صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۵۳۰۰

اخبار و تحلیل‌ها 28 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اقتصاد مقاومتی اگر به معنای واقعی اجرایی شود، هم عزت ملی و هم نیازهای کشور را تأمین می‌کند؛ چون متکی به ظرفیت‌های داخلی است.(95/3/29)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌هاpdf

▼ حرف روز       
  شاید فرصت گِله هم نباشد!

 26 شهریور 92 فرماندهان سپاه با مقام عظمای ولایت دیدار کردند. نکته مهم این دیدار طرح موضوع «نرمش قهرمانانه» بود که معظم‌له در این‌باره فرمودند: «نرمش در یک جاهایی بسیار لازم است، ... کشتی‌گیری که دارد با حریف خودش کشتی می‌گیرد و یک جاهایی به دلیل فنّی نرمشی نشان می‌دهد، فراموش نکند که طرفش کیست؛ فراموش نکند که مشغول چه کاری است.» اکنون سه سال از آن سخنان می‌گذرد و متأسفانه برخی فراموش کردند که با چه کسی کشتی می‌گیرند تا اینکه دقیقاً در 26 شهریور 95 علی‌اکبر صالحی، رئیس‌سازمان انرژی اتمی و  از اعضای اصلی مذاکره‌کننده در نشست تخصصی سالیانه انجمن جهانی هسته‌ای در لندن با گلایه از طرف غربی گفت: «این پذیرفته نیست که یک طرف به طور کامل به تعهداتش عمل کند؛ اما طرف دیگر برای اجرای کامل آن، دائم بهانه‌تراشی کند.» این در حالی است که روزبه‌روز مطالبات آمریکا از برجام بیشتر می‌شود، اما دولت در هفت ماه گذشته در برابر نیروهایی که اندک شجاعتی برای دفاع از حیثیت کشور دارند و نسبت به خواسته‌های نابحق به آمریکا هشدار می‌دهند، برخورد درستی نداشته است.
دولت اگر از تجربه مذاکره و اعتماد به آمریکا درس می‌گرفت، هیچ‌گاه این‌گونه در مذاکرات دست خود را خالی نمی‌دید؛ زیرا امام علی(ع) فرمودند: «من لم یجرب الامور خدع» آن کس که کارها را تجربه نکند، نیرنگ می‌خورد. البته این آخر فریبکاری آمریکا نیست و خبرهای منتشر نشده نشان می‌دهد، دولت و مذاکره‌کنندگان توافقات محرمانه و پشت‌پرده فراوانی در زمینه‌های مختلف مالی، سیاسی و حتی نظامی داشته‌اند که به تدریج طرف آمریکایی از آنها رونمایی می‌کند که عواقب سنگینی برای کشور به دنبال دارد. افزون برFATF  و IPC که در ماه‌های گذشته شاهد اخبار و بازتاب‌های آن بوده‌ایم، یکی از این موارد خبر «توافق محرمانه‌ دوجانبه و منتشر نشده میان صالحی و مونیز درباره برنامه دراز‌مدت غنی‌سازی ایران در آینده است» که آمریکا منتشر کرده است و هنوز بسیاری در داخل کشور نسبت به آن بی‌اطلاع هستند(!) و شاید در آینده دیگر حتی دولت وقت گله و شکایت نداشته باشد.

▼ گزارش روز                 
   رسالت مهم سپاه

بیست‌ودومین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران روز گذشته با سخنرانی سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه که گفت: «دشمنان دنبال تغییر سبک زندگی، تغییر روحیه جهادی اسلامی و انقلابی ما هستند و این رویکرد ما را مجبور به پیروزی می‌کند و ما مجبوریم که استخوان‌های دشمنان را بشکنیم» آغاز شد. در ادامه آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه که میهمان ویژه این همایش بود، با تشریح معنی و مصداق طاغوت در منطق قرآن، نسبت به وجود خط نفوذ در کشور هشدار داد و عنوان کرد: «ما در این کشور کسانی را داریم که علناً حکومت دینی را نفی می‌کنند؛ اما در انتخابات نیز ثبت‌نام می‌کنند، اینها قانون اساسی را قبول ندارند؛ زیرا در قانون اساسی بر اصول توحید، عدل و امامت تأکید شده است. شورای نگهبان باید خیلی حواسش جمع باشد که اصول قانون اساسی پیاده شود تا عده‌ای برای رسیدن به قدرت به ملت دروغ نگویند.»
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در سخنان خود در بین فرماندهان و مسئولان سپاه با بیان این هشدار که دشمن امروز سعی دارد در باور و ذهن مسئولان و مدیران ما نفوذ کند، افزود: «در صورتی که دشمن بتواند در اذهان نخبگان تزلزل ایجاد کرده و رویکرد انقلابی آنها را دچار مخاطره کند، توانسته است اهداف خود را محقق کند.» سردار سرلشکر محمدحسین باقری در ادامه به تبیین اهمیت موضوع جهاد کبیر و نقش و رسالت سپاه در این عرصه پرداخت؛ موضوعی که سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه در سخنان خود به آن اشاره و تأکید کرد: «در شرایطی که خطر اثرگذاری توطئه‌های چندین ساله دشمن در برابر انقلاب اسلامی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، آحاد پاسداران رسالت تبیین جهاد کبیر را برعهده دارند.» حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز به موضوع مهم جهاد کبیر پرداخت و با طرح این مسئله که جهاد کبیر در عرصه سیاسی به معنای عدم اطاعت و تبعیت از دشمن در عرصه سیاسی است، افزود: «ما باید مراقب نفوذ دشمن در عرصه‌های مختلف، به ویژه حوزه مناسبات سیاسی باشیم که امروز با طرح مذاکرات هسته‌ای شرایط ویژه‌ای پیدا کرده است.»

▼ خبر ویژه       
 پذیرش FATF مشروط به عدم ارائه اطلاعات

سیدیاسر جبرائیلی، معاون پژوهش خبرگزاری فارس در مطلبی نوشت: شنیده شده است شورای عالی امنیت ملی پذیرش FATF را مشروط به عدم ارائه اطلاعات به این نهاد کرده است. این شرط قبلاً اجابت شده است! FATF اساساً از هیچ کشوری اطلاعات نمی‌گیرد که ما بخواهیم ارائه اطلاعات به آن را منع کنیم. کارکرد FATF این است که برای استعلامات طرف‌های خارجی کانالی مطمئن ایجاد کند، نه اینکه خودش اطلاعات بانکی جمع‌آوری نماید. سازوکار FATF صرفاً یک ضمانت قطعی برای طرف خارجی است که وقتی استعلام می‌کند، پاسخ صحیحی بگیرد. مسئله اصلی ما با FATF، اراده دولت یازدهم برای اعمال تحریم‌های آمریکا در داخل کشور است که FATF صرفاً ابزاری برای راستی‌آزمایی اعمال شدن این تحریم‌هاست. شرط مذکور باید بدین شکل اصلاح شود: «عدم ارائه اطلاعات هویت ذی‌نفع واقعی به طرف‌های خارجی.»
 
▼ اخبار
چامسکی: دموکراسی آمریکا بحران‌زده است

روشنفکر مشهور آمریکایی در انتقاد از احزاب سیاسی این کشور در عرصه مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، گفت: حضور نامزد جمهوریخواه در عرصه رقابت‌ها ناشی از سنتی خاص است. «نوام چامسکی» سیاستمدار و زبان‌شناس بزرگ معاصر و از منتقدان دولت آمریکا، ضمن انتقاد از رویکرد سیاسی احزاب این کشور، دموکراسی در ایالات‌متحده را به شدت بحرانی ارزیابی کرد. وی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری آلمان از ترامپ با عنوان نوعی پدیده‌ یاد کرد و خواستار تجدید نظر در دموکراسی آمریکا شد. این سیاستمدار 87 ساله درباره دونالد ترامپ گفت: «این فرد پدیده عجیبی است که البته وجود او در سنتی خاص ریشه دارد. در سال‌های گذشته نامزدهای جمهوریخواه را به یاد بیاورید که بسیار خطرناک بودند: از جمله میشله باخمن، ریک سنتوروم و هرمان کین که همه آنها عملکردی غیرعادی داشتند و بسیار متموّل بودند. البته ترامپ با آنها فرق دارد و کسی شبیه به وی در کشورهای صنعتی غربی وجود نداشته است.»

دفاع خاخام صهیونیست از السیسی به دلیل محاصره غزه
یکی از خاخام‌های رژیم صهیونیستی از عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر به دلیل تداوم محاصره غزه دفاع کرد و گفت: می‌خواهند به او (السیسی) زیان وارد کنند؛ اما تا زمانی که غزه را در محاصره دارد، خدا پشتیبان اوست! «نیر بن آرتسی» در موعظه هفتگی خود درباره عبدالفتاح السیسی گفت: «خدا فقط در یک صورت بر السیسی خشم خواهد گرفت و آن هم وقتی است که اجازه قاچاق مهمات و سلاح و موشک را به نوار غزه بدهد!» این خاخام صهیونیست درباره محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز گفت: «او با حماس همدست است و نقش بارزی در مسلح کردن این جنبش و انبار کردن مهمات در غزه دارد. او یهودیان را با سخن درباره محبت و صلح فریب می‌دهد. اما پشتیبانی خدا از اسرائیلی‌ها[صهیونیست‌ها] و همه حامیان آنها، جلوی هر کسی را که خواسته باشد به آنها زیان برساند، خواهد گرفت.»

بیش از نیمی از ایرانی‌ها مجذوب قاسم سلیمانی شده‌اند

«بلومبرگ» نوشت: «محبوبیت سلیمانی در میان مردم به شدت افزایش یافته و او به برجسته‌ترین چهره شیعیان برای مبارزه با دولت اسلامی (داعش) تبدیل شده است.» این نشریه آمریکایی در ادامه، نوع نگاه ایرانیان به سردارشان را این‌گونه توصیف می‌کند: «حضور قاسم سلیمانی در میادین نبرد معمولاً در شبکه‌های اجتماعی منعکس می‌شود؛ پاسداران قاسم سلیمانی برای بسیاری از ایرانی‌ها به ضمانت امنیت ملی در منطقه‌ای آشفته تبدیل شده است.» گفتنی است نتایج یک نظرسنجی‌ که به سفارش دانشگاه مریلند انجام شد، نشان می‌دهد که 75 درصد ایرانی‌ها، قاسم سلیمانی را محبوب خود می‌دانند و بیش از نیمی از مردم مجذوب وی هستند.

طرح ساماندهی دریافتی مسئولان در راه صحن علنی مجلس

طرح «ساماندهی دریافتی مقامات و مدیران کشور و لزوم استرداد دریافتی‌های مازاد» در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تدوین شده و پس از تعطیلات تابستانی مجلس به هیئت‌رئیسه مجلس ارائه می‌شود. این طرح که از تجمیع سه طرح درباره «پرداخت‌های ناعادلانه» تهیه شده، 10 ماده دارد و در آن بر کف و سقف پرداختی‌ها و الزام به پرداخت‌ها در قالب یک فیش حقوقی تأکید شده است. در این طرح آمده است، باید سامانه‌ای در وزارت اقتصاد و دارایی برای ثبت فیش‌های حقوقی مقامات تعریف شود و لینک این سامانه در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار گیرد.
▼ اخبار کوتاه
برخی گفته‌های غیررسمی حاکی است، سپردن توسعه میدان آزادگان جنوبی به توتال فرانسه، با پیشنهاد خود این شرکت فرانسوی بوده و هیچ برنامه اولویت‌سنجی در انعقاد قراردادهای میادین مشترک از سوی شرکت ملی نفت ایران به امضای قرارداد توسعه آزادگان جنوبی رأی نداده است. این مسئله هنوز از سوی مدیران ارشد شرکت ملی نفت تأیید یا تکذیب نشده است.
شرکت اتریشی «اُ ام وی»، نخستین محموله نفت خام به میزان یک میلیون بشکه را در بندر تریسته ایتالیا تحویل گرفت. فروش نفت ایران به این شرکت در سال 2012 به علت تحریم‌ها متوقف شد. این شرکت اکنون به دیگر شرکت‌های اروپایی پیوسته است که واردات نفت ایران را از سرگرفته‌اند. این شرکت‌ها شامل شل، ساراس، ایپلوم و هلنیک پترولیوم هستند.
وزارت خارجه روسیه، به شدت از حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه انتقاد کرد و گفت، به این «جمع‌بندی هولناک» رسیده که واشنگتن در حال تبانی با گروه تروریستی داعش است. «ماریا زاخاروف» گفت: معارضان مسلح سوریه پس از اجرایی شدن توافق ‌آتش‌بس حملات‌شان در سوریه را شدت بخشیده‌اند.
هادی ابوی، دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری با خجالت‌آور خواندن میزان حداقل دستمزد کارگران، گفت: نمایندگان کارگران در شورای عالی کار با تمام تلاش خود پیگیر افزایش دستمزد هستند؛ ولی کاری بیش از این نمی‌توانند پیش ببرند.
حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در مراسم نخستین سالروز ارتحال آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی گفت: جهاد کبیر این است که انسان بی‌رودربایستی پای حق بایستد و حتی در دفاع از حق نزدیک‌ترین افراد خانواده خود را طرد کند که آیت‌الله خزعلی در مقابل قدیمی‌ترین رفقای خود ایستاد.
خسرو تاج، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در پنج ماه نخست امسال صادرات مواد غذایی ایران به رقم 850 میلیون دلار رسیده است که چهار گروه فرآورده‌های لبنی، شیرینی و شکلات و رب گوجه‌فرنگی در آن بیشترین سهم را داشته‌اند.
علی دارابی، معاون امور استان‌های صداوسیما از تولید سریال 300 قسمتی «تاریخ و تمدن گیلان» خبر داد و گفت: ما اگر بخواهیم تاریخ ایران را بنویسیم، باید از تاریخ گیلان آغاز کنیم و هر چه بخواهیم از ایران بگوییم ریشه و اساس آن به گیلان برمی‌گردد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات