صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۹۰۶۲۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 20 اردیبهشت 1395 شماره 4342

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) غربی‌ها به ظاهر ائتلاف ضد داعش تشکیل داده‌اند، اما در واقع حامی این جریان هستند و در چارچوب اسلام‌ستیزی، در تبلیغات خود از آنها به‌عنوان «دولت اسلامی» نام می‌برند تا وجهه اسلام را تخریب کنند. (95/2/16)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
نیروي انتظامي و امنيت اخلاقي

گويا اين روزها دغدغه‌هاي فرهنگي رهبر معظم انقلاب بيش از گذشته است. اين دغدغه‌ها را مي‌توان در بيانات ایشان در ديدارهاي اخيرشان مشاهده کرد که مکرر به ابعاد مختلف اين موضوع پرداخته‌اند. از نکات و تأکيدات مهم ايرادشده در جمع معلمان گرفته تا رهنمودهاي ايشان در جمع فرماندهان و مسئولان نيروي انتظامي که همه نشان‌دهنده اهمیت این مسائل و ضرورت توجه به آن است.
فرمانده معظم کل قوا روز گذشته فرمودند: «مسئله امنيت اخلاقي مهم است؛ به محيط جامعه بايد توجه کرد... بعضي قمه مي‌کشند، اما بعضي هنجارشکني مي‌کنند و گناه را رواج مي‌دهند؛ اين اگر اهميتش بيشتر نباشد کمتر نيست... اگر به شکل عقلاني به اين نتيجه رسيديد که کاري بايد انجام بگيرد، ديگر به مخالفت‌ها کاري نداشته باشيد.»
اين رهنمودها در حالي مطرح می‌شود که نيروي انتظامي در سال‌هاي اخير در معرض هجمه جريان‌هايي است که تحت لواي دفاع از آزادي، مروج اباحي‌گري و ليبراليزه کردن فرهنگ عمومي هستند. اين جريان‌ها در رأس اقدامات خود هجمه همه‌جانبه به عملکرد نيروهاي موظف و مسئول در قبال فرهنگ عمومي جامعه، اعم از نيروي انتظامي، بسيج و... را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا با ايجاد تبلیغات رسانه‌اي دستگاه‌هاي ذي‌ربط را به عقب‌نشيني وادار کنند.
متأسفانه، سياست‌هاي دولت نيز در حوزه فرهنگ مبتني بر نوعي انفعال است و دولتمردان چندان به رسالت هدايتگري دولت در نظام اسلامي اعتقادي ندارند(!) و اين در حالي است که بی‌شک آلودگي فضاي فرهنگي کشور دامن عفاف را آلوده خواهد کرد و هيچ منطق صحيح برآمده از نگاه ديني و عقل سليمی، چنين رويکردي را در عرصه فرهنگ نخواهد پذيرفت که به بهانه «آزادي»، فضا براي گسترش آلودگي‌هاي اخلاقي فراهم آيد!
از این رو به نظر مي‌رسد، همه آنهايي که دغدغه حفظ سلامت خانواده‌شان را دارند، با اعتماد به نيروهاي انتظامي، از اقدامات این نیروی مسئول در تأمين امنيت اخلاقي حمايت کرده و اشکالات احتمالي را نيز منصفانه و دلسوزانه مورد انتقاد قرار دهند.

▼ گزارش روز
اصرار عجیب!

به راستی، چرا کشورهای کوچک خلیج‌فارس و دولتی، مانند عربستان اجازه پیدا کرده‌اند در برابر ایران اسلامی این‌گونه وقیح و طلبکار باشند، اما در مقابل برخی از مسئولان سیاست خارجی و افراد دولتی همچنان بر صلح و دوستی اصرار دارند؟! مگر فاجعه فرودگاه جده، قتل‌عام حجاج در منا، اعدام شیخ‌نمر باقرالنمر، کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای، توطئه نفتی، حمایت از تروریست‌های داعش‌، حمله به برادران مسلمان در یمن، تروریست خواندن ایران و حزب الله لبنان و... در برابر ما نیست؟ پس چرا برخی به دنبال رفتار آشتی‌جویانه از موضع پایین هستند؟ چرا وزیر امور خارجه ما در اوج همین اختلافات، عربستانی‌ها را برادر می‌خواند و رئیس‌جمهور درست پس از اتفاق تلخ فرودگاه جده می‌گوید: «ما با عربستان برادر هستیم، ما رابطه بسیار نزدیک منطقه‌ای فرهنگی و تاریخی داریم»؛ رویکردی که حتی در ماجرای اعدام رهبر برجسته شیعیان عربستان به جای موضع‌گیری سخت علیه رژیم آل‌سعود، آن را متوجه جوانان خشمگینی کردند که به سفارت عربستان حمله کردند! البته اگرچه فشار افکار عمومی به تعطیل شدن روند اعزام حجاج به عربستان منجر شد، اما مانع تلاش دولت یازدهم برای نزدیکی با عربستان نشد؛ تا جایی که اکنون ترکی الفیصل به صراحت تهدید می‌کند که همه گزینه‌ها علیه ایران روی میز عربستان است(!) و این در حالی است که برخی همچنان به دنبال نزدیکی به عربستان هستند؛ برای نمونه، می‌توان به دست زیر گرفتن در برابر شاهزادگان وهابی در موضوع برگزاری حج سال آینده اشاره کرد که عربستان به طور مشخص با کارشکنی به دنبال جلوگیری از حضور حجاج ایرانی است و برخی منابع آگاه، از جمله آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از منتفی شدن حج سال آینده خبر داده‌اند، اما دولت همچنان اصرار دارد که بیشتر و بیشتر با آل‌سعود به مذاکره بنشیند! حال سؤال این است که دلیل این همه اصرار برای دوستی با این کشورها چیست؟!

▼ اخبار ویژه
1- ابراهیم یزدی در آستانه سفر و اقامت در آمریکا

ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی که به دلیل اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام از سال 1390ممنوع‌الخروج شده بود، به تازگی برای خروج از کشور اقداماتی را انجام داده است. وی درمان را علت اصلی خروج خود از کشور اعلام کرده و مقصد خود را ایالات متحده ذکر کرده است. گفته می‌شود، وی سال‌هاست از بیماری سرطان رنج می‌برد. ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد، با خروج وی موافقت می‌شود در عین حال که احتمالاً وی دیگر به کشور بازنخواهد گشت و فعالیت‌های سیاسی خود را در خارج از کشور سامان می‌دهد.
2- جابه‌جایی در رسانه ملی
خبرهای رسیده حاکی از این است که محمد سرافراز، رئیس سازمان صداوسیما به زودی جای خود را به علی عسکری خواهد داد. پایگاه خبری «پایش» با اعلام این خبر مدعی شده است که رفتن سرافراز از رسانه ملی به دلیل بیماری دیسک کمر قطعی است. این پایگاه دلیل این امر را تشدید بیماری او عنوان کرده و نوشته است: اکنون با قطعی شدن رفتن سرافراز، خبرها حکایت از انتصاب دکتر علی عسکری به سمت ریاست بزرگ‌ترین رسانه کشور دارد.
 
▼ اخبار
1- تولید یک کالای راهبردی در صنعت نفت

مسعود زیاری، مدیرعامل شرکت «پتروگوهر کیش» که مجری فازهای 13، 22، 23 و 24 پارس جنوبی است در مراسم امضای تفاهم‌نامه ساخت داخل، با سه شرکت خصوصی و عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، گفت:‌ امروز توانستیم انحصار یک قلم کالای استراتژیک صنعت نفت (تجهیزات سرچاهی) را که در اختیار ایالات متحده آمریکا بود، بشکنیم. این مقام مسئول با اشاره به همکاری مشترک بین این شرکت نفتی و سازندگان تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور، گفت: آمادگی داریم تا تجهیزات مورد نیاز خود را از داخل کشور تهیه و خریداری کنیم. وی به امضای تفاهم ساخت مته PDC اشاره کرد و افزود:‌ این مته نیز در گذشته از خارج وارد می‌شد، اما با همت سازندگان داخلی می‌توانیم از این به بعد این مته را در داخل کشور تولید کنیم. وی همچنین گفت: یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز بالادست صنعت نفت، تجهیزات SSSV است که در گذشته از خارج وارد می‌شد، اما اکنون با همت متخصصان داخلی دیگر نیازی به واردات این کالا نیست و تولید آن صرفه‌جویی 300 هزار دلاری به همراه دارد.
2- بیکاری ۱۵۰۰ کارگر معدن به دلیل واردات 5/1 میلیون تنی ذغال سنگ
رئیس کمیته معدن خانه اقتصاد در مصاحبه‌ای گفت: مصرف ذغال‌سنگ کشور سالیانه حدود 5/2 میلیون تن است که پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح‌های فولادی، این مقدار 10 تا 15 سال آینده به شش میلیون تن برسد. وی با اشاره به وجود ذخایر یک میلیارد تنی ذغال‌سنگ در کشور، افزود: ما در کشور حتی به اندازه نیاز داخل نیز تولید نداریم، به گونه‌ای که سال گذشته کمتر از یک میلیون تن ذغال‌سنگ در کشور تولید شد و حدود 5/1 میلیون تن واردات ذغال‌سنگ صورت گرفت که فاجعه است. سعید صمدی با اشاره به بیکار شدن ۱۵۰۰ نفر از کارگران معادن ذغال‌سنگ در شش ماه گذشته، ادامه داد: بلایی که سر کارخانه‌های نساجی آمد، بر سر معادن ذغال سنگ نیز خواهد آمد و در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده ذغال‌سنگ کشور تعطیل شده‌اند.
3- آمریکا به دنبال بهانه برای تحریم بیشتر
نتایج نظرسنجی شبکه «پرس‌تی‌وی» نشان می‌دهد؛ واشنگتن به دنبال بهانه جدید برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران است. در این نظرسنجی که بین 3 آوریل تا 7 مه 2016 انجام شده است، حدود 58 درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند، آمریکا به دنبال پیدا کردن بهانه‌های جدید برای تحریم ایران به دلیل برنامه موشکی این کشور است. 33 درصد از شرکت‌کنندگان نیز گفته‌اند که آمریکا تلاش می‌کند با هدف قرار دادن برنامه موشکی ایران سبب آسیب‌پذیری نظامی این کشور شود. در این نظرسنجی حدود 9 درصد نیز بر این باورند که هدف آمریکا تأمین صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] است.
4- کشتی‌های آمریکایی از تنگه هرمز دوری می‌کنند
«صدای آمریکا» گزارش داد، در پی تهدید ایران به بستن تنگه هرمز، کشتی‌های جنگی آمریکایی از این آبراهه دوری می‌کنند. این شبکه به نقل از سرهنگ «استیو وارن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نوشته است: کشتی‌های جنگی این کشور اسکورت کشتی‌های تجاری آمریکایی و انگلیسی در تنگه هرمز را متوقف کرده‌اند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هفته گذشته در گفت‌وگویی زنده از شبکه یک سیما گفت: در صورتی که کشتی‌های عبورکننده از تنگه هرمز تهدیدی برای ایران باشند، تهران این تنگه را مسدود می‌کند.

▼ اخبار کوتاه
دكتر امید قبادی در حاشیه نخستین كارگاه آموزشی تخصصی هماهنگ‌كنندگان اهدای عضو بیماران مرگ مغزی گفت: اگر 50 تا 60 درصد از مرگ مغزی‌ها به مرحله اهدای عضو برسند، همه بیماران نیازمند پیوند می‌شوند. وی اظهار داشت: بنا بر آمار سالیانه پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در اثر تصادف در كشور رخ می‌دهد كه از این تعداد در مجموع 2500 تا 4000 نفر واجد اهدای عضو هستند كه اكنون، كمتر از یك‌چهارم پیوند و اهدا انجام می‌شود.
مسعود پزشکیان، نماینده مردم ارومیه درباره انتخابات ریاست مجلس دهم گفت: نمی‌توان از اقدامات بزنگاه آقای لاریجانی برای دولت چشم‌پوشی کرد. با توجه به اقدامات ممتاز و ارزنده دکتر لاریجانی در مجلس گذشته، به نظر می‌آید مجلس به سمت ایشان کشیده خواهد شد. وی افزود: امسال سال آخر دولت آقای روحانی است و سالی بسیار حساس به شمار می‌رود؛ بنابراین ریاست مجلس را هم باید کسی برعهده بگیرد که بتواند دولت را همراهی کند.
شرکت بستنی‌سازی «سلاویتا» با تولید محصولی جدید با نام Little Obama (اوبامای کوچک) از روابط سرد میان مسکو و واشنگتن استفاده کرد تا بتواند محصولات خود را بفروشد. روی بسته‌بندی این محصول در حالی که به زبان روسی نوشته شده «اوبامکا»، عکس یک کودک خندان آفریقایی نیز دیده می‌شود که به یکی از گوش‌هایش گوشواره آویزان کرده و در دستش بستنی گرفته است.
سیدحسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت دیگر کارایی لازم را ندارد، گفت: من اولویت اول را تغییر ستاد اقتصادی دولت می‌دانم. منظور از ستاد اقتصادی ‌بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد است. امروز سیاست دیگری لازم است و این سیاست را باید تیم دیگری به عهده بگیرد.
رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی از لغو مجوز ۸۴ دفتر خدمات مسافرت هوایی در سال گذشته خبر داد و گفت:‌ رعایت نکردن قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی موجب لغو مجوز این دفاتر شده است.
«نعمت‌زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مشكل ملحق نشدن ایران به سازمان تجارت جهانی(WTO) سیاسی و به طور عمده ناشی از مخالفت‌های آمریكاست.
در فروردین امسال، 56 هزار و 479 دستگاه خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3/6 درصد افت داشته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات