صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۵۸۸۰۷

شکست آمریکا در دریای سرخ

ایالات متحده آمریکا در راستای همراهی با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه راهبرد "حمایت بدون محدودیت" را در پیش گرفته است
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ علی رازقی

ایالات متحده آمریکا در راستای همراهی با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه راهبرد "حمایت بدون محدودیت" را در پیش گرفته است. بر همین اساس کاخ سفید در طول شش ماه گذشته از همه ظرفیت های خود برای تداوم تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه دریغ نکرده است.  از جمله اقدامات آمریکا که تلاش کرده است خود را شریک جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بکند، می توان به وتو چندین باره قطعنامه های سازمان ملل که تلاش می کرد از کشتار و نسل کشی در غزه جلوگیری کند، اشاره کرد. همچنین می توان به  ارسال سلاح های بیشتر و بدون محدودیت و در نتیجه تجهیز ارتش رژیم کودک کش صهیونیستی، ارائه اطلاعات ماهواره ای که روزانه تحرکات مردم غزه را آنالیز و در اختیار صهیونیستها قرار می گیرد نیز اشاره کرد. 

در میان محور مقاومت و بخصوص انصار الله یمن در راستای تلاش برای توقف نسل کشی  در غزه، تامین امنیت منطقه و حمایت از صلح بین المللی  اقدام به محدود سازی کشتی تجاری رژیم صهیونیستی در دریای سرخ کرد که بلافاصله ایالات متحده وارد عمل شد و در صدد حمله به یمن برآمد تا از رویکرد ضد صهیونیستی انصار الله یمن جلوگیری کند. اما بر خلاف تصور محور آمریکایی- انگلیسی ایالت متحده در دریای سرخ متحمل شکست سنگینی شد.  این در حالی است که اقدامات مداخله جویانه آمریکا در منطقه بر شدت بیزاری و نارضایتی کشورهای متحد می‌افزاید.

در همین زمینه  مجله "اوراسیا ریویو" در گزارشی تحت عنوان "شکست خفت بار ائتلاف آمریکا در دریای سرخ" به اتفاقات رخ در دریای سرخ اشاره کرده است. 

در گزارش مجله مزبور چنین آمده است: " دفتر سیاسی حوثی های یمن با صدور بیانیه ای اعلام کرد، برای هفتمین ماه متوالی جنایت های کشتار جمعی اسرائیل در غزه ادامه دارد و آخرین آن نیز جنایت وحشیانه ای است که در مرکز درمانی ناصر در خان یونس مرتکب شد. در این بیانیه آمده است: جنایت های کشتار جمعی که علیه ملت فلسطین در غزه و کرانه باختری رخ می دهد، نشانگر کینه توزی و جنایت های اسرائیلی‌هاست. اگر حمایت ایالات متحده و غرب و سکوت کشورهای عربی و ناتوانی سازمان ملل متحد نبود، جنایت اسرائیلی‌ها علیه ملت فلسطین رخ نمی داد.

بی تردید ائتلاف آمریکا در دریای سرخ علیه یمن موسوم به «نگهبان سعادت» شکست خورد و نظام سلطه‌جویانه آمریکا دچار فروپاشی شده است. دریای سرخ به دلیل حملات یمنی ها به کشتی های تجاری مرتبط با اسرائیل به کانون تنش تبدیل شده است. ایالات متحده به طور تهاجمی و غیرمسئولانه از اسرائیل که در حال سلاخی مردم غزه است، با تأمین مقادیر زیادی تسلیحات و پشتیبانی دیپلماتیک حمایت کرده است. 

سکوت جهان غرب و انفعال جهان عرب در قبال غزه، یمنی ها را بر آن داشت با هدف قرار دادن کشتی های مرتبط با اسرائیل، در برابر نقض حقوق بشر مقاومت کنند. در نتیجه پنج شرکت بزرگ کشتیرانی بین المللی تردد خود را از مسیر باب المندب متوقف کردند و پس از حملات یمن، شرکت های بزرگ کشتیرانی مجبور به دور زدن دریای سرخ و استفاده از مسیرهای جایگزین شدند. این موضوع باعث بالا رفتن هزینه های انتقال بزرگترین شرکت های نفتی جهان از آسیا به اروپا به دلیل افزایش هزینه های بیمه و مدت سیر برای دو هفته طولانی تر شد.

ایالات متحده در جریان مواجهه با یمن تصمیم گرفت با نظامی کردن منطقه و دعوت از کشورهای عربی، ائتلافی علیه صنعا تشکیل دهد؛ این گزینه مناسبی برای واشنگتن بود تا از جنگ میان اسرائیل و حماس فاصله بگیرد و بهانه خود را موضوعات مرتبط با امنیت کشتیرانی در دریای سرخ عنوان کرد. واشنگتن همچنین از کشورهای اروپایی و چین خواست برای جلوگیری از افزایش بیشتر درگیری ها به ائتلاف بپیوندند.

متحدان واشنگتن در اروپا و جهان عرب از دعوت به این ائتلاف که قرار بود شامل 42 کشور باشد، استقبال نکردند و درنهایت به هشت کشور کاهش یافت. شکست ائتلاف دلایل متعددی دارد، ولی مهم ترین پیام آن فروپاشی نظام هژمونیک آمریکاست.

آمریکا سیاست های متناقضی را در منطقه دنبال کرده و امنیت متحدانش را به خطر انداخته است، به همین دلیل کشورهای بزرگی مانند عربستان سعودی و مصر از پیوستن به ائتلاف خودداری کردند. 

علاوه بر این، کشورهای عربی دفاع از خطوط دریایی را بهانه ای برای کمک به اسرائیل آن هم با هزینه و منافع خودشان می دانند و بر این باورند، واشنگتن می توانست پس از آن به محاصره تحمیل شده بر غزه پایان دهد. یمن کشتی های اسرائیلی را در دریا هدف قرار داد، اما کاخ سفید تصمیم گرفت امنیت متحدان خود را با استفاده از نیروی نظامی آن هم برای دفاع از منافع اسرائیل به خطر بیندازد. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با حمایت بی قید و شرط از اسرائیل و نادیده گرفتن نیازهای خاورمیانه تلاش می کند متحدانش را در منطقه از خود دور کند."

لازم به ذکر است  "نگهبانان سعادت"  نام انتخابی آمریکا و متحدان اروپایی برای ائتلاف دریایی در دریای سرخ به منظور حفاظت از رژیم صهیونیستی در برابر حمله‌های یمن است.

چندی پیش «جوسپ بورل» مسئول و هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از مشارکت کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ائتلاف نظامی آمریکا در چارچوب عملیات دریایی «آتلانتا» در دریای سرخ خبر داد و اعلام کرد که این اتحادیه در ائتلاف نظامی تحت هدایت آمریکا برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ از طریق عملیات نیروی دریایی آتلانتا این اتحادیه مشارکت خواهد کرد.






 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات