صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۹۵۵۲۵

اخبار و تحلیل‌ها شنبه 10 مهر 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز ملت ایران به دلیل پافشاری بر اسلام، استقلال، ارزش‌های والای خود و اعتقاد به حاکمیت دین خدا، با جبهه وسیعی از دشمنان مواجه است و نیروهای مسلح باید همواره آماده ایفای نقش خود- در صورت نیاز- باشند. (95/7/7)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
جهاد در عرصه محرومیت‌زدایی

هفته گذشته ٣٣٠٠ پروژه محرومیت‌زدایی نیروی زمینی سپاه در استان‌های مرزی افتتاح شد. گفته می‌شود، طرح‌های محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حول چهار محور انجام می‌شود: 1- تقویت زیرساخت‌های مناطق محروم، 2- تقویت خدمات بهداشتی- درمانی در روستاها و مناطق محروم، 3- کمک به تقویت بخش کشاورزی مناطق محروم متناسب با شرایط و استعدادهای هر منطقه و 4- اقدامات فرهنگی برای تقویت بنیه‌های دینی و مذهبی مردم این مناطق. در واقع، این محورها نقشه راه برای محرومیت‌زدایی و تقویت خدمت‌رسانی به مردم است که با دیدی نسبتاً جامع، همه‌جانبه و متعادل طراحی شده است. در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است:
1- حضور سپاه در عرصه محرومیت‌زدایی، به هیچ‌وجه با مأموریت‌های دولت در حوزه سازندگی و محرومیت‌زدایی مغایر نیست و به معنای سلب مسئولیت از دولت نخواهد بود؛ بلکه این دو باید در کنار هم به خدمتگزاری مردم و رفع محرومیت‌ها از اقصی نقاط کشور بپردازند.
2- تلاش برای محرومیت‌زدایی از دو نظر مقارن با مأموریت‌های ذاتی سپاه است: الف- اقدام برای خنثی‌سازی آسیب‌های درونی و در نتیجه عدم شکل‌گیری تهدیدهای بیرونی است و ب- مطابق قانون اساسی، نیروهای نظامی در زمانه صلح می‌توانند در امور عمرانی، سازندگی و محرومیت‌زدایی مشارکت کنند.
3- طرح‌های سپاه با هدف توانمندسازی و فعال‌سازی ظرفیت‌های مناطق محروم و روستایی است. بنابراین، افزون بر اینکه می‌تواند سبب شکوفایی مناطق مذکور، رشد بخش خدمات در حوزه اقتصاد شده و مانع مهاجرت بدون برنامه ساکنان این مناطق به نقاط شهری و عدم رواج پدیده حاشیه‌نشینی، شکل‌گیری شغل‌های کاذب و... شود، اقدامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و گامی برای حل مشکلات شهرهای بزرگ به شمار می‌آید.
4- حضور سپاه در عرصه‌ای که در ظاهر به طور مستقیم به حیطه اصلی مأموریت‌های آن مربوط نمی‌شود، نشان‌دهنده محدودیت‌ناپذیر بودن حیطه مأموریت‌های سپاه است. درست بر همین اساس و به دلیل اهمیت حضور سپاه در حوزه‌های مختلف است که دشمنان نظام خواهان تضعیف و محصور بودن سپاه در محدوده پادگان‌ها هستند.

▼ گزارش روز
جشنواره مقاومت

چهارمین جشنواره هنری مقاومت در حالی روز گذشته به کار خود پایان داد که در جهان امروز توجه خاص به هنر و استفاده از ظرفیت بی‌انتهای هنرهای مختلف برای تبیین و تبلیغ ارزش‌ها و مبانی اسلام و ایستادگی در برابر ظلم کتمان‌ناپذیر است؛ همان‌گونه که در پیام سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله مقاومت به اختتامیه این جشنواره نیز که با حضور پررنگ مسئولان و هنرمندان برگزار شد، آمده بود: «با توجه به هجمه زیاد دشمن علیه جبهه مقاومت، امروز حضور چشمگیر اصحاب هنر و رسانه بیشتر احساس می‌شود. تولیدات در این عرصه می‌تواند حقانیّت این مسیر را به اثبات برساند، از اهالی هنر خواستار توجه بیشتر به جبهه مقاومت و معرفی آن هستم.»
اما در مراسم پایانی این دور از جشنواره چه گذشت؛ جشنواره با سخنان سردار نقدی آغاز شد و وی به تشریح  اقدامات دشمن از بدو انقلاب تا به امروز پرداخت و با بیان اینکه امروز دشمن جامعه هنری را به عنوان گروه هدف برای انقلاب‌زدایی و ارزش‌زدایی قرار داده، تصریح کرد: بعد از سه دهه تهاجم به سراغ هنرمند ایرانی رفتند تا شخصیت او را از بین ببرند، با وعده‌های وسوسه‌انگیز و فعالیت در شبکه‌های مبتذل ماهواره‌ای، جایزه و فرش قرمز، آنها را به حضور در عرصه‌های دیگر تشویق می‌کنند؛ اما این جشنواره یکی از نشانه‌های پیروزی مردان هنرمند کشور در برابر این تلاش است. در بخش دیگری از مراسم، برگزیدگان لوح‌ها و جوایز خود را دریافت کردند و از خانواده شهدای مدافع حرم، به‌ویژه خانواده اسماعیل خانزاد و از یک مادر سوری که چهار فرزند خود را در راه دفاع از کشورش تقدیم کرده بود، تقدیر شد و لوح تقدیر چهره مقاومت سال جشنواره نیز به عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن که بیش از یک سال است در برابر متجاوزان به کشورش ایستاده است، تعلق گرفت.

▼ خبر ویژه
آل‌سعود با تمام هستی‌اش با انقلاب اسلامی می‌جنگد

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی گفت: جلساتی در شورای امنیت‌ برگزار و تصمیم گرفته شد گروهی به عربستان برود و مذاکراتی انجام دهد. پس از آن تصمیم گرفتند که بنده را به عنوان سرگروه بفرستند. وی خاطرنشان کرد: زمانی که برای مذاکره به عربستان رفته بودم، «نایف» ولی‌عهد وقت عربستان بود و بنده با وی گفت‌وگوهایی انجام دادم که وی گفت، آل‌سعود در دوران جنگ صدام با ایران، بیش از 40 میلیارد دلار به صدام کمک کرده بود. همچنین، بر اساس اسناد موجود، کشورهای حوزه خلیج فارس بیش از 70 میلیارد دلار به صدام کمک کرده بودند. نایف افزود، آل‌سعود با تمام هستی‌اش با انقلاب اسلامی می‌جنگد. وزیر سابق اطلاعات با اشاره به اظهارنظر ظریف درباره گزینه‌های روی میز، اظهار داشت: زمانی که آقای ظریف برای مذاکرات به خارج از کشور رفته بود، اوباما صحبت‌هایی درباره گزینه‌های روی میز کرده بود و حتی فردای آن روز هم همین سخنان را گفته بود و ظریف نیز در این رابطه اشتباهی کرد و گفت، آمریکا اگر بخواهد دستگاه نظامی کشور ما را نابود کند، می‌تواند با زدن یک دکمه این کار را انجام دهد. ظریف زمانی که به کشور آمد، وی را بردند و دستگاه‌های نظامی و دفاعی کشور را به او نشان دادند و به اشتباه خود پی برد و متوجه شد که نمی‌توان با یک دکمه دستگاه دفاعی و نظامی کشور را نابود کرد.
 
▼ اخبار
1- انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی جبهه پایداری
مرتضی آقاتهرانی، صادق محصولی، محمد سلیمانی، فاطمه آلیا، نصرالله پژمان‌فر، ناصر سقای‌بی‌ریا، قاسم روانبخش، امیرحسین قاضی‌زاده، میثم نیلی، میرهاشم موسوی، علی خضریان، علیرضا عسگریان، غلامحسین رضوانی، علی نادری، زهره لاجوردی، مجید متقی‌فر و مجید دوستعلی افرادی هستند که در دور جدید فعالیت جبهه پایداری به عنوان اعضای شورای مرکزی آن فعالیت می‌کنند. مهم‌ترین چهره‌هایی که در دور جدید به شورای مرکزی این حزب اصولگرا اضافه شدند، نصرالله پژمان‌فر و امیرحسین قاضی‌زاده، دو نماینده مشهد هستند. دوره قبل هیچ‌کدام از نمایندگان مشهد عضو شورای مرکزی جبهه پایداری نبودند. در مقابل دو چهره سیاسی شیراز روح‌الله حسینیان و کامران باقری لنکرانی از شورای مرکزی جبهه پایداری کنار رفتند. زارعی، سیدمحمود نبویان و زهره طبیب‌زاده در دور جدید فعالیت جبهه پایداری در این تشکیلات حضور نخواهند داشت.
2- رویترز: فرش قرمزی پهن نشده است
خبرگزاری «رویترز» با اعلام خبر سفر وزیر انرژی آلمان به ایران به نقل از «یورگن هاردت» سخنگوی سیاست خارجی حزب صدراعظم آلمان، نوشت: هنوز فرش قرمزی برای حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران پهن نشده و جمهوری اسلامی باید حمایتش از بشار اسد را قطع کرده و رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد. رویترز در ادامه آورد: «پهن کردن فرش قرمز برای روحانی در اروپا می‌تواند این‌گونه اشتباه برداشت شود که ایران از هم‌اکنون به عنوان یک شریک و همکار در جامعه جهانی پذیرفته شده است.» منابع خبری اعلام کردند: «سیگمار گابریل» وزیر انرژی آلمان هفته آینده به همراه مدیران صنعتی مختلفی برای بازسازی روابط تجاری به ایران می‌آید. هاردت گفته است، انتظار دارد که گابریل در سفرش به ایران نگرانی آلمان درباره حمایت جمهوری اسلامی از دولت اسد در سوریه، اظهارات ضد اسرائیلی «توصیف‌ناپذیر» و همچنین نقض حقوق بشر را ابراز کند.
3- دعوت روزنامه آمریکایی از اعراب برای مقابله با ایران
نشریه «وال‌استریت ژورنال» مدعی شد، کشورهای عربی باید برای شکستن هلال شیعی ایران، شورش جدیدی به پا کنند. این نشریه آمریکایی در یادداشتی به بررسی حمایت ایران از محور مقاومت برای مبارزه با داعش و حمایت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از این گروه‌ تروریستی پرداخت و با اشاره به نگرانی کشورهای عربی از قدرت گرفتن ایران در منطقه و استفاده از داعش برای مقابله با جمهوری اسلامی، نوشت: «دیوار آتشینی که این گروه افراطی ایجاد کرده، مانعی میان همبستگی منطقه‌ای ایران و متحدانش، یعنی سوریه و لبنان است.» این نشریه مدعی شد: «نیروهای شیعه تحت حمایت ایران، مانند حزب‌الله لبنان و سازمان بدر و عصائب اهل حق در عراق، خلأ ایجاد شده از عقب‌نشینی داعش در عراق و سوریه را پر می‌کنند که بسیار مجهزتر و آموزش‌دیده‌تر از این گروه تروریستی هستند.»
4- تصمیم آنکارا برای عادی‌سازی روابط اقتصادی خود با دولت سوریه
«نورالدین جانیکلی» معاون نخست‌وزیر ترکیه در سخنانی از تصمیم آنکارا برای عادی‌سازی روابط اقتصادی خود با دولت سوریه خبر داد. به گزارش پایگاه لبنانی «النشره»، وی اظهار داشت: طی روزهای آینده روابط اقتصادی میان ترکیه و سوریه شاهد برخی تحولات خواهد بود. جانیکلی در همین زمینه تصریح کرد: میزان تجارت اقتصادی ترکیه با کشورهای ایران و سوریه به تازگی کمتر از گذشته شده است و در آینده نزدیک روابط اقتصادی آنکارا، به‌ویژه با سوریه به سمت عادی‌سازی پیش خواهد رفت.

▼ اخبار کوتاه
محمدرضا تابش، عضو فراکسیون امید، درباره خروج برخی از احزاب اصلاح‌طلب از شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و همچنین اختلافات به وجود آمده در نحوه ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات ریاست جمهوری 96، گفت: برخی‌ها قائلند که شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان یا شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و یا خود اعضا باید این مسیر را هدایت کنند. البته هیئتی این موضوع را بررسی و رسیدگی می‌کند تا تمام نقطه نظرات را استماع کند و به یک وفاق حداکثری برسیم.
دولت فدرال هند به دلیل حمایت از تولید داخل خود به شرکت دولتی تولیدکننده آلومینیوم (نالکو) دستور داد تا پروژه دو میلیارد دلاری برای احداث تأسیسات حرارتی تولید برق با سوخت گاز در ایران را بار دیگر بررسی کند. گفتنی است، نالکو پیش از این در حال انجام فعالیت‌های مربوط به احداث کارخانه ذوب آلومینیوم 500 هزار تنی در ایران بود، جایی که می‌توانست گاز طبیعی را با قیمت ارزان‌تر دریافت کند.
مقامات ارشد دولت آمریکا اعلام کردند، لغو تحریم‌ها علیه بانک سپه و مؤسسه وابسته به این بانک در لندن بر اساس بخشی از توافق صورت‌گرفته میان واشنگتن و تهران برای آزادی زندانیان آمریکایی و انتقال 7/1 میلیارد دلار از پول‌های ایران به این کشور صورت گرفته است؛ اما برخی منتقدان و مقامات کنگره‌ آمریکا گفته‌اند، این اقدام دولت آمریکا نقض تعهدات کاخ سفید در قبال کنگره در زمینه توافق هسته‌ای برجام به شمار می‌رود.
احمد جمالی، مدیرکل سرمایه‌گذاری سازمان سرمایه‌گذاری خارجی گفت: تاکنون نزدیک به هفت میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده و برای انتقال پول مشکلی نداریم. طی ماه‌های گذشته، سرمایه‌گذاران از طریق بانک‌های مختلف و صرافی‌ها اقدام به ورود منابع متعدد به کشور کردند. گفتنی است، بانک‌ها و صرافی‌ها عمدتاً مربوط به کشورهای آلمان، ایتالیا و امارات هستند.
یک مقام روسی که نامی از وی برده نشده، گفته است: تعدادی از هواپیماهای «سوخو ۲۴» و «سوخو ۳۴» روسیه به پایگاه «حَمیمیم» در سوریه اعزام شده‌اند. ارتش سوریه و متحدان آن با پشتیبانی هوایی روسیه، از هفته گذشته عملیات زمینی برای تصرف مناطق تحت سلطه شورشیان در حلب را آغاز کرده‌اند.
رژیم صهیونیستی بر اساس توافق‌نامه عادی‌سازی روابط با آنکارا، بابت قربانیان حمله به کشتی مرمره، 20 میلیون دلار به ترکیه پرداخت کرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات