تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۹۴۰۱۲

گسترش داعش در جنوب شرق آسیا، تهدیدی رو به افزایش

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1395/04/30 ـ شماره 10643 ـ صفحه 12)

حملات بی‌اثر طرفداران داعش در جنوب شرق آسیا نشان داد که آنها فاقد تخصص کافی برای اثرگذاری و گرفتن تلفات بیشتر در دیگر نقاط جهان هستند.

روزنامه ژاپن تایمز در مطلبی به قلم «استفان رایت» نوشت: البته این به معنی دست کم گرفتن تهدید داعش در جنوب شرق آسیا نیست و کارشناسان تروریسم بر این باورند که گسترش افراط گری در کشورهای مالزی، اندونزی و فیلیپین خطری جدی است و با هدایت و رهبری می‌تواند به نیرویی خطرناک تبدیل شود.

نشانه‌های بسیاری از فعالیت افراط گرایان در این منطقه از جهان وجود دارد و جاه طلبی‌های ابوبکر البغدادی سرکرده این گروه واعلام وی مبنی بر گسترش خلافت در جنوب شرق آسیا و همچنین کاهش قدرت این گروه در سوریه و عراق، به عنوان محرک، خطر گسترش نیروهای افراط گرا در منطقه را بیش از پیش کرده است.

انفجار اولین بمب در باشگاهی در کوالالامپور در ژوئن گذشته و دستگیری بیش از 150 نفر به ظن همکاری با داعش، اولین نشانه‌ها از حضور داعش در مالزی بود که موجب مجروح شدن هشت تن شد.

بمب‌گذاری انتحاری علیه پلیس در اندونزی که به گفته پلیس از سوی یکی از دوستان «بحرون نعیم» یکی از صدها اندونزیایی که در سوریه برای داعش می‌جنگد حضور و فعالیت داعش در این کشور را مسجل کرد.

هر دوی این حملات در ماه رمضان صورت گرفت اما به دلیل موجی از خشونت‌ها در آمریکا، ترکیه و بنگلادش که 350 کشته برجای گذاشت این حملات تحت الشعاع قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، «سیدنی جونز» مدیر موسسه تجزیه و تحلیل سیاست‌های جنگی عقیده دارد: تهدید داعش در منطقه رو به افزایش بوده و امکان حملات حرفه‌ای ازسوی این گروه در منطقه در حال رشد است و طوری شده که اعضا این گروه به راحتی در مرزهای کشورها با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

البته سیاست داعش در جنوب شرق آسیا، دیدار چهره به چهره با جوانان و ارتباط با گروه قدیمی مخالف دولت‌ها است و این گروه با استفاده از قدرت تبلیغاتی نرم خود، پایگاهی در بین جوانان این منطقه و گروه‌های قدیمی پیدا کرده است.

فعالیت این گروه در مالزی و اندونزی تا جایی پیش رفته که آنها نشریه‌هایی به زبان‌های محلی از جمله زبان «مالایی» منتشر و پخش می‌کنند و این کار از طرق سایت خبررسانی «الفتحین» داعش صورت می‌گیرد.

این اقدام داعش، تلاشی آشکار برای گسترش در جنوب شرق آسیا بوده و این تهدیدی جدی برای منطقه است.

حملات موسوم به «گرگ تنها» که در آن هیچ ردی از ارتباط عاملان حملات با داعش به جا نمی‌ماند همانند حملات اورلاندو، فلوریدا، سن برناردینو و کالیفرنیا، تهدیدی بالقوه برای منطقه است.

ژنرال «حمیدین» مدیر پیشگیری در سازمان مبارزه با تروریسم اندونزی اظهارمی کند که داعش، درحد عالی از فناوری اطلاعات نیز بهره می‌برد و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، به راحتی نیروهای مورد نیاز خود را پیدا می‌کند و این به مشکلی بزرگ برای نیروهای امنیتی تبدیل شده است.

گروه ابوسیاف که بیشتر به راهزنی و آدمربایی در فیلیپین و افراطی گری مشهوراست چندی پیش وفاداری خود به داعش را اعلام کرد اما تعداد شبه نظامیانی که از گروه «سانتوسو»، افراطی‌ترین گروه دراندونزی، پیروی می‌کنند در حال افزایش است.

گروه سانتوسو در محاصره نیروهای دولتی اندونزی بوده و در جنگل‌های سولاسی مخفی شده‌اند.

به هر حال، چیزی که بارز است ناشی گری طرفداران داعش در جنوب شرق آسیا است و کارشناسان نظامی همواره بر این موضوع تاکید داشته‌اند.

بدرالهشام اسماعیل، تحلیلگر و محقق ادیان و جامعه در مالزی با اشاره به انفجار ماه ژوئن در کوالالامپور، اظهار کرد: هر چند این عملیات چندان بزرگ نبود اما زمینه‌ای برای انجام عملیات‌های بزرگ از سوی گروه‌های افراطی است و نشان دهنده این است که داعش در حال آموزش نیروهای طرفدار خود در جنوب شرق آسیاست. وی افزود: با توجه به اظهارات سرکرده این گروه و ایجاد دولت اسلامی در جنوب شرق آسیا، سطح تهدیدات در حال افزایش است از این رو داعش به دنبال به خدمت گیری نیروهای مهاجمی‌تر و جذب نیروهای ابوسیاف است.

گروه ابوسیاف، در حال حاضر نیرویی بالقوه برای داعش است و در فیلمی که داعش در ژوئن گذشته در سوریه منتشر کرد اعلام کرد که «ایسنیلون هاپیلون» سرکرده گروه ابوسیاف، نماینده و رهبر داعش در جنوب شرق آسیاست.

به گفته سیدنی جونز، اعضا گروه ابوسیاف احتمالا در آینده حملات شدیدتری علیه کشورهای جنوب شرق آسیا انجام می‌دهند و داعش آموزش‌های ساخت بمب و مهارت‌های دیگر را شروع کرده است.

آزادی شبه نظامیان در بند اندونزی نیز می‌تواند به عنوان منبع تامین نیروی مورد نیاز داعش در این منطقه باشد و رهبران داعش به دنبال تاثیرگذاری بیشتر در جنوب شرق آسیا از طریق آموزش افراد بیشتر در این منطقه هستند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=99046

ش.د9501409

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات