تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۳۸۶۷

مصائب دولت يازدهم

پایگاه بصیرت / محمدكاظم انبارلويي / anbarloee.ir
(روزنامه رسالت - 1395/04/29 - شماره 8711 - صفحه 1)

1- کمتر از يک سال به پايان دوره اول رياست جمهوري آقاي روحاني باقي است. ايشان پريروز در جمع مردم کرمانشاه گفتند: «مشکل بيکاري و رکود در کشور داريم.» حال آنکه دو سال پيش در جمع مردم مشهد و زائران رضوي فرمودند: «ما از رکود عبور کرديم.» (1) واقعا بيکاري و رکود، تن بيمار اقتصاد کشور را هر روز رنجورتر مي‌کند. در حالي که رئيس جمهور اوايل استقرار خود در اين مسند وعده 100 روزه براي حل مشکلات اقتصادي داده بود. رئيس جمهور در همين ديدار به مردم کرمانشاه گفت: «حل مشکل بيکاري به دست مردم امکان ‌پذير است.» شکي نيست مردم مي‌توانند هر مشکلي را از پيش پاي دولت و نظام بردارند. اما به شرطي که دولت آنها را همراهي کند. بايد پرسيد در اين سه سال دولت براي حل اين معضل چه کرده و چرا نتوانسته است اين همراهي را انجام دهد؟

2- در حالي که عباس عراقچي رئيس هيئت نظارت بر برجام پس از گذشت يک سال از امضاي توافق با 1+5 مي‌گويد: «لغو تحريم‌ها هنوز از روي کاغذ به صحنه عمل درنيامده است.» (2) در حالي که آقاي ولايتي عضو هيئت نظارت برجام و کسي که همواره دولت را در ديپلماسي خارجي حمايت کرده، مي‌گويد: «آمريکايي‌ها به تعهد خود در برجام عمل نکرده‌اند، شروط رهبري در برجام محقق نشده و تحريم‌ها را برنداشته‌اند.» (3) رئيس جمهور محترم در کرمانشاه صريحا مي‌فرمايند: «تحريم‌ها برداشته شده است.» و اندر اوصاف آثار توافق هسته‌اي و خدمات دولت در اين زمينه داد سخن مي‌دهند، و وقتي مردم به اين سخن واکنش نشان دادند، مي‌فرمايد: «گوش نمي‌کنيد، مدام شعار مي‌دهيد، با اين شعارها که مشکلات حل نمي‌شود.» (4)

مردم سه سال است صبوري کرده‌اند، وعده‌هاي رئيس جمهور را گوش کرده‌اند، پس از سه سال حق دارند دستاورد حمايت‌هاي خود از دولت را به طور ملموس ببينند. دولت طي سه سال گذشته در حوزه سياست داخلي و خارجي و به ويژه در اقتصاد، مرتباً وعده و شعار داده است، اکنون نمي‌تواند مردم را متهم به همين نقيصه کند که خود مرتکب شده است.

رئيس جمهور قبل از برجام و بعد از برجام، خواصي براي اين توافق در حل مشکلات اقتصادي شمرده‌ بودند که اين خواص نه در رفتار دشمن ديده مي‌شود نه آثار آن در حل مشکلات اقتصاد رؤيت مي‌شود. آمريکايي‌ها با پررويي برجام را اجرا نمي‌کنند و هر روز به بهانه ‌اي به حجم تحريم‌ها و تهديدها مي‌افزايند. شهداي هسته‌اي با فداکاري‌هاي خود سوخت 20 درصد را به عنوان برگ برنده روي ميز مذاکرات گذاشتند. برجام آمد بخش اعظم بساط سانتريفيوژها جمع شد، فردو تعطيل گرديد، اراک بتن آرمه شد، بعد هم سيف، رئيس کل بانک مرکزي رفت آمريکا رسما گفت؛ دستاورد برجام تقريباً «هيچ» است.

رئيس جمهور محترم بايد حق گلايه و اعتراض براي مردم قائل باشد و آن را به رسميت بشناسد و با مردم همصدايي کند، نه اينکه بدعهدي آمريکايي‌ها را کوچک و دستاورد تقريبا هيچ را بزرگ نشان دهد.

مردم هيچ گاه يادشان نمي رود که رئيس جمهور قبل از امضاي برجام، صريح گفته بود: «ما هيچ توافقي را امضا نمي کنيم مگر اينکه در همان روز همه تحريم ها لغو شود.» (5) اکنون در يک سالگي برجام همه اعتراف دارند که تحريم ها لغو نشده است! اما رئيس جمهور نمي خواهد بپذيرد محاسبات او غلط بوده و تحريم ها لغو نشده است.

3- در ميان پلاکاردها و دست نوشته‌هايي که مردم کرمانشاه آورده بودند اين جمله به چشم مي‌خورد؛ «با فسادهاي درون دولت برخورد کنيد». اعتراض به فيش‌هاي نجومي از جمله اين دست نوشته‌ها بود. رئيس جمهور در سخنان خود فساد و فيش‌هاي نجومي را تقصير عدم رسيدگي و نظارت نهادهاي نظارتي انداخت و به کوچک سازي اين پديده و بزرگ‌ سازي آن در دولت گذشته پرداخت. اين در حالي است که هنوز دولت براي پرداخت حقوق‌هاي نجومي در دولت گذشته يا دولت‌هاي گذشته حتي يک فيش را رونمايي نکرده است.

رئيس جمهور از قوه قضائيه خواست در مجازات متخلفين دريافت حقوق‌هاي نجومي درنگ نکند. اگر بپذيريم که نهادهاي نظارتي در اين باره مقصرند اولين نهاد نظارتي در دولت، همين سازمان حسابرسي است که زير نظر دولت اداره مي‌شود و بازرس قانوني بنگاه‌هاي اقتصادي، شرکت‌ها و بانک‌هاي دولتي است. طبق ماده 151 قانون تجارت اگر بازرسان قانوني شرکت‌هاي دولتي بخوانيد (سازمان حسابرسي) تخلفي را در هنگام رسيدگي‌ها احراز کردند، بايد آن تخلف را به دستگاه قضائي براي تعقيب گزارش کنند. آيا اين تخلفات از طرف نهاد نظارتي دولت در سازمان حسابرسي به قوه قضائيه گزارش شده است؟ اگر گزارش نشده، قوه قضائيه بر اساس چه گزارش يا دادخواستي در مجازات متخلفين درنگ نکند؟

اکنون بيش از دو ماه است از اين ماجرا مي‌گذرد، رئيس جمهور در جمع مردم کرمانشاه حد اقل پذيرفت «چند صد مدير متخلف و ويژه‌خوار» در دولت وجود دارد. چرا در اين مدت حتي يک نفر را به عنوان ويژه خوار و متخلف به حکم دادگاه مجازات، برکنار و پول‌هاي به ناحق ريخته را به خزانه برنگرداندند؟ اگر پولي به خزانه برگشته داوطلبانه بوده نه به حکم دادگاه! لذا معلوم نيست پول هاي واريز شده، همه آن مبلغ به غارت رفته است يا بخشي از آن!

يک‌شنبه گذشته وزير محترم کار فرمودند: «سقف حقوق همه وزرا تک رقمي خواهد شد.» از اين گزاره معلوم مي‌شود سقف حقوق وزرا دو رقمي بوده است. کدام قانون در کشور با چه ضرايبي تاييد مي‌کند حقوق وزرا دو رقمي باشد؟!

اصطلاح حقوق‌هاي متعارف و غير متعارف را چه کسي ابداع کرد؟ پرداخت حقوق يا قانوني بوده يا نبوده است. اگر قانوني بوده است دفاع کنند و مستند قانوني خود را اعلام نمايند، اگر نبوده اين تخلف آشکار چگونه توجيه ‌پذير است؟ هر پرداختي در حوزه دولت به موجب فراز دوم اصل 53 قانون اساسي بايد به موجب قانون باشد. چه قانوني اين پرداخت‌ها را تأييد مي‌کند؟

مطالبات مردم در حوزه معيشتي و وعده‌هاي مسئولان، امر روشني است. مطالبات مردم در حوزه مقابله با تبعيض هاي ناروا مشخص است. دولت بايد به اين مطالبات، بدون حاشيه و بدون متهم کردن بي‌سند دولت‌هاي پيشين، پاسخگو باشد تا بتواند از بخشي از مصائب دولت عبور کند.

4- مسئله اصلي کشور، اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتي است. فقط از اين طريق رونق اقتصادي و بهبود فضاي کسب و کار ايجاد خواهد شد. رئيس دولت بايد فرماندهي اين مقاومت را شخصاً به عهده بگيرد. اگر بخواهد اين منصب مهم را به معاون اول و معاون اول به وزير کشور محول کند، معلوم نيست بر سر اجراي اقتصاد مقاومتي چه خواهد آمد.

کشور در حوزه اقتصاد با يک جنگ تمام عيار روبه روست. رئيس جمهور بايد در مرکزيت قرارگاه جنگ اقتصادي، مستقر شده و شخصا امر و نهي اين فرماندهي را به عهده بگيرد. همه ظرفيت‌هاي کشور بايد در اختيار اين فرماندهي باشد. آمريکايي‌ها از زاويه جنگ اقتصادي به برجام نگاه مي‌کنند. آنها به هيچ قيمتي حاضر نيستند زيرساخت‌هاي تحريم را که برايش حداقل سه دهه زحمت کشيده‌اند، از بين ببرند.

دولت بايد خوش خيالي را کنار بگذارد، واقعيت تلخ بدعهدي آمريکايي‌ها را بپذيرد و چاره‌اي براي آن بيابد. از برجام، آبي براي اقتصاد کشور گرم نمي‌شود. دولت بايد از اين اعتقاد دست بردارد که حتي آب خوردن ما هم به برجام مربوط است!

پي‌نوشت‌ها:

1- سخنان رئيس جمهور در جمع مردم مشهد، 15/6/93

2و3- جرايد کشور و خبرگزاريها، 28/4/95

4- کيهان، حاشيه‌هاي ديدار رئيس جمهور با مردم، 28/4/95

5- مراسم روز ملي فناوري هسته اي در سالن اجلاس سران، خبرگزاري مهر، 20/1/94

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=234600

ش.د9501366

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات