تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۹۲۳۲۶
علي مطهري در نطق ميان‌ دستور خود تاكيد كرد:

سياست حذف موفق نبود

(روزنامه اعتماد – 1394/10/22 – شماره 3438 – صفحه 2)

گروه سياسي| علي مطهري دوباره در جلسه ديروز نطق داشت. نطقي كه همان حرف‌هاي هميشگي مطهري هم در لابه‌لاي محتواي آن ديده مي‌شد. ديروز اما نطق ميان‌دستور علي مطهري بي‌هيچ حاشيه‌اي شروع شد، ادامه پيدا كرد و پايان يافت. نه اعتراض مجدد او به موضوع «حصر» و نه انتقادش از حكم دادگاه حادثه شيراز، واكنشي از نوع اتفاقات ٢١ دي ماه سال گذشته. همان جايي كه نطق علي مطهري نيمه‌تمام ماند و جلسه علني مجلس با دستور ابوترابي‌فرد، غيرعلني شد، نداشت. ديروز اما فضا فرق مي‌كرد؛ حرف‌هاي مطهري كه به پايان رسيد حتي خيلي از نمايندگان، پايين تريبون منتظر در آغوش كشيدن او بودند. مخالفان مواضع او هم انگار كه چيزي نشنيده‌اند، حتي در ميانه نطق، سرشان را هم به سوي تريبون برنگرداندند تا ببينند نماينده تهران چه مي‌گويد. هر چند شايد براي مطهري هم فرقي نمي‌كرد. او خيلي وقت است كه نشان داده براي زدن حرفش خيلي به اين واكنش‌ها توجه ندارد.

علي مطهري نطق ديروزش را با حمله‌ به عربستان بعد از اعدام شيخ نمر آغاز كرد. جايي كه معتقد بود حكام آل‌سعود با اين اقدام با «بازگشت به ارزش‌هاي دولت جاهليت مانند غرور و تكبر و تعصب‌نژادي خاطره ابوجهل و ابوسفيان را زنده كردند. تفاوت اين دو در اين است كه آنها بت حبل مي‌پرستيدند و اينها بت امريكا و اسراييل را مي‌پرستند.» مطهري اضافه كرد: «تفاوت اين دو در اين است كه آنها بت حبل مي‌پرستيدند و اينها بت امريكا و اسراييل را مي‌پرستند.» مطهري افزود: «پيغمبر اسلام از عرب جاهلي ملتي بافرهنگ و متمدن ساخت و آل سعود در حال بازگشت به اصل خود است. پاسخ گستاخي عربستان را بايد در يمن و سوريه و عراق و بحرين و نيز با اجراي برجام داد.» نماينده مردم تهران خاطرنشان كرد: «عربستان از اينكه ايران با منابع عظيم صنعت و نيروي انساني متخصص فراوان از انزوا خارج و به حالت طبيعي بازگردد خصوصا با توجه به نفوذ معنوي و ايدئولوژيك ايران در جهان اسلام، به‌شدت نگران است و شايد با الهام از دوست ديرينه‌اش اسراييل خواب‌هايي براي ايران ديده است.

به هوش باشيم و مانند ماجراي سفارت عربستان در دام او گرفتار نشويم.» مطهري ادامه داد: «بدون شك مقصر اصلي در پرونده سفارت عربستان نيروي انتظامي بوده است. پس از اعدام فجيع آن عالم رباني بسيار روشن بود كه عواطف مذهبي و انساني هر مسلماني جريحه‌دار شده و عده‌اي چه سازمان‌يافته و چه خودجوش به سوي سفارتخانه حركت مي‌كنند و نيروي انتظامي به صرف اينكه اين افراد منتسب به فلان نهاد هستند از انجام وظيفه خود سرباز مي‌زند. مشكلي كه در حادثه شيراز نيز وجود داشت. لذا نيروي انتظامي درباره اين اتفاق كه به نفع عربستان تمام شد بايد پاسخگو باشد.» او يادآور شد: «چندي است كه كنگره امريكا با هدايت لابي صهيونيستي تلاش مذبوحانه‌اي را براي اجرايي نشدن برجام آغاز كرده است و به نظر مي‌رسد كه مجلس ايران بايد در خصوص محدوديت صدور ويزا مقابله به مثل كند و با مصوبه‌اي مثلا براي ورود خبرنگاران و تجار امريكايي به ايران محدوديت‌هايي قايل شود.»

مطهري همچنين در بخش ديگري از نطق ميان‌دستور ديروز خود با اشاره به برگزاري دو انتخابات مهم در اسفندماه جاري اعلام كرد: «مشاركت بالا در انتخابات آينده موجب عزت بيشتر و ارتقاي جايگاه نظام جمهوري اسلامي ايران در جهان و جلب اعتماد ملل ديگر نسبت به ايران خواهد بود. حتي منتقدان و مخالفان نيز شركت كنند.» مطهري اضافه كرد: «دو جريان اصولگرايي و اصلاح‌طلبي در ايران داراي نقاط قوت و ضعف هستند. نقطه ضعف اصلي اصولگرايان كم‌توجهي به آزادي‌هاي اساسي ملت و حقوق شهروندي است كه بسياري از بي‌قانوني‌ها و بي‌عدالتي‌ها را تحت عنوان حفظ نظام توجيه مي‌كند و نقطه ضعف اصلي اصلاح‌طلبان تسامح و تساهلي است كه در مسائل فرهنگي دارند و گاه به نام آزادي در اين امور سهل‌انگاري مي‌كنند.

تشكل صداي ملت بر آن است تا ضمن حفظ نقاط قوت اين دو جريان سياسي، اين دو نقطه ضعف را نداشته باشد لذا حضور خود در ميدان سياسي را به عنوان راه سوم به دليل نياز جامعه امروز ايران به اين جريان فكري و سياسي ضروري مي‌داند و به همين جهت فهرست انتخاباتي ارايه خواهد كرد.» او اعلام كرد: «قطعا اولويت‌هاي مجلس دهم اقتصاد و سياست داخلي خواهد بود. مجلس نهم با همه نقاط قوت خود در حوزه سياست داخلي با اجراي فصل سوم قانون اساسي درباره حقوق ملت، كارنامه درخشاني ندارد. ازقضا رعايت حقوق ملت بر اقتصاد كشور نيز اثرگذار است. مثلا آزادي مطبوعات هميشه مانع تخلفات بزرگ اقتصادي است و رانت‌خواري‌ها و اختلاس‌هاي بزرگ معمولا در دوران محدوديت رسانه‌ها رخ داده است.

لذا مطبوعات را ركن چهارم دموكراسي يا قوه چهارم يك حكومت ناميده‌اند.» نماينده مردم تهران اضافه كرد: «ريشه بسياري از فسادهاي اقتصادي در كشورمان دخالت مستقيم و غيرمستقيم برخي افراد وابسته به نهادهاي حكومتي در پروژه‌هاي بزرگ اقتصادي است و مسوولان با اعتماد به آنها و بدون نظارت كافي به اين افراد ميدان مي‌دهند و مردم نيز اعتماد مي‌كنند و در اين شركت‌ها سرمايه‌گذاري مي‌كنند و پس از مدتي نهادهاي نظارتي و قوه قضاييه مانع ادامه كار آنها مي‌شود ولي به دليل همان روابط و ملاحظه‌كاري‌ها قدرت حل و فصل سريع آن را ندارند و در اين ميان مردم دچار خسارت مي‌شوند كه نمونه آن ماجراي پديده شانديز و موسسه ثامن‌الحجج و موسسه ميزان است كه هزاران سهامدار سرگردان شده‌اند.

بنابراين از رييس كل بانك مركزي و وزير كشور و همچنين از قوه قضاييه مي‌خواهم كه هرچه سريع‌تر بدون ملاحظه‌كاري به اين ماجرا خاتمه دهند. از رييس‌جمهور محترم نيز درخواست دارم كه توجه ويژه‌اي به اين موضوع داشته باشد به طوري كه تا قبل از انتخابات لااقل راهكار مناسبي ارايه شود.» او همچنين با اشاره به مشكل آلودگي هواي تهران يادآور شد: «پيشنهاد مي‌كنم تا زمان اجراي يك برنامه دقيق با مديريت واحد در اين زمينه هر سال در ماه‌هاي آذر و دي طرح زوج و فرد در تهران اجرا شود بلكه هواي تهران به مرز هشدار نرسد.» مطهري همچنين با اشاره به عملكرد مثبت معاونت اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران خاطرنشان كرد: «از شهرداري تهران خصوصا معاونت اجتماعي و فرهنگي آن به دليل همت قوي و برنامه‌ريزي دقيق براي جمع‌آوري معتادان محله هرندي تهران و انتقال آنها به اماكن مناسب و اجراي برنامه‌هاي تربيتي براي آنها صميمانه سپاسگزارم.»

نماينده مردم تهران اعلام كرد: «از صداوسيما به خاطر اينكه امسال در ايام ٩ دي گزارش‌هاي واقعي‌تر و منصفانه‌تري از حوادث سال ٨٨ داشت تشكر مي‌كنم. همچنين از رييس قوه قضاييه مي‌خواهم كه مساله ادامه حصر بدون حكم دادگاه را كه خلاف اصول سي و دوم تا سي و هفتم قانون اساسي است حل و فصل كند.» نماينده مجلس نهم با اشاره به صدور حكم متهمان حادثه شيراز يادآور شد: «احكام دادگاه حادثه شيراز از نظر اينجانب عادلانه نبود گرچه نفس اين اتفاق در جمهوري اسلامي كه بالاخره يك گروه فشار وابسته به يك نهاد، محاكمه و احكامي براي آنها صادر شد يك پيروزي و امر مبارك محسوب مي‌شود اما آنچه كه امروز مورد نياز جامعه ما است، مساله وحدت است.» مطهري با اشاره به تاكيد ويژه قرآن كريم بر اينكه تفرقه و تشتت يكي از عوامل چهارگانه انقراض امت‌هاست، يادآور شد: «اين پديده كه اصلاح‌طلبان از شكست دولت اصولگرا خوشحال شوند و اصولگرايان از شكست دولت اصلاح‌طلب، بلايي است كه كشور ما دچار آن شده است. سياست حصر براي كشور ما سم مهلك است.

آقاي احمدي‌نژاد با هدف حذف جناب آقاي هاشمي‌رفسنجاني بر مسند رياست‌جمهوري نشست اما ديديم نه‌تنها نتوانست اين كار را انجام دهد، بلكه كشور را با مشكلات جدي مواجه كرد.» او ادامه داد: «اينجانب در ابتداي دولت آقاي روحاني به ايشان پيغام دادم كه براي ايجاد وحدت در كشور يكي از وزراي دولت گذشته را در كابينه قرار دهد، همه به ياد داريم كه وحدت كلمه ترجيع‌ بند سخنان امام بزرگوارمان بود. كشور را همه با هم اداره كنيم و سياست حصر را كه منجر به بي‌اخلاقي‌ها و بي‌ديني‌ها مي‌شود، كنار بگذاريم كه امروز مشكل اساسي كشور ما كمبود تقوا و اخلاص است؛ همان چيزي كه بارها مورد تاكيد امام و رهبر گرانقدر انقلاب بوده است.»

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=34724

ش.د9405487

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات