صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۹۳۲۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4382 یکشنبه 20 تیر ماه 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آمریکا از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، کمر به دشمنی با امام بزرگوار (ره) و حرکت عظیم او بست که این دشمنی تا به امروز نیز ادامه دارد، اما با بیداری ملت، هوشیاری دولت و آمادگی مسئولان، نقشه‌های آمریکا عملی نشده است.(95/4/16)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار وتحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز        
     مبارزه فرمایشی

«به چشمی خیرگی کردن که برخیز / به دیگر چشم دل دادن که مگریز»؛ حکایت مبارزه دولت با فیش‌های نجومی است که از یک طرف می‌گوید در حال مبارزه و مقابله با فساد اقتصادی است و از طرف دیگر اقدامات رسانه‌ای در مقابله با این پدیده را نوعی بحران‌سازی برای دولت می‌نامد. مجید انصاری، معاون پارلمانی دولت در انتقاد از افزایش اسامی صاحبان فیش‌های نجومی و مفسدان اقتصادی، گفته است: در دوره اصلاحات هر 9روز یک بحران داشتیم و در این دولت هر روز یک بحران. گفته‌ای که نشان می‌دهد، مبارزه دولت یک نوع مبارزه فرمایشی، مقطعی و گزینشی است و واقعاً اراده جدی وجود ندارد که ریشه فساد را بخشکاند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی دو سال پیش(17 آذر 93) در پاسخ به درخواست نامه آقای جهانگیری، مبنی‌بر صدور پیامی برای«همایش ملّی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» مرقومه‌ای را صادر کردند که اگر به آن مرقومه عمل می‌شد، اکنون دولت در وضعیت مطالبه‌ای قرار داشت؛ زیرا حضرت آقا برای این همایش نوشته بودند: «این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه به طور ملموس مشاهده کنند ...» اکنون دو سال از آن خطاب دردمندانه می‌گذرد و ما مشاهده می‌کنیم دوباره در هتل‌های لوکس شمال(!) سمینار گرفته می‌شود؛ این نشان می‌دهد که دولت سمینار درمانی و سخن درمانی را برای مبارزه با فساد برگزیده است، زیرا عناصر اصلی قانونی کردن فسادها در این سمینار سخنرانی کرده‌اند و برای اقتصاد مقاومتی نسخه پیچیده‌اند؛ اگر این روند ادامه پیدا کند، فساد مالی در سیستم نهادینه شده و دولت مجبور می‌شود به عناصر نفوذی در ارکان اقتصادی باج بدهد. اگر دولت واقعاً خواهان مبارزه با فساد است و عزم جدی در این راه دارد، باید نه تنها از نقدهای رسانه‌ای به ستوه نیاید، بلکه از قلم آنها برای کمک به خود در این امر مقدس استفاده کند.


▼ گزارش روز        
    انکار یا اقدام!

«آقای صالحی، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی نیست، ایشان مسئول سازمان انرژی اتمی است. درباره مسائل هسته‌ای آقای عراقچی مسئول است، در سیاست خارجی وزیر خارجه مسئول است، در مسائل اقتصادی وزیر اقتصاد و بانک مرکزی مسئول است و در مسائل هسته‌ای نیز ایشان مسئول پاسخگویی است.» این عبارات واکنش حسن روحانی به گفته‌های دکتر صالحی بود که 40 روز پس از نهایی شدن برجام از کند بودن طرف مقابل در اجرای تعهداتش انتقاد کرده و سبب شده بود وزیر امور خارجه سابق کشورمان ماه‌ها در این‌باره سکوت کند؛ سکوتی که البته به تازگی در یک نشست خبری شکسته شد و علی‌اکبر صالحی در مقدمه سخنانش کنایه‌وار می‌گوید: حالا دوباره ممکن است عزیزی ناراحت شود؛ اما در برجام طرف مقابل متعهد شده است کاری نکند که با روح برجام در تضاد باشد و همچنین اضافه می‌کند: «در مسائل دانشگاهی همچنان بسیاری از مشکلات پابرجاست، من این را می‌توانم بگویم، دوستی هم نمی‌تواند به من اعتراض کند که مثلاً آقا شما وزیر اقتصاد و یا رئیس بانک مرکزی و یا وزیر امور خارجه نیستید؛ چرا که حداقل از نظر علمی 40 سال استاد دانشگاه هستم.» صالحی با انتقاد از برخورد طرف مقابل با ایران، به ادعاهای اخیر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و اظهارات بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل درباره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی اشاره و تأکید می‌کند: «بنده برای صحبت کردن در این خصوص احتیاط می‌کنم و نگرانم که بگویند بحث سیاسی است، اما احساس می‌کنم اتفاقاتی در حال روی دادن است، احساس می‌کنم دشمنان در حال زمینه‌چینی و پخت و پز علیه ما هستند و باید گوش به زنگ باشیم.» حال باید صبور بود و دید که واکنش دولت و دستگاه‌های مسئول به این سخنان چگونه است؛ باز هم انکار می‌کنند یا این بار برای رفع تهدیدها اقدام و تحرکی را آغاز خواهند کرد. واکنشی که مبالغه نیست اگر بگوییم سرنوشت برجام به آن گره خورده است.

▼ خبر ویژه         
     ماجرای اعتراف تاریخی هاشمی رفسنجانی

رهبر معظم انقلاب طی یک ماه گذشته در دو دیدار به اعتراف برخی مسئولان کشور درباره غلط بودن استدلال‌ها در زمینه ضرورت تعامل و مصالحه با آمریکا اشاره کردند. ایشان در دیدار دانشجویان گفتند یکی از این افراد از رؤسای جمهور پیشین کشورمان بوده است که به استدلال‌های من در ردّ ایجاد ارتباط با آمریکا جوابی نداشته و به این مسئله اذعان نیز کرده است. فرد مورد اشاره رهبر معظم انقلاب اسلامی در این روایت‌ها، هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق کشورمان است و یکی از این اعترافات تاریخی، به جلسه‌ای مربوط می‌شود که وی در سال 91 به‌ همراه اعضای مجمع تشخیص مصلحت با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. در حاشیه جلسه ایشان، هاشمی رفسنجانی را خطاب قرار داده و با اشاره به مباحثاتی که درباره مسئله ارتباط با آمریکا در دهه 80 (حدود سال 75) مطرح شده بود، می‌فرمایند: اگر خاطرتان باشد آن موقع نیز بنده استدلال‌هایی در ردّ این دیدگاه مطرح کردم و شما پاسخی برای آن نداشتید. هاشمی رفسنجانی در پاسخ می‌گوید: بله همین‌طور است؛ ما پاسخی به استدلال‌های شما نداریم. گفتنی است، هاشمی رفسنجانی در مقام رئیس جمهور و حسن روحانی در مسئولیت دبیری شورای عالی امنیت ملی (حوالی سال 75) نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب تنظیم می‌کنند و در آن به ‌نوعی بر ضرورت و امکان برقراری ارتباط مناسب با آمریکا سخن به میان می‌آورند؛ اما ایشان استدلال‌هایی در نفی کامل موارد ذکر شده در این نامه مطرح کرده بودند.
 
▼ اخبار
شاهزاده سعودی از مرگ مسعود رجوی خبر داد!

 ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی و رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان در سخنرانی خود در اجتماع سالیانه حامیان گروهک منافقین در پاریس، از مرگ «مسعود رجوی»، سرکرده این گروهک تروریستی خبر داد. وی در جریان سخنرانی خود چندین بار از لفظ «فقید» و «درگذشته» برای اشاره به رجوی استفاده کرد. پیش از این نیز شایعاتی مبنی بر فرار سرکرده منافقین از عراق به عربستان، پس از حمله آمریکا به این کشور، منتشر شده بود. الفیصل همچنین با ابراز امیدواری برای سقوط رژیم جمهوری اسلامی، خطاب به منافقین گفت: ما با شما ایستاده‌ایم و از شما حمایت می‌کنیم. این شاهزاده سعودی که در میان تشویق‌های پی‌درپی اعضای منافقین به سخنان خود ادامه می‌داد، خطاب به مریم رجوی و همسر فقیدش افزود: از خدا می‌خواهیم تا به شما کمک کند که به اهداف‌تان دست یابید.

هزینه یک تریلیون دلاری برای به‌روزرسانی زرادخانه‌های هسته‌ای
دولت آمریکا قصد دارد طی ۳۰ سال پیش رو، بیش از یک تریلیون دلار برای به‌روز رسانی زرادخانه هسته‌ای خود هزینه کند. به گزارش اسپوتنیک، این مدرن‌سازی شامل ارتقای دقت سلاح‌های هسته‌ای و وحشتناک‌تر از آن ساخت محصولات تطبیق‌پذیر است که امکان استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را محتمل‌تر می‌کند. گفتنی است، مسکو مرتباً به کاهش ساخت این سلاح‌ها اصرار می‌ورزد، در حالی که شاهد تجهیز و مدرن‌سازی صنایع و سلاح هسته‌ای آمریکاست. در واقع، این امر نقض مفاد معاهده منع آزمایش و تکثیر سلاح‌های هسته‌ای به شمار می‌آید. یکی از طرفداران پر و پا قرص افزایش سلاح‌های هسته‌ای در آمریکا، «جان مک‌کین» رئیس کمیته خدمات نظامی سنای این کشور است. وی در ماه مارس گفته بود که به دلیل «خصوصیات تهاجمی روس‌ها» افزایش ساخت و مدرن‌سازی این گونه سلاح‌ها کاملاً ضروری است.

انتقام مدیران متخلف بانکی از افشاگران فیش‌های نجومی
با وجود تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر ضرورت برخورد قاطع با متخلفان حقوق‌های نجومی، اخبار رسیده نشان می‌دهد، در تعدادی از بانک‌هایی که مدیران عامل آنها برکنار شده‌اند، بسیاری از مدیران و نیروهای خدومی که احتمال دست‌داشتن آنها در انتشار فیش‌های نجومی مدیران می‌رفته، از سمت خود برکنار یا بازنشسته شد‌ه‌اند. در برخی دیگر از بانک‌ها که هنوز مدیران ارشد آنها عزل نشده، اما در معرض تهدید تغییر هستند، متولیان بانک‌ها در اقدامی پیش‌دستانه برخی از نیروهای ارزشی را که احتمال می‌رود در افشای تخلفات مالی مدیران نقش ایفا کنند، از محل کار خود اخراج یا از سمت خود برکنار کرده‌اند تا از دسترسی آنها به اطلاعات و مدارک تخلفات جلوگیری کنند.

مخالفت دولت انگلیس با برگزاری دوباره همه‌پرسی

به گزارش پرس‌تی‌وی، دولت انگلیس به طور رسمی با درخواست بیش از چهار میلیون نفر از مردم جزیره برای تکرار همه‌پرسی برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) مخالفت کرده است. دولت در واکنش به این درخواست اعلام کرد: هنگام تصویب قانون همه‌پرسی اتحادیه اروپا حدّنصابی برای حداقل میزان مشارکت تعیین نشده است. وزارت خارجه بریتانیا هم اعلام کرد: «نخست‌وزیر و دولت به صراحت گفتند این رأی‌گیری یک مرتبه در طول یک نسل رخ می‌دهد و نخست‌وزیر گفته بود به این تصمیم باید احترام گذاشت.» گفتنی است، انگلیس در ماجرای آشوب فتنه سال 88 خواستار تجدید برگزاری انتخابات در ایران شده بود.

▼ اخبار کوتاه
در ایام تعطیلات عید فطر بیشترین حجم مصرف بنزین در روز سه‌شنبه 15 تیر ماه با 96 میلیون لیتر به ثبت رسیده است که این میزان مصرف در روز رکورد تازه‌ای در مصرف بنزین کشور به شمار می‌آید. در روز چهارشنبه 7/91 میلیون لیتر، پنجشنبه 3/81 میلیون لیتر و در روز جمعه 3/68 میلیون لیتر بنزین در سطح کشور استفاده شده است. در مجموع، میزان مصرف بنزین در کشور طی چهار روز آخر هفته گذشته 3/337 میلیون لیتر بوده است.
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نوشت: به تازگی به‌دنبال کشف تونل‌های متعلق به جنبش حماس، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته است اجرای طرح مقابله با تونل‌های غزه را تسریع بخشد و بودجه‌ای را به این منظور اختصاص داده است. این طرح رژیم صهیونیستی شامل چند بخش، از جمله فناوری کشف تونل‌های زیرزمینی و ایجاد دیوار هوشمند در امتداد مرز نوار غزه و همانند دیواری است که در مرز مصر و سرزمین اشغالی احداث شده است.
عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی گفت: صادرات غیرنفتی در ۹۱ روز نخست امسال ۱۴ درصد کم شد که این یعنی خطر. وی همچنین افزود: کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای که به عنوان مواد اولیه برای کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی استفاده می‌شوند، با افت واردات روبه‌رو شده‌اند که نشان می‌دهد به دلیل پایین آمدن تقاضا در بازار، کارخانه‌ها سطح تولید خود را کاهش داده‌اند.
ارتش عراق به همراه گروهی از نیروهای مردمی در شمال این کشور، منطقه القیاره، مرکز اصلی سرقت نفت عراق از سوی داعش و پایگاه هوایی این منطقه را از اشغال این گروه تروریستی آزاد کردند. «محمود السورجی» سخنگوی نیروهای مردمی در استان نینوا در شمال عراق با اعلام این خبر گفت: پایگاه القیاره، یک مرکز مهم راهبردی و کلید آزادسازی موصل به شمار می رود.
رنجبرزاده، عضو هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه خبرهای ناخوشایندی از قاچاق کالا به کشور به گوش می‌رسد، گفت: شکی نیست که سرنخ قاچاق کالا به کشور به افراد گردن‌کلفتی می‌رسد که در دستگاه‌های دولتی و بعضاً سیاسی فعال هستند.
مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه ایران گفت: کارشناسان این مجموعه خسارت وارد شده به پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر را حدود ۶۰ میلیون یورو تخمین زده‌اند که این میزان خسارت در اسرع وقت و پس از تکمیل بررسی‌ها پرداخت می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات