صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۵۱۸۵

اخبار و تحلیل‌ها شنبه 20 شهریور 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امت اسلامی در حادثه منا داغدار شد و هفت هشت هزار نفر شهید شدند اما در کشورهای دیگر غیر از ایران عکس‌العملی نشان ندادند و سکوت کردند.. این سکوت، بلای بزرگی است که جان ملت‌های اسلامی را در بر گرفته و این مصیبت است برای دنیای اسلام. (95/6/17)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
نماد بی‌لیاقتی و بی‌رحمی

رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده‌های شهدای منا و مسجدالحرام (17/6/1395)، کوتاهی و بی‌کفایتی آل‌سعود در این حادثه را اثبات مجدد بی‌لیاقتی این شجره خبیثه ملعونه در تصدی و اداره حرمین شریفین خواندند و با انتقاد از رفتار سعودی‌ها، تأکید کردند: «اگر راست می‌گویند و در حادثه بی‌تقصیرند، بگذارند یک هیئت حقیقت‌یاب اسلامی- بین‌المللی، واقعیات مسئله را از نزدیک بررسی و روشن کند.» انتقاد از عکس‌العمل نشان ندادن کشورها و دولت‌ها به این حادثه‌، محکومیت سکوت مرگبار مدعیان حقوق بشر، شریک دانستن حامیان رژیم سعودی در جنایات این رژیم در فاجعه منا و فراخواندن دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت امور خارجه، بعثه، سازمان حج و بنیاد شهید به ادای کامل و پیگیری جدی وظایف خود در قبال حادثه عظیم منا، مهم‌ترین محورهای بیانات معظم‌له در این دیدار بودند.
بر اساس این می‌توان گفت، حادثه منا، فاجعه‌ای جانکاه و در عین حال، نماد بی‌لیاقتی، بی‌تدبیری و بی‌رحمی آل‌سعود است که هیچ‌گاه نباید فراموش شود و دولت‌ها، اندیشمندان،‌ روشنفکران و... باید به طرق مختلف ابعاد گوناگون این حادثه را واکاوی کرده و با روشنگری ماهیت خبیثانه و وابسته آل‌سعود را به جهانیان نشان دهند.
همچنین، دستگاه‌های مسئول باید با پیگیری‌هایی که به حیطه وظایف و مسئولیت‌های آنان مربوط می‌شود، رژیم سعودی را تحت‌فشار قرار دهند. از مجامع حقوق بشری نیز انتظار می‌رود که بیش از این چشم خود را به جنایات سعودی‌ها نبندند و ضمن محکومیت اقدامات این رژیم در حادثه منا و جنایات آنها در یمن، عراق، سوریه، بحرین و...، اقدامات و تنبیهاتی متناسب با جنایات سعودی‌ها علیه آنها اعمال کنند. در واقع، باید یک اجماع در سطح جهان اسلام و در مجامع بین‌المللی علیه این شجره خبیثه ملعونه شکل بگیرد، به گونه‌ای که هم تناقضات رفتاری و تنش‌آفرینی‌های این رژیم به آن گوشزد شود و هم با تحت فشار قراردادن آن، نه تنها رژیم آل‌سعود را در انزوا قرار داده، بلکه نسبت به پاسخگو کردن این رژیم ملعون در قبال جنایاتش اقدام کنند و تنبیهات لازم را نیز برای آن در نظر بگیرند.

▼ گزارش روز 
اول مسئولان

در روزهای گذشته رسانه‌ها تصاویری را منتشر کردند که نشان می‌دهد، برای بازسازی فضای ساختمان مجلس شورای اسلامی کفپوش‌های ساخت ایالات متحده آمریکا خریداری شده است! موضوعی که با انتقاد تعدادی از نمایندگان مجلس روبه‌رو شده است؛ چنانچه حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم نسبت به استفاده از کفپوش‌های آمریکایی در تعمیرات مجلس می‌گوید: «مجلس نماد انقلابی‌گری است و استفاده از محصولات لوکس و خارجی در شأن بهارستان نیست و جای تأسف دارد. مجلس باید در تعمیرات از تولیدات داخلی استفاده کند و نماد اقتصاد مقاومتی باشد.»
مسئله‌ای که آن را می‌توان اتفاقی در حدّ یک فاجعه دانست! در حالی که رهبر معظم انقلاب سال‌هاست از توجه به تولید داخلی و حمایت از سرمایه و کار ایرانی سخن می‌گویند و مدام بر ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی تأکید می‌کنند، شاهد آن هستیم که در مرکز تصمیم‌گیری و ریل‌گذاری اقتصادی کشور، تصمیماتی برخلاف اصول اقتصاد مقاومتی گرفته می‌شود! آیا ممکن است مجلس که نماد قانون‌مداری است و باید کشور را در مسیر تحقق موضوع اقتصاد مقاومتی قرار دهد، خود به این اصول و قوانین پایبند نباشد و در این مسیر موفقیت به دست آورد؟! آیا می‌توان در مجلس شورای اسلامی در خرید یک کالای ساده، مانند کفپوش نگاه و توجه به ساخت کشورهای خارجی باشد، اما توقع داشت که مردم کالای ایرانی بخرند! بالاتر از این چطور ممکن است بر روی کفپوش‌های آمریکایی قدم زد و شعار ضد استکباری و مقابله با آمریکا را سر داد و به نتیجه دست یافت! برای تحقق شعار ضد استکباری شرط اول تغییر نگرش معطوف به خارج از مرزهاست که مطمئناً این تغییر باید از مسئولان و صاحب‌منصبان در مجلس، دولت و دیگر دستگاه‌ها آغاز شود که گفته‌اند: «الناس علی دین ملوکهم».

▼ خبر ویژه
عقب‌گرد صنعت خودروسازی کشور

این روزها در حالی شاهد رونمایی از خودروهای مونتاژ فرانسوی هستیم که تجربه 50 ساله صنعت خودروسازی کشور نشان می‌دهد، مونتاژکاری راه نجات این صنعت نخواهد بود و در واقع صنعت خودروی ایران را محکوم به عقب‌گرد می‌کند. «رنو ساندرو استپ وی»، از جمله محصولاتی است که طی روزهای اخیر با حضور رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در شرکت پارس‌خودرو رونمایی شد؛ مراسمی که البته حضور نداشتن وزیر صنعت یا حتی معاون وی در آن را نباید نادیده گرفت. گفتنی است، تولید انبوه این خودرو در حالی آغاز شده است که به گفته معاون رئیس سازمان استاندارد، هیچ مجوزی از سوی سازمان استاندارد برای تولید این محصول صادر نشده است. این خودرو که یک محصول قدیمی فرانسوی است،‌ در وضعیتی وارد خط تولید پارس‌خودرو شده است که هیچ اطلاعاتی درباره میزان داخلی‌سازی آن ارائه نشده است. به این ترتیب، متأسفانه سرمایه ایرانی به جای اینکه صرف توسعه محصول ایرانی شود، صرف مونتاژ خودروهای خارجی شده و از منابع مالی و بازار پرعطش ایران برای توسعه محصول فرانسوی‌ها بهره‌برداری می‌شود. اگرچه ممکن است مونتاژکاری، نرخ تولید و آمار فروش خودروسازان بزرگ را در ابتدا افزایش دهد؛ اما نادیده گرفتن این مسئله از سوی وزارت صنعت سبب رشد رویه مونتاژکاری در سایر خودروسازان و هدررفت توان تولیدی کشور خواهد شد.
 
▼ اخبار
1- اتحادیه عرب نیازمند تغییرات زیربنایی در ساختار خود است
به گزارش المیادین «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در یکصد و چهل و ششمین دوره نشست وزیران خارجه کشورهای عربی، موضوع فلسطین را مسئله نخست جهان عرب دانست و گفت: اسرائیل [رژیم صهیونیستی] به نحو بی‌سابقه‌ای به تجاوزات خود علیه ملت فلسطین و سیاست‌های شهرک‌سازی در کرانه باختری و قدس اشغالی شدت بخشیده است که این مسئله مانع از تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف می‌شود. وی افزود: اتحادیه عرب نیازمند تغییرات زیربنایی در ساختارش است تا در سایه آن عملکرد خود را بهبود بخشد و بتواند انتظارات ملت‌های عربی و آرمان‌های آنان را تحقق بخشد.
2- جان باختن بیش از ۹۰ هزار زائر بیت‌الله‌الحرام در ۱۴ سال
روزنامه «الاخبار» لبنان نوشت: آل‌سعود از مدیریت حج و تضمین امنیت جانی حجاج ناتوان است. به نوشته این روزنامه، اسنادی به دست آمده است که از ناتوانی آل‌سعود در مدیریت حج و تضمین امنیت جانی حجاج حکایت داشته و نشان می‌دهد، فریضه حج پس از نفت ابزاری در دست آل‌سعود برای تحقق اهداف سیاسی و صدور اندیشه تکفیری- وهابی در منطقه و جهان، به‌ویژه جهان اسلام بوده است. بر اساس این اسناد که 3 هزار و 121 صفحه است، 90 هزار و 267 حاجی و عمره‌گزار به دلیل سوءمدیریت آل‌سعود در سرزمین وحی جان باخته و بزرگ‌ترین حادثه، فاجعه سال گذشته در منا است.
3- سود 12 هزار و 883 میلیارد تومانی از جریمه دیرکرد
19 بانک و یک مؤسسه اعتباری حاضر در بازار سرمایه، در سال گذشته 12 هزار و 883 میلیارد تومان سود از محل جریمه دیرکرد یا وجه التزام تسهیلات اعطایی به دست آورده‌اند، در این میان بیشترین میزان دریافت جریمه دیرکرد یا وجه التزام در سال گذشته مربوط به بانک تجارت است. این بانک سال گذشته 3 هزار و 803 میلیارد تومان جریمه دیرکرد دریافت کرده است. بانک ملت با دریافت 1775 میلیارد تومان، بانک آینده با دریافت 1289 میلیارد تومان، بانک صادرات با دریافت 1230 میلیارد تومان و بانک پاسارگاد با دریافت 1241 میلیارد تومان، بیشترین وجوه دریافتی بابت جریمه دیرکرد را داشته‌اند.
4- خیال‌پردازی مجدد بارزانی برای جدایی کردستان از عراق
مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق پس از دیدار با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با رسانه‌های کُردزبان اظهار داشت: موضوع استقلال، یکی از محورهای اصلی [مذاکرات] و از مهم‌ترین مواردی بود که در نشست‌ها درباره آن بحث و تبادل‌نظر شد. به نوشته پایگاه «السومریه نیوز»، بارزانی مدعی شد: هیچ کشوری تاکنون، اعتراض خود به استقلال کردستان را اعلام نکرده است؛ بلکه ممکن است درباره زمان اعلام این موضوع اختلافاتی وجود داشته باشد. وی همچنین مدعی شد: موضع بغداد در حال حاضر بهتر از گذشته است تا به دو همسایه خوب تبدیل شویم.
5- اذعان یک گروهک تروریستی ضدایرانی به دریافت کمک نظامی از غرب
سرکرده گروهک تروریستی و جدایی‌طلب «حزب آزادی کردستان» گفت: نیروهایش تحت پوشش آمادگی برای جنگ با داعش، فنون نظامی را از مستشاران آمریکایی فراگرفته و از واشنگتن و کشورهای اروپایی سلاح و مهمات دریافت کرده‌اند. حسین یزدان‌پناه در گفت‌وگو با «آسوشیتدپرس» افزود: جنگ با داعش هرگز جایگزین مبارزه آنها علیه ایران نبوده است و گروه حزب آزادی کردستان به حملات خود علیه جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.

▼ اخبار کوتاه
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در شرایطی که دولت تصمیم گرفته است سطح روابط با انگلستان را ارتقا دهد، اما همواره باید دیپلمات‌های بریتانیا تحت رصد قرار گیرند؛ چراکه انگلیس در طول تاریخ چه پیش و چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی عملکرد منفی داشته است. وی افزود: باید مراقب بود که انگلیس به واسطه سفیر و اعضای سفارت‌خانه‌اش دست از پا خطا نکند و تنها در چارچوب وظایف سیاسی تعریف شده در کنوانسیون وین و قوانین بین‌المللی اقدام کند.
«کریستوفر بک‌مایر» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور ایران گفته است واشنگتن انتظار ندارد توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام، مناقشات حقوق بشر و تروریسم با این کشور را حل کند. وی که در نشستی در اندیشکده شورای آتلانتیک با موضوع تحریم‌های ایران شرکت کرده بود، گفت: با گذشت 9 ماه از زمان اجرای توافق هسته‌ای، دو طرف به آن عمل کرده‌اند.
لاله افتخاری، عضو حزب مؤتلفه اسلامی درباره اظهارنظر اخیر مصباحی‌مقدم مبنی بر اینکه چهره‌های قبلی اصولگرا امتحان‌شان را پس داده‌اند و برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دنبال چهره‌های جدید هستیم، اظهار داشت: تا آنجایی که بنده اطلاع دارم و در جلسات اصولگرایان حضور داشتم، بحث عبور از شخصیت‌های قبلی اصولگرا مطرح نشده است.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با کری در ژنو درباره موضوع سوریه گفت: مذاکرات با آمریکا در طول امسال ادامه داشت تا به راه حلی برای بحران سوریه دست پیدا کنیم؛ اما هنوز فضای بی‌اعتمادی پابرجاست و عده‌ای هم امیدوارند توافقی که اکنون به دست آمده، بر هم بخورد.
منابع خبری مدعی شده‌اند، کمپ لیبرتی پس از متواری شدن آخرین نیروهای گروهک تروریستی منافقین و انتقال آنها به «آلبانی» با کمک آمریکا، به طور رسمی بسته شده است. برخی گزارش‌ها حاکی است، دولت عراق حکم بازداشت این تروریست‌ها را صادر کرده بود، اما آنها با هویت و گذرنامه‌های جعلی از این کشور گریخته‌‌اند.
یدالله صادقی، سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت گفت: سالیانه 7/2میلیارد دلار پوشاک به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود که اگر این مبلغ در چرخه تولید داخلی قرار گیرد، قطعاً تحول خوبی در اشتغال و رونق تولید صنعت پوشاک کشور ایجاد خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات