سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۴۲۰۲

بسيج و ضرورت مبارزه با پول پرستي

همان گونه که بسيج در فتنه هاي سياسي مثل سال 78 و 88 براي حفظ نظام وارد عرصه شد و با جان و دل از حريم ولايت و نظام اسلامي دفاع کرد، در مسايل اساسي و آرمانهاي انقلاب مانند ساده زيستي و زهد و مبارزه با پول‌پرستي مديران و مسئولان نيز بايد در صف اول باشد و حلقوم حرام خواران را به شدت بفشارد و به تعبير حضرت امام خميني با اين زالوصفتان برخورد نمايد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / مهدي عامري

يکي از يادگارهاي مهم و نوراني حضرت روح‌الله شجره طيبه بسيج مستضعفين است. براي شناخت دقيق ماهيت و نيز وظايف و اهداف تشکيل بسيج، بهترين منبع پيامي است که باغبان اين شجره طيبه در آذر ماه سال 1367 صادر فرمودند.

يکي از ويژگيهاي مهمي که حضرت امام خميني در اين پيام بر آن تاکيد دارند اين است که بسيج بايد مروج اسلام ناب باشد. لذا به تشکيلات بسيج طلبه و دانشجو ماموريت مي‌دهد تا چارچوبهاي اصيل اسلام ناب را در اختيار ساير اقشار بسيج قرار دهند و ترويج کنند. در کلام حضرت امام اسلام ناب داراي ويژگي‌هايي از قبيل ساده‌زيستي و مخالفت با اشرافيت مي‌باشد. چنانچه حضرت امام(ره) در بيان ويژگي‌هاي اسلام ناب محمدي(ص) مي‌فرمايد شخصي متصف به اسلام ناب مي‌باشد که داراي اين خصوصيات باشد: «متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئوليت كنند، و طعم تلخ فقر را چشيده باشند، و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمين، اسلام مستضعفين، اسلام رنجديدگان تاريخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاك طينتان عارف، و در يك كلمه، مدافع اسلام ناب محمدي- صلي اللَّه عليه و آله و سلم- باشند»

از سوي ديگر حضرت امام اسلام امريکايي را اين گونه معرفي مي‌نمايد: «افرادي را كه طرفدار اسلام سرمايه داري، اسلام مستكبرين، اسلام مرفهين بي‏درد، اسلام منافقين، اسلام راحت‌طلبان، اسلام فرصت‌طلبان، هستند». (صحيفه امام: ج‏21، ص11)

حضرت امام همين ويژگي‌هاي اسلام ناب را براي بسيج بر مي‌شمرد و در پيام خود مرقوم مي‌دارند: «بسيج ميقات پابرهنگان و معراج انديشه پاک اسلامي است که تربيت‌يافتگان آن ، نام و نشان در گمنامي و بي‌نشاني گرفته‌اند»

آنگاه ايشان در بيان انتظارات خويش از بسيج اين گونه مي‌فرمايد: «ملتي که در خط اسلام ناب محمدي - صلي الله عليه و آله- و مخالفت با استکبار و پول‌پرستي و تحجرگرايي و مقدس نمايي است، بايد همه افرادش بسيجي باشند و فنون نظامي و دفاعي لازم را بدانند، چرا که در هنگامه خطر، ملتي سربلند و جاويد است که اکثريت آن آمادگي لازم رزمي را داشته باشد.»

در سال‌هاي تشکيل بسيج، مبارزه با استکبار از ويژگي‌هاي شاخص و بارز بسيج بوده است و شايد امروزه همگان بسيج را با مبارزه با شيطان بزرگ يعني امريکا و رژيم غاصب صهيونيستي مي‌شناسند و در اين راه بسيجيان بسياري حتي به مقام شهادت و جانبازي نيز رسيده‌اند. امروز نفرت از مستکبرين عالم در دل بسيجيان موج مي‌زند و به تعبيير امام خامنه‌اي ملت عاشق مبارزه با صهيونيستها هستند.

اما به نظر مي‌رسد در بعد مبارزه با پول‌پرستي و تحجرگرايي و به خصوص پول‌پرستي در بسيج توفيق چنداني نداشته است و با وجود اينکه اکثر بسيجيان خود از نيروهاي مخلص و طبقه پايين و مستضعف جامعه هستند اما هنور اراده و برنامه‌اي در بسيج براي مبارزه با پول‌پرستي و ويژه‌خواري شکل نگرفته است.

در اين ايام که مباحث اشرافي‌گري و حقوق‌هاي نجومي برخي مديران و مسئولين غصه به دل امام مسلمين و مومنين نموده است، جاي خالي حضور بسيج به روشني حس مي‌شود. حضرت امام خميني در همان پيام تاکيد مي‌کند: «اگر بر کشوري نواي دلنشين تفکر بسيجي طنين‌انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهان‌خواران از آن دور خواهد گرديد؛ والا هر لحظه بايد منتظر حادثه ماند.» در عرصه امنيت و عزت ملي به روشني اين مطلب امام را حس مي‌شود و امروز به خاطر تفکر بسيجي در عرصه دفاعي و انتظامي کشور با وجود تمام برنامه‌ريزيهاي دشمنان آنها جرات تعرض به کشور را ندارند. اين قاعده بايد در تمام عرصه‌هاي کشور عملي گردد که اگر تفکر بسيجي حاضر نباشد بايد منتظر حادثه ماند! امروز در بحث‌هاي حقوق‌هاي نجومي به خوبي اين بحث روشن است اگر حادثه يا به تعبير رهبر معظم انقلاب فاجعه‌اي در حال رخ دادن است به اين دليل است که تفکر بسيجي و نيز بسيجيان در اين عرصه‌ها حاضر نيستند. مدير بسيجي نه تنها خود دنبال حقوق نجومي نيست، بلکه بدليل روحيه مبارزه با پول‌پرستي اگر مسئول اين چنيني را نيز ببيند بر نمي‌تابد و چون وظيفه خود را امر به معروف و نهي از منکر و نيز حفظ نظام اسلامي مي‌داند با اين منکر بزرگ که به تعبير صريح رهبري يک فعل حرام و نامشروع است به شدت برخورد مي‌کند.

متاسفانه بايد گفت در پاره‌اي از موارد با جابجايي اولويت‌ها نتوانسته‌ايم در اين عرصه‌ها موفقيت چنداني شاهد باشيم.

مقام معظم رهبري در آذر ماه سال 1379 در خطبه‌هاي نماز جمعه به روشني مساله امر به معروف را تبيين فرمودند و اعلام کردند: «البته امر به معروف و نهي از منکر حوزه‌هاي گوناگوني دارد که باز مهمترينش حوزه مسؤولان است؛ يعني شما بايد ما را به معروف امر، و از منکر نهي کنيد. مردم بايد از مسؤولان، کارِ خوب را بخواهند؛ آن هم نه به صورت خواهش و تقاضا؛ بلکه بايد از آنها بخواهند. اين مهمترين حوزه است. ... نهي از منکر هم فقط نهي از گناهان شخصي نيست. تا مي‌گوييم نهي از منکر، فوراً در ذهن مجسّم مي‌شود که اگر يک نفر در خيابان رفتار و لباسش خوب نبود، يکي بايد بيايد و او را نهي از منکر کند. فقط اين نيست؛ اين جزء دهم است.»

چنانچه ملاحظه مي‌شود اولويت دهم و اول جابجا شده و مساله پوشش براي برخي افراد تبديل به اولويت اول گرديده است و در اين بين برخي مسئولين هم که بايد با زبان تند نهي از منکر مردم و مومنين مواجه مي‌شدند از اين تغيير اولويت شادمان و حتي مروج آن نيز بوده‌اند! از آن سو برخي هم غافلانه در دام اين عده افتاده‌اند!

مقام رهبري همچنين در نوروز سال 1394 در حرم رضوي ضمن اشاره به همين فرمايش خود فرمودند: «بعضي تصوّر مي‌کنند امر به معروف و نهي از منکر منحصر مي‌شود به اينکه انسان به فلان زن يا فلان مردي که يک فرع ديني را رعايت نمي‌کند تذکّر بدهد؛ البتّه اينها امر به معروف و نهي از منکر است امّا مهم‌ترين قلم امر به معروف و نهي از منکر نيست. مهم‌ترين قلم امر به معروف و نهي از منکر عبارت است از امر به بزرگ‌ترين معروفها و نهي از بزرگ‌ترين منکرها. بزرگ‌ترين معروفها در درجه‌ي اوّل عبارت است از ايجاد نظام اسلامي و حفظ نظام اسلامي؛ ... معروفي بالاتر از ايجاد نظام اسلامي و حفظ نظام اسلامي نداريم؛ ... حفظ عزّت و آبروي ملّت ايران، بزرگ‌ترين معروف است.» در اين فرمايشات هم حفظ نظام اسلامي بالاترين معروف و به تعبير ديگر تضعيف نظام اسلامي بالاترين منکر عنوان شده است و در بحثي مانند حقوق‌هاي نجومي همان گونه که رهبري معظم در عيد فطر سال جاري فرمودند اين امر موجب سلب اعتماد مردم از نظام و در نتيجه تضعيف آن منجر شده است.

همان گونه که بسيج در فتنه هاي سياسي مثل سال 78 و 88 براي حفظ نظام وارد عرصه شد و با جان و دل از حريم ولايت و نظام اسلامي دفاع کرد در مسايل اساسي و آرمانهاي انقلاب مانند ساده زيستي و زهد و مبارزه با پول‌پرستي مديران و مسئولان نيز بايد در صف اول باشد و حلقوم حرام خواران را به شدت بفشارد و به تعبير حضرت امام خميني با اين زالوصفتان برخورد نمايد، آن هم برخوردي از نوع برخورد مردمي و فشار افکار عمومي که امروزه نشان داده شده است از هر نوع برخوردي براي مديران بدتر است. همچنين بايد با شدت و حدت از مسئولين امر برخورد قضايي با اين مفسدين و حرامخواران را مطالبه نمايد.

لذا شايسته است در راستاي عمل به فرمان جهاد کبير رهبري معظم در راستاي روشنگري و عمق بخشي به شعارهاي انقلاب مسئولين بسيج چنين مباحثي را در طرح صالحين و مباحث روشنگري خود پيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات