تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۹۳۲۵۳
رونمایی از «گام دوم» با حضور عارف، شکوری‌راد، کمالی و کواکبیان

حفظ نهاد انتخابات، کف مطالبات اصلاح‌طلبان

(روزنامه شرق – 1394/11/14– شماره 2512 – صفحه 6)

پایگاه اطلاع‌رسانی «گام ‌دوم»، به عنوان ارگان رسانه‌ای رسمی شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در شرایطی رونمایی شد که زمان کم است و محدودیت‌ها بسیار، اما آنها می‌گویند با تمام توان در انتخابات شرکت می‌کنند و مردم را هم به حضور حداکثری دعوت می‌کنند. اصلاح‌طلبان در شرایطی وارد انتخابات شدند که از تمام نیروهای نزدیک به گفتمان اصلاح‌طلبی درخواست کرده بودند تا در انتخابات ثبت‌نام کنند و این امر اتفاق افتاد، اما در بررسی صلاحیت‌ها بیشتر نامزدهای نزدیک به این جریان، تا این لحظه از حضور در انتخابات بازماندند. در چنین فضایی صبح دیروز مراسم رونمایی از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با نام «گام دوم» با حضور هیأت‌رئیسه این شورا و اهالی رسانه برگزار شد. البته این جلسه تا حدی تحت‌تأثیر سخنان روز دوشنبه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.

از سوی دیگر در میانه‌های این برنامه پای دولت محمود احمدی‌نژاد و فسادهای مالی بسیاری که در آن دوران رخ داده بود، نیز به میان آمد. محمدرضا عارف، حسین کمالی و الهام فخاری از اعضای هیأت‌رئیسه شورا در این مراسم از این پایگاه اطلاع‌رسانی رونمایی کردند. همچنین علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و مصطفی کواکبیان، دبيركل حزب مردم‌سالاري از میهمانان این مراسم بودند. پایگاه اطلاع‌رسانی «گام دوم»، سایت رسمی شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان کشور است و علاوه بر پوشش اخبار این طیف سیاسی در سراسر کشور، اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های رسمی این شورا را نیز منتشر خواهد کرد.

رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در نشست خبری با بیان اینکه مقدمه حضور مردم در هفتم اسفندماه، شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن است، گفت: «انتظارمان از مردم این است که در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضوری جدی داشته باشند و باید در این راستا جوانان را تشویق کنیم». محمدرضا عارف با تبریک فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: «مهم‌ترین نمود و حضور مردم در تصمیم‌گیری انتخابات است، مسئله‌ای که همواره مورد تأیید بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی بود. همین نگاه بود که مردم را پشت‌سر انقلاب قرار داد. ما بر این باور هستیم که تأثیرگذارترین انقلاب در قرن اخیر انقلاب ما بوده است. رمز پیروزی آن هم، انسجام و حضور مردم در همه صحنه‌هاست. با همین نگاه نیز تدوین قانون اساسی و رفراندوم نوع حکومت انجام شد».

او ادامه داد: «افتخار ما این است که خدمتگزاران نظام، مستقیم یا غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند. مهم است که این نگاه همیشه دنبال شود. گفتمان اصلاحات و جبهه اصلاح‌طلبان با این نگاه حضور حداکثری خود را در صحنه سیاسی کشوری پیگیری می‌کنند. با دستاورد ارزشمندی که در خرداد ۹۲ به‌دست آمد ضرورت استمرار آن برای جبهه اصلاحات قطعی شده بود تا گام دوم را در اسفند سال جاری دنبال کرده و مسیر تدبیر و امید ادامه پیدا کند». رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با اشاره به نهایی‌شدن برجام تصریح کرد: «برجام و مذاکراتی که یک کشور در حال توسعه با قدرت‌های بزرگ جهانی در حدود ۲۳ماه انجام داد، نشان‌دهنده‌ ظرفیت کشور ما بود. خیلی از تبلیغات و حرف‌های بی‌ربط علیه ایران و ایرانی خنثی شد. دنیا فهمید که ما اهل گفت‌وگو هستیم و در عین حال از حقوق قانونی خود هم عدول نخواهیم کرد».

شورای نگهبان ردصلاحیت‌ها را جبران کند

عارف با بیان اینکه راهبرد اصلی انتخاباتی برای ما حضور مردم در صحنه است، گفت: «به کم‌مهری‌ها نباید توجه کرد؛ چراکه مسائل به‌تدریج حل می‌شود و مهم نفس حضور مردم است. البته بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب توسط هیأت‌های نظارت یا عدم احراز صلاحیت شده‌‌اند یا تأیید نشده‌‌اند. انتظار ما از شورای نگهبان این است که مسئله را جبران کند و ما نسبت به این موضوع گله‌مندیم». او ادامه داد: «شورای نگهبان اقدام هیأت‌های نظارت را جبران می‌کند تا شاهد حضور جدی و متنوع نامزدها باشیم و مردم با آزادی عمل نامزد خود را انتخاب کنند. ما به اخلاق و عقلانیت پایبند هستیم، برای رقابت جدی به صحنه می‌آییم و بعد از آن با رفاقت جدی امور را پیگیری خواهیم کرد. معتقدیم با توجه به شرایط کشور اگر مجلس شریک دولت باشد دولت هم می‌تواند برنامه‌های خود را پیش ببرد. البته از نقش نظارتی مجلس غافل نیستیم».

رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه بهتر آن است که رسانه‌ها در جهت همگرایی حرکت کنند، گفت: «پرداختن به مسائل جزئی و اختلاف نظرها مشکلی را حل نخواهد کرد و در سالی که به نام همدلی نام‌گذاری شده همه باید بر اساس مشترکات تلاش کنند. حرف آخر را مردم در هفتم اسفند خواهند زد و از مردم می‌خواهیم که حضور جدی داشته باشند». محمدرضا عارف با اشاره به آخرین تصمیمات شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: «شورای‌عالی تاکنون تصمیمات آیین‌نامه‌ای و برنامه‌ای خود را گرفته است و کم‌کم باید وارد کارهای جدی‌تر شویم و از همه رسانه‌ها خواهش می‌کنم که اخبار شورا را از سایت خبری این شورا پیگیری و دنبال کنند». عارف در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به وضعیت تعیین‌صلاحیت‌ها چند نفر را برای فهرست تهران در نظر گرفته‌اید؟ گفت: «ان‌شاء‌الله فهرست ما در تهران کامل خواهد بود و ۳۰ نفر را در فهرست خود خواهیم داشت و امیدواریم در روزهای آینده این فهرست نهایی شود.

همچنین امیدواریم برای ۲۹۰ کرسی مجلس بتوانیم کاندیدا در انتخابات معرفی کنیم». رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در تهیه فهرست از لایه‌های چهارم و پنجم اصلاحات استفاده می‌کنید و دقیقا از میان چند نفر فهرست تهران را نهایی خواهید کرد و سازوکار کلی تهیه فهرست در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان چگونه است؟ گفت: «ما اعتقاد به لایه‌بندی کاندیداها در جریان اصلاحات نداریم زیرا نمی‌خواهیم نخبگان و برجستگان را دسته‌بندی کنیم اما به طور طبیعی یک تعداد از دوستان ما که از چهره‌های شاخص اصلاحات هستند، مردم آنها را می‌شناسند، عملکردشان را دیده‌‌اند و هم رأی‌آوری بالایی دارند، می‌توانند وزن فهرست را افزایش دهند». او افزود: «متأسفانه با اقدامی که هیأت‌های نظارت کردند، عملا چهره‌های شاخص اصلاحات رد صلاحیت شده‌‌اند و ما در تعدادی از استان‌ها رسما از وجود چهره‌های شاخص با تعریفی که داریم بی‌بهره هستیم».

استراتژی ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی

رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به سازوکار تهیه فهرست‌های انتخاباتی در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: «ما طرحی را در این زمینه ابلاغ کردیم که با عنوان «فام؛ فرم ارزیابی مجلس» تصویب شد و به ویژگی‌هایی که مدنظرمان بود در بخش‌های مختلف امتیاز دادیم و در کل هزار امتیاز در نظر گرفته شد که ملاک عمل قرار خواهد گرفت تا بتوانیم بر اساس آن کاندیداهای نهایی را انتخاب کنیم». رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تأکید کرد: «جریان اصلاحات با این نگاه و ضرورت، حضور حداکثری در انتخابات را دنبال می‌کند و شعار اصلی خود را «امید، آرامش و رونق اقتصادی» در نظر گرفته است». او تأکید کرد: «خوشبختانه با اتفاقاتی که در خرداد ۹۲ افتاد، امروز نگاه جوانان به داخل کشور معطوف شده است و با امید به آینده شرایط را می‌بینند. همچنین آرامش، ضرورت ما برای حرکت در مسیر است چراکه امروز در اغلب کشورها با بحران روبه‌رو هستیم که نتیجه این بحران‌ها برادرکشی است».

رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تصریح کرد: «ما می‌توانیم در حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای تأثیرگذار باشیم به همین دلیل شعار آرامش برای ما به عنوان یک راهبرد در انتخابات محسوب می‌شود. همه این تعهد را کرده‌ایم که عصبانی نشویم و از کوره در نرویم، شاید برخی عوامل بخواهند این آرامش را از ما بگیرند اما ما اصرار داریم در این مسیر تکلیف خود را انجام دهیم و با تعامل کارهای خود را پیش ببریم». عارف با بیان اینکه باید بعد از هفتم اسفند رونق اقتصادی را در برنامه کارهای خود قرار دهیم، خاطرنشان کرد: «متأسفانه در چند سال گذشته شاهد بودیم که شاید به اندازه دو دهه درآمد داشتیم و این دولت در شرایطی بر سر کار آمد که از دولت پیش از خود، بدهی بسیار سنگینی بر دوشش مانده بود. باید یک برجام دیگر در بخش اقتصادی داشته باشیم». او با تأکید بر اینکه راهبرد اصلی ما حضور مردم در انتخابات است، گفت: «ما این مسئله را تحت عنوان ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی مطرح کرده‌ایم و باید انتخابات پرشوری در هفتم اسفند برگزار و نباید توجه خود را به بی‌مهری‌ها و کم‌مهری‌ها معطوف کنیم».

شکوری‌راد: مجلسی یاور دولت برای خروج از رکود

در ادامه این مراسم، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با بیان اینکه قانون‌گرایی و حفظ حقوق شهروندی، مطالبه همیشگی اصلاح‌طلبان بوده است گفت: «ما می‌خواهیم مجلسی شکل گیرد که یار و یاور مردم باشد». علی شکوری‌راد در پاسخ به این پرسش که نظر شما در مورد این جمله که مسئولان ما به امام بدهکارند چیست، گفت: «این بیان که مسئولان وامدار حضرت امام هستند، از یک نگاه ‌درست است. امام را نباید یک شخص ببینیم بلکه امام رهبر انقلاب و مرجع تقلید واجد شرایط بود. امام راحل در طول مبارزه انقلاب را رهبری و به نحوی حرکت کردند که مردم همواره پشتیبان ایشان بودند؛ امام بیش از ١٠ سال عهده‌دار رهبری انقلاب و مسئول حرکت‌های انقلاب بودند و وقتی دیده از جهان فرو بستند، مراسم تشییع ایشان به‌مراتب بزرگ‌تر از مراسم استقبال بود». دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران ادامه داد: «بزرگداشت امام به تعبیر برخی از بزرگان می‌تواند در بزرگداشت منتسبان به ایشان بروز و نمود یابد.

بنابراین پاسداشت بیت امام کاری است که از مسئولان امروز که به واسطه امام به مسئولیت رسیده‌اند انتظار می‌رود». در ادامه خبرنگار «شرق» از شکوری‌راد پرسید: «در ماه‌های گذشته مباحثی در اردوگاه اصلاح‌طلبان مطرح شده است که مهم‌ترین آنها بحث سرلیستی و تبعیض مثبت و مسائلی از این دست بوده است. از سویی در روزهای اخیر هم به مباحث احراز صلاحیت‌ها پرداخته شده است. آنچه در این بین مغفول مانده مطالباتی است که اصلاح‌طلبان قصد دارند در مجلس آینده آن را پیگیری کنند. اکنون سؤال این است که اصلاح‌طلبان در صورت حضور در مجلس دهم، به طرح چه مطالباتی خواهند پرداخت؟» دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در پاسخ گفت: «گفتمان اصلاحات مشخص است.‌ مطالبه اصلی اصلاح‌طلبان از بدو تشکیل در سال ٧٦، قانون‌گرایی و حفظ کرامت انسان‌ها بوده است». شکوری‌راد حفظ نهاد انتخابات را کف مطالبه اصلاح‌طلبان دانست و قانون‌گرایی حفظ کرامت انسان‌ها و حقوق شهروندی را دیگر مطالبه این جناح سیاسی عنوان کرد.

او افزود: «امید و آرامش برای حفظ نهاد انتخابات است و اگر این در شرایط فعلی کف مطالبات اصلاح‌طلبان نبود، شاید شعارهای بالاتری نیز قابل‌طرح بود». دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران گفت: «وعده جمهوری اسلامی ایران به مردم، زندگی بهتر توأم با کرامت و حفظ حرمت یکدیگر بوده است بنابراین شعار اصلاح‌طلبان در این دوره متناسب با شرایط بوده است». شکوری‌راد با بیان اینکه طبیعی است که اگر رونق اقتصادی ایجاد شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، گفت:‌ «می‌خواهیم مجلسی شکل بگیرد تا یار و یاور دولت برای خروج از رکود اقتصادی باشد». او در مورد مسائل اقتصادی دولت یازدهم و در پاسخ به سؤال خبرگزاری «فارس» که گفته بود دولت قول داده بود صدروزه مشکلات اقتصادی را حل کند اما پس از حدود سه سال اتفاق خاصی رخ نداده، گفت: «در دوران دولت قبل که سال‌ها رشد اقتصادی منفی و فسادهای سه و ١٢ هزار میلیاردی شکل می‌گرفت، برخی خبرگزاری‌ها خواب بودند و چشم‌شان را روی کارهای دولت قبل بسته بودند.

در این دولت که مشکل تحریم‌ها حل شده، مدعی شده و سؤال می‌کنند و در کمال تعجب سؤالشان هم دروغ است. دولت نگفته بود که در عرض صد روز اقتصاد را درست می‌کند، بلکه گفته بود گزارش می‌دهد وضعیت کشور چگونه است. تا کجا باید خاک‌برداری کرد و آثار مخرب دولت قبل را تخمین زد». او در مورد ائتلاف اصلاح‌طلبان هم گفت: «در شورای‌عالی سیاست‌گذاری تاکنون تصمیمی مبنی بر اینکه ائتلافی خارج از سیاست‌گذاری گرفته نشده است اما ما یک ائتلاف نانوشته با همه عقلای جامعه داریم. بنابراین در یک ائتلاف نانوشته هستیم. هدف ما این است که افراطیون به مجلس راه پیدا نکنند».

کمالی: تلاش براي توسعه متوازن

در ادامه دبیر کل حزب اسلامی کار گفت: «من رنگ آبی را به عنوان رنگ انتخاباتی اصلاح‌طلبان پیشنهاد کردم، ولی در شورای سیاست‌گذاری مورد تردید قرار گرفت و در حال بررسی است». حسین کمالی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و عملکرد دولت گفت: «دولت در بدترین شرایط اقتصادی قرار دارد و درآمدهای نفت به حداقل ممکن رسیده است. البته این مسائل ناشی از سیاست‌های دولت یازدهم نیست بلکه ناشی از عملکردهای سوء دولت گذشته است». دبیرکل حزب اسلامی کار افزود: «بناست که با حل مسائل هسته‌ای، قدری تسهیل در امور اقتصادی شکل بگیرد اما با رفع تحریم‌ها همه مشکلات اقتصادی حل نخواهد شد، زیرا مشکلات اقتصادی ما بنیادین است». عضو هیأت‌رئیسه شورای‌عالی سیاست‌گذاری ادامه داد: «مسائل مربوط به رفع تحریم یک مقدار کار را تسهیل می‌کند، اما باید در حالت کلی اصلاح ساختار اقتصادی داشته باشیم.

توقعی که در جامعه شکل می‌گیرد که با اجرای برجام و رفع تحریم‌ها از فردا زندگی مردم بهبود پیدا می‌کند و رفاه در جامعه حاکم می‌شود، درست نیست. این مسئله به اصلاح ساختارهای اقتصادی مربوط می‌شود و اصلاح‌طلبان قطعا این موضوعات را دنبال خواهند کرد». دبیرکل حزب اسلامی کار با بیان اینکه برنامه‌های ما باید بر اساس برنامه‌های اصلی توسعه‌ای باشد، گفت: «اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند توازن و توسعه متوازن را مدنظر قرار دهند و امیدواریم در یک موقعیت مناسب، یک شرایط مطلوب سیاسی و اقتصادی را به وجود بیاوریم و مطالبات خود را بر اساس آنچه می‌خواهیم تعقیب و تنظیم کنیم».

کواکبیان: اینکه هرچه داریم از امام است درست است

در ادامه این مراسم مصطفی کواکبیان گفت: «ما معتقد نیستیم که مباحث قانونی به دلیل اینکه مسئولان بدهکار امام(ره) هستند، نادیده گرفته شود بلکه همه چیز باید بر اساس مر قانون باشد». عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به این جمله که مسئولان کشور به امام(ره) بدهکار هستند، گفت: «شکی نیست که اگر امام(ره) نبود، انقلاب هم نبود و وجود امام (ره) از قبل از سال ۴۲ باعث شد مردم به رهبری ایشان نظام ستمشاهی را تغییر دهند». دبیرکل حزب مردم‌سالاری افزود: «همه کسانی که چه در دوره امام(ره) و چه بعد از امام(ره) مسئولیت گرفتند، حتما وام‌دار امام(ره) هستند، اما ما معتقد نیستیم که مباحث قانونی و ضوابطی که در کشور باید اجرا شود، به دلیل اینکه مسئولان بدهکار امام(ره) هستند، نادیده گرفته شود بلکه همه چیز باید بر اساس مر قانون باشد و مقام معظم رهبری هم همواره بر این مسئله تأکید کرده‌اند».

کواکبیان ادامه داد: «اما اینکه هر چه داریم از امام(ره) است و مسئولان نیز بدهکار امام(ره) هستند، حرف صحیحی است». او در ادامه در پاسخ به سؤالی درخصوص احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با برخی اصولگرایان خاطرنشان کرد: «اگر مجبور شویم، در برخی از حوزه‌های انتخابیه که کاندیداهای اصلاح‌طلب حضور ندارند، از یک یا چند اصولگرای معتدل حمایت می‌کنیم و در عین حال آنها را ملزم خواهیم کرد که میثاق‌نامه شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را امضا کنند، اما اینکه بعدا زیر این میثاق‌نامه می‌زنند یا خیر، دیگر دست ما نیست».

http://www.sharghdaily.ir/News/85210

ش.د9405696

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات