صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۹۶۰۴۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 3 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ایستادگی و مقاومت عاقلانه و همراه با تدبیر در مقابل فشارها، یقیناً پیروزی را به‌دنبال خواهد داشت.(95/8/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز   
نمایی نزدیک از سقوط اخلاق!

این روزها رقابت‌های کاندیداتوری آمریکا به سوژه فضاحت و فساد اخلاقی در غرب مبدل شده است. در جریان سه دوره مناظرات اصلی بین ترامپ و کلینتون مباحثی ردّ و بدل شد که بیانگر سقوط اخلاق در آمریکا و غرب است. محور این مناظره‌ها، برخلاف ادعای دولتمردان آمریکایی که این کشور را مهد تمدن می‌دانند، رسوایی‌های جنسی کاندیداهای ریاست‌جمهوری ایالات متحده است که نشان می‌دهد این کشور مهد بی‌اخلاقی در جهان است. در ابتلای آمریکا و تمدن پوشالی لیبرال دموکراسی غربی به این فساد و بی اخلاقی، چند عامل نقش داشته است:
۱ـ بخشی از این بحران به وضعیت فرهنگی تمدن غرب بازمی‌گردد که امروز به ابتذال رسیده است. ابتذال تمدن، فرهنگ و ارزش‌های غرب نشان از نگاه انحرافی به انسان، شخصیت انسان، جایگاه و وظایفش در جامعه دارد. جالب است مردم آمریکا نیز شاهد مناظرات مبتذل و انحرافی از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا هستند، اما واکنش چندانی نشان نمی‌دهند.
۲ـ چنین چیزی در نگرش‌های دین‌گریزی غرب ریشه دارد. دین سال‌هاست که در غرب روند نزولی را طی می‌کند؛ در حالی که دین باید متولّی سامان‌دهی امور معنوی و مادی بشر در همه ابعاد باشد و زمینه‌های سعادت دنیوی و اخروی او را فراهم کند؛ اما در غرب امروز تجربه‌گرایی و انسان‌گرایی بدون خدا رواج پیدا کرده و همه چیز در راستای ضددینی شدن حرکت می‌کند.
۳ـ زندگی تهی شده از معنویت در غرب، ماهیت حیات بشر را به مسابقه‌ای مادی برای اهدافی چون ثروت‌اندوزی، منزلت‌یابی اجتماعی و افزایش قدرت سیاسی تبدیل کرده است. در این مسابقه هدف توجیه‌گر هر گونه ابزاری است که به پیروزی منجر شود؛ اعم از خدعه، فریب مردم، نمایش ابتذال و فضاحت اخلاقی و هر چیز دیگری که برای مردم تربیت شده در مکتب لیبرال دموکراسی جذاب باشد.
۴ـ دموکراسی هدایت شده از سوی مراکز اصلی قدرت در آمریکا، مانند لابی‌های قدرتمند صهیونیستی و تراست‌های نفتی، کارتل‌های اسلحه‌سازی و صنایع دیگر، نامزدهای انتخاباتی را به بازیگرانی برای اجرای سناریویی که آنها کارگردانی می‌کنند، تبدیل می‌کند.

▼ گزارش روز
تکرار پر معنا

در شش ماه نخست سال جاری، اقتصاد مقاومتی پرتکرارترین موضوع سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، معظم‌له از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان شهریور ماه 95 در سخنان، پیام‌ها و ابلاغیه‌های خود تأکید ویژه‌ای بر موضوع اقتصاد مقاومتی داشتند که به عقیده کارشناسان تأکید مکرر ایشان بر این موضوع می‌تواند دو دلیل داشته باشد؛ اول اینکه نشان‌دهنده میزان درجه اهمیت مسئله اقتصاد مقاومتی است، در حالی که کشور با بحران رکود عمیق اقتصادی روبه‌رو است و ماه به ماه به جمعیت بیکاران کشور و کارخانه‌ها و کارگاه‌های تعطیل شده افزوده می‌شود، از یک سو دشمن تمام همّ و غم خود را در یک جنگ نرم تمام‌عیار برای تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی به کار بسته و در تلاش است مصرف‌گرایی، برندبازی و اشرافی‌گری را در جامعه نهادینه کند و از سوی دیگر شاهد بدعهدی‌های بسیار طرف‌های غربی در اجرای تعهدات خود در برجام هستیم! بنابراین، توجه به این مهم و اجرایی شدن اصول اقتصاد مقاومتی حیاتی است و مبالغه‌آمیز نخواهد بود اگر بگوییم تنها راه رهایی از مشکلات و مصائب اقتصادی کشور، اجرای همین سیاست‌هاست.
دوم اینکه صاحب‌نظران معتقدند اصرار ویژه رهبر معظم انقلاب در دوران پسابرجام بر این موضوع به این دلیل است که برخی از جریانات، صاحب‌منصبان و تصمیم‌گیران برخلاف شعارها و سخنان‌شان در تأیید و تأکید اقتصاد مقاومتی، در عمل التزام و تقیدی به این مسئله نداشته! و به جای تلاش برای تحقق این سیاست راهبردی، همچنان دل در گروی لطف و عنایت طرف‌های غربی دارند و فکر می‌کنند که از دل برجام و بدعهدی‌های طرف‌های مقابل، به ویژه ایالات متحده آمریکا معجزه‌ای بیرون خواهد آمد و کشور را نجات خواهد داد!

▼ خبر ویژه               
واقعیات تورم، از آمار تا سفره مردم

کاهش تورم و تک‌رقمی شدن آن، یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم است که بارها از سوی دولتمردان اعلام و مستندات آماری آن به نقل از مراجع رسمی آمارگیری منتشر شده است. جدیدترین گزارش آماری مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، نرخ تورم سالیانه در مهر ماه به 7/9 درصد رسیده است که نشان‌دهنده کاهش 0/4 درصدی نسبت به ماه گذشته است. بر اساس این، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در مهر ماه سال 1395، عدد 232/9 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه گذشته 0/7 درصد افزایش داشته است. نرخ تورم نقطه به نقطه نیز به 6/6 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل 0/1 درصد کاهش یافته است. قیاس آمارهای بانک مرکزی از وضعیت اقلام مصرفی مردم با تورم اعلامی مرکز آمار در مهرماه نشان‌دهنده آن است که این بار هم آمار تورم با سفره مردم نمی‌خواند. در حالی مرکز آمار از تورم 7/9 درصدی در مهر ماه خبر داده است که مستندات آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد، کالاهای اساسی مردم طی یک سال گذشته از 50 تا 57/8 درصد افزایش قیمت داشته است. گفتنی است، در یک سال گذشته قیمت بیشتر اقلام ضروری با افزایش قیمت همراه بوده و تنها کالاهای گروه سبزی‌های تازه با کاهش قیمت روبه‌رو شده‌اند.
 
▼ اخبار
1- حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی مشروط به وعده‌هاست

دبیر جبهه اصلاح‌طلبان گفت: روحانی با اینکه برای دور آینده نیازمند رأی مردم است، به بسیاری از وعده‌های خود عمل نکرده است. چه تضمینی وجود دارد که در دور دوم خود به وعده‌ها و تعهداتش عمل کند؟ مجید بهمن‌زاده درباره حمایت اصلاح‌طلبان از حسن روحانی در سال 96 اظهار داشت: ما در سال 92 از آقای روحانی به واسطه وعد‌ه‌های ایشان حمایت کردیم. وی با اشاره به تغییرات اخیر در کابینه، تأکید کرد: اینکه شب انتخابات تلاشی صورت بگیرد تا کابینه ترمیم شود، بیشتر شبیه یک نمایش تبلیغاتی است تا تحقق وعده‌های دولت پس از یک دوره چهار ساله. بهمن‌زاده تصریح کرد: ناکاآرمدی برخی مسئولان، بی‌توجهی به اشتغال و به‌کارگیری جوانان، تداوم رکود و تورم کشنده، عدم رفع حصر و بهبود نیافتن شرایط نقد و اندیشه در جامعه برخلاف وعده‌های پیشین آقای روحانی است؛ از این رو توجه به آن و عمل به وعده‌های داده شده در این زمینه شروط ما برای تداوم حمایت از وی است.

2- شاهد صدور انقلاب اسلامی در سراسر منطقه هستیم
اندیشکده آمریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها» در گزارشی با اشاره به توانمندی‌های نیروهای حزب‌الله، نوشت: آمریکا بهتر است جابه‌جایی رزمندگان و ارسال مهمات به مناطق جنگی حزب‌الله و شرکت‌های هوایی ایران را رصد کند. این اندیشکده در مطلبی درباره «ابزارهای نبرد نیابتی ایران، به ویژه حزب‌الله لبنان و نحوه مهار آن» نوشت: در حالی که حزب‌الله معرّف موفقیت اولیه ایران در رواج انقلاب است، امروزه جمهوری اسلامی مجموعه‌ای از مبارزان اسلامی را در خدمت دارد. «سردار قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه در سال 2015 به درستی گفت که ما شاهد صدور انقلاب اسلامی در سراسر منطقه هستیم. بر اساس این گزارش، ایران به طور قابل توجهی نیروهای نبرد نیابتی در عراق، سوریه، فلسطین و یمن در اختیار دارد.

3- معاون اول روحانی نهاوندیان است نه جهانگیری!
عبدالله ناصری، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با انتقاد از تصمیمات فردی و استفاده نکردن از خرد جمعی از سوی رئیس‌جمهور، گفت: در دولت آقای روحانی بیشتر اعضای کابینه و از جمله آقای ظریف که قهرمان برجام است، خود را از عرصه اطلاع‌رسانی کنار کشیده‌اند. وی همچنین درباره نهاوندیان (رئیس دفتر رئیس‌جمهور) افزود: به نظر من مهم‌ترین عضو کابینه آقای روحانی، آقای نهاوندیان است که در سه سال گذشته شخص دوم دولت بوده است. حیطه اختیارات آقای نهاوندیان به اندازه‌ای در نهاد ریاست‌جمهوری زیاد شده است که باید وی را معاون اول روحانی دانست. این وضعیت پس از حاشیه‌سازی برای آقای فریدون تشدید شده و آقای نهاوندیان عملاً به «مرد شماره دو» دولت تبدیل شده است.

4- توضیح سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده «سعید طوسی»
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به مطلبی که این روزها در پایگاه‌ها و رسانه‌های ضدانقلاب درباره سعید طوسی منتشر شده است، گفت: ما از این قبیل پرونده‌ها قبلاً هم داشته‌ایم، برای نمونه پرونده‌ای داشتیم که یک نفر علیه بازیگر سینما به دلیل تجاوز به عنف شکایت کرده بود، اما ثابت نشد و در نهایت، پس از اثبات ارتباط غیر شرعی، آن بازیگر به 99 ضربه شلاق محکوم شد. وی افزود: در این پرونده کسی شکایت کرده است، شکایت هم بررسی شده، اما هنوز فرایند رسیدگی به پایان نرسیده است. گفتنی است، در این پرونده از نظر مسائل خلاف عفت عمومی قرار منع تعقیب صادر شده است.

▼ اخبار کوتاه
سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در دیدار با آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه ناجا بسیاری از اوقات در برخورد با آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها تنهاست، گفت: در شورای عالی فرهنگی، 26 دستگاه با 300 مصوبه در حوزه فرهنگی مسئولیت دارند که ناجا یکی از آنهاست؛ اما در بسیاری از موارد، نیروی انتظامی پیشتاز بوده و کارهای جامانده از سایر ارگان‌ها را انجام می‌دهد.
جلسه فراکسیون ولایت با حضور 93 نفر از اعضا و بدون حضور علی لاریجانی برگزار شد. در این جلسه که ریاست آن را حمیدرضا حاجی‌بابایی بر عهده داشت، اعضای کمیته تدوین اساسنامه فراکسیون مشخص شدند که اسامی این کارگروه عبارتند از: عبدالرضا مصری، علی ادیانی،‌ محمد دهقان، محمدعلی پورمختار، احمد امیرآبادی فراهانی، محمدحسین فرهنگی و حسن سلیمانی.
هاشمی مدنی، عضو هیئت‌مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی درباره واگذاری آزمایشگاه‌های تشخیص طبی استان البرز به یک شرکت ترکیه‌ای اظهار داشت: این اتفاق بسیار نامناسب و نامیمون بوده و آزمایشگاه‌های کشور را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. وی افزود: این مسئله افزون بر اعتراض مسئولان آزمایشگاه‌ها، با انتقاد انجمن‌های مختلف علمی روبه‌رو شده است.
ابراهیم‌پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان میانگین سنی گردشگران خارجی را ۵۰ سال عنوان کرد و افزود: تقاضا برای سفر به ایران زیاد است؛ سال گذشته حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی داشتیم که به نظر می‌رسد، امسال این عدد به حدود ۵ میلیون نفر برسد.
«دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: در صورتی که در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود، به ایران باج نخواهد داد. ترامپ گفت: ایران دوباره دو شهروند ما را بازداشت کرده و برای آزادی آنها پول می‌خواهد. اگر من رئیس‌جمهور شوم، دیگر چنین اتفاقی نمی‌افتد.
اولین قطارهای پنج ستاره حرم به حرم‌ با هدف ارائه‌ خدمات ویژه به زائران شهرهای مقدس قم و مشهد با ظرفیت روزانه بیش از ۶۴۰ مسافر از قم به مشهد راه‌اندازی شد.
عضو ناظر صندوق توسعه ملی در مجلس شورای اسلامی گفت: حداکثر حقوق در نظر گرفته شده برای اعضای این صندوق با تمام مزایا و پاداش، 16 میلیون تومان در ماه است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات