداوغلو يكي از نزديكان اردوغان و صاحب نظريه «تجربه اسلام سياسي» در تركيه باشد. اردوغان سال 2014 ميلادي داوداوغلو را به نخست وزيري برگزيد تا ماموريت اصلاح قانون را به انجام رساند. وي در اين چارچوب اختيارات گسترده اي داشت. در پي بروز اختلافات اما اردوغان هفته پيش اختيار انتخاب مسئولان حزب در استان‌ها را از وي گرفت. اين تصميم، نخستين ضربه براي خلع اختيارات داوداوغلو بود.

در ادامه از روزنامه العرب مي خوانيم: تحليلگران ترك بر اين باورند براي اردوغان دشوار است كه وجود شخصي با كفايت سياسي را كه در حزب با وي رقابت مي كند، بپذيرد. اختلاف او با داوداوغلو قابل پيش بيني بود. به ويژه كه وي شخصي توانا است كه اردوغان پيش از اين از او بهره‌هاي بسياري برد. .به گفته «التر توران» مدرس علوم سياسي دانشگاه «بيلچي» استانبول، درگيري ميان اردوغان و داوداوغلو اكنون آغاز شده و آشكار است كه اين 2 تن سياستمداراني بلند پروازند و اين مساله به خودي خود كافي است تا به تنش بزرگ بر سر قدرت در داخل حزب بيانجامد.

به نوشته العرب، تصميم كاهش اختيارات داوداوغلو كه 29 آوريل در كميته اجرايي حزب عدالت و توسعه گرفته شد، نقطه آغازي در جنگ درون حزبي بود؛ حزبي كه از زمان رسيدن به قدرت در سال 2002 تاكنون به همگرايي و انسجام خود مي باليد و اكنون اختلاف ميان اين دو فرد موثر حزب، شكاف‌هايي را به دنبال خواهد داشت. اينك اردوغان بسياري از دوستان خود را از دست داده است اما داوداوغلو هنوز در داخل و خارج حزب دوستان بسياري دارد.به باور توران، حزب عدالت و توسعه تاكنون موفق شده بود كه جلوي معطوف شدن اختلاف‌هاي داخلي به اختلاف بر سر قدرت را بگيرد. اكنون احتمال دارد تنش در حزب عدالت و توسعه پيامدهاي گسترده‌اي در تركيه به بار آورد زيرا اين كشور از چالش‌هايي نظير تهديدهاي تكفيري‌ها، آغاز درگيري كردها، جنگ در سوريه و سرازير شدن پناهجويان رنج مي برد.

به نوشته العرب، بسياري بر اين باورند نگراني اردوغان از افزايش محبوبيت داوداوغلو سبب تحولات اخير شده است زيرا به سبب اشتباه‌هاي رييس جمهوري تركيه در سياست داخلي و خارجي، محبوبيت وي به طور قابل ملاحظه اي كاهش يافته است. اردوغان در عمل كردن به تعهدهاي خود براي ادغام كردها از نظر سياسي و فرهنگي در دولت شكست خورده است. او به گزينه نظامي روي آورده است. اين در حالي است كه اين گزينه، پيش از اين با شكست روبرو شده است. گزينه نظامي مشكلات امنيتي بسياري را براي كشور كه از بحران‌هاي اقتصادي رنج مي برد به بار خواهد آورد. تركيه به سبب از دست دادن بازارهاي روسيه و بحران سوريه با مشكلات اقتصادي روبرو شده است. ناظران بر اين باورند كه دخالت تركيه در مساله سوريه يكي از علت‌هاي تيره شدن روابط ميان اردوغان و داوداوغلو صاحب نظريه «به صفر رساندن مشكلات با كشورهاي همسايه» است.

اين در حالي است كه اردوغان با تنش آفريني خود اين راهبرد را تبديل به «سياست صفر دوست» در منطقه كرده است. به نوشته روزنامه السفير، «تيموتي آچ» كارشناس امور تركيه بر اين باور است كه رخدادهاي اين كشور داراي اهميت بالايي است و مسير تركيه را در زمينه مردمسالاري، سياست‌هاي اقتصادي و اجتماعي و نيز راهبردي ترسيم خواهد كرد. پس از اين همه قدرت در دست رييس جمهوري خواهد بود و او و شمار اندكي از مشاورانش تصميم‌هاي اصلي كشور را خواهند گرفت.

سناريوهاي پيش روي تركيه

روزنامه‌هاي «الحيات» چاپ لندن و روزنامه الكترونيكي عربي 21 مصر به سناريوهاي احتمالي پبش روي تركيه پس از كناره گيري داوداوغلو پرداختند. به نوشته روزنامه الحيات، مقام‌هاي نزديك به حزب عدالت و توسعه بر اين باورند كه پركردن شكاف ميان اردوغان و داوداوغلو بسيار دشوار است، مگر اينكه ميانجيگراني وارد عمل شوند اما اين وساطت نيز بسيار سخت است زيرا اكنون حزب عدالت و توسعه به سه جريان اردوغان، داوداوغلو و «عبدالله گل» رييس جمهوري پيشين، تقسيم شده است.

اين مقام‌ها بر اين باورند كه جابجايي داوداوغلو با رهبري ديگر سبب خواهد شد تركيه در تابستان آينده شاهد يك انتخابات زودهنگام باشد.الحيات همچنين به نزديكي ديدگاه داوداوغلو با مقام‌هاي اتحاديه اروپا و آمريكا و نيز نگراني غربي‌ها از تحولات تركيه و كنارگذاشتن نخست وزير اشاره كرد.از طرفي،به نوشته روزنامه الكترونيكي عربي 21 مصر، «سعيد الحاج» كارشناس امور تركيه، رويدادهاي اين كشور را يك كودتاي نرم از طرف اردوغان عليه داوداوغلو بر شمرد. به باور اين كارشناس، اگر اين اختلاف‌ها ادامه يابد از كنترل خارج مي شود و در همه مسايل داخلي و خارجي تركيه به طور چشمگيري اثرگذار خواهد بود.          ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\05\05-13\20-00-34.htm&storytitle=%C7%D1%CF%E6%DB%C7%E4%20%CF%D1%20%C7%E4%CF%ED%D4%E5%20%CA%CB%C8%ED%CA%20%DE%CF%D1%CA

ش.د9500175

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات