بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۹۲۲۹۴

بن سلمان در آمریکا برای خرید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

درحالی که بیشتر رسانه ها تاکید می کنند، « محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد سعودی برای مختومه کردن چندین پرونده داغ عازم آمریکا شده است، خبرگزاری رسمی اردن(پترا) درگزارشی به نقل از بن سلمان فاش کرد که سعودی تامین 20 درصد هزینه تبلیغات انتخاباتی « هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات ها درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تقبل کرده است.
به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از ایرنا، روزنامه لبنانی السفیر به نقل از پایگاه «میدل ایست آی» نوشت: اگرچه این گزارش از پایگاه اینترنتی خبرگزاری رسمی اردن اندکی بعداز انتشار حذف شد اما « موسسه واشنگتن برای امور خلیج» این گزارش را بازنشرکرد.
درگزارش حذف شده پترا که یاد آور حذف سریع اعتراف های « محمد بن نایف» ولیعهد سعودی در پایگاه روزنامه سعودی« الوطن» است، به نقل از بن سلمان آمده است: سعودی 20 درصد هزینه تبلیغات کلینتون را تامین می کند همانطور که در گذشته هزینه تبلیغات تعداد زیادی از نامزدهای کاخ سفید را تامین کرده است.
بن نایف با انتقاد تلویحی از بن سلمان، به شکست سیاست های سعودی به ویژه در سوریه و یمن اعتراف کرده و خواستار بازنگری در این سیاست ها شده است. 
سعودی در حالی تصمیم گرفته است نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بخرد که چند روز قبل هم با سوء استفاده از دلارهای نفتی « بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد را وادار کرد نام ائتلاف سعودی را از فهرست سیاه این سازمان حذف کند.
ائتلاف سعودی برای کشتار کودکان یمنی در این فهرست سیاه قرار گرفته بود.
ناظران تصمیم سعودی برای تامین هزینه تبلیغات انتخاباتی کلینتون را باسخنان این نامزد دموکرات ها در خصوص ضرورت خشکاندن منابع مالی تندروها مرتبط می دانند.
هیلاری کلینتون روز دوشنبه هم در جمع هواداران و اعضای کمپین انتخاباتی خود در کلیولند اوهایو گفت: وقت آن رسیده است که سعودی ها، قطری ها، کویتی ها و دیگران، شهروندان خود را از تامین مالی سازمان های تروریستی و تندرو بازدارند.
این سخنان نامزد دمکرات های آمریکا یک روز پس از حمله خونباردر اورلاندوی فلوریدا بیان شد؛ حمله ای که در آن 49 تن کشته و 53 نفر زخمی شدند.
سفرجانشین ولیعهد سعودی به آمریکا هم با این حمله به یک باشگاه شبانه در شهر اورلاندو ایایت فلوریدا همزمان شده است به ویژه اینکه « عمر متین» شهروند آمریکائی با اصالت افغانستانی و مجری این حمله در سال های 2011 و2012 به سعودی سفر کرده است.
بن سلمان قرار است در جریان سفر به آمریکا از نیویورک ، واشنگتن و کالیفورنیا دیدن کند.
براساس این گزارش ناظران تاکید دارند که بن سلمان برای مختومه کردن پرونده های داغی همچون 28 صفحه مدارک سری که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از دست داشتن مقامات سعودی در حمله های یازدهم سپتامبر 2001 در اختیار دارد به آمریکا سفر کرده است.
در حالی که کنگره آمریکا تاکید دارد براساس اطلاعات مندرج در این 28 صفحه که قرار است در روزهای آینده منتشر شوند، سعودی ها در حمله های یازدهم سپتامبر 2001 دست داشته اند،« جورج برینان» رئیس سازمان سیا در آستانه سفر بن سلمان اعلام کرد که این اسناد ثابت نمی کند دولت و مقامات سعودی در این حمله ها دست داشته اند.
این سومین سفر وزیر جنگ جاه طلب و بی تجربه سعودی به آمریکا است که با سیاست های جنگ طلبانه و حمایت از گروه های تروریستی تکفیری منطقه و جهان را در معرض خطرها و تهدیدهای جدی قرار داده است.
پرونده مهم دیگری که انتظار می رود بن سلمان درصدد مختومه کردن آن باشد، خارج شدن نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه سازمان ملل به طور نهائی است و گفته می شود ملاقات او با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در همین رابطه است.
خرید سلاح و امضای قراردادهای هنگفت با طرف آمریکائی از دیگر اهداف سفر وزیر جنگ سعودی به آمریکا اعلام شده است.
مجله ویژه امور نظامی« ای اچ اس جینز» با اشاره به رشد خرید سلاح بدنبال افزایش درخواست های سعودی نوشت که رژیم سعودی درسال 2015 در راس فهرست کشورهای وارد کننده سلاح قرار داشت.

** چشم انداز سعوی 2030 
تحلیلگران آمریکائی گفته اند شاید مهمترین پرونده ای که در راس برنامه های سفر بن سلمان به آمریکا قرار دارد، چشم انداز سعودی 2030 است که این شاهزاده جوان درصدد اجرای آن است.
بن سلمان قرار است با سفر به کالیفورنیا با رئیسان شرکت های « وادی السیلیکون» دیدار و با آنها در باره چشم انداز سعودی 2030 مذاکره کند.
دیدار با باراک اوباما رئیس جمهوری، جان کری وزیر خارجه و اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا از برنامه های سفر بن سلمان به آمریکا اعلام شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات