صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۹۵۸۹۱

اخبار وتحلیل‌ها سه‌شنبه 27 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) تهاجم فرهنگی یک حقیقتی است که وجود دارد؛ می‌خواهند بر روی ذهن ملت ما و بر روی رفتار ملت ما - جوان، نوجوان، حتی کودک - اثرگذاری کنند.(19/9/92)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز        
 رفتار عقلانی ایران و سوریه

عملیات آزادسازی موصل پس از ماه‌ها اختلافات و رایزنی‌های سیاسی ساعت 2 بامداد 26 مهر با دستور مستقیم «حیدر العبادی» آغاز شد. کیفیت مشارکت نیروهای پیشمرگه، حضور یا عدم حضور نیروهای الحشد الشعبی، سرنوشت موصل پس از آزادی، رفتارهای متناقض آمریکا، ترکیه و شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس، ساماندهی آوارگان و حفظ جان شهروندان عادی، از جمله مسائلی بود که آغاز عملیات را با تأخیر روبه‌رو کرد.
با این وضعیت آزادسازی موصل از دست داعش یک تصمیم قطعی بود. با توجه شروع عملیات به عملکرد هر یک از بازیگران به صورت اجمالی اشاره می‌‌شود. نیروهای پیشمرگه برای اولین بار در تاریخ دوشادوش ارتش عراق می‌جنگد و نتایج به دست آمده تاکنون نشان از هماهنگی بالای این نیرو و ارتش عراق دارد که پایان موفقیت‌آمیز عملیات موصل می‌تواند صفحه جدیدی در روابط بین اربیل و بغداد باز نماید. برخورد دوگانه آمریکایی‌ها و اظهارات غیرمسئولانه آنها مبنی‌بر اینکه برندگان واقعی حمله به موصل، ایران و شیعیان عراق هستند، نشان می‌دهد آمریکایی‌ها در برخورد با تروریسم و ریشه‌کنی آنها صادق نیستند و سعی دارند از این فضا به منظور اختلاف‌افکنی استفاده کنند. در پی مخالفت قاطع عراق با دخالت ترکیه در عملیات موصل اردوغان گفته است، اگر ائتلاف بین‌المللی با مشارکت ترکیه در عملیات آزادسازی موصل مخالفت کند، آنکارا طرح جایگزینی را برای مداخله در عراق بکار خواهد گرفت. در این بین نگاه سیاست خارجی ایران و سوریه از همه بازیگران دقیق‌تر و منطقی‌تر است. وزارت خارجه ایران اعلام کرده است: «ما از هرگونه رفتاری که در مبارزه و مقابله با تروریسم به صورت صادقانه باشد، حمایت می‌کنیم و مهم‌تر این است که به آنچه دولت عراق به عنوان دولتی مستقل تصمیم بگیرد، احترام می‌گذاریم.» همچنین وزارت خارجه سوریه ضمن اعلام استقبال از عملیات موصل علیه داعش، تأکید کرد با قدرت در کنار دولت، ارتش و گروه‌های حامی آن خواهد ایستاد. در پایان باید گفت همه گروه‌های درگیر در عملیات آزادسازی باید با حفظ وحدت و اجازه ندهند موصل به حلب دیگری تبدیل شود.

گزارش روز                         
     بحران واقعی

اگرچه سروسامان یافتن اوضاع اقتصادی، فرهنگی و سیاسی برای همه ما بسیار اهمیت دارد، اما واقعیت این است که موضوعاتی، چون رکود عمیق در اقتصاد، وضع نامناسب تولید، افزایش آمار بیکاری، دمیدن رسانه‌های بیگانه و ضد انقلاب در دوقطبی‌‌‌های غیر ضرور و مشکلات دیگری از این دست زمانی به تهدیدی جدی بدل خواهند شد که تفکر حاکم بر مسئولان و دستگاه‌های مختلف به جای همدلی با مردم و تلاش برای حل این اشکالات و نواقص با برنامه‌ریزی دقیق و تلاش بی‌شائبه، نگاه‌شان این باشد که مردم و مشکلات‌شان دردسر و معضلاتی بر سر راه مدیریت کردن آنان هستند. بحران واقعی زمانی آغاز می‌شود که یک مدیر فراموش کند با حمایت مردم و به منظور رسیدگی به مشکلات‌شان بر سر کار آمده است! فراموشی که نمونه بارز آن را می‌توان در گفتار و رفتار مسئولان دولت یازدهم درباره مسکن مهر به روشنی مشاهده کرد. در حالی که پروژه مسکن مهر با همه کاستی‌هایش بسیاری از مردم را برای خانه‌دار شدن امیدوار کرده بود و بسیاری از هموطنان‌مان به سختی مبالغی را برای دریافت این خانه‌ها واریز کردند؛ اما به ناگاه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید طرح مسکن مهر متوقف شد و آخوندی، وزیر مسکن دولت تدبیر و امید به عنوان بالاترین مقام تصمیم‌گیر در این باره طرح مسکن مهر را «مزخرف»، «پوپولیستی» و «سیب گندیده» خواند و در عین حال هیچ طرحی را جایگزین آن نکرد! اما جالب‌تر اینکه در ماه‌های پایانی دولت حسن روحانی وقتی رسانه‌ها از احمد اصغری مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر مسکن درباره چرایی تحویل ندادن این پروژه‌ها به مردم می‌پرسند، می‌گوید: «وزارت راه و شهرسازی تنها مانده است؛ سایر دستگاه‌ها به دلیل نیاز به اعتبار با ما همکاری نمی‌کنند! ما محدودیت منابع داریم. مردم یکی از معضلات ما هستند!» درست خواندید، قائم مقام وزیر دولتی که با رأی مردم بر سر کار آمده، مردم را معضل خود می‌داند. این در حالی است که اگر اراده جدی در دولت برای حل مشکل مسکن جامعه وجود داشت، چهار سال برای تکمیل و تحویل بسیاری از خانه‌های ناتمام زمان کمی نبود تا امروز برای فرافکنی، مردم با چنین تعابیری توصیف نشوند.


▼ خبر ویژه       
 کوچ خبرنگاران رادیکال اصلاحات به روزنامه دولت

خبرهای رسیده حاکی است، به دلیل نارضایتی نیروهای رادیکال اصلاحات از عملکرد روزنامه دولتی «ایران»، چندی پیش مدیرمسئول این روزنامه تغییر کرد و «محمد فاضلی» جایگزین «محمدتقی روغنی‌ها» شد. فاضلی از افراد نزدیک به مرحوم بورقانی از مدیران عطاءالله مهاجرانی در وزارت ارشاد دولت اصلاحات است. پس از انتصاب وی، روند تغییر در این روزنامه دولتی به نفع جریان تند اصلاحات شدیدتر شده است؛ به‌گونه‌ای که «داود محمدی» که پیشتر در شورای سردبیری روزنامه «شرق» بود، به سردبیری روزنامه ایران منصوب شده است. همچنین، «شبنم.ر» دبیر رادیکال بخش اجتماعی و «پژمان.م» از بخش فرهنگی روزنامه «شرق» به روزنامه ایران منتقل شده‌اند. «احسان.ب» از نیروهای رادیکال دفتر تحکیم وحدت نیز چندی پیش به بخش مجلس روزنامه ایران پیوست. وی قبلاً به دلیل همکاری و تبلیغ با برخی نیروهای رادیکال گروهک ملی مذهبی نیز بازداشت شده بود.
 
▼ اخبار
اردوغان: چگونه ممکن است وارد موصل نشوم!

رئیس‌جمهور ترکیه در کنگره جهانی حقوق آنکارا با بیان اینکه نظامیان کشورش شمال عراق را ترک نکرده و در عملیات آزادسازی موصل شرکت خواهند کرد، گفت: «به من می‌گویند در عملیات موصل شرکت نکن. چگونه ممکن است وارد موصل نشوم؟ چه بخواهند و چه نخواهند به ‌منزله بخشی از ائتلاف در عملیات موصل حضور دارم.» وی با اشاره به عملیات موصل و حضور نیروهای مختلفی، از جمله پیشمرگه و بسیج مردمی (الحشد الشعبی)، ادامه داد: «غیر ممکن است ترکیه در عملیات موصل شرکت نکند؛ زیرا در غیر آن صورت اتفاقاتی خواهد افتاد که نتایج وخیمی خواهد داشت. چگونه است آمریکا یا نیروهای تحت حمایت ایران به این عملیات دعوت شده‌اند؛ اما ترکیه نه؟»

موشک‌های سپاه، راهبرد‌های دشمنان ایران را مختل می‌کند
نشریه ویژه بررسی تحولات منطقه نوشت: نیروهای سپاه و موشک‌های آنها اساس راهبرد دفاعی و بازدارندگی مستحکم این کشور را شکل می‌دهند. «عرب ویکلی» چاپ لندن با اشاره به تحریم‌های تحمیلی علیه صنایع نظامی ایران در سی‌واندی سال گذشته و تلاش‌ برای رهایی از وابستگی مطلق به تسلیحات غربی، نوشت: با تحلیل کامل می‌توان متوجه شد که بخش دفاعی و بازدارندگی ایران مستحکم است و نیروهای سپاه پاسداران، موشک‌های آنها و دکترین همراهی با عوامل غیردولتی منطقه، آنها را به یکی از پیچیده‌ترین تهدیدهایی مبدل کرده است که یک کشور می‌تواند با آن مقابل رقبایش خودنمایی کند.

حمایت از روحانی باید مشروط باشد

صادق زیباکلام در همایش اصلاح‌طلبان لرستان با بیان اینکه معتقدم حمایت از روحانی باید همراه با شروطی، مانند معاون اولی روحانی یا انتخاب سه تا پنج وزیر از اصلاح‌طلبان باشد، اظهار داشت: اگر حمایت جدی اصلاحات در سال 92 نبود، روحانی 19 میلیون رأی نمی‌آورد. در انتخابات آینده هم اگر وی حمایت جدی اصلاحات را نداشته باشد، رأی سنگینی نمی‌آورد. وی با اعلام عدم حمایتش از عملکرد دولت روحانی و وزارت ارشاد، عنوان کرد: ما همچنان از روحانی می‌خواهیم که رفع حصر را پیگیری کند.

بازگشت زنی که ارتباطات ویژه با کلینتون دارد!

«لیلی صرافان» پس از سال‌ها اقامت در کشور آمریکا به همراه جمع قابل‌توجهی از ایرانیان چندتابعیتی به کشور بازگشته و بدون کوچک‌ترین مشکل امنیتی به عنوان مربی داوطلب کارآفرینی در دو مجموعه «تک» و «آواتک» مشغول به کار شده است. وی از اعضای هیئت‌مدیره مجموعه ضدامنیتی «نایاک» وابسته به وزارت خارجه آمریکاست که به اصطلاح برای تحقق هدف بزرگ «سازش ایران، آمریکا و اسرائیل» تلاش می‌کنند. صرافان همچنین از اعضای کمپین انتخاباتی «هیلاری کلینتون» در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به شمار می‌رود.

از سال آینده بنزین وارد نمی‌کنیم

بیژن زنگنه، وزیر نفت در دومین کنگره راهبردی نفت و نیروی ایران گفت: فاز اول ستاره خلیج فارس امسال به بهره‌برداری می‌رسد. فازهای بعد نیز در سال آینده بهره‌برداری خواهند شد که در این صورت دیگر وارد کننده بنزین نخواهیم بود. زنگنه در ادامه خاطرنشان کرد: فاز ۱۲ به بهره‌برداری رسیده و فاز ۱۹ امسال به بهره‌برداری می‌رسد. فازهای ۲۰ و ۲۱ نیز بهره‌برداری خواهند شد؛ اما سایر فازهای پارس جنوبی با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

 اخبار کوتاه
دکتر محمدرضا مسجدی، مدیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان اینکه مهم‌ترین اتفاقی که
امروز در کشور شیوع پیدا کرده، مصرف قلیان در میان بانوان و دختران است، گفت: در حال حاضر یک تا سه درصد خانم‌ها سیگار می‌کشند و 30 درصد دانشجویان دختر قلیان مصرف می‌کنند. وی افزود: بازرسان بهداشت محیط 500 نمونه توتون را امتحان کرده و در آن مواد اروماتیک و شیمیایی مختلف پیدا کرده‌اند.
عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: بنده به همراه آقایان پزشکیان، مصری و حسن‌پور، چهار عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نامه‌ای به آقای اسحاق جهانگیری نوشتیم و در این نامه از ایشان خواستیم ضمن تشکیل جلسات ستاد، بحث واگذاری اراضی را بررسی کنند؛ زیرا زمین‌هایی واگذار شده؛ اما تکلیف آنها مشخص نیست.
محمد سرگزی، دادستان زابل با انتقاد از تبعید بسیاری از مجرمان به منطقه سیستان، گفت: از نمایندگان سیستان و بلوچستان درخواست داریم با پیگیری و ارائه یک طرح به مجلس، تلاش کنند نگاه به سیستان به‌مثابه یک تبعیدگاه از کشور برچیده شود.
پایگاه خبری «السومریه نیوز» نوشت: اعضای گروه تروریستی داعش که ضد ابوبکر البغدادی در شهر موصل عراق دست به شورش زده‌اند، از طریق بلندگوها اعلام کرده‌اند همسر البغدادی بازداشت شده و حکومت وی بر موصل پایان یافته و او به شهر رقه در سوریه فرار کرده است.
دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در راستای ائتلاف اصولگرایان با دبیرکل جامعه روحانیت مبارز دیدار کرد. در این دیدار که در روزهای اخیر انجام شده، محمدرضا باهنر برنامه‌ها، راهکارها و پیشنهادات تشکل متبوع خود را برای فعالیت‌های اصولگرایان در انتخابات آتی به اطلاع آیت‌الله موحدی کرمانی رسانده است.
نیره پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد گفت: بر اساس قانون توقف تولید خودروهایی با سابقه بیش از ۱۰ سال تولید‌، خودروهایی مانند پراید یا پژو ۴۰۵ از خط تولید خودروسازان داخلی خارج خواهد شد.
دادگاه فرجام بحرین حکم حبس 9 ساله شیخ «علی سلمان» دبیرکل جمعیت «الوفاق» بزرگ‌ترین جمعیت معارض این کشور را لغو کرد و پرونده را بار دیگر به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات