تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۹۳۲۲۰
تاكيد اعضاي شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان:

حفظ هويت اصلاح‌طلبان رد ائتلاف با اصولگرايان

(روزنامه اعتماد – 1394/11/14 – شماره 3457 – صفحه 7)

در تعدادي از استان‌ها هيچ چهره شاخصي نداريم

صبح روز گذشته برخي اعضاي شوراي عالي انتخابات اصلاحات گرد هم آمدند تا از پايگاه اطلاع‌رساني اين نهاد با عنوان «گام دوم» رونمايي كنند. محمدرضا عارف رييس شوراي عالي، علي شكوري‌راد، دبيركل حزب اتحاد ملت ايران اسلامي، حسين كمالي دبيركل حزب اسلامي كار و مصطفي كواكبيان دبيركل حزب مردمسالاري در اين مراسم حضور داشتند. به گفته محمد رضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان اين سايت بنا دارد تا زمان انتخابات اخبار مربوط به شوراي عالي سياستگذاري را منتشر كند و ساير پايگاه‌هاي خبري براي دسترسي به اخبار و مواضع اصلاح‌طلبان از اين سايت استفاده كنند. همچنين اين جلسه بهانه‌اي بود تا برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب به سوالات خبرنگاران پاسخ دهند؛ سوالاتي كه برنامه جامع اصلاح‌طلبان براي مجلس دهم، مساله رسيدگي به صلاحيت‌ها، ليست انتخاباتي و سخنان هاشمي درباره ردصلاحيت سيد حسن خميني از محورهاي آن بود.

ابلاغ «برجا» و «فام» به ستاد استان‌ها

مراسم با سخنراني رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان آغاز شد. محمد رضا عارف با تاكيد بر اينكه ممكن است عواملي بخواهند آرامش ما را بگيرند، اظهار كرد: اما اصلاح‌طلبان در عرصه حضور خواهند داشت. معاون اول دولت خاتمي مهم‌ترين برنامه اصلاح‌طلبان بعد از هفتم اسفند را رونق اقتصادي خواند و يادآور شد: البته از مسائل ديگر نيز غافل نيستيم و بر همين اساس «برجا» و «فام» را به ستادهاي مختلف ابلاغ كرديم كه اگر اكثريت مجلس را به دست بياوريم، اين برنامه‌ها در دستور كار قرار خواهد گرفت. بعد از بحث‌هاي مفصل، شعار اصلاح‌طلبان با عنوان «اميد، آرامش؛ رونق اقتصادي» انتخاب شد و اميدواريم بتوانيم به خوبي حركت رو به جلوي خود را ادامه دهيم.

رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخابات اصلاح‌طلبان با اشاره به رد و عدم احراز صلاحيت بسياري از چهره‌هاي اصلاح‌طلب گفت: طبق قانون هر كس حداقل شرايط را دارد، بايد در انتخابات حضور داشته باشد و اميدواريم شوراي نگهبان در عملكرد هيات نظارت تجديد نظر كند. راهبرد اصلي انتخاباتي براي ما حضور مردم در صحنه است. به كم‌مهري‌ها نبايد توجه كرد؛ چراكه مسائل به تدريج حل مي‌شود ومهم نفس حضور مردم است. البته بسياري از چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب توسط هيات‌هاي نظارت يا عدم احراز صلاحيت شده‌اند يا تاييد نشده‌اند و ما در تعدادي از استان‌ها رسما از وجود چهره‌هاي شاخص با تعريفي كه بنده كرده‌ام بي‌بهره هستيم.

عارف ابراز اميدواري كرد كه نتيجه اين رقابت بايد بازگشت مجلس به راس امور باشد و به دولت كمك كند تا برنامه‌هاي پيشرفت و توسعه را جامه عمل بپوشاند و البته مجلس از فرصت نظارت براي پيشبرد امور استفاده خواهد كرد.

او ضمن دعوت از عموم مردم و اصلاح‌طلبان براي حضور در راهپيمايي ۲۲بهمن براي اينكه انتخابات با همان شور برگزار شود، از رسانه‌ها خواست در سه، چهار هفته آينده با هدف تشويق مردم به حضور به اشتراكات بپردازند نه به اختلافات.

مصوبه‌اي براي ائتلاف با اصولگرايان نداريم

عارف با انتقاد از رد صلاحيت چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب گفت: اين افراد مي‌توانستند وزن ليست را بالا ببرند واميدواريم افراد قابل توجهي برگردند كه بتوانيم هم در تهران و هم در استان‌هاي ديگر ليست‌هاي انتخاباتي را ببنديم. ملاك تصميم‌گيري حوزه انتخابيه است، نه شوراي سياستگذاري. آنچه هم كه درباره ائتلاف با اصولگرايان مطرح شده، نظر شخصي است و ما چنين مصوبه‌اي نداريم. انتظار ما از شوراي نگهبان اين است كه مساله را جبران كند چراكه ما نسبت به اين موضوع گله‌منديم. ما براي رقابت جدي به صحنه مي‌آييم و بعد از آن با رفاقت جدي امور را پيگيري خواهيم كرد، ضمن اينكه معتقديم با توجه به شرايط كشور، اگر مجلس شريك و البته ناظر دولت باشد، دولت هم مي‌تواند برنامه‌هاي خود را پيش ببرد.

عارف خاطرنشان كرد: اما چهره‌هاي برجسته و نخبه‌اي هستند كه تاييد صلاحيت شده‌اند ولي در عين حال انتظار ما اين است كه با توجه به تجديد نظري كه شوراي نگهبان مي‌كند، بتوانيم ليست‌هاي خود را در تهران و سراسر كشور ببنديم. انتظار ما از شوراي نگهبان اين است كه مساله را جبران كند و تعداد قابل توجهي از چهره‌هاي خدوم و انقلابي با تجديدنظر شوراي نگهبان به صحنه رقابت بازگردند تا ما بتوانيم ليست‌هاي خود را در سراسر كشور كامل كنيم. نياز ما اين است كه در همه حوزه‌هاي انتخابيه، كانديداهاي خود را معرفي كنيم و ما از روند رد صلاحيت‌ها گله منديم.

وي ادامه داد: شوراي نگهبان اقدام هيات‌هاي نظارت را جبران مي‌كند تا شاهد حضور جدي و متنوع نامزدها باشيم و مردم با آزادي عمل نامزد خود را انتخاب كنند. ما به اخلاق و عقلانيت پايبند هستيم، معتقديم با توجه به شرايط كشور اگر مجلس شريك دولت باشد دولت هم مي‌تواند برنامه‌هاي خود را پيش ببرد البته از نقش نظارتي مجلس غافل نيستيم.

ليست ٣٠ نفره براي تهران ارايه مي‌كنيم

رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان با بيان اينكه بهتر آن است كه رسانه‌ها در جهت همگرايي حركت كنند، گفت: پرداختن به مسائل جزيي و اختلاف نظرها مشكلي را حل نخواهد كرد و در سالي كه به نام همدلي نامگذاري شده همه بايد بر اساس مشتركات تلاش كنند. حرف آخر را مردم در هفتم اسفند خواهند زد و از مردم مي‌خواهيم كه حضور جدي داشته باشند.

وي با اشاره به آخرين تصميمات شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان خاطرنشان كرد: شوراي عالي تاكنون تصميمات آيين‌نامه‌اي و برنامه‌اي خود را گرفته است و كم‌كم بايد وارد كارهاي جدي‌تر شويم.

عارف در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با توجه به وضعيت تعيين صلاحيت‌ها چند نفر را براي ليست تهران در نظر گرفته ايد؟ گفت: ليست ما در تهران كامل خواهد بود و ۳۰ نفر را در ليست خود خواهيم داشت و اميدواريم در روزهاي آينده اين فهرست نهايي شود و همچنين اميدواريم براي ۲۹۰ كرسي مجلس بتوانيم كانديدا در انتخابات معرفي كنيم.

رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا اصلاح‌طلبان تصميم به ائتلاف با اصولگرايان معتدل و اعضاي فراكسيون رهروان گرفته‌اند يا خير؟ گفت: شوراي عالي هنوز هيچ تصميمي در مورد ائتلاف با ساير گروه‌ها نگرفته است و اگر ضرورت ايجاب كند اين بحث در شورا مطرح و اطلاع‌رساني مي‌شود.

عارف در ادامه با اشاره به طرح سما (ستاد ما اصلاح‌طلبان) گفت: هر سازوكاري كه همه جوانان و مردم را تشويق به حضور در انتخابات كند، مطلوب ما است و ما از اين طرح كه توسط حزب نداي ايرانيان طراحي شده است، استقبال مي‌كنيم و خواهشم از اعضاي اين ستاد اين است كه با ستاد جوانان در مركز هماهنگ باشند.

وي با بيان اينكه ما شوراي جوانان داريم و اين شورا در تهران فعال است، تصريح كرد: استان‌ها در اين زمينه خودشان تصميم‌گيري مي‌كنند. البته طرح سما دير به ما رسيد ولي خواهشم اين است كه همه توان خود را براي حضور جدي و پرشكوه مردم در انتخابات به كار گيرند.

شكوري‌راد: حفظ نهاد انتخابات كف مطالبه اصلاح‌طلبان است

علي شكوري‌راد، دبيركل حزب اتحاد ملت ايران اسلامي هم كه در اين مراسم حضور داشت پاسخگوي سوالات خبرنگاران بود. او درباره برنامه اصلاحات گفت: قانون‌گرايي و حفظ حقوق شهروندي مطالبه هميشگي اصلاح‌طلبان بوده است كه ممكن است در دوره‌هاي مختلف شكل آن تغيير كند. اين دوره حفظ نهاد انتخابات، به عنوان كف مطالبات اصلاح‌طلبان است لذا اميد دادن به مردم و حفظ آرامش كاري است كه اصلاح‌طلبان براي حفظ نهاد انتخابات انجام خواهند داد.

به گزارش ايلنا شكوري‌راد در پاسخ به سوال خبرنگاري گفت: در دولت قبل كه فسادهاي سه هزار ميلياردي و ١٢ هزار ميلياردي شكل مي‌گرفت، برخي سايت‌هاي خبري خواب بودند و حالا كه دولت خوبي روي كار آمده است، اينها دروغ مي‌گويند و در سوال خود دروغ مي‌گنجانند.

او عملكرد دولت را مثبت ارزيابي كرد و گفت: اصلاح‌طلبان در يك ائتلاف نانوشته با همه عقلاي جامعه هستند، اما در مورد ائتلاف ثبت شده و تصويب شده، بايد توضيح بدهم هنوز مصوبه‌اي براي ائتلاف با گروه‌هاي اصولگرا نداريم.

شكوري‌راد در پاسخ به سوال يكي از رسانه‌ها گفت: امام يك شخص نبود بلكه رهبر يك انقلاب بود كه پايه‌هاي انقلاب را تبيين كرد و وقتي به كشور آمدند بخش بزرگي از مردم از ايشان استقبال كردند و بيش از ١٠ سال رهبري مردم را بر عهده داشتند و تشييع ايشان هم اين علاقه را نشان داد و در حقيقت اگر بحث وامدار بودن باشد امام نماد مردم بوده است.

دبيركل حزب اتحاد ملت با انتقاد از كساني كه در مسووليت قرار گرفتند، اما سابقه روشني در مبارزه نداشتند، گفت: اينها وامدار انقلاب و نظام هستند و وقتي درباره بدهكار بودن به امام صحبت مي‌شود منظور بدهكار بودن به ملتي است كه امام نماد و رهبر آنان بود.

كمالي: برنامه جامع اصلاح‌طلبان براي معضلات كشور

حسين كمالي، عضو هيات رييسه شوراي عالي اصلاح‌طلبان و دبيركل حزب اسلامي كار هم در اين مراسم درباره رنگ انتخاباتي اصلاح‌طلبان گفت: رنگ آبي پيشنهاد شده اما هنوز تصويب نشده است.

او در پاسخ به سوالي در مورد مشكلات اقتصادي و نحوه تلاش دولت و برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان گفت: بنا نيست با حل مسائل تحريم همه مشكلات اقتصادي حل شود، چون مشكلات اقتصادي ريشه‌اي است و بايد به سمت اقتصاد رقابتي پيش برويم. ما برنامه جديدي ارايه نكرديم، بلكه اساس برنامه‌ريزي اصلاح‌طلبان توجه به نقاط مغفول قانون فعلي و قانون اساسي است. وي با اشاره به اينكه در قانون اساسي و چشم‌انداز ٢٠ ساله موارد زيادي بوده كه زياد مورد توجه قرار نگرفته است به برنامه‌ريزي اصلاح‌طلبان در اين زمينه و به خصوص در مورد محيط‌ زيست، تاكيد كرد.

اين فعال سياسي همچنين در پاسخ به سوال ديگر اين خبرنگار كه پرسيد آيا با انتخاب شعار انتخاباتي «رونق اقتصادي»، اصلاح‌طلبان قبول دارند كه در ركود قرار داريم، تصريح كرد: دولت در بدترين شرايط اقتصادي امروز قرار دارد و موقعيت سختي دارد.

كمالي ادامه داد: درآمدهاي نفت به دليل سياست‌هاي اتخاذ شده در گذشته به حداقل ممكن رسيده است؛ سياست‌هايي نبوده كه دولت فعلي در پيش گرفته باشد و آنچه دولت (تدبير و اميد) با آن مقابله مي‌كنند، نتيجه عملكردهاي گذشته است.

وي اظهار كرد: بناست با حل مشكلات هسته‌اي قدري در امور اقتصادي تسهيل شكل گيرد؛ البته اين به آن معنا نيست كه با حل مسائل هسته‌اي و رفع تحريم‌ها تمام مسائل اقتصادي توسط دولت حل خواهد شد. دبيركل حزب اسلامي كار يادآور شد: مسائل اقتصادي كشور بنيادي است كه از ابتدا در اقتصاد وجود داشته است، مسائل پساتحريم، مسائل اقتصادي را قدري تسهيل مي‌كند اما براي بهبود وضعيت اقتصادي كشور بايد اصلاح ساختار اقتصادي داشته باشيم تا بر اساس اقتصاد مزيتي، تخصصي و رقابتي و شرايط اقتصادي كشور از آنچه در آن قرار داريم، خارج شويم كه در گذشته چنين اتفاق نيفتاده است.

كمالي يادآور شد: اقتصاد كشور بر اساس هزينه‌كرد از محل منابع است و نفت پشتوانه توليد، تجارت و خدمات قرار گرفته و در هيچ بخشي هم بحث رقابت را اساس قرار نداده‌ايم. وي همچنين گفت: در بسياري از كشورها كه در اقتصاد حرفي براي گفتن دارند، رقابت و تخصص را اصل قرار داده‌اند اما اين اصل در اقتصاد ما مغفول مانده است. وي درمورد برنامه‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان نيز اظهار كرد: ما برنامه جديدي ارايه نكرده‌ايم و برنامه‌ها بر اساس برنامه‌هاي مصوب است؛ يعني اگر برنامه جديد ارايه مي‌كرديم بايد برنامه‌هاي گذشته را كنار بگذاريم يا حركت جديدي شروع كنيم كه در اين صورت اغتشاشي در سيستم برنامه‌ريزي شكل مي‌گرفت، ما مطالبات خود را بر اساس آنچه بايد انجام دهيم، طرح كرده‌ايم.

دبيركل حزب اسلامي كار افزود: آنچه مشخص است اين است كه در سال‌هايي كه درآمد نفت با قيمت بسيار بالايي براي كشور تامين شد تحول اقتصادي خاصي در دولت‌هاي نهم و دهم نداشتيم؛ ميزان درآمد نفت در اين دو دولت به اندازه تمام درآمد ١٠٠ سال گذشته بود و منابع از بين رفت. كمالي ادامه داد: اين درآمدها باعث شد كه پرخاشگري سياسي براي مجموعه‌اي كه اداره امور جامعه را عهده‌دار شدند پيشه شود، اين پرخاشگري موجب شد در سطح بين‌الملل دولت و نظام ايران تحت فشارهاي خاصي قرار گيرد. وي افزود: براي خروج از آن موقعيت و تحريم‌ها، دولت بايد تلاش مي‌كرد كه اگر اين كار را انجام نمي‌داد، نمي‌توانست در حل و فصل مسائل و ورود به عرصه رقابتي موفق شود. دبيركل حزب اسلامي كار خاطرنشان كرد: اقتصاد كشور نيازمند تعامل با كشورها و ملت‌هاي ديگر بوده و اين در صورتي است كه روابط بين‌الملل اصلاح شده باشد كه دولت در اين زمينه تلاش‌هاي موفقي داشته است؛ خرابكاري‌هايي كه در سال‌هاي گذشته صورت گرفته در مدت كوتاهي قابل جبران نيست و دولت تلاش مي‌كند.

كواكبيان: شرط حمايت اصلاح‌طلبان از نامزدهاي اصولگرا

مصطفي كواكبيان هم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره بدهكاربودن مردم به امام گفت: اگر امام نبود، انقلاب نبود چراكه رهنمودهاي ايشان بود كه به انقلاب منجر شد و همه مسوولاني كه در كشور هستند بايد وامدار امام باشند. دبيركل حزب مردم‌سالاري در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد بحث ائتلاف با اصولگرايان معتدل كه اين روزها مطرح مي‌شود، تاكيد كرد: شرط حمايت از نامزدهاي اصولگرا، امضا كردن ميثاق‌نامه اصلاح‌طلبان است.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=36695

ش.د9405618

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات