(روزنامه ابتكار – 1394/10/17– شماره 3334 – صفحه 10)
* آقـای شکورایراد، ثبتنامها به پایان رسیده و در اسفند امسال انتخابات برگزار میشود؛ ارزیابی شما از آرایش سیاسی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی چگونه است؟
** در این رابطه میتوان تحلیل نسبتا جدیدتری ارائه داد. فکر میکنم نه تنها برای عموم اصلاحطلبان بلکه برای ملت عزیز ایران نیز روشن و واضح است که اصلاحطلبان با عزمی جدی وارد انتخابات شدهاند؛ به این نشان که تعداد ثبتنامکنندگان دو برابر دورههای گذشته بوده و این، وجود امید در بین کنشگران سیاسی و در بین مردمی که به اتکا آن ها این افراد ثبتنام کردهاند را نشان میدهد. به عبارتی هر شخصی که نامنویسی میکند در حقیقت بازتابی از وضعیت روحی قسمتی از جامعه را بروز میدهد و مشخص میکند نوع نگاه آنها به انتخابات چگونه است. معنای دقیق نامنویسی بیش از 12 هزار نفر برای انتخابات مجلس دهم این است که امید به انتخابات و نتیجه آن بیش از دو برابر دفعات پیش شده است بنابراین در این رابطه شرایط مطلوبی را ناظر هستیم. شاید موضوع رد صلاحیتها مساله چالشبرانگیزی باشد، اما فکر نمیکنم این قضیه بتواند شتابی را که جامعه ابتدا به سمت ثبتنامها و بعد به سوی انتخابات در پیش گرفته سلب کند.
قطعا در انتخابات اسفندماه امسال، انتخاباتی باشکوه، پر شور و با مشارکتی حداکثری خواهیم داشت و تحولی بزرگ در رویکردهای مجلس شورای اسلامی دهم خواهیم دید. از طرفی دیگر در کنار وضعیت مطلوبی که اصلاحطلبان در عرصه نامنویسی از خود نشان دادند، اصولگراها بر عکس اصلاحطلبان رفتار کردند؛ یعنی وازدگی از خودشان نشان دادند. به این نشان که تعدادی از افراد شاخص اصولگرا برای انتخابات امسال نامنویسی نکردند یا برخی از افراد اصولگرا در نقاط و حوزههای دور نامنویسی کردند تا شاید بتوانند فرجی بیابند.
به نظر میرسد اصولگرایان پذیرفتهاند در مجموع انتخابات را باختهاند و در این باره نیز بعضاً تصریح میکنند. آنها در مراکز استانها به ویژه تهران روزنه امیدی را برای برد خودشان مشاهده نمیکنند. بنابرهمه این موارد شرایط مطلوبی برای اصلاحطلبان ایجاد شده است و ما را به نتایج انتخابات مجلس دهم امیدوار کرده است.
* اشاره کردید تعداد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی دو برابر ادوار گذشته بوده، فکر میکنید دلیل این افزایش چیست؟ عملکرد مجلس نهم چه تاثیری در این مورد داشته است؟
** در حقیقت افزایش تعداد ثبتنامکنندگان، نتیجه و دستاورد انتخابات ریاست جمهوری سال 92 است به عبارتی مردم دیدند که در بدترین شرایط از راهکار و گذرگاه انتخابات میتوانند به شرایط مطلوبتری دست یابند. شرایط کشور از نظر اقتصادی در مرحله سختی قرار دارد چرا که اینکه اثرات تحریمها همچنان باقی است. همچنین کاهش قیمت نفت نیز شرایط بغرنج اقتصادی را مضاعف کرده است، با وجود این مردم همچنان امیدوارند. شرایط نا به سامان اقتصادی مردم را ناامید نکرده چراکه انتخابات سال 92 امیدی را برای آنها به وجود آورده که خوشبختانه همچنان پا برجاست. بنابراین مردم میتوانند تحول دیگری را همچون انتخابات سال 92 در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رقم بزنند و گام قبلی خودشان را در اسفند امسال با گام جدیدی تکمیل کنند.
* فکر میکنید اصلاحطلبان در این فرصت به لیست واحدی خواهند رسید؟
** چشمانداز موجود ما را کاملا مجاب میکند که اصلاحطلبان به لیست واحد میرسند ما هیچ نگرانی و دغدغهای در این خصوص نداریم و فکر هم نمیکنم نگرانیهای جدیدی تولید شود، اما تنها موردی که ممکن است این است که قضیه رد صلاحیتها اصلاحطلبان را با چالش و سرخوردگی روبهرو کند. به عقیده من، انسجام و امید حاصل شده تا حد زیادی مانع از بروز سرخوردگیها میشود. یعنی رد صلاحیتها تاثیر چندانی در روند مشارکت مردم یا حضور اصلاحطلبان در انتخابات امسال نخواهد داشت.
* با این همه آیا ممکن است اصلاحطلبان به جز لیست اصلی واحد، لیستهای جانبی هم ارائه دهند؟
** خیر، خبری از لیستهای جانبی نیست. ما یک لیست واحد اصلاحطلبان خواهیم داشت و در بدترین شرایط ممکن است خردهلیستهایی توسط افرادی که خیلی در زمره اصلاحطلبان شاخص نیستند مطرح شود. البته بعید میدانم این مساله تاثیر چندانی در فضای انتخابات داشته باشد. اگر چه این موضوع مورد بهرهبرداری جناح مقابل قرار خواهد گرفت. همین الان هم اگر اخبار 20:30 را تماشا کنید عدم توازن در انعکاس اخبار اصلاحطلبان را می بینید. یعنی اخبار اصلاحطلبان که پایگاههای اجتماعی وسیعی در کشور دارند، اصلا بیان نمیشود و متاسفانه اشخاصی به عنوان اصلاحطلب به مردم معرفی میشوند که جامعه به آنها توجهی ندارد.
* به عقیده شما، لیستی مانند تهران که 30 نماینده نیاز دارد باید بر اساس چه ویژگیها و شاخصهایی بسته شود؟
** از بین کسانی که اصلاحطلب باشند یعنی آنهایی که ادعای اصلاحطلبی دارند یا اشخاصی اصلاحطلب آنها را به عنوان اصلاحطلب معرفی میکنند. نهایتا این افراد از مرحله تایید صلاحیتها عبور میکنند، اما افرادی که از بین آنها شانس رایآوری بیشتری داشته باشند، انتخاب شده و در لیست قرار میگیرند. بنابراین بعد از تایید صلاحیتها دیگر ملاک و معیار افراد فقط بر اساس شایستگی سنجیده نمیشود بلکه میزان رایآوری افراد نیز بسیار مهم است به خصوص در حوزههایی که تک نماینده هستند. اما در تهران تلفیقی از این مواردی که گفتم اجرایی میشود. در تهران لیست است که نهایتا رای میآورد به همین جهت در لیست تهران ترکیبی از افراد شایسته، لایق، جدید و رایآور را در کنار هم شاهد خواهیم بود.
* به چهرههای جدید در لیست اشاره کردید؛ به نظر شما این افراد تا چه اندازه شانس ورود به لیست واحد را دارند؟
** به عقیده من، چهرههای جدید شانس بسیار زیادی دارند تا در لیست واحد حضور داشته باشند. تجربه نشان داده که مردم در دورههای مختلف حداکثر 25 درصد نمایندگان پیشین را انتخاب میکنند چراکه ملت خواستار چهرههای جدید هستند. بنابراین احتمال اینکه چهرههای جدید در لیست قرار بگیرند و آنها بتوانند لیست را تقویت کنند، زیاد است. معمولا با حضور چهرههای جدید در لیست مخالفتی وجود ندارد و فقط ممکن است تعداد موافقان و افرادی که آنها را میشناسند کم و اندک باشند.
بنابراین اصلاحطلبان نمیتوانند با معیار واحدی لیست 30 نفره تهران را ببندند و قطعا کسانی در لیست قرار میگیرند که از نظر رایآوری به لیست کمک کنند. همچنین انسانهای شایستهای در لیست حضور خواهند یافت که لیست از نظر رایآوری به آنها کمک میکند بنابراین ممکن است هر دو اینها در لیست تهران مد نظر قرار گیرد.
* بارها شنیده شده، ممکن است تعدادی از نمایندگان ادوار در لیستها قرار بگیرند آیا چنین حرفی صحت دارد؟
** خیر سهمیهبندی معیار نیست و فکر هم نمیکنم این موضوع امکانپذیر باشد چراکه توزیع نمایندگان بین احزاب و اشخاص وزینی که جزء شورای عالی سیاستگذاری هستند، امکانپذیر نیست. به عقیده من، بر اساس سهمیهبندی نمیتوان پیش برویم و اگر هم چنین اتفاقی رخ دهد قطعا با معیارهای اصلی خودمان مخالفت کردیم. اساسا فکر نمیکنم در بستن لیست تهران سهمیهبندی رخ دهد.
* آیا سهمیهبندی هم در احزاب اتفاق نمیافتد؟ به طور مثال؛ اگر حزبی چند نماینده یا اشخاصی را بر این اساس معرفی کند چطور؟
** ببینید، معیارهای مختلفی در لیست تهران اثرگذار است به همین دلیل نمیشود با ملاک یا معیار واحدی لیست تهران را بست. بنابراین لیست تهران با تلفیقی از رویکردهای مختلف بسته میشود، اما ضعیفترین رویکرد، رویکرد سهمیهبندی خواهد بود.
* در مورد سر لیست چطور؟
** هنوز درباره سر لیست صحبتی نشده است، اما باید شاخصترین فردی که میتواند برای رایآوری به لیست کمک کند، سر لیست قرار گیرد نه اینکه بخواهد از لیست اعتباری کسب کند.
* گویا محمدرضا عارف، نزدیکترین فرد برای سر لیستی اصلاحطلبان است.
** به صورت کلی این طور به نظر میرسد. همانطوری که برای ریاست وی برای شورای عالی سیاستگذاری اجماع به وجود آمد هنوز هم این اجماع به قوت خود باقی است و احتمالا اجماع بر سر، سر لیستی و نامزدی محمدرضا عارف در تهران رخ خواهد داد.
http://ebtekarnews.com/?newsid=31223
ش.د9405354