صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۹۵۲۱۸

اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 21 شهریور 135

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در حادثه‌ منا چند هزار نفر به‌خاطر بی‌کفایتی و سوءعمل یک دولت جان می‌بازند و دستگاه‌های حقوق بشری سکوت مرگ گرفته‌اند... کسانی که دل به سازمان‌های بین‌المللی می‌بندند، واقعیت آنها را ببینند. (17/6/95) ** عید قربان عید بندگی بر عموم مسلمین مبارک باد **
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
درستی مواضع ایران

«در یکی از نشست‌های بین‌المللی برای پایان دادن به بحران سوریه قرار بود آقای ظریف به همراه رئیس‌جمهور، در آن نشست حضور پیدا کند که با لغو سفر دکتر روحانی، آقای ظریف، با تأخیر خودش را به نشست رساند. به خوبی به یاد دارم آن زمان من به او گفتم که واقعاً عزتی که جمهوری اسلامی ایران به برکت خون شهدا و داشته‌های خود ایجاد کرده، برای من غرورانگیز است. آن روز دیدم در جلسه‌ای که 25 وزیر خارجه در آن گرد یکدیگر نشسته‌اند و وزرای خارجه آمریکا، روسیه، عربستان و کشورهای دیگری با ادعاهای خود حضور دارند، وقتی برخی وزرا صحبت می‌کردند، کسی به آنها توجهی نمی‌کرد؛ اما سطح من در آن نشست معاون وزیر خارجه بود و با وجود این، به دلیل عزتی که نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان دارد، وقتی به صحبت می‌پرداختم، همه به دقت این سخنان را گوش می‌کردند و وزیر خارجه آمریکا، با حساسیت بالایی به صحبت‌های من گوش می‌داد که ببیند موضع ما در آن نشست چیست.» این بخشی از سخنان حسین امیرعبداللهیان، معاون سابق وزیر امور خارجه است که بر راهبردی بودن مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت تأکید دارد. از ابتدای بحران سوریه در پنج سال گذشته رهبر معظم انقلاب یک اصل کلی را برای بحران سوریه ترسیم کرده‌اند که آن حمایت از جبهه مقاومت و دولت - ملت سوریه است؛ این در حالی است که کشورهای حامی تروریسم فکر می‌کردند سوریه را ظرف یک هفته تا یک ماه ساقط می‌کنند، امروز به تمدید آتش‌بس‌های یک هفته‌ای برای حفظ و تجهیز کردن مزدوران خود در محاصره روی آورده‌اند. روز گذشته وزرای خارجه آمریکا و روسیه در ژنو، بار دیگر دور هم نشستند و درباره حال و آینده سوریه تصمیم گرفتند. ساعتی بعد «سرگئی لاوروف» و همتای آمریکایی‌اش «جان کری» در برابر خبرنگاران حاضر شدند و از توافق بر سر آتش‌بس خبر دادند؛ آتش‌بسی که دولت «بشار اسد» هم موافقت خود با اجرای آن را اعلام کرد و تعداد مناطق مشمول آتش‌بس، 597 منطقه و گروه‌های مشمول آتش‌بس 69 گروه اعلام شد. تجربه نشان داده است که صلح موقت با دشمن غدار آغاز درگیری سخت‌تری در آینده است و تنها راه مقابله با تروریست‌ها ریشه‌کن کردن آنها از طریق مقاومت است، نه مذاکره‌هایی که برای آنها زمان می‌خرد.

▼ گزارش روز
سناریوی تکراری

در میان بحث‌های فراوان درباره موضوع FATF و پیامدهای آن که عده‌ای آن را تا حد موضوع مبارزه با فساد و پولشویی ساده و مخالفان پیوستن به کارگروه مالی را متهم به حمایت از فساد اقتصادی کردند و در مقابل عده‌ای دیگر نتیجه قطعی آن را خودتحریمی و محدود شدن نهادها و شخصیت‌های انقلابی که در لیست تحریم‌های به اصطلاح بین‌المللی هستند دانسته و در اثبات این موضوع  بحث عدم ارائه خدمات بانک‌های سپه و ملت به قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) و کنار گذاشتن این قرارگاه از فعالیت در حوزه صنعت نفت را شاهد مثال آوردند، با یک رویکرد و اتفاق تکراری نیز روبه‌رو شدیم! و آن تکرار دوباره سناریوی «تقصیر قبلی‌هاست» که روزنامه‌های زنجیره‌ای آن را منتشر کردند، چنانچه روزنامه آفتاب یزد «عضویت در FATF پیشنهاد دولت احمدی نژاد بود» و روزنامه شرق نیز «FATF میراث کیست؟»  را تیتر یک کردند. جدای از اینکه این تیترها چقدر صحت دارد و جدای از چگونگی نحوه عملکرد دولت قبل که نقد و بررسی آن نیازمند نوشتارهای دیگر است، این موضوع حائز اهمیت است که دولت و رسانه‌های نزدیک به دولت تا کی قرار است از قبول مسئولیت نسبت به اتفاقات کشور شانه خالی کنند؟
دولت یازدهم اکنون در ماه‌های پایانی قرار دارد و به زودی باید جای خود را به دولت دوازدهم بدهد؛ اما همچنان علاقه دارد و درباره هر اتفاق کوچک و بزرگی پای مسئولان دولت‌های قبلی را به میان بکشد! موضوعی که اگرچه در ماه‌های اول و حتی تا نیمه عمر دولت می‌توانست مفید باشد و فشار انتقادات به دولت را کاهش دهد؛ اما اکنون پس از گذشت بیش از سه سال از عمر دولت تدبیر و امید طرح چنین مسائلی، افکار عمومی را به این نتیجه خواهد رساند که دولتی‌ها به جای پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری در پی فرافکنی هستند.

▼ خبر ویژه
آمریکا به دنبال رصد تحرکات ایران در منطقه

یک وبگاه آمریکایی مدعی شد که ارتش آمریکا قصد دارد با ایجاد پایگاهی برای ساخت و استقرار پهپادهای پیشرفته در امارات، ایران و تحرکات آن در منطقه را زیر نظر داشته باشد. وبگاه «وار ایز بورینگ» در مطلبی با اشاره به اقدامات خطرناک قایق‌های تندروی نیروی دریایی سپاه، به ویژه طی یک ماه گذشته در خلیج فارس و تهدید علیه کشتی‌های جنگی آمریکا نوشت: یگان مهندسی ارتش آمریکا به طور رسمی اعلام کرده‌ است که در پی به‌کارگیری یک پیمانکار برای ساخت تأسیسات جدید برای نیروی دریایی آمریکا در زمینه تولید پهپاد «تریتون- C4-MQ» در پایگاه هوایی الظفره در امارات متحده عربی است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای نخستین بار در ماه جولای سال جاری در همین‌باره پیشنهاد این پروژه را منتشر کرد. گفته می‌شود که نیروی هوایی آمریکا کار ساخت این تأسیسات را در منطقه‌ای که اکنون سوخت‌رسان‌های هوایی از آن استفاده می‌کنند، برعهده خواهد گرفت. این وبگاه در پایان با ذکر دامنه عملیات پهپادهای تریتون از دریای عمان، خلیج عدن و دریای عرب به تأثیر این هواپیماها بر نبرد یمن اشاره کرد و نوشت: جدای از محل این پهپادها در شمال خلیج فارس، آنها می‌توانند کشتی‌های کوچک عازم سواحل یمن را زیر نظر داشته و کشتی‌های آمریکایی نزدیک به آنها را به سوی این کشتی‌ها هدایت کنند.
 
▼ اخبار
1- ناطق نوری: در یافتن گزینه‌های غیر از «روحانی» هم فعال باشید
 بابک آذرباد، نایب‌رئیس جبهه اصلاح‌طلبان از نشست این جبهه با ناطق‌نوری خبر داد و اظهار داشت: جبهه اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان اعتقاد دارند که حضور تنهای روحانی ریسک بزرگی است؛ بنابراین باید از دیگر افراد خوش‌فکر با منش اصلاح‌طلبی و اعتدالی هم برای نامزدی در انتخابات دعوت کرد. وی گفت: باید دکتر عارف، حجت‌الاسلام ناطق نوری و دکتر ظریف که مورد تأیید آقایان هاشمی و رئیس دولت اصلاحات هستند، در انتخابات پیش رو کاندیدا شوند. آذرباد افزود: ناطق‌نوری نیز در این جلسه تصریح کرده که با نظر بزرگان در یافتن گزینه‌های دیگر فعال باشید. اگر اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان بخواهند تمام سرمایه سیاسی و اجتماعی‌شان برای انتخابات آینده را تنها بر روی روحانی بگذارند، اشتباهی استراتژیک است.
2- بی‌پروایی وزیر ارشاد در نادیده گرفتن بیانات رهبر معظم انقلاب!
هفته گذشته در مراسمی که به همت یکی از مؤسسات تابعه وزارت ارشاد برای تجلیل از پیشکسوتان هنر برگزار ‌شد، از نصرت وحدت کارگردان فیلم‌های کمدی- مبتذل دوران پیش از انقلاب با حضور علی مرادخانی، معاون هنری ارشاد، حجت‌الاسلام مازنی نماینده مجلس و چند نفر از مسئولان تجلیل شد. وزارت ارشاد بدون توجه به بیانات صریح رهبر معظم انقلاب طی برگزاری جشنی برای هنرمندان پیشکسوت، دقیقاً برعکس منویات ایشان اقدام می‌کند و از فردی که نمی‌گوییم به انقلاب نیش زده، اما در تمام طول عمرش قدمی برای دین و انقلاب برنداشته تقدیر می‌کند و از این بابت خوشحال است.
3- اعتراف واشنگتن به همکاری در انتقال گروهک منافقین به آلبانی
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری به همکاری دولت این کشور برای انتقال اعضای گروهک تروریستی منافقین به آلبانی اعتراف کرد. الیزابت ترودو در پاسخ به پرسش یک خبرنگار، همکاری دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در این انتقال را تأیید کرد و آن را به منزله «پایان یک طرح عمده دیپلماتیک از سوی آمریکا» برای اسکان مجدد اعضای گروهک منافقین توصیف کرد. وی از دولت آلبانی و نخست‌وزیر این کشور به دلیل استقبال از اعضای گروهک منافقین که به گفته وی «نیازمند محافظت بین‌المللی» هستند، «تشکر ویژه» کرد.»
4- کاهش 33 درصدی سهم ایران از بازار فرش جهانی
 محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: باید عوامل افت بازار فرش و صادرات ایران را در مسائل پیچیده‌تری جست‌وجو کرد تا مشخص شود چرا در گذشته 50 درصد بازار جهانی فرش متعلق به ایران بود و حالا این رقم به 17 درصد کاهش یافته است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: زمانی که فرش ایران مورد استقبال قرار می‌گرفت به نخ‌ها رنگ‌های طبیعی تزریق می‌شد، یا اینکه از رنگ‌های باکیفیت سوئیسی استفاده می‌شد؛ اما سال‌هاست که رنگ‌های بی‌کیفیت چینی صنعت فرش ایران را به نابودی کشانده است.
5- هشدار داعش به زنان نقاب‌دار
تروریست‌های داعش در شهر موصل در حالت ترس به سر می‌برند و برای افزایش امنیت نیروهای خود دستورهای جدیدی صادر کرده‌اند. آنها به زنانی که نقاب بر صورت دارند اجازه ورود به مقر و پایگاه‌های خود را نمی‌دهند و در اعلامیه‌ای به تمام زن‌ها هشدار داده‌اند بدون نقاب به مقر و مراکز نظامی آنها وارد شوند. این دستور پس از آن صادر شد که مدتی پیش یک زن نقاب‌دار دو عضو داعش را با چاقو کشت.

▼ اخبار کوتاه
محمدرضا تابش، غلامرضا تاجگردون، طیبه سیاوشی، فاطمه ذوالقدر و غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس برای تماشای مسابقات پارالمپیک  2016 با بودجه مستقیم دولت راهی برزیل شدند. این سفر در حالی  به راحتی و با بهره‌گیری از بودجه عمومی کشور صورت گرفته که تعدادی از مربیان تیم‌ها‌ی ایرانی به دلیل عدم تخصیص بودجه مورد نیاز از سوی دولت یازدهم از حضور در مسابقات المپیک بازمانده و یا اعزام آنها پس از فشارهای فراوان رسانه‌ها و افکار عمومی‌ با تأخیر صورت گرفت.
رادیو فرانسه در تحلیلی از اقدامات رژیم آل‌سعود گفت: عربستان نه تنها سال‌های زیادی است که شهروندان خود را با شدت تمام در معرض تبلیغات وهابیت قرار داده و مردمی متعصب پرورده است؛ بلکه با صرف میلیاردها دلار نفتی، به ترویج همین ایدئولوژی در میان مسلمانان ساکن در بسیاری از کشورهای جهان پرداخته است. هیچ‌کس انکار نمی‌کند که «القاعده» و «داعش» دو سازمان رعب‌آور تروریستی جهان، فرزندان خلف وهابی‌گری مورد علاقه عربستان سعودی هستند.
دفتر رهبر معظم انقلاب در پاسخ به استفتای دوچرخه‌سواری بانوان در پارک، خیابان و سایر مکان‌هایی که نامحرم حضور دارد، نظر ایشان را به این شرح اعلام کرد: «دوچرخه‌سواری بانوان در مجامع عمومی و در منظر نامحرم، غالباً موجب جلب‌نظر مردان و در معرض فتنه و به فساد کشیده شدن اجتماع و منافی با عفت بانوان است و لازم است ترک شود و در صورتی که در منظر نامحرم نباشد، اشکال ندارد.»
«ماجد غماس» نماینده دفتر مجلس اعلای شیعیان عراق درباره تلاش منافقین برای نمایش خروج پیروزمندانه از این کشور گفت: خروج منافقین از عراق ذلیلانه است، وقتی آنها در عملیات مرصاد هم شکست ذلیلانه و سنگینی خوردند، همان زمان هم سعی کردند برای حفظ روحیات خود نشان دهند پیروز هستند!
علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما در افق بلندمدت ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را برای کشور تأمین خواهیم کرد؛ اما در افق میان‌مدت هشت هزار مگاوات، مدّ نظر است.
سردار ساجدی‌نیا، رئیس‌پلیس تهران بزرگ در مصاحبه‌ای اعلام کرد: بیش از 30 باند فعال در خرید و فروش مواد مخدر کشف و بیش از 11 تن انواع مواد مخدر در سال جاری منهدم شد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات