تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۵۳۴
علي‌ مطهري: انتخابات رياست جمهوري بستگي به انتخابات مجلس دارد

گام در‌ جاده انتخابات‌۹۶

(روزنامه آرمان – 1394/11/10 – شماره 2963 – صفحه 7)

«ما هستیم» شعار این روزهای اردوگاه اصلاح‌طلبی ومیانه‌روی جز این نیست. این دو کلمه «ما هستیم» بسیار معنا در درون خود دارد از جمله پاسخ به مخالفانی که درصدد حذف جریانات رقیب خود هستند و یا اعلام ایجاد وحدت گسست ناپذیر در اردوگاه اصلاح‌طلبان و حامیان دولت برای خلق حماسه‌ای دیگر حتی با اندک نیروی تایید شده و .... از سوی دیگر اصلاح‌طلبان به هدفی والاتر می‌اندیشند و آن هم انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ است. آنها نمی‌خواهند با قهر یا تحریم انتخابات مجلس فضا را برای رقیب باز گذاشته تا آنها به سازماندهی برای انتخاباتی بپردازند که صاحب پاستور در سال ۹۶ را تعیین می‌کند.تجربه اختلافات درونی آنها در سال ۸۴ منجر به پیروزی احمدی نژاد شد و در سال ۸۸ هم به گونه‌ای عمل کردند که کلید پاستور به آنها نرسید اما در سال ۹۲ اختلافات را به فراموشی سپردند و اکنون می‌خواهند اگر کم تعداد هم به مجلس دهم راه پیدا می‌کنند اما بهانه قهر را به رقیب ندهند تا در سال ۹۶ برای آنها به منزله عدم صلاحیت تلقی شود.

درس از تجربه تلخ تحریم

روز پنجشنبه بود که علی مطهری آب بر آتش خوشی تندروها ریخت و آن را خاموش کرد. تندروهای اصولگرا در اندیشه تکرار آنچه بودند که در انتخابات مجلس هفتم و نهم رخ داد و طیف اصلاح‌طلبان با تعداد زیادی از ردصلاحیت شدگان در پرونده خود مواجه شد و در آن شرایط تصمیم به عدم حضور در انتخابات گرفتند که اکنون بارها به اشتباه بودن این تصمیم اعتراف میکنند. برای طیف اصلاحات تجربه تحریم انتخابات درس تلخ و البته آموزنده‌ای بود بنابراین تصمیم گرفتند دیگر آن را تکرار نکنند .البته آنچه اصلاح‌طلبان کردند ونتیجه آن تنها درسی برای این طیف نبود و اصولگرایان میانه رو و سیاسیون فراجناحی هم ازآن استفاده کردند و بر همین اساس روز گذشته بود که علی مطهری که صلاحیتش برای حضور در انتخابات مجلس دهم احراز نشده است تاکید کرد: «اگر اعتراضم به رد صلاحیت منجر به تایید بشود یا نشود من افراد را همچنان به حضور در انتخابات دعوت می‌کنم.»

این اظهارات یعنی او یک گام جلوتر از عدم تحریم انتخابات برداشته است و از دعوت مردم به حضور در انتخابات سخن می‌گوید. وی گفت: ضروری است تا مردم در انتخابات آتی مجلس مشارکتی گسترده داشته باشند حتی با همین شرایط فعلی و با وجود رد صلاحیت‌ها معتقدم مردم باید به صورت فعال در انتخابات شرکت کنند. وی ادامه داد: ما تجربه مجلس نهم را داریم که در آن انتخابات اصلاح‌طلبان تقریبا به غیر از چند حزب انتخابات را تحریم کرده‌اند که نتیجه‌اش مجلس نهم است و این مجلس با مجلس ایده‌آل فاصله‌ بسیاری دارد. این نماینده مجلس با اشاره به حضورش در مجالس هشتم و نهم اظهار داشت: من وقتی مجلس هشتم و مجلس نهم را با یکدیگر مقایسه می‌کنم می‌بینم که مجلس هشتم قوی‌تر بود و نمایندگان خوش‌فکرتری داشت. که می‌توانستیم با آنها همفکری و درددل کنیم اما این تعداد در مجلس نهم به کمتر از ۱۰ نفر رسیده است.

اگر اصلاح‌طلبان تحریم نمی‌کردند ....

مطهری با بیان اینکه اگر اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کردند ما مجلس بهتری داشتیم، تصریح کرد: حتی اگر رد صلاحیت‌ها باقی باشد افرادی هستند که با حضور آنها، با همت مردم می‌توان مجلس بهتری را شکل داد و شاید سیاست طرف مقابل هم کاهش مشارکت مردمی باشد اما باید دانست چون این انتخابات، انتخابات مجلس است حدی از اطمینان وجود دارد که مردم در آن شرکت می‌کنند بخصوص در شهرستان‌ها که به خاطر مسائل قومی و طایفه‌ای سهم مشارکت مردمی افزایش می‌یابد و بنابراین اگر در شهرهای بزرگ هم تحریم صورت بگیرد، باز مشارکت در این انتخابات قابل قبول خواهد بود. انتخابات مجلس خبرگان هم انتخابات بسیار مهمی است و باید دانست که انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بستگی زیادی به این انتخابات دارد.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: نصیحت من به دوستانی که سیاست حذف را در پیش‌ گرفته‌اند این است که به قول شهید مطهری تحمیل وکیل ولو صالح باعث می‌شود تا جامعه و مردم به رشد دست نیابند به عبارت دیگر این کار منجر به تقویت جامعه نمی‌شود. جامعه هرچقدر هم اشتباه کند باید به خواست آنها تمکین کرد و آنها را آزاد گذاشت. مطهری با بیان اینکه اگر کاندیدایی فساد مالی، اخلاقی و سیاسی ندارد باید تایید صلاحیت شود، خاطر نشان کرد: عدم احراز و رد صلاحیت را باید به مردم واگذار کنیم و اینگونه نباید باشد که ۸۰ درصد کار توسط یک نهاد و مرجع صورت بگیرد و ۲۰ درصد کار را مردم انجام دهند. وی اضافه کرد: البته باید دانست که اصلاح امور از طریق روال قانونی صورت بگیرد و انحراف‌ها و آسیب‌هایی که متوجه انقلاب است و خلاف قانون اساسی هم هستند باید اصلاح شوند.

از سویی دولتی‌ها هم به حضور ۹ ساله در پاستور امیدوار هستند چنانکه چندی پیش بود که وزیر کشور گفت: « «البته عمر این دولت، به نیمه نرسیده، یک چهارم آن سپری شده! آقای روحانی قرار است ۸سال رئیس جمهور باشند! ما به ۷۰ درصد برنامه هایی که اعلام کردیم، رسیده ایم. من این گزارش را حتما به دولت می‌دهم و امیدوارم که دیگر وزرا هم گزارش تفریغ برنامه هایشان را ارائه دهند. من چون در دیوان محاسبات بودم، چنین گزارشی را تدوین کردم.» این اظهارات رحمانی فضلی بدین معناست که آنها هنوز دل در گرو همراهی دو طیف اصلاح‌طلب و میانه رو برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ دارند .

یک عضو حزب اعتدال و توسعه که به حزب نزدیک به دولت معروف است دیروز گفت:« برای شناسایی اثرات تمکین از قانون باید تا دقیقه ۹۰ صبر کرد غلامعلی دهقان گفت: همه احزاب سیاسی باید به درستی عملکرد شورای نگهبان احترام بگذارند و مطیع آن باشند زیرا شورای نگهبان، برابر قانون و قانون فصل الخطاب است.

این فعال سیاسی درباره تمکین به قانون اساسی هم گفت: موافقان و مخالفان حق اظهار نظر دارند اما نباید از موازین قانون جمهوری اسلامی تخطی کنند و داوری نهایی (عملکرد شورای نگهبان) را باید مورد اطاعت قرار دهند. برای شناسایی اثرات تمکین از قانون فعلاً زود است و باید تا دقیقه ۹۰ صبر کرد. در انتخابات این دوره کسانی حضور دارند که متولد ۶۷ به بعد هستند یا تازه ۳۰ سالشان به اتمام رسیده و کاندید شده‌اند این افراد چطور می‌تواند به هیات‌های نظارت استانی اثبات کنند که ما هم صلاحیت داریم.» این سخن به معنای تلاش برای آرام نگه داشتن فضا و ندادن بهانه به دست تندروهاست. در نهایت هدف اصلی اصلاح‌طلبان و میانه روها نه بهارستان دهم بلکه پاستور یازدهم است!

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/142250

ش.د9405362

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات