تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۹۴۸۶۱

محمدرضا باهنر: بهترين وضعيت ادامه حصر است!

مقدمه: محمد رضا باهنر اين روزها رايزني‌هاي خود را براي انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري آغاز کرده است. ترديد در حمايت از روحاني يا عدم حمايت از او، به وضوح در گفته‌هايش معلوم بود، با اينهمه در جاي جاي اين گفت‌وگو براي اصلاح‌طلبان کري مي‌خواند بخشي از گفت‌وگوي باهنر با «ايلنا» در ادامه مي‌آيد:

(روزنامه مردم‌سالاري ـ 1395/05/24 ـ شماره 4109 ـ صفحه 13)

محمدرضا باهنر اظهار کرد: يک زماني قرار بود که رسانه بعد چهارم دموکراسي باشد، اما الان به نظر مي‌رسد که رسانه‌ها بعد اول دموکراسي هستند. تاثير رسانه‌ها در مهندسي افکار عمومي‌مهم است. در کشور ما متاسفانه در غيبت احزاب رسانه‌هاي کشور ما عموما کارکرد حزبي دارند، البته تلاش مي‌کنند اطلاع‌رساني‌شان دقيق و به‌موقع باشد، اما چون اين روزها حجم اطلاعات وسيع است هر رسانه‌اي بايد از بين اخبار موجود برخي را انتخاب کند. بر همين اساس انتخاب خبرهاي رسانه‌هاي ما نشان‌دهنده نوعي کارکرد حزبي آنهاست و اين هم اشکالي ندارد افرادي که در رسانه‌ها کار مي‌کنند، اعتقاداتي دارند اما صحت و دقت در خبر کليدواژه‌هايي است که دوستان بايد رعايت کنند.

يالثارات بايد به قانون تمکين کند

دبير کل جبهه پيروان خط امام و رهبري ضمن اشاره به موضوع انتشار روزنامه يالثارات عليرغم توقيف آن، متذکر شد: اين موضوع را شنيدم و تعجب هم کردم. بالاخره ما در کشور قرارمان بر اين است که همه در برابر قانون يکسان باشيم. از عالي‌ترين مقام‌هاي نظام گرفته تا پايين‌ترين فرد جامعه بايد در برابر قانون مطيع باشيم و تمکين کنيم. اين اتفاق نوظهوري است.

اينکه بگويند ما مجوز خود را از جايي بالاتر از ارشاد گرفتيم هم مسئله بي‌ربطي است که قابل‌قبول هم نيست و بنابراين به قوه قضاييه و دادستاني بازمي‌گردد که بايد اعمال قانون کنند. ممکن است فردي اعتراضي داشته باشد که بايد مسير قانوني خود را طي کند. اصلا ممکن است توقيف به حق يا غير حق باشد اما به هرحال بايد حق را از مسير قانوني طلب کرد. حضرت امام در جايي که بني‌صدر بعد از عزلش گفت من قانون را قبول ندارم خطاب به او فرمودند قانون تو را قبول ندارد. همه ما بايد به قانون تمکين کنيم و در اين ميان يالثارات هم مستثني نيست.

نماينده سابق چند دوره مجلس در تشريح فعاليت کنوني خود با توجه به عدم حضور خود در مجلس دهم، توضيح داد: يکي از عزيزان يک روز دنبال من مي‌گشت و بعد از 24 ساعت توانست من را پيدا کند و بعد از تماس به من گلايه مي‌کرد. به او گفتم من 40 سال است دنبال خودم مي‌گردم و هنوز خودم را پيدا نکردم، چطور توقع داريد در 24 ساعت بتواني من را پيدا کني. الان بعد از مجلس نهم نشسته‌ام و دنبال خودم مي‌گردم تا بعد از 40 سال خودم را پيدا کنم و ببينم کجاي کار هستم. الان من دنبال اين مي‌گردم که ببينم دقيقا کجا هستم. مانند تيتري که يکي از روزنامه‌ها زده بود «دقيقا کجايي»!!

او در پاسخ به اينکه خروجي اين گشت‌وگذار و سير و سلوک در انتخابات هم تاثير خواهد گذاشت، گفت: حتما. ما جزو تشکل‌هاي همسو و موثر در جريان اصولگرا هستيم. در حال حاضر بنده علاوه بر دبيرکلي جامعه اسلامي‌مهندسين، رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري هم هستم که 18 تشکل زير مجموعه اين جبهه است. البته به هيچ عنوان نمي‌توانم جاي خالي مرحوم عسگراولادي را پر کنم، اما مسئوليت بر عهده من است و در هر انتخابات هم يک جبهه بزرگ اصولگرا براي انتخابات تشکيل مي‌شود که ما در آن جبهه هم عضويت داريم. البته جامعه اسلامي‌مهندسين تنها تشکل تاثيرگذار در جريان اصولگرايي نيست اما قطعا يکي از موثرترين تشکل‌هاي اين تشکل است براي همين هم ما براي انتخابات آينده رياست جمهوري و شوراها در حال کار کردن و درست کردن سازمان راي خودمان هستيم.

ممکن است يک يا دو ماه آينده به مصاديق انتخابات شوراها ورود کنيم

نايب رييس مجلس نهم افزود: براي ما انتخابات شوراهاي اسلامي‌شهر و روستا هم مهم است و حتي ممکن از يک يا دو ماه آينده به بحث مصاديق براي اين انتخابات ورود پيدا کنيم. البته انتخابات شوراها مثل مجلس نيست که کار متمرکز براي آن انجام شود ما فقط استان‌ها را قدري کمک و هدايت مي‌کنيم و استان‌ها در نهايت خودشان تصميم مي‌گيرند. در همين راستا جدا از ديگر اصولگرايان ليست نخواهيم داد. تاکيد ما همواره اين است که جامعه اسلامي‌مهندسين درون اصولگرايان فعاليت کند و مستقل فعاليت نکند.

فقط در تهران شکست صددرصدي خورديم

او در پاسخ به اينکه چرا در زمينه کار جمعي، جريان اصولگرا هيچ‌گاه موفق نبوده، يادآور شد: بايد ببينيم معيار موفقيت چه چيزي است؟ براي مثال در مجلس دهم اصلاح‌طلبان مدعي هستند که ما شکست صددرصد خورديم. من هم قبول دارم که ما براي انتخابات مجلس دهم در تهران صددرصد شکست خورديم و در برخي حوزه‌ها هم همينطور شد، اما من سه روز بعد از برگزاري انتخابات 7 اسفند نشست خبري برگزار کردم.

باهنر افزود: برخي در همان روزها فکر مي‌کردند ما در کماي سياسي بسر مي‌بريم اما من گفتم اين کنفرانس بايد برگزار شود و همان روز اعلام کردم که ما برده‌ايم. وقتي خيلي اصرار شد گفتم ما 10 خرداد خدمت شما مي‌رسيم، آن روز يا عارف يا لاريجاني رئيس مجلس خواهد شد. من مطمئن بودم آقاي لاريجاني رئيس مجلس مي‌شود چون از تعداد آرا به لاريجاني در تهران و استان‌ها خبر داشتم.

نايب رييس سابق مجلس اظهار داشت: آقاي عارف خيلي زحمت کشيد. در مرحله دوم شايد روزي بود که او 2 هزار کيلومتر مسير طي مي‌کرد تا براي ديگر داوطلبان تبليغات کند و همه تلاششان را کردند اما در نهايت آقاي عارف براي رياست مجلس 103 راي داشت.

باهنر خاطرنشان کرد: برخي بعد از اين مطرح کردند که به يک عده از اصلاح‌طلبان گفته شده به آقاي عارف راي ندهند؛ در حاليکه اين حرف‌ها شوخي است. اگر همه اصلاح‌طلبان مي‌توانستند همه توان خود را بگذارند که راي عارف از 103 راي بشود 104 راي، حتما اين کار را مي‌کردند و از نظر من 103 راي براي آقاي عارف پر پر ليوان بود.

کار عارف در مجلس دهم بسيار بزرگ بود

او افزود: در نهايت آقاي لاريجاني رئيس مجلس شد. البته من نمي‌خواهم به هيچ عنوان رقيب را سبک بشمارم از ابتدا هم گفتم مجلس دهم چيزي شبيه مجلس پنجم خواهد بود يعني در آن اصولگراها حاکم مي‌شوند ولي اصلاح‌طلبان هم در آن اقليت قدرتمندي را خواهند داشت. به نظر من اقليت 100 نفره خيلي بزرگ است. معتقدم آقاي عارف موفقيت بالايي کسب کرد و الان در مجلس فراکسيوني با حدود 100 عضو دارد. اما مجلس 12 کميسيون هم دارد که روساي 10 کميسيون آن اصولگرايان هستند با قاطعيت مي‌گويم که در انتخابات مجلس دهم اصولگرايان پيروز شدند، ولي اصلاح‌طلبان هم اقليت بسيار قدرتمندي داشتند.

نايب رييس سابق مجلس در پاسخ به اينکه آيا در انتخاب اعضاي کميسيون‌ها از بيرون مجلس نقشي داشتيد، گفت: حتما همين طور است. دائم مشورت مي‌شد و دوستان مراجعه مي‌کردند و جلساتي هم در همين رابطه برگزار کرديم. البته دوستان به بنده محبت دارند و من هم خودم را موظف به دادن مشورت مي‌دانم نه اينکه قرار باشد در اين مورد امر و نهي صورت گيرد. در مسائل سياسي اصلا امر و نهي معنا ندارد. در مسائل سياسي موضوع اقناع مطرح است و اين تلاش‌ها براي مجلس دهم انجام شد.

نماينده هشت دوره مجلس با بيان اينکه در مواردي هم ممکن است دوستان ما نتوانند به تفاهم برسند، توضيح داد: مثلا در انتخابات ناظر براي مجامع در شوراي پول و اعتبار دو نماينده اصلاح‌طلب انتخاب شدند يا در هيات نظارت بر انتخابات آقاي وکيلي انتخاب شد.

اولين بحث استيضاح را اصلاح‌طلبان آغاز کردند

برخي مي‌خواستند اين تعبير را داشته باشند که عارف و اصلاح‌طلبان در مجلس شکست خوردند، گفتم اصلا اين را قبول ندارم. بدون شک اصلاح‌طلبان هم موفقيت‌هايي در جريان انتخابات مجلس دهم داشتند که نبايد آن را ناديده گرفت، اما در نهايت آقاي لاريجاني رئيس مجلس شده و 10 نفر از روساي کميسيون‌ها هم از جريان اصولگرا هستند. البته معتقدم که مجلس دهم ظرفيت يک مجلس عاقل مدبر کمک‌کننده به دولت در امور مطالبات عمده مردم را دارد. از طرفي هم مي‌تواند مجلسي باشد که بازي دربياورد و شلوغ کند. خيلي جالب است که اولين سر و صدايي که از اين مجلس براي استيضاح وزراي دولت يازدهم درآمده است از اصلاح‌طلبان بوده است.

استيضاح در شرايط فعلي کار درستي نيست

باهنر تاکيد کرد: اصولگرايان نگفتند که ما مي‌خواهيم فلان وزير را استيضاح کنيم. البته شايد در آينده قصدي براي استيضاح داشته باشند، اما مي‌خواهم بگويم تفاوت‌ها در مجلس خيلي پيچيده‌تر از اين موارد است. معتقدم در مدت پايان عمر دولت يازدهم به نفع مملکت نيست که بخواهيم وزيري را استيضاح کنيم و بهره‌وري جدي نخواهد داشت. اين به آن معنا نيست که در مورد وزرا حرف نداشته باشيم به نظر من برخي وزرا ضعيف هستند و ممکن است برخي‌ها بتوانند تبديل به احسن شوند اما استيضاح را در شرايط فعلي به نفع کشور نمي‌دانم.

او در تشريح دلايل ايراد نطق موافق براي آخوندي، اظهار داشت: من با همه وزرا خوب هستم. براي اين در موافقت با آقاي آخوندي صحبت کردم که ايشان استيضاح شده بود. معنا و مفهوم کار سياسي اين نيست که اگر ما از کسي دفاع مي‌کنيم يعني مشکلي با او نداريم و اگر هم از کسي دفاع نمي‌کنيم يعني تفاهمي‌با وي نداريم. همه اينها نسبي است، اگر کسي از من بپرسد آيا از آقاي آخوندي در کشور وزير بهتري براي پست وزارت راه و شهرسازي پيدا مي‌شود، قطعا پاسخم اين است که بله، چنين فردي پيدا خواهد شد، اما از سوي ديگر هم معتقد نيستم که آخوندي فرد بدي است. کاربلد است، ممکن است بپرسند اگر فرد بهتري از آخوندي وجود دارد چرا او را با وي جابه‌جا نمي‌کنند، پاسخ من اين است که اين کار ارزشي نخواهد داشت. همواره در مجلس تاکيد داشتم که اگر استيضاحي انجام مي‌دهيم بايد مطمئن باشيم کسي که مي‌خواهد جاي اين وزير بيايد، بايد از وزير فعلي 5 نمره بالاتر از نظر علم و تخصص داشته باشد. اگر قرار باشد فردي را برکنار کنيم و فردي را همانند او بگذاريم قطعا ضرر کرديم. بايد بپذيريم که هر استيضاحي يکسري هزينه‌هايي هم دارد، بنابراين در موضوع استيضاح بايد مطمئن باشيم فردي که جاي آن وزير مي‌آيد قوي‌تر و کارآمدتر است، در آن مقطع احساس کردم که کسي را بهتر از آقاي آخوندي براي پست وزارت راه نداريم و از وي دفاع کردم.

دبير کل جبهه پيروان خط امام و رهبري در ادامه گفت‌وگو با اشاره به فعاليت‌هاي احمدي‌نژاد و اينکه بررسي‌ او در چه مرحله‌اي قرار دارد، تاکيد کرد: ما هنوز روي مصاديق در مورد هيچ فردي به جمع‌بندي نرسيديم و هرکسي را که بگويد مي‌خواهم رئيس‌جمهور شوم قطعا در ليست بررسي‌هاي خود قرار مي‌دهيم. بارها هم گفتم بنده در سال 84 رئيس ستاد انتخاباتي آقاي لاريجاني بودم. اين موضوع همه جا هم ثبت شده است حالا ممکن است همچنان بگويند من احمدي‌نژاد را رئيس‌جمهور کردم.

او ادامه داد: البته ما خيلي تلاش کرديم وقتي آقاي احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور شد او را کمک کنيم و همين کار را هم انجام داديم از يک جايي به بعد ديگر نظرات کارشناسي و حتي اعتقادي‌مان از هم فاصله گرفت. وقتي از من سوال شد که آيا شما در انتخابات رياست جمهوري سال آينده از آقاي روحاني حمايت مي‌کنيد گفتم در حال بررسي هستيم. در مورد احمدي‌نژاد و ديگر گزينه‌ها هم همين را گفتم و مي‌گويم.

اگر روحاني در 6 ماه آينده چند کار جدي انجام ندهد در انتخابات مشکل خواهد داشت

باهنر اضافه کرد: در کشور ما فضاي انتخاباتي رياست‌جمهوري دو ماه مانده به انتخابات شکل مي‌گيرد و اين مشکلي است که من هم اين مساله را نمي‌پسندم، ولي واقعيت همين است. همه روساي جمهور ما از خاتمي‌و احمدي‌نژاد و روحاني در دو ماه مانده به انتخابات توانستند آرا را به خود جذب کنند و پيش از آن کسي باور نداشت که اين گزينه‌ها به رياست‌جمهوري برسند و اين يک واقعيت براي انتخابات رياست‌جمهوري در کشور ماست. بنابراين مي‌گوييم مي‌خواهيم همه افراد را بررسي کنيم. در واقع ما اين چهره‌ها را در کنار هم گذاشتيم و به آنها نمره‌ مي‌دهيم در اين ميان يکسري عوامل محيطي وجود دارد که نمره‌ها را تغيير مي‌دهد. معتقدم آقاي روحاني در سياست‌خارجي موفق بوده است، اما اگر روحاني و دولتش نتواند ظرف 6 ماه آينده چند کار جدي و سنگين براي عبور از رکود انجام دهد و چراغ‌هاي اميدوارکننده در اين رابطه روشن نکند، براي راي گرفتن در انتخابات رياست‌جمهوري سال 96 چه ما بخواهيم چه نخواهيم قطعا مشکل خواهد داشت. اينها هشدارهايي است که ما از هم‌اکنون به دولت يازدهم مي‌دهيم اما در رابطه با اينکه ما در انتخابات از روحاني حمايت مي‌کنيم يا خير بايد بگويم ما پاي انتخابات نگاه مي‌کنيم ببينيم در کنار آقاي روحاني چه کساني هستند و مقايسه خواهيم کرد.

او در توضيح پروژه عبور از روحاني در ميان اصولگرايان و جدي بودن اين مسئله عنوان داشت: در ميان اصلاح‌طلبان هم اين بحث‌ها مطرح است. اصلا اين مباحث خيلي نبايد باشد. ما هم مي‌گوييم از روحاني بايد به شکلِ مشروط حمايت شود، اگر يک زماني اصلاح‌طلبان هم به اين نتيجه برسند که روحاني راي نمي‌آورد، قطعا از او عبور خواهند کرد. هيچ يک از احزاب قرار نيست کانديدايي را معرفي کنند که راي نمي‌آورد همه مي‌خواهند کسي را معرفي کنند که راي آور است وگرنه ممکن است افرادي در ذهن من هم باشند که به درد رياست‌جمهوري هم مي‌خورند، اما زمينه راي ندارند پس بايد از آنها صرف‌نظر کنم.

نايب رييس سابق مجلس خاطرنشان کرد: نمي‌خواهيم از الان موضع منفي يا مثبت نسبت به کسي داشته باشيم، همان زمان هم که کانديدايي را معرفي مي‌کنيم به صورت منفي در مورد کانديداهاي ديگر صحبت نمي‌کنيم.

اما معتقد نيستم که ممکن است قاطبه اصولگرايان از احمدي‌نژاد حمايت مي‌کنند، احتمال اين فرضيه خيلي ضعيف و حتي نزديک به صفر است. ما در ميان اصولگرايان افرادي را داريم که مي‌گويند چاره‌اي جز حمايت از روحاني نداريم از طرفي افرادي هم مثل دبيرکل جامعه روحانيت اعلام مي‌کنند خيلي بعيد است از روحاني حمايت کنيم بنابراين انواع اظهارات مطرح مي‌شود، ولي جمع‌بندي آن را در بهمن و اسفند خواهيم ديد.

باهنر در پاسخ به اين سوال که برخي معتقدند اصولگرايان براي ترميم پايگاه راي خود به احمدي‌نژاد روي خواهند آورد، ابراز داشت: از شما سوال مي‌کنم در مجلس دهم اصولگرايان پيروز شدند يا اصلاح‌طلبان؟ الان مجلس دست اصلاح‌طلبان است يا اصولگرايان؟

او اضافه کرد: آقاي عارف خودش گفت ما افرادي را داريم که از نردبان ليست اميد بالا آمدند ولي به اين ليست راي نمي‌دهند. معتقدم در اين ميان اصولگرايان و ليست اميد با هم رقابت مي‌کنند ليست اميد موفقيت خيلي بالايي داشت، اما نتوانست مجلس دهم را در دست بگيرد. من 28 سال در مجلس بودم و اجازه بدهيد من در اين مورد اظهارنظر کنم. مجلس يعني 12 عضو هيات رئيسه و 12 رئيس کميسيون. اين افراد مديران عالي مجلس هستند، خب از اين 24 نفر 16 نفر اصولگرا هستند و 8 نفر از ليست اميد اين کاملا روشن است.

کسي که خط قرمز باشد و 90 درصد راي هم داشته باشد را هم نمي‌پذيريم

او در ادامه توضيح داد: در مورد انتخابات رياست جمهوري يک زماني يک فرد مي‌شود خط قرمز؛ ما اين فرد اگر در جامعه 90 درصد راي هم داشته باشد ما او را به هيچ وجه نمي‌پذيريم. ممکن است فردي از لحاظ صلاحيتي از نظر ما نمره 18 داشته باشد و ديگري داراي نمره 15 باشد. ما اگر بتوانيم از کسي که نمره 18 دارد حمايت مي‌کنيم اما اگر ببينيم وي در جامعه مقبول نيست قطعا از کسي که نمره 15 دارد حمايت خواهيم کرد.

در انتخابات دنبال صالح مقبول هستيم. ممکن است گاهي اصلح را فداي صالح مقبول کنيم. اصلح را چون مي‌دانيم راي ندارد کنار مي‌گذاريم و دنبال صالحي مي‌رويم که راي دارد. اما ممکن است کسي نمره‌اش زير 10 باشد در اين‌صورت اگر وي مقبول هم باشد از او حمايت نخواهيم کرد و از رقيب ديگر او ولو اينکه راي نياورد حمايت خواهيم کرد چون همه ما يکسري مواضع اعتقادي و آرزوها داريم و اين‌ها را دنبال مي‌کنيم تا ببينيم چه مي‌شود.

بهترين وضعيت ادامه حصر است

دبير کل جبهه پيروان خط امام و رهبري در ادامه در پاسخ به اينکه آيا تاکنون پيگيري در مورد مساله حصر انجام داديد؟ عنوان کرد: در اين مورد بارها و بارها گفته شده است. بهترين وضعيتي که مي‌تواند ادامه پيدا کند همان حصر است. اگر دادگاهي بخواهد اين آقايان را رسما و طبق قوانين کشور محاکمه کند، حکمشان سنگين خواهد بود و شايد به مصلحت نباشد اين حکم در مورد آنها اجرا شود. اما ممکن است پرسيده شود حالا که اين عده محاکمه نشدند چرا آزاد ‌نمي‌شوند در پاسخ بايد گفت در دنيا کسي را پيدا نمي‌کنيم که عليه يک نظامي‌اقدام بکند و آزاد باشد. يک زماني کسي عليه حزب ما حرف مي‌زند و اين طبيعي است، اما گاهي هم کسي اپوزيسيون نظام مي‌شود، اپوزيسيون نظام در هيچ کجاي دنيا اجازه تلاش و فعاليت ندارد. مثل اين مي‌ماند که به کسي بگوييم تو اجازه انقلاب داري.

او ادامه داد: حتما شما هم مي‌دانيد که انقلاب اسلامي‌ما هم غيرقانوني بود چون قوانين زمان پهلوي اجازه انقلاب به کسي نمي‌داد. بنابراين انقلاب اسلامي‌به رهبري حضرت امام(ره) خلاف قانون وقت بود. براي همين هم در آن زندان و حصر و تبعيد و شهادت وجود داشت. يک موقع آقايان مي‌گويند ما مي‌خواهيم زندگي‌مان را بکنيم و کاري هم نداريم، اما يک موقع هم هست که مي‌خواهند بيايند بيرون هجمه راه بيندازند! معلوم است که در اين مورد نظام اجازه چنين کاري را به آنها نمي‌دهد.

باهنر در پاسخ به اينکه واقعا معتقديد دو کانديداي انتخايات رياست جمهوري سال 88 اپوزيسيون نظام بودند؟ اظهار کرد: بله؛ اپوزيسيون نظام بودند. من خودم به آقاي مهندس موسوي گفتم 5 درصد از صندوق‌ها را به انتخاب شما مي‌شماريم اگر اشکالي داشت حرف شما درست است، ايشان گفت نه ما به پروسه قبل از راي اعتراض داريم. در اينجا تکليف مشخص است مهندس موسوي گفت من کاري به آراي درون صندوق ندارم به قبل از آن کار دارم. وقتي در يک بازي فوتبال يک طرف به داور بگويد من تورا قبول ندارم داور به آن طرف يک کارت قرمز مي‌دهد و از بازي بيرونش مي‌کند.دبير کل جبهه پيروان خط امام و رهبري در پايان گفت: اگر قرار باشد دادگاهي براي اين افراد برگزار شود حکم اجرايي در مورد آنها خيلي سخت است و نتيجه راي اين دادگاه هم به ضرر اصلاح‌طلبان و هم به ضرر خود اين افراد خواهد بود. حتي اخيرا هم براي آقاي مهندس موسوي پيغام فرستادم که اعلام کند در صورتي که آزاد شود تا سال‌ها فعاليت سياسي انجام نخواهد داد، اما گويا وي نپذيرفت.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=253542

ش.د9501673

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات