بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۹۶۴۶۸
دکتر عسگرخانی در گفتگو با بخش انگلیسی بصیرت

عبارت ابر قدرت دیگر ارتباطی با سیستم بین الملل کنونی ندارد!

دکتر عسگرخانی تاکید کرد که حتی روسیه هم در حال افول است و در حال حاضر قدرت های منطقه ای در حال رشد هستند و کنترل توسعه جهانی را در دست دارند. وی ادامه داد: آمریکا و روسیه هر دو در حال رقابت برای بازگرداندن موقیعت پیشین خود در صحنه جهانی هستند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حسن مولایی
عبارت ابر قدرت دیگر ارتباطی با سیستم بین الملل کنونی ندارد!یک مفسر ارشد سیاسی ایرانی معتقد است نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا دونالد ترامپ آشکارا حمایت خود را از برقراری روابط صمیمانه تر با روسیه اعلام کرده است، چرا که وی به درستی افول تدریجی آمریکا را به عنوان یک قدرت برترپیش بینی کرده است. 
در آستانه جریان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، دکتر ابو محمد عسگرخانی، تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه در مصاحبه ای با وبسایت خبری تحلیلی بصیرت اظهار داشت: "آمریکا دیگر یک ابر قدرت نیست و پیوسته در حال افول است و این همان چیزی است که دونالد ترامپ به درستی دریافته است."
 وی افزود: "عبارت ابر قدرت دیگر ارتباطی با سیستم بین المللی ما ندارد و در حقیقت ساختار منطق و اصول سیستم بین الملل و حتی توزیع بیشتر توانمندی ها در این سیستم در حال تغییر است. بنابراین عبارت ابرقدرت می بایست با عبارات قدرت های بزرگ جایگزین شود. پس ما دیگر یک ابر قدرت در جهان نداریم. دو ابر قدرت هم نداریم. بلکه قدرت های بزرگی چون چین، روسیه و آمریکا و نیز قدرت های منطقه ای در حال ظهور داریم."
دکتر عسگرخانی تاکید کرد که حتی روسیه هم در حال افول است و در حال حاضر قدرت های منطقه ای در حال رشد هستند  و کنترل توسعه جهانی را در دست دارند. وی ادامه داد: آمریکا و روسیه هر دو در حال رقابت برای بازگرداندن موقیعت پیشین خود در صحنه جهانی هستند. 
"همچنان که ساختار سیستم در حال تغییر است، اصول سیستم نیز تغییر خواهد کرد. منطق و توزیع توانمندی ها نیز تغییر خواهند کرد. بنابراین حقیقت این است که هم آمریکا و هم روسیه در حال افول و دیگر بازیگران جهان در حال رشد و ارتقاء هستند. بنابراین این دو کشور با وجود تغییرات موجود در سیستم بین المللی می خواهند از شرایط فعلی بهره گرفته و از توانمندی پیشین خود استفاده کرده و موقعیت قبلی خود را بازیابند و این موقعیت را همچنان در سیستم بین المللی حفظ نمایند."

غرب به دنبال فروپاشی روسیه 
این استاد دانشگاه ایرانی در ادامه افزود آنچه در حال رخدادن در خاور میانه است بخشی از یک واقعه بزرگ است که آمریکا و برخی کشورهای غربی آن را هدایت می کنند تا تاثیرات روسیه در سرتاسر جهان را محدود کنند. و این کار در ادامه فروپاشی اتحادیه شوروی درسال 1991 صورت می گیرد. 
عسگرخانی به این مطلب اشاره کرد که در تحلیل های آمریکایی در نهایت برتری روسیه باید از بین برود. بنابراین آنچه سیاست خارجی ایالات متحده تلقی می شود، نابودی کامل نظریه برتری روسیه است. آمریکایی ها بر این باورند که با این کار فرقه های مختلف در روسیه ظهور می کنند و نوعی فروپاشی در روسیه به وجود خواهد آمد. بنابراین گسترش نیروهای ناتو به سمت شرق و خصوصا روسیه به همین منظور در حال انجام است.
وی اشاره کرد که روسیه در تلاش است تا آمریکا و نیروهای ناتو را از مرزهای خود دور نگه دارد و افزود آنچه روسیه انجام می دهد دور نگه داشتن نیروهای ناتو و ایالات متحده و حفظ مرزهایش در مقابل آنهاست. در واقع می توان گفت روسیه آنها را در سوریه و عراق متوقف کرده است. 

روسیه و رویکرد همکاری- مقابله
این پروفسور ایرانی گزارشات مبنی بر حرکت روسیه و آمریکا بسوی نزاع نهایی را بی اهمیت تلقی کرد و گفت هر دو طرف همیشه رویکرد همکاری- مقابله را دنبال کرده اند. 
دکتر عسگرخانی در ادامه گفت:" اما مسئله این است که استراتژی روسیه همیشه نوعی همکاری- مقابله با آمریکا بوده است. بنابراین همکاری و نزاع از نظر تئوری به وجود آورنده یکدیگرند. این دو با هم همکاری می کنند و سپس با هم دچار درگیری می شوند و این همان مسئله تداوم همکاری و نزاع است. منظور این است که همکاری روسیه و آمریکا منجر به مقابله می شود و سپس آنها تلاش می کنند مشکلاتشان را حل وفصل کنند و با هم همکاری داشته باشند. برای مثال در حالی که نیروهای روسی در خاورمیانه در حال جنگ هستند می بینیم که فضانوردان آمریکایی، روسی و ژاپنی با هم همکاری می کنند و سالم روی زمین فرود می آیند. بنابراین در موارد مختلف و کوچکترین امور مربوط به این کره خاکی می بینیم که با هم همکاری دارند."/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات