تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۹۴۰۱۴

تضعیف جوامع غربی از درون، استراتژی تازه داعش

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1395/05/02 ـ شماره 10645 ـ صفحه 6)

روزنامه گاردین نوشت: تنش‌های ژئوپولیتیک اروپا بهترین فرصت را در دستان «داعش» قرار داده است تا با بذرافشانی توحش در این قاره، استراتژی تضعیف جوامع غربی از درون را دنبال کند.

این روزنامه انگلیسی در تفسیری به قلم «مارتین چولوف» افزود: گروه داعش، که خلافت خودخوانده‌اش را در شرف فروپاشی می‌یابد، اکنون به تلاش افتاده است تا آشفتگی را که تا به حال درون قلمرواتش محصور مانده بود، به بیرون از مرزهایش صادر کند. داعش دیگر قادر به حفظ تصرفاتی که دو سال پیش تسخیر کرد، نیست. این گروه حتی مدتها قبل از آنکه تصرفاتش را از دست بدهد، به مشتعل کردن آتش ترور در اروپا اقدام کرده بود. استراتژیست‌های اروپایی مدتهاست هشدار می‌دهند میدان جنگ بعدی داعش، اروپا خواهد بود.

این گروه که تعدادی از شهرهای در دست کنترل خود را از دست داده، ثابت کرده است که توانسته خود را با تغییر شرایط سازگار کند. در رده‌های بالای رهبری داعش، دسته‌ای از نیروها هستند که بخوبی از زیر و بم دشمنان غربی خود شامل اروپا، آمریکا و استرالیا آگاهند.

این رهبران ارشد را گروهی از افرادی مشاوره می‌دهند که از اتباع کشورهای غربیند و در واقع نظریه پردازان این گروه به شمار می‌روند و از سطح نفوذ خوبی هم بر روی خط رهبری گروه برخوردارند. این نظریه پردازها عمدتا از اتباع کشورهای فرانسه، انگلیس و بلژیک هستند که به داعش ملحق شده‌اند.

گمان بر این است که بیش از 40 تن از این افراد از اهالی شهر نیس فرانسه اند، که به عضویت داعش درآمده‌اند. نیس همان شهری است که هفته گذشته شاهد یک حمله تروریستی بیرحمانه بود که ظرف 18 ماه گذشته، سومین حمله تروریستی در خاک فرانسه بوده است.

داعش روز شنبه مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. هرچند هنوز معلوم نیست آیا این قبول مسئولیت از روی مصلحت اندیشی بوده است یا واقعا صحت دارد. اما به هر روی این حمله هم مشابه حملات گذشته این گروه بوده است.

داعش ضمن آن، مسئولیت حمله دیگری را هم که دوشنبه شب به یک دستگاه قطار در آلمان انجام شد، برعهده گرفت.

هدف حلقه رهبری داعش و زیردستان آن، این است که جوامع غربی را از درون بپوسانند و راههایی را هم برای تحقق این اهداف خود اندیشیده‌اند. نقشه‌های این گروه تنوعی است از اشکال سنتی ترور و درهم آمیختن آن با شیوه‌های نوین ترور.

آماج اشکال سنتی ترور این گروه که حمله به اهداف نرم غیر نظامیان است، ایجاد تکان در میان مردم و بر هم زدن انسجام و اعتماد ملی در میان ملتهاست.

اما داعش عناصر تازه‌ای را هم به این رویه سنتی ترور اضافه کرده و باورش این است که این شیوه به احتمال قوی تاثیر بسزاتری در جوامع غربی خواهد داشت.

اجرای حملات تروریستی در روزهایی خاص همچون روزهای ملی نظیر حادثه حمله تروریستی شهر نیس که در روز ملی باستیل انجام شد و یا حمله به یادبودهای فرهنگی مانند حمله پارسال به ورزشگاه استاد دو فرانس پاریس.

این در واقع سلاح جدید داعش در حملات تروریستی است. داعش اکنون از تنش‌های ژئوپولیتیک قابل احتراقی که در قاره اروپا عارض شده، به نیکی آگاه است و خوب متوجه است که نیازمندی‌های این قاره به مشتعل شدن این آتش کمک کرده است.

داعش به نیکی به اهمیت این مساله پی برده است که اروپا امروز می‌داند واکنش نشان دادن به حملات داعش چه پیامدهای ناگوارتری علیه منافع اروپا به دنبال خواهد داشت.

به دنبال ماجرای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مفاهیمی نظیر مرزهای واحد، بلوک‌های تجاری، ائتلاف‌های اقتصادی و گفتمان‌های سیاسی همه معنا و مفهوم خود را از دست داده‌اند و این مرز و بوم‌ها دیگر در دسترس همگانند. به نظر می‌رسد اروپا از پایان جنگ جهانی دوم بدین سو، امروز بیشتر از هر زمان دیگری با خود درگیر و دشمن است.

داعش گروهی است که قابلیت سازگاری هرگز در قاموس آن نمی‌گنجد و در آرمان‌هایش بر مبنای یک تعصب خشک جمودیافته، جنگی را با تمدن‌ها به راه انداخته است.

در راه نیل به این آرمان، این گروه همه چیز را راجع به غرب نمی‌داند و بر همین اساس نیازمند کمک خارجی هاست. داعش می‌داند که انگیس در حال خروج از اتحادیه اروپاست و از این بابت بسیار خوشحال است.

داعش در ابتدا مهاجرت دسته جمعی آوارگان را محکوم می‌کرد، چون تسلط بر حوزه جغرافیایی تصرفاتش برایش از اهمیت بسزایی برخوردار بود. اما داعش در 10 ماه گذشته متوجه مزیت این مهاجرت عظیم دسته جمعی شد، چون از این طریق شمار کثیری از افراد این گروه در قالب مهاجر به وطن باز می‌گردند تا منتظر دستورالعمل‌های جدید گروه بمانند.

یک دلیل دیگر رضایت خاطر داعش از سیل مهاجرت به اروپا این است، که این پدیده موج احساسات ضد مهاجرت را در این کشورها بیدار می‌کند و این به خودی خود حربه تبلیغاتی داعش می‌شود تا با آن به ملتها تفهیم کند که غرب اسلام ستیز است. و اما سیاست گذاریها و طراحی و هدایت حملات و بمب گذاریهای انتحاری داعش را ابو محمد عدنانی رئیس شاخه عراق داعش برعهده دارد. عدنانی رهبری داعش را در سوریه هم برعهده دارد و مسوول رسانه‌ای این گروه است. او جزیی از کادر رهبری داعش است. عدنانی آشکارا فرمان حملات انتحاری را در اروپا صادر کرده است. تیراندازی نوامبر (آبان) گذشته در پاریس هم با هدایت او انجام گرفته است.

یکی از زیردستان عدنانی که مستقیما زیر نظر او کار می‌کند، یک تبعه فرانسوی است و گفته می‌شود از اهالی تولوز است و چند باب مرکز پرورش اندام را در چند ناحیه در فرانسه اداره می‌کند. عدنانی به تمام افراد تحت امرش دستور اکید داده است تا با نام داعش در اروپا دست به حمله بزنند.

وی دو سال قبل در یکی از اولین سخنرانی‌هایش رهنمودهایی را در مورد کیفیت این حملات به افراد تحت امرش داد.

نمونه دستور العمل‌های عدنانی برای امحای قربانیان این گروه بر این منوال است خرد کردن سر قربانی با یک تخته سنگ، سر بریدن با چاقو و به عبارتی ذبح کردن قربانی، عبور از روی بدن قربانی با خودرو، پرتاب قربانی از یک بلندی و خفه کردن و یا خوراندن سم به او.

دست کم دهها تن از هواداران عدنانی در فرانسه و بلژیک، از مجموعه این قواعد و دستور العمل‌های وی برای اعمال یک توحش افسارگسیخته تبعیت کرده‌اند.

گمان آژانس‌های اطلاعاتی غرب این است که داعش بسیار تلاش می‌کند تا مواد شیمیایی از اروپا قاچاق کند و آنها را برای انجام حملاتی تازه مورد استفاده قرار دهد. اما این گروه هنوز نتوانسته است راهی برای انتقال این مواد اولیه که بسیار هم قابل احتراق و فرارند، برای ساخت مواد منفجره پیدا کند.

به گفته افراد بریده از داعش، این طرح همچنان در نظر داعش هست و بر روی عملی ساختن آن کار می‌کند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=99283

ش.د9501412

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات