تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۹۲۷۷۸
کارشناسان منطقه در گفت‌وگو با «وطن امروز» از نشست وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه گفتند

روس‌ها پای کارند

پایگاه بصیرت / صادق امامی

(روزنامه وطن امروز ـ 1395/03/23 ـ شماره 1905 ـ صفحه 2)

در ایران، کارشناسان مسائل منطقه نگاه مثبتی به نشست 3 جانبه وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه دارند. آنها معتقدند حضور وزیر دفاع روسیه در این نشست از جدی بودن این کشور در مبارزه با تروریسم در سوریه حکایت دارد. «وطن امروز» با 2 نفر از این کارشناسان درباره این نشست و به صورت ویژه، وضعیت روس‌ها در نبرد سوریه گفت‌وگو کرد. دکتر سعدالله زارعی در این‌باره معتقد است یک نگاه اشتباه در ایران نسبت به عملکرد روس‌ها در سوریه وجود دارد. به گفته کارشناس مسائل سیاست خارجی، روس‌ها از مهرماه سال گذشته که وارد ائتلاف با ایران و سوریه شده‌اند؛ همچنان پای کار هستند. دکتر حسین رویوران، دیگر کارشناس مسائل منطقه نیز در این‌باره می‌گوید حضور وزیر دفاع روسیه در تهران نشان می‌دهد روس‌ها اراده جدی برای ادامه نبرد با تروریسم در سوریه دارند. رویوران می‌گوید نقض مکرر آتش‌بس توسط تروریست‌ها باعث می‌شود در دور جدید عملیات‌های ضدتروریستی ایران، روسیه و سوریه واقع‌بینی بیشتری اعمال شود. در مجموع برخلاف یک تصور رایج در ایران که نسبت به پایبندی روس‌ها به ائتلاف در سوریه دچار تردید است؛ این کارشناسان نگاه مثبتی به رفتار روسیه در نبرد با تروریسم در سوریه دارند. آنها در مجموع می‌گویند روس‌ها برای مبارزه با تروریست‌ها جدی هستند و این مبارزه را استمرار می‌دهند.

سعدالله زارعی در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از سفر وزرای دفاع کشورهای روسیه و سوریه به تهران چیست؟ گفت: اینکه وزرای دفاع 3 کشور کنار هم بنشینند و راجع به موضوع سوریه صحبت کنند و به توافقات مهمی دست پیدا کنند، اتفاق جدیدی بود. اگرچه پیش از این مذاکرات دوجانبه بین طرفین برگزار شده بود ولی در مذاکرات تهران، برای نخستین‌بار مذاکرات به صورت مشترک و سه‌جانبه برگزار شد. آنچه در این نشست مورد بررسی قرار گرفت، رسیدن به توافق برای سرعت گرفتن روند تحولات در میدان نبرد بود. نفس برگزاری جلسه نشان‌دهنده این است که طرح مورد توافق طرفین قرار گرفته است. درباره جزئیات آن نیز باید کمی صبر کرد تا ببینیم وزرای دفاع هر یک از 3 کشور چه اظهارنظری خواهند داشت. در هر صورت باید گفت بین 3 کشور توافقی صورت گرفته است و ما محصول آن را در صحنه نبرد مشاهده خواهیم کرد.

کارشناس مسائل منطقه درباره میزان جدی بودن روسیه برای تداوم حضور در سوریه برای مقابله با تروریست‌ها توضیح داد: باور اشتباهی در ایران وجود دارد که گمان می‌کنند روس‌ها در مقطعی در سوریه حضور داشتند و در مقطع دیگر پا پس کشیدند. این درست نیست. روس‌ها در طول مدت همکاری در سوریه که به اواسط مهرماه سال گذشته بازمی‌گردد تا به امروز پای کار ماندند. منتها در ایران اینگونه تصور می‌شود که سقوط خان‌طومان در پی پاپس‌کشیدن روس‌ها و عدم انجام تعهدات‌شان رخ داده است، در حالی که اینگونه نیست. البته روس‌ها بازی سیاسی و امنیتی را توأمان دنبال می‌کنند، ما هم مخالف این شیوه آنها نیستیم منتها درباره وزن‌دهی بین این دو، اختلاف‌نظری بین ما و آنها وجود دارد. زارعی درباره تاثیرات میدانی نشست سه‌جانبه تهران نیز می‌گوید این نشست و هماهنگی‌های آن باعث انسجام جبهه درونی ائتلاف مبارزه با تروریسم خواهد شد. کارشناس مسائل منطقه در این‌باره اظهار داشت: اینکه تصمیمات این نشست تاثیر فوری در صحنه میدانی داشته باشد و ما در فاصله زمانی کوتاه شاهد اتفاقاتی باشیم، منطقی نیست. زیرا همکاری این 3 کشور از چند ماه قبل آغاز شده و اکنون در شرایط استمرار همکاری‌ها قرار داریم، ولی مطمئنا با برگزاری این نشست، وضعیت منسجم‌تری در صحنه میدانی پیش خواهد آمد و روند تحولات به سمت ثبات و تمامیت ‌ارضی سوریه سرعت بیشتری خواهد گرفت.

زارعی در پاسخ به این سوال که ما قبلا شاهد بودیم مقامات روسیه مثل آقای لاوروف بارها تاکید کردند عباراتی همچون تروریست تندرو و میانه‌رو را به رسمیت نمی‌شناسند. اما بعدا با آمریکا درباره النصره به توافق رسیدند. چقدر امکان تکرار این اشتباه از سوی روس‌ها وجود دارد، گفت: روس‌ها در سوریه اشتباهی نکردند. آنها اعلام کردند تقسیم تروریسم را قبول ندارند و قبول هم نکردند و بر همین اساس عملیات روس‌ها علیه جبهه النصره و داعش و شعبات‌شان دائمی بوده است. درباره روس‌ها در ایران سوءتفاهم در فهم اینکه روس‌ها با چه کسی موافق و با چه کسی مخالف هستند، وجود دارد.

حمله به ارتش فهد منطقی است

حسین رویوران هم درباره اثرات هماهنگی‌های وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه در نشست تهران معتقد است حمله به گروه‌هایی که آمریکا آنها را تروریست نمی‌داند، می‌تواند از نتایج این نشست باشد. رویوران می‌گوید شاخه‌های وابسته به جبهه النصره مانند احرارالشام و جیش‌الاسلام در مدت آتش‌بس، حمله به شهرها را متوقف نکردند و همین موضوع باعث شده تا ائتلاف ایران، روسیه و سوریه بتواند تصمیم منسجمی درباره این گروه‌ها بگیرد. رویوران درباره آخرین تحولات سوریه و پیشروی‌های نیروهای دولتی در مواجهه با تروریست‌ها گفت: در سوریه یک نوع مسابقه برای آزادسازی رقه وجود دارد. در یک سوی میدان آمریکا با کمک و مدیریت نیروهای سوریه دموکراتیک در تلاش برای مدیریت آزادسازی این شهر است. در سوی دیگر نیروهای دولتی سوریه با حرکت به سمت الطبقه و نزدیک بودن به رقه سعی می‌کنند این شهر را آزاد کنند تا از اینکه این شهر گروگان آمریکا برای تحمیل اراده به سوریه باشد جلوگیری کنند. جدای از این در حلب نیز که قرار بر آتش‌بس بود، آتش‌بس به کرات از سوی تروریست‌ها نقض شده است. با توجه به اینکه این نقض آتش‌بس به صورت مداوم رخ داده است، احتمال اینکه دولت سوریه در این آتش‌بس، تجدیدنظر کند، وجود دارد.

رویوران درباره نقض مکرر آتش‌بس در لاذقیه، حلب و حومه‌های دمشق نیز گفت: تا به امروز آتش‌بس به کرات از طرف مخالفان و معارضان نقض شده است. حمله به خان‌طومان، حلب و... نشان‌دهنده نقض آتش‌بس از سوی معارضان و مخالفان سوری است. در حال حاضر روزی نیست که از سوی این گروه‌ها غرب حلب گلوله‌باران نشود و روزی نیست که تعداد زیادی از غیرنظامیان در حلب کشته نشوند. این شرایط در چارچوب توافق مبتنی بر قطعنامه 2254 صورت گرفت تا با آتش‌بس زمینه برای گفت‌وگوها بین طرفین فراهم شود. اما چند وقتی است گفت‌وگوها بین طرفین تعطیل است و از سوی دیگر آتش‌بس نیز در حال نقض شدن است. لذا عبور از این فرآیند یکی از مهم‌ترین مباحث در گفت‌وگوهای وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه به عنوان کشورهایی که در یک جبهه قرار دارند، بود. ارزیابی گذشته و برنامه‌ریزی برای آینده مهم‌ترین محور این گفت‌وگوها بوده است.

رویوران به نشست وزرای دفاع ائتلاف سه‌گانه در تهران و حضور وزیر دفاع روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: اینکه روسیه اراده مستقلی از 2 کشور ایران و سوریه در مواجهه با تروریست‌ها دارد، درست نیست. روسیه به عنوان متحد ایران و سوریه در این جنگ جدی است. اما در تعریف طرف‌های تروریستی از سوی این 3 کشور با غرب اختلاف نظر وجود دارد. غربی‌ها برخی گروه‌های تروریستی همچون احرارالشام، جیش‌الاسلام و... را غیرتروریستی معرفی کردند و در نهایت با اعلام آتش‌بس با این گروه‌ها تلاش کردند فرآیند گفت‌وگوهای سیاسی را آغاز کنند اما این گروه‌ها که متحد جبهه النصره و ارتش فهد هستند به برخی شهرها حمله کردند. این اقدام تروریست‌ها نشان داد آنها همگی جنگ طلب هستند و به دنبال راه‌حل مسالمت‌آمیز نیستند. با توجه به عملکرد گروهک‌های تروریستی و روشنگری‌هایی که در این مدت اتفاق افتاده، از سر گیری حملات علیه این گروه‌ها کاملا قابل توجیه خواهد بود. کارشناس مسائل منطقه‌ در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین اثر نشست سه‌جانبه وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ توضیح داد: اجلاس تهران نشان داد بر خلاف تصوری که برخی درباره نظر متفاوت روسیه نسبت به معارضان داشتند، 3 کشور با هم هماهنگ هستند. حضور وزیر دفاع روسیه در تهران نشان‌دهنده اراده مسکو برای ادامه و استمرار جنگ علیه تروریسم است. قطعا این نشست در آینده بر تحولات سوریه تاثیرگذار خواهد بود.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1905/2/158869/0

ش.د9500772

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات