تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۲۰۳۰

هدف آمریکا از تغییر موضع در قبال انصارالله چیست؟

آنچه در این هفته از زبان «جاستین سایبریل» هماهنگ کننده مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا، صادر شد از یک طرف، نوعی همسویی با مواضع وزیر امورخارجه عربستان و از طرف دیگر موضعی مرتبط با مذاکرات صلح یمن که جنبش انصارالله از طرف‌های اصلی آن هستند، تلقی می‌شود. اما این تلقی نیز، دیگر فرضیات و گمانه زنی‌های مطرح شده در این خصوص را باطل نمی‌کند؛ زیرا نشانه‌های دیگری در این ارتباط وجود دارد که از تغییر برخی رویکردها در قبال عربستان و در نتیجه در برخورد با انصارالله یمن حکایت دارد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
 به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از پایگاه خبری تحلیلی الوقت، جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در یادداشتی در این پایگاه، به موضوع تغییر ادبیات و لحن امرکائی ها در مقابل انصار الله یمن پرداخت. وی می نویسد:
اظهارات اخیر «جاستین سایبریل» هماهنگ کننده مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا، در این خصوص که: «آمریکا، انصارالله را یک سازمان تروریستی نمی‌داند» و تصریح وی در این باره که «انصارالله یک طرف درگیر و طرفی در مذاکرات برای حل و فصل این درگیری هستند» گمانه زنی‌ها و تحلیل‌های مختلفی را در پی داشت تا آنجا که حتی برخی از کارشناسان مسایل منطقه، این موضع گیری «جاستین سایبریل» را یکی از نشانه‌های تغییر سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا به ویژه در قبال عربستان توصیف کردند. حال آن که اعلام چنین موضعی با نوشته‌های توئیتری چندهفته پیش «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان در باره انصارالله یمن، هیچگونه تمایز آشکاری را نشان نمی‌داد. «عادل الجبیر» در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «در صورت اختلاف و یا توافق با انصارالله، آنها همچنان بخشی از بافت اجتماعی یمن هستند.» این نیز موضعی بود که پرسش‌هایی را به وجود آورد و با توجه به مذاکرات صلحی که در کویت بین طرف‌های یمنی درحال برگزاری بود، به فضای حاکم بر این مذاکرات و الزامات و مقتضیات مربوط به آن نسبت داده شد.   
بنابراین آنچه در این هفته از زبان «جاستین سایبریل» هماهنگ کننده مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا، صادر شد از یک طرف، نوعی همسویی با مواضع وزیر امورخارجه عربستان و از طرف دیگر موضعی مرتبط با مذاکرات صلح یمن که جنبش انصارالله از طرف‌های اصلی آن هستند، تلقی می‌شود. اما این تلقی نیز، دیگر فرضیات و گمانه زنی‌های مطرح شده در این خصوص را باطل نمی‌کند؛ زیرا نشانه‌های دیگری در این ارتباط وجود دارد که از تغییر برخی رویکردها در قبال عربستان و در نتیجه در برخورد با انصارالله یمن حکایت دارد. 
در این خصوص باید به اقدام جمعه گذشته «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل اشاره کرد که با انتشار گزارشی، «ائتلاف سعودی حمله به یمن» را در لیست سیاه کشورهایی که حقوق کودکان را نقض می‌کنند، قرار داد و این ائتلاف را مسئول قربانیان و کودکان زخمی یمنی (۵۱۰ کشته و ۶۶۷ زخمی – البته آمار های مردمی بسیار بیشتر از این است) در سال گذشته دانست. پیداست که این گزارش نه فقط نمی‌توانست، رضایت مقامات سعودی را در پی داشته باشد، بلکه این فرضیه را تقویت می‌کرد که سازمان ملل متحد به حمایت‌های بدون دلیل خود از ائتلاف یاد شده پایان داده و سیاست دیگری را که قاعدتاً با مواضع منطقه‌ای آمریکا بی ارتباط نیست، در پیش گرفته است.  از این فرضیه که بگذریم، گمانه زنی‌های قابل ملاحظه دیگری درباره خروج نام انصارالله از فهرست جریان‌های تروریستی مطرح شده که، به روی دیگر سیاست‌های آمریکا در برخورد با جنبش انصارالله باز می‌گردد و آن گمانه زنی‌هایی است که به اغراض و اهداف خصمانه واشنگتن در قبال این جنبش اشاره دارد.
 در این نوع گمانه زنی‌ها، به کوشش‌های شیطنت آمیز آمریکا برای ایجاد جدایی بین گروه‌های یمنی و حتی دامن زدن به اختلافات داخلی در جنبش انصارالله تاکید می‌شود و از جانب دیگر به سیاست‌هایی که در صدد است تا افتراقاتی را میان جنبش یاد شده و حزب الله لبنان و همچنین جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند، اشاره می‌شود. البته از همه خطرناکتر سیاستی است که می‌کوشد تا با اعطای امتیازاتی به انصارالله، آن‌ها را از دنبال کردن تمامی مطالبات برحق و مشروعی که دارند، باز دارد و از توانمندی آن‌ها برای پیشبرد یک سلسله اهداف آمریکایی بهره برداری کند و این همان سیاستی است که مقامات انصارالله هوشیارانه با آن مواجه خواهند شد.

منبع: الوقت
جعفر قنادباشی، کارشماس مسائل خاورمیانه
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات