تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۹۳۲۰۱

هاشمي، اصلاح‌طلبان، انتخابات (بخش بيستم)

(روزنامه جوان – 1394/12/03 – شماره 4756 – صفحه 2)

حمله به هاشمي رفسنجاني توسط تجديدنظرطلبان و معرفي كردن وي به عنوان فردي تماميت خواه و ضد مردم‌سالاري آنقدر توسعه پيدا مي‌كند كه حتي برخي از امامان جمعه هم در تريبون رسمي حاضر به اعلام موضع عليه وي شده و منش وي را زير سوال مي‌برند.

جلال الدين طاهري، امام جمعه سابق اصفهان – و از چهره‌هاي منسوب به جريان اصلاح طلبي - هم با گلايه از ثروت اندوزي هاشمي رفسنجاني، بيگانه بودن با مردم و فاصله گرفتن از آنها را خصيصه بارز هاشمي عنوان مي‌كند: «مي‌گويند بعضي‌ها (هاشمي رفسنجاني) چند ميليارد ذخيره دارند كه اگر خداي ناكرده از روحانيت يك چنين صداهايي شنيده شود، اين صحبت‌ها باشد خيلي اثر نامطلوب مي‌گذارد و بزرگ‌ترين جنايت و جرم است و معلوم مي‌شود كه ما انقلاب را براي خودمان مي‌خواهيم. (1)

همگرايي تجديدنظرطلبان با نهضت آزادي و عناصر تندرو‌ وابسته به اين گروه بعد از رحلت بنيانگذار انقلاب اسلامي شدت بيشتري پيدا كرد، به گونه‌اي كه تا به امروز رفتارها و رويكردهاي نيروهاي وابسته به نهضت آزادي شباهت بسياري به مدعيان اصلاح طلب داشته و دو طرف بارها از لزوم هم‌پوشاني مواضع و كاركردها و نزديكي دو جريان سخن به ميان آورده‌اند.

در همان اوان كه تجديدنظرطلبان سرگرم تخريب هاشمي رفسنجاني بودند عناصر تندرو‌ نهضت آزادي هم دست به اقدام مشابه زده و نسبت به تخطئه هاشمي دست به كار شدند؛ و اين يكي از نقاط اشتراك نهضت آزادي و تجديدنظرطلبان در طول سال‌هاي اخير است و اين عبارت معروف كه «اصلاحات از گوگوش تا سروش را در بر مي‌گيرد» بهتر معنا پيدا مي‌كند. ابراهيم يزدي، دبيركل نهضت آزادي كه در دوره دولت موقت، معاون نخست‌وزير و وزير امور خارجه بود از جمله افرادي است كه تلاش مي‌كند به مانند تجديدنظرطلبان برخورد ديكتاتورمآبانه هاشمي را علت اصلي رويگرداني جامعه از وي عنوان و رفتار و منش وي را بر خلاف اصول ابتدايي دموكراسي عنوان كند: « ... عدم اقبال جامعه به آقاي هاشمي دلايل متعدد دارد. طبيعي است كه مردم با مشاركت وسيع خود در انتخابات و رأي به كانديداهاي جبهه اصلاح‌طلب، تعمد داشتند كه پيامي به حاكميت به طور عام و به آقاي هاشمي به طور خاص بدهند و عدم آراي بالاي آقاي هاشمي در واقع انعكاس قضاوت و برداشت عمومي مردم نسبت به دو دهه فعاليت ايشان است.»(2)

اعضاي رسمي و غيررسمي طيف ملي گراها از فرصت پيش آمده توسط جريان تجديدنظرطلب براي تخريب شخصيت هاشمي و به چالش كشاندن ميزان پايبندي وي به دموكراسي نهايت استفاده را برده و هاشمي را بي‌اعتقاد به دموكراسي و حقوق اكثريت مردم دانسته و عليه او حملات بسياري را ترتيب دادند. تقي رحماني، از اعضاي سازمان مجاهدين خلق(منافقين) و از همكاران عزت الله سحابي در مجله ايران فردا بيان مي‌كند‌: « آقاي هاشمي اساساً توسعه سياسي را قبول ندارد. مرد ديپلماسي پنهان نمي‌تواند مرد ديپلماسي شفاف شود. ديپلماسي پنهان را كساني مي‌توانند كنار زنند كه به ديپلماسي شفاف اعتقاد داشته باشند. (3)

نشريات وابسته به گروه‌هاي ملي- مذهبي هم از اين قافله جا نمانده و جهت تخطئه هاشمي دست به كار شدند، يكي از نشريات مهم وابسته به اين طيف در يكي از مطالب خود مي‌نويسد: « آنچه كه در داخل كشور مطرح است موضوع ثروت‌هاي خانواده‌ هاشمي است. در مورد نفوذ اين خانواده‌ در امور اقتصادي همين اندازه كافي است كه بعد از سفر هاشمي به عربستان مطابق آنچه در بولتن داخلي مجلس شوراي اسلامي درج شده است از پنج قرارداد نفتي امضا شده، سه قرارداد مربوط به فرزندان اين خانواده است. بحث از سرمايه‌گذاري‌هاي كلان تا آنجا پيش مي‌رود كه يك خانواده به راحتي قادر است در جريان انتخابات مجلس ششم هزينه‌هاي سنگين تبليغاتي حزب اعتدال و توسعه، چكاد آزادانديش، حزب كارگزاران و ... را بپردازد و البته اين هزينه‌ها براي يك خانواده ثروتمند نمي‌تواند مطرح باشد. شايد شكست هاشمي در انتخابات زمينه اجتماعي بررسي ثروت‌هاي اين خانواده را فراهم سازد. »(4)

هاشمي رفسنجاني همواره تلاش كرده در مقابل اين حملات از يك سو سكوت مقطعي را در دستور كار قرار داده و از سوي ديگر با بيان جملات و عباراتي اين نكته را القا نمايد كه وي طرفدار مردم بوده و به مردم سالاري ديني اعتقاد و اعتماد دارد. وي در ديدار مسئولين و دبيران كل احزاب و تشكل‌هاي عضو شوراي هماهنگي اصلاحات، تحزّب را موضوعي صريح در قانون اساسي عنوان و با تأكيد بر سابقه‌ تحزّب و توجه به آن در تعاليم اسلامي، بيان مي‌كند: احزاب و مسئولان مي‌توانند با تمرين مردم‌سالاري و احترام به رأي اكثريت، اين فرهنگ را به شكل گسترده در جامعه تسرّي دهند كه البته شرط آن ارجحيت منافع ملي و اسلامي بر منافع باندي است.

پي نوشت

1. سايت عصرنو 78/10/25

2. نشريه آبادي، ‌78/12/2

3. روزنامه فتح، 78/10/15

4. گزارش روز، 78/12/15

5. پايگاه اطلاع‌رساني آيت‌الله هاشمي رفسنجاني 93/10/24

http://javanonline.ir/fa/news/772927

ش.د9405698

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات