تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۹۳۷۳۰
تغيير ماهيت انقلاب اسلامي و تضعيف عوامل قدرت جمهوري اسلامي ايران؛ هدف اصلي نظام سلطه

«حفظ ساختار و اصالت انقلاب» اولويتي اساسي در دوران پسابرجام

(روزنامه جوان – 1395/04/24 – شماره 4859 – صفحه 5)

يكي از مباحث مهمي كه رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با دانشجويان مطرح فرمودند بحث درباره «حفظ نظام‌» بود و با تأكيد بر اينكه حفظ نظام اسلامي تنها تحفظ از ساختارها نيست، آرمان‌گرايي و استكبارستيزي را به عنوان مؤلفه‌هاي مهم ارزيابي مي‌كنند كه بايد حفظ شود و همچنان پويايي آنها مورد توجه قرار گيرد.

يكي از مباحث مهمي كه رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با دانشجويان مطرح فرمودند بحث درباره «حفظ نظام‌» بود و با تأكيد بر اينكه حفظ نظام اسلامي تنها تحفظ از ساختارها نيست، آرمان‌گرايي و استكبارستيزي را به عنوان مؤلفه‌هاي مهم ارزيابي مي‌كنند كه بايد حفظ شود و همچنان پويايي آنها مورد توجه قرار گيرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در همين باره مي‌فرمايند: «اولين آماج آنها هم در اين ميدان مبارزه، اصل نظام اسلامي است. نظام اسلامي آماج اصلي آنهاست، بقيه‌ مسائل، مسائل بعدي است يا مسائل فرعي است. آن چيزي كه هويت اصلي نظام را تشكيل مي‌دهد، آماج حمله‌ آنهاست، البته من بارها در مورد حفظ نظام صحبت كرده‌ام، اينكه امام فرمودند [حفظ نظام] از اوجب واجبات است يا اوجب واجبات است، بعضي تصور مي‌كنند كه منظور از نظام كه در اينجا گفته مي‌شود صرفاً همين ساختار سياسي موجود است كه اين را ما بايد به هر قيمتي حفظ كنيم، [نه]، تنها اين نيست، نظام فقط ساختار سياسي نيست، نظام يعني ساختار سياسي با مجموعه‌ اهداف و آرمان‌هايي كه در آن است.

حفظ نظام، يعني حفظ همه‌ ارزش‌هايي كه نظام اسلامي خودش را متعهد به آنها مي‌داند، مثل عدالت، مثل پيشرفت، مثل معنويت، مثل علم، مثل اخلاق، مثل مردم‌سالاري، مثل قانون‌گرايي، مثل آرمان‌گرايي. آرمان‌گرايي جزو مؤلفه‌هاي اصلي نظام اسلامي است و نظام اسلامي بدون آرمان‌گرايي يك چيز سطحي و صوري است.»

رهبر معظم انقلاب اسلامي طي ماه‌هاي اخير بارها از ضرورت توجه به حفظ آرمان‌ها و مؤلفه‌هاي اصلي انقلاب اسلامي سخن به ميان آورده‌اند؛ مؤلفه‌هايي كه ساختار اصلي قدرت و صلابت جمهوري اسلامي ايران را در تحولات منطقه‌اي و جهان به دنبال داشته است و تقويت آنها در شرايطي كه دشمنان انقلاب اسلامي با به كارگيري ابزارهاي مختلف درصدد تضعيف انقلاب اسلامي هستند يك اصل اساسي به شمار مي‌آيد.

علت نخست دشمني نظام سلطه در 37 سال اخير هم ساختار و محتواي انقلابي است كه منافع آنها را در بسياري از نقاط دنيا با خطر مواجه ساخته و افكار عمومي دنيا را نسبت به دسيسه‌هاي ايالات‌متحده امريكا و متحدانش آگاه ساخته است.

بدون ترديد وجود شاخص‌هايي نظير «استكبارستيزي» و «حمايت از مظلوم» در گفتمان انقلاب اسلامي به مذاق رهبران نظام سلطه خوش نيامده و توانسته موج عظيمي از آگاهي‌هاي عمومي در سراسر دنيا ايجاد كرده و يك اراده جمعي گسترده عليه اهداف و منافع كشورهاي سلطه‌گر مانند امريكا ايجاد كند.

در همين باره بايد تأكيد كرد كه برجسته‌كردن مسائلي مانند پرونده هسته‌اي كشورمان توسط امريكايي‌ها و متحدانشان در طول 13سال اخير يك بهانه است چراكه آنها با ساختار نظام و شعارها و اهداف برآمده از آن مخالف هستند، آنچنانكه پس از توافق بر سر مسئله هسته‌اي كشورمان تلاش كرده‌اند تا با بهانه قرار دادن ساير موضوعات مورد مناقشه با جمهوري اسلامي ايران، به‌صورت پلكاني عوامل قدرت‌زاي كشورمان و موقعيت مناسب ايران در مناسبات جهاني را تضعيف كنند.

به بيان بهتر، به رغم آنكه امريكايي‌ها به هيچ كدام از تعهدات خود در برجام عمل نكرده و با شانه خالي كردن از تعهدات خود در توافق هسته‌اي درصددند تا با تمركز روي عوامل اصلي تشكيل‌دهنده قدرت ايران نظير «قدرت رهبري مسلمانان منطقه و نهضت‌هاي آزادي‌بخش» و «توان موشكي و نظامي و دفاعي» ميزان تأثير‌گذاري كشورمان در تحولات منطقه و جهان را كاهش داده و به موضوعات درون خاك سرزمين ايران محدود كنند.

رهبر معظم انقلاب هم طي سخنراني‌هاي مختلفي با تأكيد بر اين مسئله كه «هسته‌اي بهانه است» بر ضرورت حفظ اصالت جمهوري اسلامي ايران در روابط بين‌المللي مي‌پردازند و عنوان مي‌فرمايند: «امريكايي‌ها تكرار مي‌كنند كه ايران بايستي در تصميم‌هايي كه مي‌گيرد و چيزهايي كه قبول مي‌كند، بازگشت‌ناپذيري‌اي وجود داشته باشد، اين را ما قبول نداريم. اگر چنانچه طرف مقابل مي‌تواند به هر بهانه‌اي باز هم تحريم‌ها را عليه ملت ايران برقرار كند، هيچ وجهي ندارد كه هيئت مذاكره‌كننده‌ ما بپذيرد و كاري انجام بدهد كه اين كار برگشت‌‌ناپذير است... خب خودشان هم مي‌دانند كه ما دنبال سلاح هسته‌اي نيستيم اما اين را يك بهانه‌اي قرار داده‌اند... آن كساني هم كه در درون مجموعه‌ روشنفكري كشور هنوز ملتفت نبودند كه طرف مقابلشان – امريكا – كيست، خوب است نگاه كنند به اين مذاكرات و بفهمند با چه كسي مواجهند.»

آنچه بايد در همين فرايند مورد توجه قرار بگيرد اين مسئله است كه غربي‌ها تلاش داشتند موازي با تضعيف ساختار نظام جمهوري اسلامي ايران و عوامل قدرت‌زاي آن، نمايشي از تسليم ملت ايران را به افكار عمومي دنيا مخابره كنند و پس از آن با نفوذ به مراكز تصميم‌گير و تصميم‌ساز كشور زمينه استحاله از درون را به‌وجود آورند؛ مسئله‌اي كه بارها با هشدارهاي مقام معظم رهبري نيز همراه بود و ايشان مكرراً به مسئولان و كارگزاران نسبت به نفوذ دشمن نهيب مي‌زدند.

با توجه به آنچه اشاره شد در شرايط كنوني كه تقابل نظام سلطه شكل واضح‌تري براي عموم جامعه به خود گرفته است و تلاش آنها براي افزايش تحريم‌ها از هر زمان ديگري ملموس‌تر است، حفظ ساختار نظام و مؤلفه‌هاي اصلي آن كه مي‌توان از آن تحت عنوان «حفظ ماهيت حقيقي نظام اسلامي» هم ياد كرد بيش از گذشته بايد مورد توجه مسئولان و كارگزاران نظام به ويژه تصميم‌گيران دولت قرار بگيرد، آنچنان كه رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين باره هم مي‌فرمايند: «با استحكام و اقتدار و افتخار، ادامه ‌اصول انقلابي و راهبردهاي ثابت سياست خارجي را تكرار كنيد تا بيگانگان و دنباله‌هاي داخلي آنان، به تغيير در سياست خارجي جمهوري اسلامي دل خوش نكنند.»

در پايان بايد تأكيد كرد كه انتظار آن است كه دستگاه ديپلماسي در شرايط حساس دوران پسابرجام تلاش كرده با حفظ اقتدار كشور و توجه ويژه به مباني انقلاب اسلامي رويكردي متفاوت‌تر از گذشته اتخاذ و با تكرار اصول و مباني انقلاب اسلامي در لفظ و رويكرد اميدواري‌هاي امروز نظام سلطه براي «استحاله گفتمان انقلاب اسلامي» و به ويژه «تغيير در مؤلفه‌هاي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران» را به يأس تبديل كنند.

http://javanonline.ir/fa/news/797335

ش.د9501187

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات