صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۹۶۲۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 9 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز هدف جنگ نرم دشمن و جنگ پنهان دشمن، این است که مردم را از عرصه‌ جهاد و مقاومت دور کند، مردم را نسبت به آرمان‌ها بی‌تفاوت کند؛ ملّت ایران را مأیوس کند.(95/7/5)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
▼ حرف روز
امتیاز جدید آمریکا به ایران

هنگامی که «مادلین آلبرایت» در سال 1379 اعتراف کرد دشمنی ایرانیان نسبت به آمریکا به دلیل سرنگونی دولت مصدق به دست آیزنهاور است، اصلاح‌طلبانی که آن روز در رأس دولت بودند، اظهار خوشحالی کردند و روزنامه‌های زنجیره‌ای از آن به عنوان چرخش رفتار آمریکا درباره ایران یاد کردند و بزرگ‌ترین موفقیت دولت گفت‌وگوی تمدن‌ها را جشن گرفتند؛ اما امروز 16 سال از آن اعتراف آمریکا می‌گذرد و نه تنها دشمنی آنها کم نشده؛ بلکه روز به روز دامنه بیشتری یافته است. روز گذشته وزیر خارجه آمریکا به نقش سازمان جاسوسی سیا در براندازی دولت مصدق اذعان و اعتراف کرد: «سیا به طور مستقیم در برکناری نخست‌وزیر مصدق از قدرت در سال 1953 میلادی مداخله کرد.» این اعتراف جان کری امروز هم به مذاق بسیاری از اعتدالیون خوش آمده است؛ زیرا آن را نتیجه بازی برد ـ برد می‌دانند. البته با حساب اعتدالی این بازی جدید بازنده‌ای ندارد و همواره دو طرف برنده هستند. در آن سال‌ها طرفداران گفت‌وگوی تمدن‌ها برای ایجاد شرایطی که آمریکا هم برنده باشد، استحاله انقلاب اسلامی را در پیش گرفتند و به بسیاری از شعارها و آرمان‌های امام(ره) توهین کردند. حتی یکی از نظریه‌پردازان دوم خرداد در سال 79 اعلام کرد: «جریان اصلاح‌طلبی امام خمینی(ره) را به موزه تاریخ می‌برد.» اکنون در آستانه 13 آبان که مردم ایران به شدت از بدعهدی‌های آمریکا در برجام عصبانی‌اند، جان کری در سخنانی از اقدامات آمریکا در سرنگونی دولت مصدق ابراز ندامت کرده و منتظر است، گروه‌های اصلاح‌طلب از شدت فضای ضد آمریکایی پس از برجام بکاهند. این گروه‌ها درصددند، حتی بدون دریافت امتیاز به آمریکا امتیاز بدهند؛ زیرا چندی پیش ناصر هادیان، یکی از شاگردان خوب آلبرایت که نظریه‌پرداز دولت روحانی است، گفته بود دولت از حقوق هسته‌ای ملت عقب بنشیند، تعامل و بده‌بستان را کنار گذاشته و یکجانبه به غرب امتیاز دهد، «بدون آنکه بخواهد ما‌به‌ازا و امتیازی در قبال آن دریافت کند» تا شاید اعتمادسازی اتفاق بیفتد. به راستی این اعتراف‌ها از نگاه جبهه انقلاب امتیاز نیست؛ بلکه دامی است که خوش‌باوران و کسانی که دل در گرو آمریکا دارند، مردم را در آن گرفتار می‌کنند.

▼گزارش روز
دنیای وارونه

حجاج بیت‌الله الحرام در روز عید قربان در سرزمین منا قربانی شدند و صدها نفر از ضیوف‌الرحمن در برابر چشمان نیروهای امنیتی و خدماتی پادشاهی عربستان به شهادت رسیدند، هواپیماهای سعودی سه نوبت ناحیه الزیدیه در استان الحدیده در غرب یمن را بمباران کردند و آمار اولیه قربانیان این حادثه 46 نفر اعلام شد، چند فروند هواپیمای رژیم آل‌سعود با بمباران یک بیمارستان، ده‌ها یمنی را به کام مرگ فرستادند، گروه تروریستی داعش که حمایت ویژه عربستان سعودی را همراه خود دارد، تمام ساکنان یک روستا در عراق را سر بریدند، اعضای گروه تروریستی داعش در سوریه قلب یک انسان زنده را از سینه‌اش بیرون کشیدند و... .
چند سالی می‌شود که روزی نیست رسانه‌های جهانی، خبری مشابه این اخبار را بر روی خروجی‌های خود قرار ندهند و کشور یمن به تلی از خاک تبدیل شده است و تروریست‌های تکفیری با حمایت عربستان در عراق و سوریه به جنایات هولناک دست می‌زنند؛ اما مضحک آن است که به ناگاه در میان این تیترهای هولناک از اقدامات رژیم سنگدل سعودی، این خبر منتشر می‌شود که «عربستان بار دیگر عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل شد» تا بار دیگر مشخص شود نام‌های دهان پر کن حمایت از حقوق بشر تنها ژست‌ها و لفاظی‌هایی است برای سیاست‌بازی علیه کشورهایی که خلاف میل قدرت‌ها رفتار می‌کنند و رژیمی، چون عربستان سعودی که همگام و همسو با استکبار حرکت می‌کند، حتی اگر دستش تا مفرق هم به خون مردم بی‌دفاع و مظلوم یمن و سوریه و عراق آلوده باشد نه تنها مورد سؤال و اتهام قرار نمی‌گیرد، بلکه می‌تواند ردای حمایت از حقوق بشر را نیز بر تن کند!

▼ خبر ویژه
حاشیه‌ مهم‌تر از متنِ مجلس

پس از ابطال آرای مینو خالقی به دلیل برخی مسائل از سوی شورای نگهبان، علی مطهری سردمدار مخالفت با این مسئله شد و کوشید این اقدام شورای نگهبان را غیر قانونی معرفی کند. روزهای ابتدایی شهریور ماه طرح استفساریه‌ای درباره نظارت شورای نگهبان بر انتخابات به تصویب مجلس رسید و برای تأیید راهی شورای نگهبان شد؛ بر اساس آن،‌ شورای نگهبان تنها می‌توانست نامزدها را در مهلت تعیین شده در قانون انتخابات رد کند و نمی‌توانست پس از انتخاب یک نامزد، او را رد صلاحیت کند؛ اما شورای نگهبان آن را مغایر اصل 99 قانون اساسی‌ و نظریه تفسیری آن شناخت. اقلیت پر سر و صدای مجلس لجبازی با شورای نگهبان را رها نکرد و بار دیگر این طرح را در مجلس پیگیری کرد و در نهایت 25 مهرماه این طرح با اصلاحاتی به تصویب رسید. پس از آن، مطهری اعلام کرد، در صورت تأیید این مصوبه از سوی شورای نگهبان، مینو خالقی به مجلس راه پیدا می‌کند؛ اما «مقصودی» سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس این ادعای او را تکذیب کرد و گفت: «در صورت تصویب این استفساریه، قانون مصوب شده عطف به ماسبق نمی‌شود.» به هر حال، این طرح در جلسات آتی شورای نگهبان بار دیگر بررسی خواهد شد و با توجه به اینکه محتوای آن با طرح قبلی تفاوتی نکرده است؛ احتمالاً رد می‌شود. اما نکته مهم این است که غالب شدن حاشیه‌‌ها بر وظایف اصلی و به حاشیه بردن اولویت‌های اصلی کشور در مجلس، نتیجه فعالیت‌های جریان حاشیه‌ساز مجلس در چند ماه اخیر است.
 
▼ اخبار
1- ادامه عملیات تا آزادی کامل موصل

نخست‌وزیر عراق در واکنش به اظهارات سخنگوی ائتلاف آمریکا مبنی بر توقف عملیات آزادسازی موصل، با بیان اینکه ما موفق شدیم روستاهای زیادی را از چنگ تروریست‌های داعش آزاد کنیم، تأکید کرد: عملیات تا آزادی کامل کل استان موصل ادامه دارد. گفتنی است، طی روزهای اخیر آمریکا و ترکیه تلاش کردند برای پیشبرد اهداف خود در موصل در روند عملیات آزادسازی این شهر اختلالاتی ایجاد کنند. اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به حضور نیروهای الحشد الشعبی در این عملیات واکنش نشان داده و تلاش می‌کند دولت عراق را وادار کند تا از حضور نیروهای بسیج مردمی عراق در عملیات موصل جلوگیری کند. اعلام خبر نادرست توقف عملیات آزادسازی موصل از سوی آمریکا نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود.

2- سنّ گرایش به مواد مخدر و ارتباطات نامتعارف به 13 سال رسیده است
الهه راستگو، رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران گفت: سن اعتیاد و گرایش به بسیاری از رفتارهای ناهنجار در جامعه کاهش یافته و این مسئله به معنای آن است که همزمان با برنامه‌ریزی دشمن به منظور انحراف از ارزش‌های اسلامی ـ ایرانی آن چنان که باید و لازم است، برنامه‌ریزی نکرده‌ایم. وی با بیان اینکه براساس آمارهای گزارش شده، سن گرایش به مواد مخدر و ارتباطات نامتعارف به 13 سال رسیده است، افزود: آموزش و پرورش ضمن برنامه‌ریزی برای آموزش والدین و شفاف‌سازی برخی واقعیات باورناپذیر برای آنان، باید دانش‌آموزان را نیز از خطرهایی که در کمین آنها وجود دارد، آگاه کند.

3- کمک تسلیحاتی آمریکا به گروه تروریستی داعش
برخی اعضای وابسته به گروه تروریستی داعش در استان دیاله در شرق عراق توانستند مقادیر قابل توجهی سلاح و تجهیزات نظامی را که پیشتر در محیط‌های اطراف تخلیه شده بود، به دست آورند. یک منبع امنیتی آگاه در این باره اعلام کرد، هفته گذشته دو بالگرد نظامی ائتلاف بین‌المللی در اطراف دریاچه «حمرین» در «تل سلیمه» در منطقه سعدیه استان دیاله مقادیر قابل توجهی سلاح و تجهیزات نظامی تخلیه کردند و پس از آن، سرنشینان چند قایق پهلو گرفته در کرانه دریاچه حمرین اقدام به بارگیری این تجهیزات و تسلیحات کردند تا این سلاح ها را به منطقه عملیاتی داعش برسانند.

4- پنج تا شش میلیون نفر از جمعیت کشور بیکار هستند
یحیی آل‌اسحاق اقتصاددان با بیان اینکه بیکاری دو و نیم میلیون نفری اعلامی مرکز آمار واقعیت ندارد، گفت: بیکاری پنج تا شش میلیون نفری به واقعیت نزدیک‌تر است. وی رکود، تورم و بیکاری جوانان را از چالش‌های اساسی در کشور دانست و گفت: یکی از چالش‌های اساسی کشور و بیماری مزمن اقتصاد ایران وجود پنج تا شش میلیون نفر جمعیت بیکار است که بیشتر آنان تحصیلکرده هستند؛ بنابراین ضروری است توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشیم و برای آن راهکار بیندیشیم.

5- ورود رسمی نیسان به بازار خودروی کشور
همزمان با شروع هفته، بیلبوردهایی در سطح شهر دیده می‌شود که حاکی از ورود رسمی نیسان به بازار خودرو کشور است. بر اساس اخبار رسیده، شرکت جهان نوین آریا نماینده رسمی فروش و خدمات پس از فروش نیسان در ایران است. این شرکت حاصل سرمایه‌گذاری مشترک گروه سهیل بهوان از کشور عمان و گروه جهانگیر آریا از ایران است. قرار بود حدود چهار ماه قبل، فروش چهار محصول شرکت نیسان در ایران آغاز شود که به دلایل مختلف این موضوع ممکن نشد.

▼ اخبار کوتاه
یک مقام ترکیه‌ای که نام وی فاش نشده، اعلام کرده است، از ۲۲ اکتبر (29 مهر ماه) به بعد پس از فعال شدن سامانه‌های ضد هوایی روسی و هشدار ارتش سوریه به ترکیه، جنگنده‌های ترک در قالب عملیات سپر فرات قادر به انجام عملیات هوایی در مناطق شمال سوریه نبوده‌اند. گفتنی است، در پی حملات جنگنده‌های ترکیه به شمال حلب، ارتش سوریه در تاریخ ۲۰ اکتبر ضمن هشدار به ترکیه، اعلام کرد: در صورت نقض حریم هوایی این کشور جنگنده‌های ترکیه را هدف قرار خواهد داد.
عربستان مدعی شد، یک نفر را به اتهام ارتباط با ایران بازداشت کرده است. روزنامه «الوطن» عربستان این فرد را «تروریست» خوانده و مدعی شده است، وی در پرونده‌های مربوط به تروریسم و امنیت ملی عربستان نقش داشته است. این روزنامه ادعا کرد، ریاض تاکنون چهار نفر را به عنوان «ایرانی‌های تروریست» در عربستان بازداشت کرده که حکم یک نفر از آنها صادر شده است، پرونده فرد دیگری در دست بررسی است و بازجویی از دو متهم دیگر نیز ادامه دارد.
به تازگی وزیر خارجه کانادا از تلاش برای احیای روابط دوجانبه با ایران خبر داده است. به نوشته پایگاه «عاروتص شوع»، این خبر را «استفان دیون» وزیر خارجه کانادا در شورای روابط خارجی مونترال اعلام کرده و گفته است: «در حال تلاش برای از سرگیری روابط‌مان با ایران هستیم تا از ارزش‌ها و منافع خود و دوستان‌مان، از جمله اسرائیل [رژیم صهیونیستی] محافظت کنیم.»
رئیس کمیته امور مسلح مجلس سنای آمریکا به ترکیه درباره متوقف کردن حملات علیه گروه‌های کُرد در شمال سوریه، هشدار داد. جان مک‌کین طی بیانیه‌ای در وبگاه شخصی و صفحه توئیتر خود نوشت: بارها گفته‌ام رویکرد بی‌ملاحظه دولت اوباما در قبال سوریه سبب فاجعه استراتژیک در مرزهای ترکیه شده است.
فرشاد مؤمنی، از فعالان اصلاح‌طلب گفت: با توجه به تخلفات انجام گرفته در دوره قبلی آقای زنگنه، باید نسبت به قراردادهای جدید نفتی (IPC) حساسیت بیشتری به خرج داد. واقعیت این است که در دولت اصلاحات در قراردهای نفتی خطاهای بسیار بزرگی صورت گرفته است.
بابک ناخدا، نماینده وزارت جهاد کشاورزی در برنامه ثریا گفت: بذرهای مونسانتو کاملاً سالم است و از واردات محصولات تراریخته ناگزیریم؛ در حالی که منتقدان محصولات تراریخته می‌گویند، اسناد متقن نشان می‌دهد، تراریخته‌ها ارمغان شرکت‌های صهیونیستی هستند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات