تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۹۱۵۸۴
سفیر ایران در سوريه:

از نظر بشار اسد، سردار سلیمانی اسطوره نجات است

(روزنامه شرق - 1394/10/21 - شماره 2492 - صفحه 1)

گروه سياست: «محمدرضا رئوف‌شیبانی»، سفیر ایران در سوریه در مصاحبه با خبرگزاري «حوزه» با بیان اینکه «حضور سردار سلیمانی در جبهه‌‌های مقاومت سوریه قطعا تأثیرات بزرگ روانی دارد»، گفت: «حاج قاسم خودش را سرباز مقاومت می‌‌داند و ابتکار عمل‌‌هایی که در طول این مدت در رزم‌آوری نظامیان سوری انجام داده، نزد دوست و دشمن کاملا محسوس است». او افزود: «بدون تردید سردار سلیمانی از اصلی‌‌ترین عناصری بود که عراق را در‌برابر تروریست‌‌ها نجات داد. ایشان مهم‌‌ترین فردی بود که در سخت‌‌ترین شرایط یعنی زمانی که سوریه در آستانه تسخیر توسط گروه‌‌های تروریستی و سقوط دمشق بود، به داد آن رسید».

سفیر ایران در دمشق، همچنین گفت: «از نظر آقای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، سردار سلیمانی اسطوره نجات است و هم‌زمان، اسطوره رعب و وحشت برای جریان‌های مقابل». او درباره ائتلاف ١+٤ نیز گفت: «ائتلاف ١+٤ یعنی همکاری چهار کشور ایران، روسیه، سوریه و عراق و یک جنبش حزب‌الله لبنان برای نابودی تروریسم در سوریه. سوریه در این ائتلاف وجه اصلی به حساب می‌‌آید، چراکه قرار است تمام اقدامات در خاک این کشور انجام شود و سربازان سوری، قوای نظامی این ائتلاف را تشکیل می‌‌دهند. حزب‌الله نیز رزمندگان خود را به‌عنوان نیروهای کمکی به سوریه اعزام کرده است».

«رئوف‌شیبانی» درباره نقش ایران در این ائتلاف نیز گفت: «فرماندهان نظامی ایران به‌عنوان مستشار به پیاده‌نظام‌‌ها (ارتش سوریه و نیروهای مقاومت) آموزش‌‌های نظامی می‌‌دهند و روسیه نیز نیروی هوایی خود را مأمور پشتیبانی از حملات زمینی علیه تروریست‌‌ها کرده است». او افزود: «بغداد صرفاً در مقام مستشاری و به‌عنوان یک عضو حاضر در اتاق عملیات مشترک حضور دارد. یعنی در‌حقیقت، وجود و حضور عراق برای مراحل بعد از عملیات سوریه است». او درباره امداد‌رسانی به دو شهرک شیعه‌نشین «فوعه» و «کفریا» نیز گفت: «قبلا به‌هیچ‌عنوان اجازه نمی‌‌دادند تا اینکه توافق‌نامه الزبدانی در مقابل فوعه و کفریا به امضا رسید. ماده اول این توافق‌‌نامه که آتش‌بس باشد بین دو طرف اجرا شد و بر‌اساس آن نمی‌بایست در الزبدانی، فوعه و کفریا درگیری صورت می‌‌گرفت». او افزود: «روند اجرائی قیود بعدی آن که عبارت است از انتقال مجروحین و ١٠ هزار نفر از اهالی فوعه و کفریا، خروج خانواده‌‌های مسلحین از زبدانی، ارسال کمک‌‌های انسانی، دارو و تجهیزات پزشکی به این دو شهرک شیعه‌نشین و... مقداری زمان برد».

سفیر ایران در سوریه افزود: «برخی از گروه‌‌های تروریستی که در فوعه و کفریا بودند، خیلی زیر بار اجرای چنین توافقی نمی‌‌رفتند، ولی از یک ماه گذشته مرحله ارسال مساعدت‌‌های انسانی به فوعه و کفریا شروع و در جریان آن، ده‌‌ها کامیون مواد غذایی و بعضا دارویی به این دو شهرک شیعه‌نشین ارسال شد. بندهای دیگر این توافق‌نامه نیز به مدیریت جمهوری اسلامی و نمایندگانی از شیعیان سوریه و با نظارت سازمان ملل در حال پیگیری است». او در‌خصوص دو شهرک شیعه‌نشین دیگر هم گفت: «پیش‌‌تر، ارسال مساعدات به فوعه و کفریا از طریق هوا انجام می‌‌شد که با گشایش دالان امدادرسانی توسط سازمان ملل، ان‌شاءالله که از طرف گروه‌های تروریستی مشکل‌تراشی نشود و بتوانیم این دو شهرک شیعه‌نشین «نبل» و «الزهرا» را نیز به‌صورت منظم امداد‌رسانی کنیم».

http://www.sharghdaily.ir/News/83160

ش.د9405275

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات