تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۹۲۱۸۶
گزارش آفتاب یزد از امضای بیانیه ضد ایرانی اتحادیه عرب توسط بغداد

لزوم تذکر ایران به عراق

پایگاه بصیرت / امید کاجیان

(روزنامه آفتاب يزد – 1394/10/22 – شماره 4522 – صفحه 2)

راستش را بخواهید دیگر زمان به سخره گرفتن قطع رابطه کشورهای کوچک عرب با ایران و ساخت موسیقی‌های طنز راجع به آنها و گرفتن عکسی در حالت نشان دادن کشور جیبوتی در اینستاگرام به این کنایه که، تو را‌ای مگس ریزو کوچک!! در جغرافیای زمین سخت می‌توان پیدا کرد!! گذشته.

نمی‌شود عده‌ای فکر کنند که با پاک کردن صورت مسئله، می‌توان پاسخی برای حل مشکل امروز و سنگی که یک نادان به چاه انداخته و حالا هزاران عاقل در عجب از در آوردن آن هستند، یافت. از همین روست که دیپلمات‌های ما در اتفاقاتی که بعد از حمله به سفارت عربستان رخ داد، صبر پیشه کردند و ترجیح دادندبا مواضعی معقول از در "رتق و فتق" امور بربیایند و اوضاع را تا جایی که می‌شود کنترل کنند. بخصوص حالا که سعودی‌ها هم جولان سرکشی پیشه کردند و به هر دری می‌زنند تا از این کنفرانس و آن کنفرانس و این نشست و آن نشست علیه ایران طومار اعتراض جمع کنند و محکومیت. تلاشی که به هر روی اگر نتیجه عملی نداشته باشد، نتیجه رسانه‌ای تا دلتان بخواهد دارد... چند روز پیش بیانیه شورای همکاری کشورهای خلیج فارس علیه کشورمان بود و بعد هم تهدید عربستان به اینکه در تلاش است تا اجلاس فوق العاده با کشورهای سازمان همکاری‌های اسلامی در ریاض به راه بیندازد و دوباره ایران را تحت فشار قراردهد و البته با پررویی تمام! عادل الجبیرشان هم گفته بود که ایران نیز در این اجلاس دعوت است!

و حالا یک خبر دیگر و آن بحث محکومیت ایران در نشست اتحادیه عرب.

نشستی که دو روز پیش وزرای خارجه اتحادیه عرب تشکیل دادند با صدور بیانیه‌ای دیگرعلیه دولت ایران همراه بود و در آن ایران به خاطر آنچه محافظت نکردن از اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی خوانده اند، محکوم شد.

وقتی ایران جا خورد!!

رفتار اتحادیه عرب که 6 کشور مصر، عربستان، عراق، سوریه، لبنان و اردن به عنوان اعضای موسس آن شناخته می‌شوند، و شامل 22 کشور عضو اصلی و 4 عضو ناظر (اریتره، ونزوئلا، هند و برزیل) است از یک جهت مثل بمب در رسانه‌ها صدا کرد و آن همراهی یک کشور بااین بیانیه بود که نباید...

بعد از سوریه که 4 سالی هست عضویتش در این اتحادیه به حالت تعلیق در آمده، می‌ماند رفتار دو کشور موسس این اتحادیه که ما چشم یاری ز آنها داشتیم !!

بی گمان عربستان در میان 6 کشور اصلی این اتحادیه به مانند کبریتی می‌ماند که همواره به دنبال آتش کشیدن انبار باروت است، اردن هم که گهگاهی با اظهارنظرهایش نشان داده در روابط با ایران کم خرده شیشه ندارد ! مصررا هم که نمی‌توان از جمله کشورهایی قلمداد کرد که می‌توان به آن دل بست و امیدوار بود... ولی بی شک لبنان و عراق را می‌شود دوست ترین اعضای این اتحادیه برای ایران برشمرد.

ولی داستان از آنجایی شروع می‌شود که لبنانی‌ها هر چند برای امضا کردن این بیانیه با زیرکی و عذر موجه "بی دولتی" و ملاحظه حزب الله، ترجیح دادند تا در کنار گود شاهد اتفاق نامیمون اتحادیه عرب باشند و از امضای بیانیه ضد ایرانی طفره روند، ولی عراق...

آنها(عراق) اما برخلاف همه گمانه زنی ها، گویا پای بیانیه را امضا کرده‌اند، هرچند بعد از آن ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق گفته که در موضوع فوق ما نمی‌پذیریم که ایران محکوم شود، بلکه خواستار محکوم کردن عاملانش (تعرض به سفارت )هستیم به ویژه آنکه تهران گام‌های مهمی برداشت که از جمله آنها برکناری یکی از مسئولان مقصر بود.

وی اما در ادامه خاطرنشان کرده: "درباره این بیانیه ملاحظات خود را در خصوص مسائل بسیاری مطرح کردیم، ولی ما از اجماع کشورهای عربی خارج نمی‌شویم. "

و شاید این یعنی همان دلیلی است که باعث شده عراق هم همرنگ جماعت شود و امضا را پای بیانیه بزند. اینکه از اجماع کشورهای عربی خارج نشود.

واکنش جابری انصاری سخنگوی وزیر خارجه ایران نیزدرارتباط با موضع گیری عراق در اتحادیه عرب این است "عراق در قبال بیانیه اتحادیه عرب، تحفظ کرده است !" پاسخی که نه می‌تواند رد امضا کردن ونه پذیرش آن باشد.

اما چرا این کشور در چنین برهه‌ای پای سندی که بر ضد ایران است را امضا زده؟ و اینکه آیا مقامات کشورمان پیش از این در باره بیانیه اتحادیه عرب رایزنی‌هایی را با مقامات عراقی انجام نداده‌اند که الان نتیجه‌اش این نشود؟ و آیا واقعا در برابر این بیانیه عراق از پشت به ما خنجر زد؟

به عراق گلایه کنیم ولی نگذاریم آفت روابطمان شود

حشمت اله فلاحت پیشه کارشناس مسائل بین الملل درباره رفتار عراق در امضای بیانیه اتحادیه عرب گفت:" به نظر من شان اتحادیه عرب هیچ وقت غالب بر شان روابط دو جانبه کشورها نیست، نمی‌خواهم رفتار عراق را توجیه کنم، ولی چنین بیانیه‌هایی را دولت سوریه هم که در گذشته عضو اتحادیه عرب بود، بارها علیه ایران امضا کرده است، حتی لبنان به طور اجمالی اینکار را انجام داده هرچند اینبار لبنان بسیار خوب عمل کرد ".

وی افزود:" اتحادیه عرب متفاوت از اتحادیه اروپا است که اگر تصمیمی در آن اتخاذ شود بعد از دو هفته تبدیل به قانون کشورهای داخلی اتحادیه اروپا می‌شود. اتحادیه عرب بیانیه صادر می‌کند و در موارد نادری است که دیگر کشورها آن را امضا نمی‌کنند. من معتقدم که ضمن گلایه رسمی ایران به عراق، باید توجه کنیم این موضوع تبدیل به آفتی در رابطه ما با این کشور نشود."

فلاحت پیشه درباره اینکه چرا پیش از این بیانیه، رایزنی‌های لازم در رابطه با موضع عراق از سوی مقامات ما صورت نگرفته است، گفت:"من فکر می‌کنم تا حدی مقامات ایرانی نسبت به رفتار عراق غافلگیر شدند البته توضیح مقامات عراقی بعد از این امضا، در اینکه سعی کردند رفتاری را در اتحادیه عرب، صورت بدهند و متن را تعدیل یا بندی را امضا نکنند تا بتوانند بعدها میانجیگری کنند قابل پیش بینی هم بود. ولی به‌هر‌حال امضای عراقی‌ها قابل توجیه نیست."

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد:" ایران در بین کشورهای اتحادیه عرب، با هیچ کشوری جز عراق رابطه خوب دوجانبه مناسب اقتصادی و سیاسی ندارد."

دنیا به سمت مواخذه عربستان پیش خواهد رفت

وی درباره اینکه بیانیه اتحادیه عرب تا چه حدی جدی است، گفت:" ما در مناسبات بین المللی یک بیانیه و یک قطعنامه داریم، قطعنامه ارزش عملیاتی دارد. اما اتحادیه عرب همیشه بیانیه صادر می‌کند چون هیچ گاه دارای شان و جایگاه عملی نبوده و در قالب دیپلماسی عمومی تلاش داشته است. من فکر می‌کنم عربستان به دنبال راه انداختن آتشی است تا 4 نقطه ضعف اصلی خودش یعنی: 1- حمایت از تروریسم 2- نقض حقوق بشر 3- عدم پذیرش مرزها و اقدامات نظامی علیه کشورها 4- مبارزه با دموکراسی را در کشور خود پوشش دهد؛ که البته این چهار مورد قابل لاپوشانی نیست و دنیا به سمت مواخذه عربستان پیش خواهد رفت."

فلاحت پیشه درباره مقایسه بیانیه‌های اتحادیه عرب، شورای کشورهای خلیج فارس و سازمان کنفرانس اسلامی گفت:"واقعیت این است که در شورای همکاری خلیج فارس بیانیه‌ها می‌تواند حالت قطعنامه ای داشته باشد اما توان این کشورها در موضع خلیج فارس محدود است. چون دو سوم خلیج فارس برای ایران است. اما اتحادیه عرب، به کلی با قطعنامه سر و کار ندارد."

با این حال این کارشناس مسائل بین المللی تاکید کرد که نباید از اتحادیه عرب غافل شد. وی درباره اهمیت این اتحادیه برای ایران گفت:" ایران در مناسبات دو جانبه می‌تواند کماکان به سمت حفظ شرایط خودش گام بردارد و همینطور فضای بین الملل برای ایران فضایی است روبه بهبود، در حالیکه فضای بین المللی به شدت علیه عربستان است."

وی اضافه کرد:" در سازمان کنفرانس اسلامی نیز عربستانی‌ها سعی می‌کنند تا فعالیت‌ها و فشارهای مشابهی داشته باشند اما جمهوری اسلامی ایران باید از لحاظ فضای سیاسی شرایط را مهیاتر کند و رایزنی‌های صیانتی و پیشگیرانه انجام دهد."

فلاحت پیشه در باره سازمان کنفرانس اسلامی گفت: "سازمان کنفرانس اسلامی جایی است که کشورهای دیگری به جز اعراب حضور دارند بنابراین هر اقدامی که در این سازمان صورت بگیرد می‌تواند عواقب جدی تری از اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس داشته باشد، ولی

به‌نظر می‌آید اگر بیانیه ای در سازمان کنفرانس اسلامی به تصویب برسد بیانیه ای خواهد بود که به سمت میانجیگری پیش می‌رود. "

http://aftabeyazd.ir/?newsid=23988

ش.د9405478

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات