تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۹۲۳۸۱
چرا عارف گفت نباید به درخواست مردم بی‌اعتنا بود

اصلاح‌طلبانی که مدافع اصولگرایی شده‌اند!

پایگاه بصیرت / احسان سپهوند

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1395/03/04 ـ شماره 4619 ـ صفحه 8)

هر چه به ابتدای خردادماه نزدیک می‌شویم تب و تاب آغاز به کار مجلس دهم بیش از پیش شده و طبیعتا بحث ریاست آن نیز تیتری مطلوب برای رسانه‌ها خواهد شد. بیش از 50 روز از دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و با روشن‌شدن تکلیف دو حزب، اکنون گمانه زنی‌ها درخصوص انتخاب شخص تکیه زننده به کرسی ریاست مجلس آینده رنگ و بوی واقعی تر می‌یابد. در اولین جلسه هماهنگی و هم اندیشی فراکسیون امید که اتفاقا آخرین آن هم بود (1±157) نفر از اعضای لیست امید با حضور خود در مسجد سلمان فارسی، چند هفته پیش از رای گیری هیئت رئیسه ردای ریاست را بر شانه‌های عارف انداختند. در همان روز و همان لحظه لاریجانی به همراه اعضای فراکسیون رهروان خط امام و رهبری در ساختمان مجلس قدیم پشت درهای بسته مستمع سخنان آیت ا.. موحدی کرمانی بود. در آن روز گمان می‌رفت با علنی شدن تعداد هر دو لیست در هر دو ساختمان مقیاس، رقیب دو دست خود را به علامت تسلیم شدن در برابر پیروزی قاطع اصلاح‌طلبان بر آسمان برکشد، اما پروپاگاندای رسانه‌ای اصولگرایان از همان ابتدا که خود را بازنده مطلق می‌دید دست به آسمان نبرد که هیچ بلکه سریعا دست را در جیب خالی خود فرو برد و با خبری ساختگی موجب بهت همگان شد.

مجلسی با 331 عضو

در آن روز عزت ا.. یوسفیان ملا نماینده اصولگرای مجلس نهم خبری را مبنی بر حضور 181 نماینده منتخب مجلس دهم در همایش فراکسیون فراگیر منتشر کرد. این خبر، شُبهه برانگیز و از جنس آن خبرهایی بود که تنها از کیسه عطارگونه اصولگرایان سر برآوردنی بود! آن روز در ساختمان مجلس قدیم بنرها، اطلاعیه‌ها و بولتن‌ها و نطق سخنرانان، همایش اصولگرایان را بدون واژه (اصولگرایی) قید می‌کرد. قلم گرفتن این واژه تنها و تنها کافی بود که نشان دهد اصولگرایان نسبت به لیست امید در اقلیت هستند و با این ترفند به دنبال جذب حداکثری مستقلان می‌باشند. اما مثل همیشه که ماه پشت ابر نمی‌ماند و دست آخر حقیقت نمایان می‌شود؛ یوسفیان ملا، برملا کرد سِر آنچه را که آن روز نگفته بود. درست یک روز بعد از همایش، او گفت: «آنچه به‌عنوان آمار اعلام می‌شود، چندان قابل‌اعتماد نیست، اما کسانی که حضورشان را در جلسه فراکسیون فراگیر با حضور آقای لاریجانی با امضا تایید کردند، ۱۵۴ نفر بودند و حدود ۲۷نفر نیز با بنده تماس گرفته‌اند.» مداقه در نوع بیان و درک منطق راوی خصوصا در دو بخش؛ «غیرقابل اعتماد بودن آمار» و «27 نفر تماس تلفنی» به راحتی دست رقیب را رو می‌کند و گویی بخش عمده‌ای از جمعیت 181 نفری تلفنی در جلسه حضور داشته اند و شاید هم پیامکی! در جایی دیگر نیز محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان این دروغ بزرگ را برملا و اعلام کرد: «براساس اطلاعی که به دست آورده، تعداد واقعی حاضران در همایش اصولگرایان ۱۰۵ نفر بوده است. او همچنین اعلام کرد: هزینه مراسم اصلاح‌طلبان تنها حدود دو میلیون تومان و هزینه برگزاری مراسم اصولگرایان بالغ بر صد میلیون تومان بوده است.»

عارف مصمم برای ریاست

آخرین روز هفته گذشته در نشست اعضای دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی، محمدرضا عارف به وضوح و با جدیت کامل عزم جزم خود را برای تکیه بر کرسی ریاست مجلس دهم نمایان ساخت. هرچند ایشان مابین دور اول و دوم انتخابات در گچساران از میل و اراده خود در این راه پرده برداشته بود، اما گویی بازخورد نتایج دور دوم و پیروزی مجدد لیست امید کلام او را قاطع تر از همیشه کرده بود. در آن جلسه عارف گفت: «شخصا دوست ندارم وارد مباحث مناقشه برانگیز شوم و باید تلاش کنیم موضوعات اینچنینی وارد جدل بیهوده سیاسی نشود ولی در انتخابات اخیر مردم به دنبال تغییر بودند و در اکثر حوزه‌های انتخابیه به تغییر و تفکر اصلاح‌طلبی و اعتدال رای دادند به همین دلیل شخصا حق ندارم به خواست مردم بی توجهی کنم و مطمئنا بر اساس مطالبه اکثریت جامعه که به دنبال تغییر در مجلس بودند عمل می‌کنم، زیرا اگر بخواهیم به خواست مردم بی‌اعتنا باشیم آیندگان درباره ما داوری خوبی نخواهند کرد و در رویدادهای بعدی قطعا با اقبال مردم روبه رو نخواهیم بود». جالب اینکه عارف در همان روز و در جایی دیگر به شکل متفاوتی موضوع را عنوان می‌کند. ایشان در جمع دانشجویان و تشکل‌های سیاسی که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، می‌گوید: «معتقدم بخش اصلی نظام را اصلاحات و بچه‌های اصلاح‌طلب تشکیل می‌دهند و از نظام جدا نیستیم که بخواهیم سهم بگیریم.بنابراین اینکه برای خودمان جایگاه پایین در نظر بگیریم، ظلم در حق گفتمان اصلاحات و کشور است».

مسیر باز است و هدف روشن

در این مدت تقریبا دو ماهه کم از تحلیل‌های فایده و هزینه‌ای ریاست عارف/ لاریجانی نشنیدیم و نخواندیم. اما چرا عارف از کلماتی مانند (حق ندارم به خواست مردم بی توجهی کنم و نیز ما بخشی از حاکمیت هستیم پس چرا جایگاه پایین‌تر) استفاده کرده است؟ عارف چه قصدی از بیان این کلمات خاص داشته؟ سوالی که با نگاهی ژورنالیستی در ادامه به آن خواهیم پرداخت. برای پاسخ به سوالات مطرح شده لازم است بسیار مختصر دو دیدگاه مفسران و ناظران سیاسی اصلاح‌طلب را در خصوص رجحان عارف بر لاریجانی یا بالعکس را مرور کنیم. دیدگاه اول می‌گوید که لاریجانی قدرت چانه زنی بالاتری نسبت به اصلاح‌طلبان دارد و بهتر می‌تواند پیگیر مطالبات اعتدالیون و اصلاح‌طلبان درون حاکمیت باشد، بنابراین جایگاه عارف نایب رئیسی مجلس است نه ریاست و اما دیدگاه دوم تاکید می‌کند: چون رای مردم به تغییر جو حاکم بر قوه مقننه بوده است و از سویی عارف بیشترین رای را از آن خود کرده، بنابراین بایسته است او برای ریاست مجلس مدنظر قرار گیرد. با مروری گذرا به دو دیدگاه بالا می‌توان به درک درستی از سخنان عارف که در جمع اعضای حزب اعتماد ملی و دانشگاه امیرکبیر ایراد شد، دست یافت. عارف با بیان حضور اصلاح‌طلبان در مجموعه حاکمیت و از سویی استیفای خواست مردم، برای ادامه مسیر تنها یک راه را می‌شناسد و آن هم پیروی از دیدگاه دوم یعنی اجماع بر ریاست اوست. لاجرم بایستی اذعان کرد دیگر مجالی برای مفسران دلخوش به کناره‌گیری عارف باقی نمی‌ماند و عارف دیگر وارد کارزار شده است.

گلایه عارف از خودی‌ها

محمدرضا عارف روز پنجشنبه در نشست تشکیلاتی و هم‌اندیشی تشکل‌های اسلامی دانشجویان که با حضور اعضای ٧٨ تشکل دانشجویی از سراسر کشور در دانشگاه امیرکبیر برگزار شده بود شرکت کرد و به سوالات و درخواست‌های دانشجویان درباره ریاست مجلس دهم و انتظارات مردم از اصلاح‌طلبان در این مجلس پاسخ گفت. عارف در سخنان خود باز هم به نکات مهمی اشاره کرد. او گفت: «در فضای رسانه‌ای ایجاد شده از سوی رقیب گله ندارم؛ اما از مدعیان تحلیلگر اصلاح‌طلب گله دارم، چراکه عده‌ای تحلیلگر عافیت‌طلب می‌گویند باید بپذیریم حاکمیت ما را در رده بالا راه نمی‌دهد، پس در همین رده پایین‌تر خود را حفظ کنیم». عارف در توضیح این گله خود، با طرح این پرسش که آیا حاکمیت غیر از خود ما هستیم، افزود: «معتقدم بخش اصلی نظام را اصلاحات و بچه‌های اصلاح‌طلب تشکیل می‌دهند و از نظام جدا نیستیم که بخواهیم سهم بگیریم. پس اینکه برای خودمان جایگاه پایین در نظر بگیریم، ظلم در حق گفتمان اصلاحات و کشور است». بد نیست آنانی که خود را در دایره اصلاحات می‌پندارند و به زعم خود مدافع «آرمان» اصلاح‌طلبی هستند با تجدید نظر از رویکردهای پیشین خود و همگام با بزرگان ندای همراهی با ریاست عارف را سردهند تا دیگر نه گلایه‌ای از خودی‌ها باقی بماند نه سدی روی سدهای عدیده.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=37497

ش.د9500588

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات