صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۳۳۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4383 دوشنبه 21 تیر ماه 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مسئله‌ حجاب، به معنای منزوی کردن زن نیست. مسئله‌ حجاب، به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی‌قیدوشرط زن و مرد در جامعه است. این اختلاط، به ضرر جامعه و به ضرر زن و مرد – به خصوص به ضرر زن - است. (68/10/26)
اخبار و تحلیل‌ها word
اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
    عفاف؛ رکن سبک زندگي اسلامي

شايد بتوان گفت، مهم‌ترين راهبرد تهاجم فرهنگي دشمن جايگزيني سبک زندگي غربي به جاي سبک زندگي اسلامي باشد که دشمنان نظام اسلامي در طول سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي و به‌ویژه پس از پايان جنگ تحميلي و آغاز دوران سازندگي آن را دنبال کرده‌اند.
يکي از بنياني‌ترين تمايزات سبک زندگي اسلامي و غربي موضوع حيا و عفاف است. در سبک زندگي غربي حيا و عفاف از عرصه زندگي رخت بسته و همين امر موجب سست شدن بنيان خانواده شده است. اين در حالي است که بنيان سبک زندگي اسلامي بر حيا و عفاف نهاده شده است و از درون آن خانواده به‌مثابه محوری‌ترين نهاد اجتماعي شکل مي‌گيرد. اصالت لذت و پرورش بي‌حد و حصر شهوت، روح حاکم بر سبک زندگي غربي است، به نحوي که بي‌بندوباري و فروپاشي اخلاق حاصل آن مي‌باشد. فرد در این سبک از زندگی به جاي رعايت حيا و عفاف، به تبرّج و خودنمايي و عرضه خود به ديگران با هدف لذت‌جويي و ارضای غرایز شهواني مشغول می‌شود و اين همان مسيري است که موجب انحطاط بشريت و مسخ انسان به حيواني لذت‌جو شده است!
هرچند عفاف و حيا متعلق به همه اعضاي جامعه اعم از زنان و مردان است؛ اما بی‌شک جايگاه زنان در اين مسئله محوري‌تر از مردان است. به همين دلیل است که زنان و دختران اين سرزمين به مثابه مهم‌ترين گروه اجتماع، در راهبرد کلان تهاجم فرهنگي، هدف سناريوي حيازدايي دشمنان قرار گرفته‌اند.
در نظام اسلامي ايام‌اللهي وجود دارد که يادآور آرمان‌ها و شعائر اسلامي است که از آن جمله مي‌توان به روز 21 تيرماه اشاره کرد که سالروز قيام مردم مشهد عليه كشف حجاب رژيم پهلوي است که به عنوان روز ملی «عفاف و حجاب» نام‌‌گذاري شده است. نام‌گذاري يک روز با این عنوان هرچند مي‌تواند فرصتي براي بازخواني دال مرکزي سبک زندگي اسلامي باشد؛ اما نبايد فراموش کرد که براي جلوگيري از غلتيدن در سراشيبي انحطاط زندگي غربي، توجه به حجاب و عفاف نيازمند يادآوري مستمر و اقدامات تأثیرگذار فرهنگی و اجتماعی است و نبايد آن را به يک روز منحصر کرد.


▼ گزارش روز                           
  سکوت عجیب

گروهی که دستش به خون 17 هزار نفر از هموطنان‌مان آلوده است و در روزهای سخت آتش‌گشودن دیکتاتور مسلط بر کشور همسایه علیه مردم ایران به آغوش صدام رفته بود و از هیچ خدمتی به این قصاب قسی‌القلب دریغ نمی‌کرد، با وجود شکست‌های متعدد در برابر ملت بزرگ ایران همچنان با دلار بی‌انتهای سعودی و حمایت‌های سیاسی کشورهای غربی به دنبال دسیسه و توطئه علیه ملت ایران است و سودای شکستن جمهوری اسلامی را در سر می‌پروراند.
در آخرین نمونه از تلاش‌های این سازمان تروریستی که با حمایت پشتیبان منطقه و فرامنطقه‌اش به انجام رسیده است، می‌توان به برگزاری یک نشست ضد ایرانی در پاریس با حمایت کامل این کشور و با حضور چهره‌های سرشناس از کشورهای دشمن و در رأس آن رژیم آل‌سعود اشاره کرد. در نشستی که با آرزوی پایان انقلاب ایران و کاهش نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه و جهان برگزار شده است، از گزینه معاون اولی دونالد ترامپ و «جان بولتون» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد تا هیئت‌های پارلمانی اروپا و سران تعدادی از کشورهای عربی در آن حضور داشتند. جلسه‌ای که ترکی فیصل، رئیس سابق استخبارات آل‌سعود در آن رسماً اعلام می‌کند: «خواسته مخالفان نظام ایران و من که سرنگونی این حکومت است، به زودی محقق می‌شود».
اما با وجود اهمیت این نشست و روشن شدن اینکه دشمنان ملت ایران هرگز با خوش‌بینی و کوتاه آمدن ملت ایران از دشمنی خود دست بر نمی‌د‌ارند، این نکته مهم است که وزیر و وزارت امورخارجه کشورمان با وجود رسانه‌ای شدن اخبار این نشست همچنان سکوت اختیار کرده‌اند و واکنش جدی به این اقدام نداشته‌اند! نه سفیر فرانسه در تهران را به دلیل برگزاری چنین نشستی احضار کرده‌اند و نه به آل‌سعود تشری زده‌اند که این چه گفتار و سخنی است که مقامات سعودی در این نشست مطرح کرده‌اند!

▼ اخبار ویژه            
 طرح کنگره آمریکا برای مقابله با ایران

عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را با هدف تقویت بیش از پیش نیروی دریایی کشورهای عربی برای مقابله با ایران در خلیج‌فارس، دریای عرب و دریای مدیترانه به کنگره ارائه کرده است. «پائول رویز» هدف از این طرح را «صدور مجوز کمک و آموزش برای افزایش امنیت دریایی و آگاهی کشورهای خارجی هم‌مرز با خلیج‌فارس، دریای عرب و دریای مدیترانه با هدف مقابله با قاچاق غیرقانونی و دیگر فعالیت‌های دریایی مربوطه ایران، از جمله انتقال غیرقانونی تسلیحات از سوی ایران» دانسته است.

ناتو برای «جنگ گرم» آماده می‌شود

همزمان با برگزاری نشست ناتو در ورشو، میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در مصاحبه با شبکه رادیویی «اکو موسکوی» از تصمیم این ائتلاف برای استقرار 4000 نیروی بین‌المللی بیشتر در شرق اروپا انتقاد کرد. وی گفت: ناتو مقدمات گسترش جنگ سرد به جنگ گرم را آغاز کرده است. تمامی لفاظی‌ها در ورشو خبر از تمایل اعلان جنگ به روسیه می‌دهد. آنها فقط درباره دفاع حرف می‌زنند؛ اما در حقیقت برای عملیات تهاجمی آماده می‌شوند.
 
▼ اخبار
دست ردّ پادشاه مغرب بر سینه عادل الجبیر
پایگاه «توشکا نیوز» نوشت: در گزارش محرمانه‌ای که «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان به دفتر پادشاهی سعودی فرستاده، آمده است که در سفر به «رباط» پایتخت مغرب، «محمد ششم» شاه این کشور حاضر نشده است وی را به حضور بپذیرد و این مسئله، در روابط دو کشور تأثیرگذار است. علت دیدار نکردن شاه مغرب با وزیر خارجه سعودی، اختلاف آنها درباره برگزاری نشست سران عرب در هفتم و هشتم ماه آوریل گذشته است؛ زیرا مغرب پس از آنکه متوجه شد برگزاری نشست سران عرب در رباط به منزله تأیید تصمیمات ریاض درباره مسائل منطقه به ویژه جنگ یمن و سوریه، همکاری‌های عربستان و ترکیه و توجیه‌های دخالت در سوریه و عراق خواهد بود، حاضر نشد میزبانی این نشست را بپذیرد. مسئولان مغربی گفته‌اند به نفع و صلاح مغرب نیست که نشست سران عرب در خاک مغرب و تحت سلطه عربستان سعودی برگزار شود.

تروریست‌های زن مؤثرتر از تروریست‌های مرد هستند
آسوشیتدپرس اعلام کرد: بر اساس گزارش‌های جدید اگرچه اعضای گروه تروریستی داعش را عمدتاً مردان تشکیل می‌دهند، زنان در این گروه تروریستی نقش به مراتب تأثیرگذارتری، به ویژه در ایجاد ارتباط با دیگر گروه‌ها دارند.  پژوهشگران دانشگاه میامی دریافته‌اند، اگرچه ساختار و تشکیلات گروه‌های تروریستی به طور کلی مردسالار هستند، هزاران نفر از زنان بخش‌های مختلف این ساختار را به یکدیگر متصل کرده‌اند. نتایج این پژوهش که در روزنامه «ساینس اَدونسز» منتشر شده، حاصل تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به 40 هزار تروریست گروه‌های مختلف تکفیری است. این گروه همچنین فعالیت این تعداد تروریست را در شبکه‌های اجتماعی و حتی در شبکه‌های اجتماعی روسی، مانند کنتاکت که محدودیت کمتری در حذف محتوای کاربران دارد، رصد و پالایش کرده‌اند.

اجماع برای حمایت از احمدی‌نژاد دور از نظر است

احمد سالک کاشانی درباره برنامه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: محافل اصولگرایی هنوز وارد بحث نشدند تا مشخص شود با یک یا چند نامزد به میدان رقابت سیاسی سال 96 پا می‌گذارند. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی همچنین درباره نگاه اصولگرایان به تحرکات انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد گفت: شورای نگهبان درباره احمدی‌نژاد تصمیم می‌گیرد. گرچه نباید در انتخابات ریاست جمهوری ریسک کرد و حتماً باید کسی حمایت شود که بیشترین شانس پیروزی را دارد؛ اما احمدی‌نژاد می‌گوید: «بیایم با مشایی می‌آیم» که اشکال اصلی همین جاست. از این رو بعید است در جریان اصولگرا برای حمایت از احمدی‌نژاد اجماعی اتفاق بیفتد.

فروش اولین محصولات فضایی ایران

ایران، نقشه‌های جغرافیایی از سطح زمین را به چند کشور منطقه صادر کرده است؛ از جمله مهم‌ترین کاربردهای این نقشه‌ها، کاربری نظامی آنهاست. جمهوری اسلامی ایران که یکی از پرتاب‌کنندگان ماهواره با ماهواره‌برهای ایرانی است، با دریافت تصاویر خام از ماهواره‌ها از طریق ایستگاه‌های سنجش از دور ثابت و متحرک در داخل کشور و پردازش آنها در مقیاس‌های مختلف، نقشه‌های جغرافیایی را برای کاربردهای متنوع دفاعی - تجاری تولید کرده است. تولید این نقشه‌ها با توجه به کاربردهای متنوعی که در ثبت املاک، ناوبری زمینی، هوایی و دریایی، مرزبانی و حل اختلافات ارضی، مطالعات زیست‌محیطی و مراقبت از منابع طبیعی، پژوهش‌های علمی و موارد متعدد دیگر دارند، به خودی خود بسیار ارزشمند هستند.

▼ اخبار کوتاه
شبکه خبری «الجزیره» قطر گزارش داد، عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری یمن طی سخنانی در شهر مأرب در مرکز این کشور مدعی شد که به حوثی‌ها اجازه نخواهد داد آنچه را «کشور فارسی» خواند، در یمن تشکیل دهند. بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور فراری یمن که برای نخستین بار از شهر مأرب واقع در ۱۷۳ کیلومتری شرق شهر صنعا، پایتخت این کشور بازدید می‌کند، خطاب به ساکنان پایتخت ادعا کرد به زودی کنترل این شهر را به دست گرفته و در آن حضور خواهد یافت.
رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی از عرضه شش گیاه دارویی تا پایان امسال خبر داد و گفت: به منظور افزایش ماده مؤثره گیاه خشخاش ایرانی برای استفاده در داروهای ضد درد مطالعاتی را در دستور کار داریم. دکتر شمس‌علی رضازاده افزود: بر اساس این تاکنون چندین فرمولاسیون داروهای گیاهی را تهیه و متعاقب آن مجوز ورود به بازار این داروها را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرده‌ایم.
در پی به شهادت رسیدن برهان وانی، مبارز معروف کشمیری به دست نیروهای هندی، دره کشمیر در آتش اعتراض سوخت. درگیری‌ها تاکنون به شهادت 10 تن دیگر از مسلمانان کشمیری منجر شده است. گفتنی است، مراسم تشییع پیکر برهان وانی، با وجود اعلام حکومت نظامی به صحنه تظاهرات چند ده هزار نفری مردم مسلمان کشمیر تبدیل شد.
فرمانده انتظامی خراسان رضوی با تکذیب هرگونه بمب‌گذاری در برج 17 طبقه سلمان، علت آتش‌سوزی را اتصالی شبکه برق این برج اعلام کرد. بهمن امیری مقدم گفت: این مسئله صرفاً یک شایعه است و بنا بر گزارش‌های واصله آتش‌نشانی، علت حریق گسترده در برج سلمان اتصالی شبکه برق این برج بوده است.
بررسی انجام شده در انگلیس حاکی از آن است که تعداد قربانیان برده‌‌هایی که به این کشور قاچاق شده‌اند، طی پنج سال اخیر ۲۴۵ درصد افزایش داشته است. پلیس انگلیس سال گذشته ۳۲۶۶ نفر را شناسایی کرده که قربانی برده‌داری مدرن بوده‌اند؛ در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۱ میلادی، ۹۴۶ نفر بوده است.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: بررسی روند سلامت شاخص‌های بانکی نشان می‌دهد، وضعیت بانکی از شرایط با دوام خود خارج شده و در صورت عکس‌العمل نامناسب وضعیت بدتر نیز می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات