صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۹۵۵۲۷

حرف روز/ جهاد در عرصه محرومیت‌زدایی

هفته گذشته ٣٣٠٠ پروژه محرومیت‌زدایی نیروی زمینی سپاه در استان‌های مرزی افتتاح شد. گفته می‌شود، طرح‌های محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حول چهار محور انجام می‌شود: [...]
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: هفته گذشته ٣٣٠٠ پروژه محرومیت‌زدایی نیروی زمینی سپاه در استان‌های مرزی افتتاح شد. گفته می‌شود، طرح‌های محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حول چهار محور انجام می‌شود: ۱- تقویت زیرساخت‌های مناطق محروم، ۲- تقویت خدمات بهداشتی- درمانی در روستاها و مناطق محروم، ۳- کمک به تقویت بخش کشاورزی مناطق محروم متناسب با شرایط و استعدادهای هر منطقه و ۴- اقدامات فرهنگی برای تقویت بنیه‌های دینی و مذهبی مردم این مناطق. در واقع، این محورها نقشه راه برای محرومیت‌زدایی و تقویت خدمت‌رسانی به مردم است که با دیدی نسبتاً جامع، همه‌جانبه و متعادل طراحی شده است. در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است:
۱- حضور سپاه در عرصه محرومیت‌زدایی، به هیچ‌وجه با مأموریت‌های دولت در حوزه سازندگی و محرومیت‌زدایی مغایر نیست و به معنای سلب مسئولیت از دولت نخواهد بود؛ بلکه این دو باید در کنار هم به خدمتگزاری مردم و رفع محرومیت‌ها از اقصی نقاط کشور بپردازند.
۲- تلاش برای محرومیت‌زدایی از دو نظر مقارن با مأموریت‌های ذاتی سپاه است: الف- اقدام برای خنثی‌سازی آسیب‌های درونی و در نتیجه عدم شکل‌گیری تهدیدهای بیرونی است و ب- مطابق قانون اساسی، نیروهای نظامی در زمانه صلح می‌توانند در امور عمرانی، سازندگی و محرومیت‌زدایی مشارکت کنند.
۳- طرح‌های سپاه با هدف توانمندسازی و فعال‌سازی ظرفیت‌های مناطق محروم و روستایی است. بنابراین، افزون بر اینکه می‌تواند سبب شکوفایی مناطق مذکور، رشد بخش خدمات در حوزه اقتصاد شده و مانع مهاجرت بدون برنامه ساکنان این مناطق به نقاط شهری و عدم رواج پدیده حاشیه‌نشینی، شکل‌گیری شغل‌های کاذب و... شود، اقدامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و گامی برای حل مشکلات شهرهای بزرگ به شمار می‌آید.
۴- حضور سپاه در عرصه‌ای که در ظاهر به طور مستقیم به حیطه اصلی مأموریت‌های آن مربوط نمی‌شود، نشان‌دهنده محدودیت‌ناپذیر بودن حیطه مأموریت‌های سپاه است. درست بر همین اساس و به دلیل اهمیت حضور سپاه در حوزه‌های مختلف است که دشمنان نظام خواهان تضعیف و محصور بودن سپاه در محدوده پادگان‌ها هستند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات