تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۹۲۱۹۸

سپر دفاع موشکی ناتو؛ مقابله با کدام تهدید؟

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1395/03/04 ـ شماره 10598 ـ صفحه 6)

پس از آن که آمریکا از فعالسازی بخش جدیدی از سپر دفاع موشکی خود در شهر دوسولو رومانی خبر داد، این سوال مجددا مطرح شده که این سپر قرار است با کدام تهدید مقابله کند؟

به گزارش "ایسنا"، به نقل از سایت اینترنتی بی.بی.سی، پایگاه دفاع موشکی جدید ناتو و آمریکا در «دوسولو» اولین سیستم رهگیر موشک‌های بالستیک مستقر بر زمین است که در اروپا فعال می‌شود و روز پنجشنبه در یک مراسم با حضور رهبران ناتو، آمریکا و رومانی عملیاتی شد.

همچنین تلاش‌ها برای راه اندازی یک پایگاه دیگر در شمال لهستان نیز آغاز شده است. این پایگاه‌ها به همراه چهار کشتی مجهز به سیستم دفاع موشکی آگیس آمریکا شبکه‌ای را تشکیل می‌دهند که می‌تواند موشک‌های بالستیک شلیک شده به سمت اروپا را تشخیص بدهد و آنها را ردیابی و منهدم کند. ترکیه نیز از مدتی پیش به یک رادار هشدار اولیه مجهز شده که می‌تواند سیستم دفاع موشکی آگیس را فعال کرده و به رادار دیگری در انگلیس متصل شود.

کشتی‌های جنگی هلندی و دانمارکی نیز با سنسورهایی که با این سیستم یکپارچه است مجهز شده‌اند. کنترل امور مربوط به این شبکه در پایگاه آمریکا در رامشتاین آلمان انجام می‌شود و اگر چه این سیستم در ظاهر تحت کنترل ناتو است اما در واقعیت تحت مدیریت و تامین مالی آمریکا قرار دارد.

با این حال این سوال مطرح شده که تهدیدی که قرار است این سیستم با آن مقابله کند کجا قرار دارد؟ ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو می‌گوید: بسیاری از کشورها به دنبال توسعه و حصول موشک‌های بالستیکی متعلق به خود هستند.

پیش از این اغلب نام خاورمیانه به عنوان تهدید ذکر شده بود اما مقام‌های آمریکایی به طور صریح‌تری از ایران به عنوان یک خطر بالقوه نام برده‌اند. با این حال این عجیب و بعید است که با گذاشت مدت کمی از برقراری توافق هسته‌ای اخیر با تهران، ایران را به بهانه برنامه موشک‌های بالستیک یک تهدید اعلام کرده و با استناد به آن سیستم دفاع موشکی مستقر کرد. صحبت از دیگر تهدیدها در خاور میانه نیز عمدتا مبهم است.

با این حال مقامات ناتو و آمریکا بیشتر به دنبال آن بوده‌اند که بگویند این سیستم قرار نیست علیه روسیه باشد. آنها همواره به هنگام صحبت از سیستم دفاع موشکی خود گفته‌اند این سیستم قرار نیست علیه روسیه باشد.

رابرت وورک، معاون وزیر دفاع آمریکا در مراسم راه اندازی پایگاه دفاع موشکی دوسولو گفت: من می‌خواهم تصریح کنم نه این پایگاه و نه پایگاهی که قرار است در لهستان راه اندازی شود ظرفیت تضعیف عامل بازدارنده هسته‌ای راهبردی روسیه را ندارند.

استولتنبرگ نیز خاطر نشان کرد: تعداد رهگیرها بسیار کم بوده و در دورتر از آن نسب شده‌اند که بتوانند موشکهای بالستیک قاره پیمای روسیه را رهگیری کنند. با این حال به نظر می‌رسد که این ادبیات به طور عمدی از دقت برخوردار بوده است و هیچ اشاره‌ای به موشک‌ها بالستیک میان برد و کوتاه برد روسیه نشد.

از طرفی این مساله که این سنسورهای سیستم دفاع موشکی می‌توانند خاک روسیه را تحت نظر بگیرند نیز رد نشده است. کسی نیز این مساله را رد نمی‌کند که کشورهای لهستان و رومانی بیشتر از آن که نگران اقدامات کره شمالی و ایران باشند، نگران بزرگترین و نزدیک‌ترین همسایه خود یعنی روسیه هستند.

از طرفی به دلیل بالا بودن تنش‌ها میان غرب و روسیه دلایل خوبی نیز برای کم اهمیت دانستن تاثیر این سپر بر روسیه وجود دارد. روسیه دست به قدرت نمایی نظامی در نزدیکی مرزهای ناتو زده و ائتلاف ناتو نیز در پاسخ رزمایش‌های نظامی خود را در نزدیکی این مرز تشدید کرده است. به آسانی می‌توان دید که چرا تضمین‌ها کارایی نداشته‌اند.

مسکو می‌گوید این سیستم تهدیدی علیه امنیتش است، حتی اگر یک تدبیر دفاعی بوده باشد. با توجه به اتفاقات اخیر به سختی می‌توان تصور کرد که این سیستم هیچ ارتباطی با روسیه نداشته باشد.

هر چند که روسیه سابقه دروغگویی درباره مداخله در اوکراین و سوریه را دارد اما در مورد سیستم دفاع موشکی نیز ناتو و آمریکا ممکن است به نگفتن همه حقیقت متهم شوند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=91916

ش.د9500510

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات