بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۹۴۶۹۲

تبعات کمک های مالی عربستان به هیلاری کلینتون

نیویورک تایمز در مطلبی کمک‌های مالی کشورهای خارجی به کلینتون را چالش اصلی او پس از پیروزی در انتخابات خواند
به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیویورک تایمز در مطلبی درباره بنیاد خیریه خانواده کلینتون نوشت: بنیاد بیل، هیلاری و چلسی کلینتون برای سالها با کمکهای سخاوتمندانه افراد و شرکت‌های خارجی مختلف اداره شده است.

به عنوان مثال، طی سالهای اخیر عربستان سعودی و داماد رئیس جمهور سابق اوکراین که دولتش به دلیل فساد و قتل روزنامه‌نگاران به شدت مورد انتقاد قرار داشت هر یک بیش از 10 میلیون دلار به بنیاد کلینتون کمک کرده‌است. به همین ترتیب، یک شرکت تجاری لبنانی – نیجریایی نیز که منافع اقتصادی زیادی در آمریکا دارد، 5 میلیون دلار به بنیاد کلینتون کمک کرده است.

اما اکنون که هیلاری کلینتون به عنوان نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات قصد ورود به کاخ سفید را دارد، بنیاد خیریه کلینتون به پاشنه آشیل او و کمپین انتخاباتی وی تبدیل شده و در صورت پیروزی در انتخابات، احتمالاً برای دولت او نیز دردسرساز خواهد شد.

بر همین اساس، با توجه به اینکه در حال حاضر هیلاری کلینتون از سوی بسیاری از سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی متهم است که در زمان تصدی وزارت امور خارجه آمریکا رویکرد جانبدارانه‌ای نسبت به افراد، دولت‌ها و شرکتهای کمک‌کننده به بنیاد کلینتون داشته است، بیل کلینتون – رئیس جمهور اسبق آمریکا – پنجشنبه گذشته اعلام کرد در صورت پیروزی همسرش در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر، بنیاد کلینتون دیگر کمک‌های مالی خارجی را قبول نخواهد کرد. 

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: اما این اقدام بیل کلینتون مانع از طرح این پرسش نمی‌شود که در صورت پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات، دولت او در برابر درخواست کمک افراد، دولت‌ها و شرکتهایی که در طول سالهای گذشته کمک‌های مالی زیادی به بنیاد کلینتون کرده‌اند چه پاسخی خواهد داشت؟ اگر منافع آنها در دولت هیلاری کلینتون در تعارض با منافع کلی آمریکا قرار گیرد، آیا هیلاری کلینتون می‌تواند در برابر خواست آنها مقاومت کند؟

بنیاد کلینتون در طول سالهای اخیر ده‌ها میلیون دلار از کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، عمان، برونئی و الجزایر که وزارت امور خارجه آمریکا چه پیش از حضور هیلاری کلینتون در این وزارتخانه، چه در حین آن و چه پس از آن، آنها را به علت تبعیض‌های جنسیتی و سایر موارد نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار داده، کمک مالی دریافت کرده است. 

در این میان، سهم عربستان سعودی در کمک مالی به بنیاد کلینتون بیش از سایرین بوده است. این کشور طبق اطلاعاتی که از سوی بنیاد کلینتون منتشر شده طی سالهای اخیر بیش از 10 میلیون دلار (و طبق گزارشهای غیر رسمی حدود 25 میلیون دلار) به این بنیاد کمک کرده است. سازمان "دوستان عربستان سعودی" که از سوی یک شاهزاده سعودی تاسیس شده است نیز دستکم یک میلیون دلار به بنیاد کلینتون کمک کرده است.

این در حالیست که روابط عربستان سعودی و آمریکا طی سالهای اخیر با تنشهای زیادی همراه بوده و سیاست منطقه‌ای این کشور نیز  در حال حاضر در تناقض آشکار با سیاست‌های منطقه‌ای ایران قرار دارد.

در عین حال، بسیاری از مقامات آمریکایی نیز به دلیل نقش بارز عربستان در ترویج یک قرائت افراطی از اسلام (وهابیت) که به آبشخور فکری تروریست‌ها تبدیل شده است و همچنین حمایت‌های مالی آشکار این کشور از سازمان‌های تروریستی منطقه، نگرانی‌های غیرقابل‌کتمانی در رابطه با این کشور دارند. 

«برایان فالون» از اعضای ارشد کمپین انتخاباتی کلینتون مدعی است که بنیاد کلینتون در دریافت کمک‌های مالی خارجی دقت زیادی به خرج می‌دهد؛ اما این ادعا برای رد اتهام جانبداری دولت آینده هیلاری کلینتون از کشوری مانند عربستان کافی نیست. 

برخی کارشناسان سیاسی آمریکا مانند «ادوارد رندل» - فرماندار دموکرات اسبق پنسیلوانیا - معتقدند اگر هیلاری کلینتون می‌خواهد تبعات این کمک‌های مالی در آینده دامن‌گیر دولت او نشود باید هرچه سریعتر از عضویت در این بنیاد استعفا داده و یا آن را برای همیشه منحل کند.

هرچند بسیاری دیگر بر این باورند که حتی در صورت انحلال بنیاد کلینتون یا کناره‌گیری هیلاری کلینتون و همسرش از این بنیاد نیز وی از زیر بار فشارهایی که در آینده از داخل و خارج بر او وارد خواهد شد رهایی نخواهد یافت. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات