صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۶۲۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 11 آبان

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) آمریکایی‌ها اصرار دارند که با آنها درباره مسائل منطقه به‌ویژه سوریه، عراق، لبنان و یمن مذاکره کنیم؛ هدف آنها از مذاکره، جلوگیری از حضور ایران در منطقه به‌عنوان عامل اصلی ناکامی آمریکا است.(95/6/28)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Pdf
▼ حرف روز
پیروزی مقاومت در لبنان

پس از دو سال و نیم خلأ ریاست‌جمهوری در لبنان، سرانجام روز گذشته ژنرال میشل عون، رهبر حزب جریان آزاد ملی مارونی و از هم‌پیمانان حزب‌الله، به ریاست‌جمهوری لبنان انتخاب شد. آنچه انتخاب عون را قطعی کرد، کوتاه آمدن «سعد حریری» رهبر جریان المستقبل و از رهبران جریان 14 مارس بود. با این حال، در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است:
1- باتوجه به اینکه محور سازش در منطقه و هم‌پیمانان آن در داخل لبنان درصدد محدود کردن حزب‌الله هستند، این پیروزی نشان از تداوم شکست‌های سریالی عربستان سعودی است و همچنین می‌تواند نویدبخش حضور قدرتمندانه‌تر حزب‌الله در صحنه سیاسی لبنان و حتی تحولات منطقه باشد. در تأیید این موضوع، روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» نوشته است، انتخاب ژنرال «میشل عون» به ریاست‌جمهوری لبنان به این معناست که «سیدحسن نصرالله» پیروز بزرگ میدان است.
2- با توجه به هم‌پیمانی ژنرال عون با حزب‌الله و دوستی آن با شخص بشار اسد، این امید وجود دارد که انتخاب عون افزون بر اینکه به آزادی عمل بیشتر حزب‌الله در صحنه تحولات سوریه منجر خواهد شد،‌ می‌تواند سبب تقویت مواضع سیاسی حامیان منطقه‌ای مقاومت شود. این موضوع با توجه به انتقادهای اخیر مصر از سعودی‌ها اهمیت دوچندان دارد.
3- دستاورد دیگر انتخاب عون به ریاست‌جمهوری لبنان، تحکیم مواضع مقاومت لبنان در برابر رژیم صهیونیستی است؛ زیرا هم‌پیمانی عون که خود از سردمداران ترویج احساسات ضدصهیونیستی در میان مسیحیان لبنان است و در مبارزه با این رژیم سابقه درخشانی دارد، با حزب‌الله می‌تواند سبب تقویت مواضع ضدصهیونیستی در لبنان شود.
4- تحولات لبنان، در کنار سایر تحولات منطقه در عراق، یمن و... حاکی از دست برتر جمهوری اسلامی ایران است. از این رو، می‌توان گفت جمهوری اسلامی با وجود تلاش‌های آمریکا و سعودی‌ها برای برقراری نظم موردنظر خود در منطقه،‌ موفق شده است گام‌های مؤثری را برای حاکم ساختن نظم مطلوب در منطقه بردارد.

▼گزارش روز
سؤال‌های بی‌جواب

گویا ماجرای انتخابات 7 اسفند ماه 94 و لیست امید برای اصلاح‌طلبان پایانی ندارد و با وجود رأی آوردن اعضای این لیست و پیروزی ظاهری اصلاح‌طلبان در تهران، از همان آغاز به کار مجلس دهم حواشی فراوانی به همراه داشته است! از حضور جنجالی فرزند یکی از مدیران نجومی‌بگیر در لیست اصلاح‌طلبان و دفاعیه عجیب وی از خانواده‌اش از تریبون ملی مجلس تا اختلاف و چند دستگی میان اعضای این لیست در انتخابات ریاست مجلس و تشکیل فراکسیون‌ها و حالا هم افشا شدن مسائل پشت پرده‌ای، مانند وجود رانت‌ها و دریافت مبالغی گزاف برای وارد کردن افراد به لیست امید! چنانکه الهه کولایی در این‌باره می‌گوید: «هميشه پول و قدرت در حوزه سياست تأثيرگذار هستند. برخي كانديداها از طريق رانت وارد ليست اميد شدند و من اين مسئله را تكذيب نمي‌كنم.» و روزنامه «آرمان امروز» می‌نویسد: «رانت سياسي به معني وابستگي نمايندگان ليست اميد، حتي بيشتر از «پول» به چشم مي‌خورد، زيرا هستند افرادي كه به علت وابستگي به مديران دوران اصلاحات وارد ليست‌هاي انتخاباتي شدند. اين در حالي است كه برخي از افراد بودند كه استعداد‌هاي زيادي در مجلس داشتند و به علت عدم سرشناسي سياسي حتي با وجود سمت‌هايي مانند استاد دانشگاه حقوق و علوم سياسي در ليست قرار نگرفتند»؛ موضوعاتی که این سؤال‌های بی‌جواب را در افکار عمومی ایجاد کرده است که یک جریان سیاسی چگونه می‌تواند به حفظ بیت‌المال و ریل‌گذاری درست برای آینده کشور اقدام کند، در حالی که خود برای بستن لیست انتخاباتی اسیر زدوبندهای سیاسی، جانبداری‌های قوم و خویشی است! چگونه افرادی که با سود جستن از رانت و پول وارد لیست انتخاباتی شدند، می‌توانند نمایندگان شایسته‌ای برای مردم باشند؟ آیا کسی که برای خدمت و پیش بردن اهداف انقلاب و حل مشکلات مردم به مجلس می‌آید، از چنین روش‌هایی استفاده می‌کند؟

▼ خبر ویژه
چرا برای آمریکا پرونده خاص باز می‌کنیم؟

سعید جلیلی، عضو شورای عالی امنیت ملی با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درباره تفاوت آمریکا با سایر کشورها در برقراری ارتباط نوشت: «ما بارها اعلام کردیم که به جز رژیم صهیونیستی که اصلاً آن را نامشروع می‌دانیم، از روابط سازنده با همه کشورها استقبال می‌کنیم به جز آمریکا. اما چرا این استثنا را مطرح می‌کنیم؟ برخی از دولت‌های دیگری که امروز با آنها در سطوح مختلف رابطه داریم، شاید خیلی بهتر از آمریکا نباشند. برخی از همین دولت‌های اروپایی که در سطح سفیر با آنها رابطه داریم، بعضاً در نوع نگاه‌های‌شان مشابهت‌های زیادی با آمریکا دارند؛ اما چرا ما برای آمریکا یک پرونده خاص باز می‌کنیم؟! سندی که مقدمه‌اش را خود اوباما امضا کرده و یک سند سرّی هم نیست! در آنجا به صراحت آن نگاهی که آمریکایی‌ها به مناسبات بین‌الملل دارند، بیان و تأکید شده است رهبری قوی و مستمر آمریکا بر جهان ضروری است و رهبری آمریکا در جهان همیشگی است و این بر پایه منافع ملی آمریکا بنا نهاده شده است! بعد بیان می‌کنند که اصلاً در جهان هیچ مشکلی وجود ندارد که بخواهند آن را بدون آمریکا حل بکنند! اینجاست که شما با یک پدیده‌ای (آمریکا) مواجه می‌شوید که علاوه بر آن ویژگی‌های مشترکش با چند قدرت دیگر، یک چیز اضافه هم برای خودش قائل است و آن، این است که من باید جهان را رهبری کنم، آن هم برای همیشه!»
 
▼ اخبار
1- غرب حلب در کنترل ارتش سوریه

با موفقیت ارتش سوریه و هم‌پیمانانش در جلوگیری از نفوذ گروه‌های وابسته به جیش‌الفتح در ورودی جنوب غربی حلب، این جبهه شاهد ثباتی در روند کنترل مناطق است. روزنامه «الاخبار» لبنان گزارش داد، احتمالاً ارتش تلاش خود را برای بازپس‌گیری مراکزی که در ضمن مناطق مسکونی حلب قرار دارد، به کار خواهد بست؛ چرا که اگر تروریست‌ها مراکز خود را در این مناطق تحکیم کنند، روند بازپس‌گیری آن بسیار دشوار خواهد شد. در همین راستا، فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه اعلام کرد، گروه تروریستی جبهه النصره و شماری از گروه‌های هم‌پیمان آن با حمله به شهر حلب از چند محور همچنان تنش را ادامه می‌دهند.

2- 70 درصد اعتبار صندوق ذخیره فرهنگیان در اختیار هفت نفر است
عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه متأسفانه گزارش‌هایی مبنی بر سوء‌استفاده 8 هزار میلیارد تومانی دریافت کردیم، اظهار داشت: 70 درصد مجموع پول صندوق ذخیره فرهنگیان در اختیار کمتر از هفت نفر است و صندوق ذخیره، مجموعه شرکت‌ها و مؤسسات مالی زیر پوشش این صندوق، اغلب به شکل رانتی، خانوادگی و فامیلی اداره شده است. سرمایه این صندوق پول فرهنگیانی است که عضو آن هستند و سوءمدیریت، حیف و میل کردن اموال و نقدینگی‌ها و مجموعه تسهیلات و اعتبارات منقول و غیرمنقول در اداره این صندوق جای تأسف دارد.

3- اظهارات جنگ‌طلبانه مقام اماراتی علیه ایران

معاون رئیس پلیس دبی تنها راه مقابله با ایران را دستیابی به «سلاح‌ ویرانگر» برای هدف قرار دادن آن توصیف و کشورهای عربی را به این موضوع تشویق کرد. بر اساس گزارش وبگاه «ارم‌ نیوز»، «ضاحی خلفان» در صفحه توئیتر خود نوشت: ایران بازداشته نمی‌شود مگر هنگامی که قدرت‌های عربی خلیج (فارس) «سلاح‌ ویرانگر» در اختیار داشته باشند و عمق ایران را هدف قرار دهند؛ آن زمان است که تروریست‌ها معنی واقعی همسایگی را درک خواهند کرد. وی در ادامه با ادبیات حکام آل‌سعود، افزود: جمهوری تروریسم ایران(!!!) اقدام به فرستادن اسلحه بیشتر برای حوثی‌ها می‌کند.

4- دستور جهانگیری برای تأمین منابع بسته حمایتی از صادرکنندگان
معاون اول رئیس‌جمهور از وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور خواست، منابع پیش‌بینی شده در بسته حمایتی دولت را برای تشویق صادرکنندگان تأمین کنند. جهانگیری با بیان اینکه افزایش صادرات غیر نفتی به تحول در اقتصاد کشور منجر می‌شود، از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواست تا با دعوت از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با اجرای بسته حمایتی و نمایندگان صادرکنندگان کالا، مشکلات و موانع موجود شناسایی و راهکارهای حل آن ارائه شود. وی افزود: دولت تضمین اصل و سود اوراق مشارکت دستگاه‌های اجرایی را تأمین خواهد کرد.

5- چند درصد خانواده‎های ایرانی ماهواره دارند؟
بر اساس گزارش مرکز آمار، سهم دسترسی خانوارها به انواع خدمات تلویزیونی چندمجرایی تفاوت‌های زیادی دارد؛ به گونه‌ای که از کل خانوارهای کشور، 5/7 میلیون خانوار (23/5 درصد) به خدمات ماهواره‌ای مستقیم به خانه دسترسی دارند. بر اساس بررسی مرکز آمار ایران که به دوره زمانی سه ماهه، یعنی از سه ماه پیش از زمان آمارگیری تا زمان آمارگیری (بهمن ماه ۱۳۹۴) مربوط می‌شود، مشخص شده است که 88/2 درصد خانوارها به رادیو، 99/3 درصد خانوارها به تلویزیون، 98/7 درصد به تلفن، 57/4 درصد به رایانه و 55/5 درصد به اینترنت دسترسی داشته‌اند.

▼ اخبار کوتاه
ایرج رهبر، عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه متوسط مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور پنج تا شش برابر بیشتر از کشورهای پیشرفته است، اظهار داشت: مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور برای هر مترمربع 150 کیلووات ساعت است؛ در حالی که در کشورهای پیشرفته این عدد 20 تا 30 کیلووات ساعت است. وی در ادامه با تأکید بر اینکه برای این مهم نیازمند قوانین سخت‌تر هستیم، افزود: اگرچه استارت استفاده از فناوری‌های نوین ساختمانی برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها زده شده، اما تاکنون نتایج مطلوبی به همراه نداشته است.
به تازگی فردی که تبعه یکی از کشورهای همسایه بوده و در منزل یک مقام ارشد به شغل باغبانی مشغول بوده، بازداشت شده است. وی با تمایل بالا افزون بر وظایف باغبانی، فعالیت سرایداری نیز انجام می‌داده تا بتواند اطلاعات دقیق‌تری دریافت کند. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد، وی حداقل با دو سرویس اطلاعاتی خارجی ارتباط داشته و اخبار و اطلاعات را برای آنها ارسال می‌کرده است که یکی از این سرویس‌های اطلاعاتی در کشور همسایه مستقر است.  
اسماعیل جلیلی، مشاور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به وجود مشکل کسری بودجه در دولت اظهار داشت: گزارش ‌بانک مرکزی از بودجه عمومی دولت در چهار ماه نخست سال ۹۵ نشان می‌دهد، کل درآمد دولت در این مدت به ۳۹ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بالغ شده که این رقم نشان‌دهنده آن است که در این دوره زمانی 25/6 درصد از درآمدهای پیش‌بینی‌شده دولت محقق نشده است.
پس از آنکه پایگاه ویکی‌لیکس ایمیل‌های محرمانه هیلاری کلینتون را منتشر کرده است، آرای این نامزد دموکرات کاهش یافته و در مقابل آرای رقیب وی، دونالد ترامپ جمهوریخواه رو به افزایش است. نظرسنجی «لس‌آنجلس‌تایمز» درباره انتخابات پیش از موعد فلوریدا نشان می‌دهد، ترامپ با 46 امتیاز از کلینتون که 44 امتیاز دارد، جلوتر است.
در حالی که بحث و مذاکره در شورای امنیت ادامه دارد، «نفتالی بنت» وزیر آموزش رژیم صهیونیستی از رژیم تل‌آویو خواست تا در صورت رأی مثبت شورای امنیت در محکومیت فعالیت‌های شهرک‌سازی، مناطق شهرک‌نشین را به سرزمین‌های اشغالی ملحق و حاکمیت ارضی خود را در این مناطق رسماً اعلام کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات