صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۹۵۳۷۲

اخبار و تحلیل‌ها شنبه 3 مهر 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سلام خدا و اولیای او بر این جان‌های تابناک که هم زندگی و هم مرگ‌شان مایه اعتلای جامعه اسلامی است. (95/7/1) ************ «چهارمین روز هفته دفاع مقدس؛ روز دانش‌پژوهان، نخبگان و هنرمندان» *************
نشریه اخبار و تحلیل‌ها wprd
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
الگوی امنیت منطقه‌ای

مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در جهان و منطقه، مسئله فلسطین، محکوم کردن سیاست‌های سعودی‌ها در منطقه، توافق هسته‌ای با 1+5 و بدعهدی آمریکا در اجرای توافق مهم‌ترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به بحران‌های منطقه، رژیم صهیونیستی را عامل «آپارتاید» نسبت به شهروندان فلسطینی دانست و با یادآوری تجربه تشکیل «خاورمیانه»، افزود: «ما بر این باوریم که کشورهای منطقه با تکیه بر تاریخ و فرهنگ مشترک، می‌توانند آینده مشترک خود را بیافرینند و جریان‌های تروریستی را منزوی سازند. نباید اجازه داد منطقه‌ای که صد سال پیش به کشورهای متعدد تجزیه شد یک بار دیگر در معرض تجزیه قرار گیرد.» روحانی در ادامه، سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه را «مشارکت سازنده با همسایگان برای تحقق نظم پایدار مبتنی بر امنیت جمعی و حمایت از توسعه کشورهای منطقه و ایجاد پیوندهای متقابل اقتصادی» توصیف کرد.
در واقع، الگوی امنیتی حاکم بر منطقه، متأثر از حضور نظامی آمریکا، الگویی مبتنی بر بازی با حاصل جمع صفر و تنش‌زا بوده و ظرفیت لازم را برای تأمین امنیت پایدار ندارد؛ اما الگوی امنیتی موردنظر ایران، «الگوی امنیت منطقه‌ای مشارکتی و مستقل» است که بر مبنای نقش‌آفرینی کشورهای منطقه، نفی نقش‌آفرینی بیگانگان و همکاری و بازی با حاصل جمع مثبت است و تنها الگویی است که می‌تواند امنیت پایدار را در خلیج فارس ایجاد کند.
درست بر همین اساس جمهوری اسلامی، حفظ حاکمیت کشورهای منطقه، ثبات آنها بدون دخالت قدرت‌های بیگانه و تنظیم فرمولی اصولی و اطمینان‌بخش را دنبال می‌کند که مبنای تفاهم مشترک همه کشورهای منطقه باشد. در واقع، جمهوری اسلامی ایران تأکید دارد، برای تأمین امنیت منطقه باید از نظام امنیتی مبتنی بر همکاری بهره‌ جست و از طریق کاهش نقش قدرت‌های خارجی در منطقه و با تنش‌زدایی و اعتمادسازی متقابل به این مهم نایل شد. نکته مهم در این میان، نفی حضور قدرت‌های غیرمنطقه‌ای در خلیج فارس است که مخالفت با حضور نظامی آمریکا در منطقه نیز بر همین اساس صورت می‌گیرد.

▼ گزارش روز  
در ستایش دلواپسی

پس از علی‌اکبر صالحی که بارها از روند اجرای برجام گلایه کرده بود و پس از سیف، رئیس کل بانک مرکزی که دستاورد برجام را تقریباً هیچ خوانده بود! حالا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و سرپرست تیم مذاکره‌کننده در موضوع هسته‌ای و حسن روحانی که در ماه‌های گذشته کوچک‌ترین انتقاد به برجام را برنمی‌تافت و در مقام پاسخگویی به منتقدان برمی‌خاست، نسبت به آینده برجام دلواپس شده‌اند و به جمع منتقدان نحوه اجرای برجام پیوسته‌اند. ظریف که چندی پیش در اظهاراتی عجیب گفته بود اساساً برجام برای لغو تحریم‌ها نبوده، به تازگی با انتقاد از نحوه عملکرد ایالات متحده در موضوع برجام، گفته است: «باور ما این بود و هنوز هم همین است که ایالات متحده نباید در تعامل اقتصادی ما با سایر کشورهای جهان مانع‌تراشی کند، اما وقتی ایالات متحده به اروپا می‌روند، به جای اعتمادبخشی به شرکت‌ها مبنی بر اینکه تجارت با ایران مشکلی ندارد، آنها را از این کار منصرف می‌کنند.» رئیس دولت یازدهم نیز در نشست سالیانه سازمان ملل متحد با گلایه از آمریکایی‌ها می‌گوید: «تعلل ایالات متحده در اجرای تعهدات قانونی‌اش در ماه‌های گذشته اشتباهی راهبردی است که باید فوراً جبران شود. متأسفانه، این‌گونه اقدامات غیرقانونی مسبوق به سابقه است و آخرین نمونه آن رأی دیوان عالی آمریکا در تأیید دست‌اندازی به میلیاردها دلار اموال ملت ایران در سال‌های گذشته است.» سخنانی که واکنش لابی‌های صهیونیستی را نیز برانگیخت و «رونالد لاودر» رئیس «کنگره جهانی یهودیان» در نیویورک، حسن روحانی را که با شعار تنش‌زدایی با جهان به ریاست جمهوری رسیده بود، به ایراد سخنان تنش‌زا متهم کرد! همه این مسائل بار دیگر این سخنان رهبر معظم انقلاب که «نمی‌توان به دشمن اعتماد کرد» و «من به مذاکره با آمریکا خوش‌بین نیستم» را در برابر افکار عمومی قرار داده و این سؤال را به اذهان متبادر کرده است که اگر دولتمردان نیز از ابتدا به جای عصبانیت در برخورد با انتقاد‌ها، کمی دلواپسی به خود راه می‌دادند، آیا سرنوشت مذاکرات و برجام متفاوت نمی‌شد؟

▼ خبر ویژه
ظنّ دخالت سران سعودی در حادثه منا

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: رفتار دولت سعودی و عذرخواهی نکردن از خانواده‌های داغدار و همچنین بی‌توجهی به شناسایی و معرفی افراد خاطی در بروز این فاجعه، ظن دخالت افرادی از حاکمیت عربستان در این رخداد را افزایش می‌دهد. علی شمخانی حمایت بی‌دریغ غرب از جنایات آل‌سعود و اتخاذ استانداردهای دوگانه در مواجهه با فجایع انسانی را عامل تجرّی دولت متحجّر سعودی در ادامه جنایت در عرصه‌های مختلف عنوان کرد و اظهار داشت: امروز حکومتی که عامل اصلی جنایت‌ها و مسلمان‌کشی‌ها در یمن، سوریه و عراق است، شریک راهبردی و مورد حمایت غرب و رژیم صهیونیستی در منطقه بوده است که این علامت سؤال بزرگی بر ادعاها و شعارهای دروغین آمریکا در زمینه حقوق بشر است. وی در ادامه دلیل درخواست‌های مکرر آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران در موضوع تحولات منطقه را احساس خطر آنها مبنی بر شکست برنامه‌ها و محاسبات‌‌شان دانست. وی با تأکید بر بی‌اعتمادی به آمریکا بر مبنای بدعهدی‌های مکرّر افزود: مهم‌ترین عامل قدرت‌ساز و امنیت‌ساز ما که موجب حفظ کشور از آسیب‌های گوناگون و توطئه‌های خارجی شده است، درایت ولایت فقیه، بصیرت و فداکاری مردم و هوشیاری دستگاه‌های مختلف نظامی و امنیتی در نظام اسلامی است.
 
▼ اخبار
1- یک فیلم فارسی‌زبان؛ نماینده بریتانیا در اسکار

مؤسسه فیلم بریتانیا (بی‌اف‌آی) روز چهارشنبه، ۳۱ شهریور ماه فیلم فارسی‌زبان «زیر سایه» ساخته بابک انوری، فیلمساز بریتانیایی ایرانی‌تبار را برای شرکت در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان به آکادمی اسکار معرفی کرد. معرفی این فیلم، چند روز پس از انتخاب فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی به عنوان نماینده امسال سینمای ایران انجام می‌شود و به این ترتیب دو فیلم فارسی‌زبان برای نخستین بار در این بخش از اسکار با یکدیگر رقابت می‌کنند. «زیر سایه» نخستین فیلم بلند سازنده‌اش به شمار می‌آید و اولین بار در زمستان سال گذشته در جشنواره آمریکایی معتبر ساندنس به نمایش درآمده است. داستان فیلم، در سال ۱۳۶۷ در اوج جنگ ایران و عراق و موشک‌باران شهر تهران می‌گذرد و ماجرایی ترسناک را درباره رابطه یک مادر و دختر خردسالش پس از اصابت یک موشک عمل‌نکرده به آپارتمان‌شان روایت می‌کند.
2- تقویت شبکه جاسوسی انگلیس با نیروهای جدید!
سازمان اطلاعات خارجی انگلستان به دلیل آنچه افزایش خطرات امنیتی ناشی از گروه‌های تروریستی معرفی کرده است، تا سال 2020 میلادی حدود هزار نیروی جدید استخدام می‌کند. پایگاه اینترنتی «ایلاف» به نقل از بی‌بی‌سی نوشت: ام‌آی6 به دلیل افزایش فعالیت‌های تروریستی و توسعه عملیات اینترنتی و ضرورت فعالیت در حوزه پیشرفت‌های فناوری، شمار اعضای خود را از 2500 به 3500 نفر افزایش می‌دهد. دولت انگلستان پس از بازنگری راهبرد امنیتی و دفاعی خود در سال 2015 میلادی مقرر کرد که 1900 نیروی جدید را در دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی این کشور استخدام کند. هنوز سهم ام‌آی6 از نیروهای جدید اعلام نشده، اما بی‌بی‌سی به نقل از منابع رسمی اعلام کرد، بیشتر این اشخاص در ام‌آی6 و بقیه در سازمان اطلاعات داخلی «ام‌آی5» مشغول کار خواهند شد.
3- آمار 5/2 میلیونی بیکاران خوش‌خیالی است
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام آمار 5/2 میلیون نفری بیکاران از سوی وزارت کار را نوعی خوش‌خیالی و بی‌خیالی دانست و گفت: اصلاحیه قانون کار دو هفته آینده بررسی می‌شود و شاهد تغییرات جدی به نفع کارگران خواهیم بود. سلمان خدادادی درباره نحوه محاسبه شغل در دولت گفت: اینکه فردی بیکار برای مدت کوتاهی به مغازه پدرش سر بزند و در دولت شاغل به شمار آید، قطعاً آمار بیکاری را در محاسبات کاهش می‌‌دهد. خدادادی با بیان اینکه در خوش‌بینانه‌ترین حالت شمار بیکاران کمتر از شش میلیون نفر به طور رسمی نیست، اظهار داشت: برخی از مراجع تعداد بیکاران را بیش از 10 میلیون نفر اعلام می‌کنند که با بررسی‌های صورت‌گرفته و افزایش تعداد مراجعات این آمار دور از ذهن نیست.
4- آمریکا با جدا نکردن معارضین از تروریست‌ها به دنبال سرنگونی اسد است
وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: خودداری واشنگتن از جدا کردن تروریست‌ها از معارضین این فرض را تقویت می‌کند که آمریکا همچنان به دنبال براندازی نظام سوریه است. «سرگئی لاوروف» پس از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در جمع خبرنگاران بار دیگر به انتقاد از عملکرد آمریکا در سوریه پرداخت و در عین حال گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که در حال حاضر وجود دارد، این است که از شکست توافق‌نامه روسیه و ایالات متحده جلوگیری شود. لاوروف تأکید کرد، تنها در صورتی آتش‌بس در سوریه موفق می‌شود که با جبهه النصره و داعش مبارزه شود، در غیر این‌صورت هر گونه آتش‌بسی در سوریه بی‌معنی خواهد بود.

▼ اخبار کوتاه
بر اساس اخبار منتشر شده، کمیته‌ای موازی با فراکسیون امید تشکیل شده است که مدیریت و هدایت نمایندگان تازه‌کار اصلاحات را برعهده دارد و به نوعی به دنبال کنار زدن عارف از مدیریت اصلاح‌طلبان در مجلس دهم خواهد بود. کمیته مدیریت نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس را دو تن از نمایندگان باسابقه اصلاح‌طلب مدیریت می‌کنند. این کمیته نگارش نطق‌های نمایندگان تازه‌کار اصلاح‌طلب در مجلس دهم را برعهده دارد.
احمد امیرآبادی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم از مجلس شورای اسلامی درخواست کرده است وقتی را در اختیار او قرار دهند تا به ارائه توضیحاتی پیرامون FATF بپردازد. وی ادامه داد: هیئت‌رئیسه مجلس روز یکشنبه چهارم مهر ماه، پیرامون موافقت یا عدم موافقت با درخواست وزیر اقتصاد در راستای ارائه توضیحات درباره FATF  تصمیم‌گیری خواهد کرد.
خبرگزاری «رویترز» درگزارشی نوشت: وزارت خزانه‌داری آمریکا فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران را مشروط به این کرده است که اگر آمریکا به این نتیجه برسد که هواپیماها به استفاده وزارتخانه‌های اطلاعات، دفاع، ارشاد، صداوسیما، سپاه پاسداران و ۱۸۲ فرد و نهاد ایرانی دیگر تحت تحریم آمریکا رسیده است، در هر فرودگاهی که امکان داشته باشد، اقدام به ضبط و توقیف آنها خواهد کرد.
سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در طول 15 سال گذشته بیش از دو میلیون و 300 هزار نفر در کشورهای اطراف ما در جنگ‌هایی که آمریکا از متولیان اصلی آن بوده، کشته شده‌اند؛ اما ایران اسلامی ما با اقتدار بسیار بالای سیاسی و امنیتی در میان این کشورها استوار ایستاده است.
سندهای ازدواجی از زنان داعشی با تابعیت‌های مختلف در لیبی پیدا شده است که نشان می‌دهد قاضی دادگاه گروه تروریستی داعش برای یک زن دارای تابعیت نیجریه، کمربند انفجاری و برای زنی دیگر یک قبضه سلاح کلاشنیکف به عنوان مهریه تعیین کرده است!
جان کری، وزیر خارجه آمریکا در نشستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره «پیمان منع جامع آزمایش‌های اتمی» گفت: ایران با توافق هسته‌ای به جهان نشان داده است که مایل است از مسیر سلاح‌های اتمی فاصله بگیرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات