صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۷۱۷۵

اخبار ویژه روزنامه های ۲1 آذر ۱۳۹۵

کیهان

بفرمایید در مورد چه موضوعاتی نباید عذر خواهی کند؟

«روحانی باید در چه حوزه‌هایی از مردم عذرخواهی کند؟» وبسایت فردا این پرسش را با مردم در میان گذاشت و از مخاطبان نظرخواهی کرده رئیس جمهور اخیراً در دانشگاه تهران گزارش عجیب و غریبی درباره کارنامه دولت داده بود.
مخاطبان پاسخ‌های قابل تأملی به این پرسش داده‌اند:
- آقای روحانی صنعت هسته‌ای را تعطیل کرد تا چرخ‌های صنعت را بگرداند لطفاً گزارشی از شهرک‌های صنعتی و هزاران کارخانه و کارگاه تعطیل و نیمه تعطیل آن‌ها تهیه کنید.
- مگه با عذرخواهی صنعت هسته‌ای‌مون بر میگرده؟ مشکل ازدواج حل میشه؟ کار ایجاد میشه؟ چه حرفا!
- از حقوق‌های نجومی باید عذرخواهی می‌کرد.
- روحانی و ظریف باید بابت تحمیل خسارت محض برجام به کشور و بتن‌ریزی تأسیسات هسته‌ای و لغو نشدن تحریم‌های ظالمانه از مردم عذرخواهی نمایند.
- ملاک تورم جیب مردم است که فعلاً خالی شده و قدرت خرید ندارند.
- کاهش تورم به قیمت رکود مطلق اقتصادی و تعطیلی کارخانجات و افزایش نرخ بیکاری!
- از اینکه رئیس جمهور شد
- بیگ لایک
- برجام خسارت محض، تحول اقتصادی در 100 روز، رکود و بیکاری، فساد 8000 میلیاردی 1200 میلیاردی و تعطیلی70 درصدی کارخانجات اعم از صنعتی، تولیدی و...، ایشون یکی از سه دستاوردهاشون توی صنعت ریلیه که دیدیم این دستاورد رو، حادثه قطار، چند برابر شدن حامل‌های انرژی، چند برابر شدن مایحتاج ضروری مردم، افزایش بیش از اندازه دهک اول جامعه با دهک آخر جامعه از لحاظ درآمدی، 8 برابر سفره مردم کوچیکتر شد،...های نجومی، و... زیادن خسته شدم.
- بهتر بود می‌پرسیدین در چه حوزه‌هایی نباید عذرخواهی کند!!!! چار سال با برجام مردمو بازی دادن اخرشم هیچی متأسفم
- روحانی برا چی عذرخواهی کنه
- در دولت روحانی رکورد فساد با 8000 میلیارد تومان و رکورد واردات کالاهای بنجل چینی (سنگ پا و سنگ قبر) با 35 میلیارد دلار شکسته شد.
- حقوق‌های میلیونی دهن کجی به مردم بود.
- جز بی‌مدیریتی چیزی ندیدیم.
- تمام بدی‌ها و زشتی‌ها در خانه‌ای نهفته شده است که کلیدش با دروغ است!
امام حسن ابن علی العسگری علیه‌السلام
- به نظر بنده آقای روحانی باید به خاطر همه چیز و از جمله شعار «دولت تدبیر و امید» که هیچگاه از نظر بنده به عنوان یک شهروند تحقق نیافت، عذرخواهی کند ولی عذرخواهی چه نتیجه‌ای برای مردم دارد؟
- آقای روحانی به سفارش‌های رهبر در انعقاد برجام توجه نکرد. مفاد 9 ماده‌ای رهبری را رعایت نکرد. با ایجاد جنجال و هیاهو حتی هتاکی و ناسزا به منتقدین اجازه بررسی شایسته به نمایندگان مردم نداد اما با چه بهایی؟ او اینک باید روشن کند از چه کسی قول گرفته بود سند گرفته بود یا شنیده بود که به محض امضاء برجام همه تحریم‌ها برداشته خواهد شد؟ رابط یا رابطین داخلی و خارجی خود را معرفی کند. آن همه قول‌های اطمینان‌بخش را آیا با مشورت چه کسانی به مردم می‌داد؟ و اینک که برجام به بن‌بست رسیده است چرا هنوز به حرفهای غیر واقع ادامه می‌دهد؟ آیا این همه خسارت برای مردم کافی نیست؟ اقتصاد را به گل نشانده است، گرانی و فساد بیداد می‌کند. هیچ طرحی از گذشته ادامه نیافت و متوقف شد تنها دلالان دولتی و غیر دولتی سود کردند.
- آقای روحانی سه سال با کلمه برجام، جوان‌هایی بیکار شدند، کارخانه‌هایی تعطیل شدند، بانک‌ها گردن کلفت‌تر شدند، قشر ضعیف جامعه روز به روز زیر چرخ تورم و رکود له می‌شوند.
- باید بابت کلیدی که فقط تونست گاو صندوق بیت‌المال را باز کنه... عذرخواهی کنن.
- تعطیلی 12000 واحد صنعتی در 3 سال گذشته از جمله کارخانجات ارج و پارس الکتریک و آزمایش و قند ورامین و غیره و افزایش نرخ بیکاری و افزایش واردات نتیجه عملکرد ضعیف دولت یازدهم است.
- با جیب کارگر بدبخت تورم بالای 80 درصد است چشمتون روشن.
- چندین دوره ریاست جمهوری را در طول زندگیم دیدم ولی تو هیچ دوره‌ای مثل این دولت احساس تحقیر از سمت آمریکا و ناامیدی از داخل کشور ندیدم.

قدردانی ویژه میر لابی سهیونیستی از کری یه خاطر برجام!


مارتین ایندیک نایب رئيس اندیشکده بروکینگز در  اجلاس  سابان و خطاب به جان کری گفت:  امروز حتی شدیدترین منتقدان شما می‌توانند ببینند که دست‌کم برای یک دهه آینده، اسرائیل با این توافق از امنیت بیشتری برخوردار خواهد شد. حضور شما در این اجلاس بیانگر تعهد عمیق و پایدار شما به روابط بین‌ آمریکا و اسرائیل است.
وی در ادامه خطاب به جان کری افزود: شما طی سی سال فعالیت به عنوان سناتور ایالت ماساچوست، سابقه عالی در زمینه رای دادن درباره اسرائیل دارید. شما مروج توافقنامه بی‌سابقه سی و هشت میلیارد دلاری برای پاسخ دادن به نیازهای امنیتی اسرائيل در یک دهه آینده بوده‌اید.
وی خطاب به جان کری همچنین افزود: شما موفق شدید توافقنامه‌ای را به دست آورید که بخش زیادی از تسلیحات شیمیایی سوریه را از بین ببرد. شما در ادامه مشغول مذاکره درباره توافقنامه‌ای شدید تا برنامه غنی‌سازی ایران را متوقف کنید، ذخیره مواد هسته‌ای این کشور را به خارج انتقال دهید و در قلب راکتور آب سنگین آن بتون بریزید. این توافقنامه به شدت جنجال‌برانگیز بود اما  امروز حتی شدیدترین منتقدان شما می‌توانند ببینند که دست‌کم برای یک دهه آینده اسرائیل با  این توافق از امنیت بیشتری برخوردار خواهد شد.
یادآور می‌شود ایندیک تئوری‌پرداز سیاست مهار دوگانه علیه ایران و عراق در دولت بیل کلینتون بود. او اصالتا یهودی و در خانواده‌ای انگلیسی متولد شده است. ایندیک در سال 1982 میلادی، به عنوان «مدیرتحقیقات» به لابی صهیونیستی ایپک پیوست و به مدت هشت سال به عنوان موسس و مدیر اجرایی انستیتو سیاست خاورمیانه واشنگتن خدمت کرد.
وی همچنین سمت دستیار ویژه سیاست خارجی بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و دستیار مشاور امنیت ملی در امور اعراب و اسرائیل، ایران و عراق را در کارنامه خود دارد. وی دو بار به سمت سفیر آمریکا در اسرائیل منصوب شد.
مارتین ایندیک هم‌اکنون، به تدریس سیاست اسرائیل و سیاست خارجی در دانشگاه جان هاپکینز می‌پردازد، او گفته است: هر زن محجبه در کوی و برزن ایران، به منزله پرچم جمهوری اسلامی است لذا ما برای براندازی این نظام باید این حجاب را سست کنیم. دیگر وقت آن نیست که دانشجویان را به خیابان‌ها بکشانیم، بلکه باید چادر را از سر زنان برداشت و از این طریق می‌توان نظام اسلامی ایران را نابود کرد.
در سال 1982، ایندیک عنوان معاون تحقیق و پژوهش برای کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (AIPAC)، که لابی طرفدار اسرائیل در واشنگتن است شروع به کار کرد.

وقاحت وزارت امور خارجه آمریکا/ترامپ می تواند برجام را زیر پا بگذارد

پایگاه اینترنتی صدای آمریکا در گزارشی نوشت: مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به خبرنگاران گفت: «برجام یک معاهده رسمی است و هیچ کس نمی‌تواند مانع این شود که یک طرف توافق آن را ترک کند.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌‌گوید: «استدلال مقابل این نکته این است که چرا کسی باید بخواهد آن را ترک کند؟ چون توافقی موثر است.» حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ایران، در سخنرانی روز دانشجو درباره انتقادهای دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای گفت: «او خیلی چیزها دلش می‌خواهد، ممکن است دلش بخواهد برجام را تضعیف کند، دلش بخواهد برجام را پاره کند مگر می‌گذاریم که آمریکا برجام را پاره کند.» آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، پیش‌تر گفته بود: «دولت کنونی آمریکا در قضیه توافق هسته‌ای تخلف‌های متعددی تا الان انجام داده است، تازه‌ترین آن تمدید تحریم ده ساله است، اگر این تحریم بشود، نقض برجام است و بدانند قطعا جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.»
صدای آمریکا گفت: مارک تونر ضمن رد ادعای مقامات جمهوری اسلامی در این باره که تمدید «قانون تحریم ایران» نقض برجام است تاکید می‌کند که آمریکا در مذاکرات هسته‌ای تنها موافقت کرد که ایران را از تمام تحریم‌های هسته‌ای مستثنی کند نه این که قوانین تحریم آمریکا را لغو کند.
برخلاف ادعای صدای آمریکا، قانون تحریم‌های ISA  که به مدت 10 سال تمدید شد، به بهانه برنامه هسته‌ای ایران طراحی شده است.

10 نفر از صندوق ذخیره فرهنگیان 500 تا 1200 میلیار تومان وام گرفته اند


امیر خجسته عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: صندوق ذخیره فرهنگیان، توسط عده‌ای‌ خاص، سرنگون و با بی‌رحمی تمام غارت شده و برپایه بررسی‌ها، بانک «س» که یکی از زیرمجموعه‌های این صندوق به شمار می‌رود، 8800 میلیارد تومان حیف و میل کرده است.
وی گفت: همه این مبلغ به صورت وام‌های معوق و وام‌های سوخته بوده که با تضامین بسیار ضعیف مانند چک و سفته به افراد واگذار شده است. البته باید گفت، افراد کلیدی که این کار را انجام داده‌اند، حدود 30 نفرند که از این میزان، 10 نفر اشخاص اثرگذار بوده که هر یک، بین 500 تا 1200 میلیارد تومان از صندوق ذخیره وام دریافت کرده‌اند.
خجسته یادآور شد: این افراد شرکت‌های صوری تشکیل داده و نفراتی را معرفی کرده‌اند و این شرکت‌ها نیز با صندوق ذخیره فرهنگیان، قرارداد بسته و به بهانه تولید وام گرفته‌اند. مبلغ دریافتی نیز بعد از ردیابی مشخص شده که پول به حساب این افراد کلیدی بازگشت داده و اغلب در ساخت وساز و دلالی سرمایه‌گذاری شده است.
این نماینده مجلس ادامه داد: آنان به این امید که پول را پس ندهند، وام گرفته‌اند، چون تضامینی که داده‌اند، قابلیت پیگیری چندانی ندارد؛ اما در ردیابی‌های صورت گرفته، افرادی که در بردن سرمایه‌های فرهنگیان نقش‌آفرینی کرده‌اند، مشخص و به همه آنها اولتیماتوم داده شده است تا پول را بازگردانند، در غیر این‌صورت افراد به مردم معرفی خواهند شد.
عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: تاکنون بخشی از این مبلغ بازگشته، ولی مبلغ کلان آن هنوز دست این افراد است، همه پولی که توسط افراد بلعیده شده، باید بازگردانده شوند.
وی گفت: ردیابی‌های صورت گرفته، نشان می‌دهد، برخی از این افراد در بانک‌های دیگر نیز این کار را انجام داده‌اند که البته قرار است پرونده این حساب‌ها نیز به زودی به جریان افتد.

تعداد نجومی بگیران  4 برابر گزارش دیوان محاسبات!

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص گزارش دیوان محاسبات و تعیین سقف حقوق اظهار داشت: در حالی که در طرح جدید شفافیت دریافتی مدیران حداکثر حقوق 10 الی 12 میلیون در نظر گرفته شده است، گزارش دیوان محاسبات بر مبنای حداقل حقوق 20 میلیون ارائه شد.
حجت‌الاسلام موسوی لارگانی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص آخرین وضعیت طرح جدید شفافیت دریافتی مدیران اظهار داشت: این طرح هفته آخر آبان ماه تهیه و تنظیم شد و در نهایت به هیئت رئیسه تحویل داده شد اما هنوز هیئت رئیسه اعلام وصول نکرده است.
وی در ادامه گفت: اگر هیئت رئیسه طرح شفافیت دریافتی مدیران را اعلام وصول کرد ابتدا در کمیته‌ای بررسی می‌شود و در نهایت باید یک فوریت آن تصویب شود و در نهایت به کمیسیون ارجاع داده می‌شود و در نهایت گزارش کمیسیون است که به صحن علنی خواهد آمد.
به گزارش راه دانا، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص گزارش دیوان محاسبات و تعیین سقف حقوق 20 میلیون برای نجومی‌بگیران اظهار داشت: در حالی که در طرح جدید شفافیت دریافتی مدیران حداکثر حقوق 10 الی 12 میلیون درنظر گرفته شده است، گزارش دیوان محاسبات بر مبنای حداقل حقوق 20 میلیون ارائه شد.
موسوی لارگانی در ادامه گفت: گزارشی که آقای عادل آذر ارائه داد برای ما هم تعجب‌آور بود که چرا تنها به بازپس‌گیری حقوق‌های نجومی بسنده کرده‌اند در حالی که هیچ برخوردی به جز پس گرفتن حقوق با این افراد نشد؛ تذکری که نمایندگان امروز متوجه گزارش‌حقوق‌های نجومی داشت هم این بود که چرا دیوان محاسبات تنها به بازپس‌گیری حقوق‌های نجومی بسنده کرده و با نجومی‌بگیران برخوردی نکرده است.
وی ضمن بیان اینکه تنها بازگشت حقوق‌ها کفایت نمی‌کند اظهار داشت: قوه قضائیه باید اسامی این افراد را گرفته و با کسانی که به ناحق این حقوق‌ها را دریافت کرده‌اند برخورد قانونی کند؛ نمی‌شود که هر کسی هر کجا قرار گرفت برای خودش وام چندصد میلیونی بدون نرخ سود دریافت کند و هم حقوق‌های چند ده میلیونی بگیرد و در نهایت بخواهد آن را پس بدهد.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که تعداد واقعی نجومی‌بگیران 4 برابر تعدادی است که در گزارش دیوان محاسبات بررسی شده است گفت: زمان انتشار فیش‌های نجومی حدود 940 نجومی‌بگیر معرفی شدند اما گزارش دیوان محاسبات تنها 350 نجومی‌بگیر را شناسایی کرده است که دلیل این مسئله باید روشن شود؛ حتی نمایندگان حامی دولت نیز از نتیجه گزارش دیوان محاسبات متعجب شدند.

وطن امروز


مصادیق «اقدام متقابل ایران»  این هفته اعلام می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: هفته جاری جمهوری اسلامی ایران اقدام متقابل و مصادیق آن را از سوی خود اعلام خواهد کرد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره بازگرداندن آب سنگین ایران از عمان به‌عنوان اقدام متقابل در برابر نقض برجامی که از سوی آمریکا انجام شده است، اظهار داشت: موضوع بازگرداندن آب سنگین ایران از عمان، باید در حوزه فنی مطرح شود. وی افزود: شاید اقدام متقابل ایران فقط در موضوع تبادل آب سنگین، کیک زرد و گاز هگزافلوراید نباشد بلکه جنبه‌های مختلفی را در بر ‌گیرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:
هفته جاری جمهوری اسلامی ایران اقدام متقابل و مصادیق آن را اعلام خواهد کرد. فلاحت‌پیشه با تاکید بر گزارش آژانس انرژی اتمی مبنی بر عمل به تعهدات ایران اظهار داشت: مشکل این است که ناظر بر رفتار ایران وجود دارد ولی ناظری بر رفتار طرف‌های مقابل وجود ندارد. نماینده مردم اسلام آباد غرب افزود: راه‌حل آن، اعلام رسمی ایران مبنی بر نقض برنامه اقدام جامع مشترک از سوی آمریکاست. وی گفت: بند ۱۲ این توافقنامه پاشنه آشیل ایران است، اگر در قالب بند ۱۲ عمل کنیم همه‌چیز به ضرر ایران تمام می‌شود. فلاحت‌پیشه افزود: باید یک راه‌حل برای مقابله با آمریکا و حفظ مناسبات با دیگر کشورها ایجاد کنیم.

برای پاسخگویی به سؤالات 10 نماینده
ظریف سه‌شنبه به کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌رود


محمد جواد ظریف برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان روز سه‌شنبه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌رود. به گزارش «وطن امروز» براساس دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در هفته جاری، جواد ظریف، وزیر امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواهد رفت و به سوالات 10 تن از نمایندگان مجلس درباره تمدید قانون 10 ساله تحریم‌های ایران پاسخ خواهد داد. براساس این گزارش، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس، محور اصلی سوالات از ظریف را عدم انجام اقدامات لازم از سوی وزارت امور خارجه برای مقابله با بدعهدی‌ها و عهدشکنی‌های آمریکا بویژه در ماجرای تمدید 10 ساله قانون تحریم ایران (ISA) اعلام کرده بود.

دستگاه دیپلماسی موضع قاطعی در برابر نقض برجام اتخاذ کند

عضو هیات‌رئیسه مجلس با اشاره به تمدید تحریم‌های ایران از سوی کنگره آمریکا گفت: دستگاه دیپلماسی باید موضع قاطعی در برابر نقض برجام از سوی کنگره آمریکا اتخاذ کند. اکبر رنجبرزاده، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم «پویا»، با اشاره به تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران از سوی کنگره آمریکا اظهار کرد: هرگونه خروج از تعهدات بین‌المللی بیانگر ضعف آمریکا و قدرت ایران است. وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیستند، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در قالب اصول بین‌الملل وارد مذاکره شدند و خودشان به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند؛ این اقدام آنها عدم اعتماد جامعه جهانی را برای شان به ارمغان می‌آورد. عضو هیات‌رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه اقدام کنگره آمریکا مبنی بر تمدید تحریم‌های ایران نشانه عدم ثبات در این کشور است، گفت: در این کشور رئیس‌جمهور و سیاستمداران اجرایی‌شان یک تصمیم می‌گیرند و کنگره مخالف آنها تصمیم دیگری اتخاذ می‌کند. رنجبرزاده با بیان اینکه ما  باید بر تخصص و استعداد جوانان متعهدمان تکیه کنیم، تصریح کرد: تنها راه رشد و توسعه اقتصادی کشور حفظ استقلال و توجه به ظرفیت و توانمندی داخلی و همچنین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

دیدار دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با شمخانی


دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. رمضان عبدالله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. تحولات فلسطین از محورهای گفت‌وگوهای دو طرف بود.

مدارک جدیدی از کرسنت را در دادگاه ارائه می‌کنم

نماینده سابق تهران در مجلس با اشاره به شکایت‌های مطروحه از سوی برخی مقامات گفت: یکشنبه[امروز]  با
۳ شکایت دولتی به دادگاه می‌روم و مدارک جدیدی از کرسنت را ارائه می‌کنم. علیرضا زاکانی در گفت‌وگو با تسنیم، از برگزاری دادگاه رسیدگی به شکایت‌های مطرح‌شده از سوی برخی مقامات دولتی خبر داد و گفت: این آمادگی را دارم تا نسبت به  شکایت معاونت حقوقی ریاست جمهوری، دفاع لازم را در برابر هیات منصفه و افکار عمومی داشته باشم. وی با بیان اینکه در در پرونده کرسنت، نگران تضییع حقوق کشور هستیم، گفت: یکی از شاکیان بنده در دادگاه یکشنبه [امروز]، وزارت نفت و نماینده حقوقی آقای بیژن زنگنه است که ان‌شاءالله بنده اسناد خود درباره قرارداد کرسنت را به دادگاه ارائه خواهم کرد. زاکانی با اشاره به مطرح شدن شکایت سیداحمد موسوی نیز گفت: وی از چهره‌های بانفوذ اقتصادی نزدیک به دولت قبل و آقای رحیم‌مشایی بود که بعد از تشکیل دولت جدید، با حسین‌ فریدون ارتباط برقرار کرده است. گفتنی است دادگاه رسیدگی به شکایات از علیرضا زاکانی نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی، امروز یکشنبه 21 آذر ساعت 9 صبح، در شعبه 9 دادگاه کیفری استان تهران با حضور هیات منصفه برگزار می‌شود. دادگاه علیرضا زاکانی به صورت علنی برگزار می‌شود.

هشدار معاون ستاد کل نیروهای مسلح به تهدیدکنندگان در خلیج‌فارس


معاون ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: کسانی که خواستار غرق کردن قایق‌های ایرانی در خلیج‌فارس هستند، فاقد شعور نظامی هستند. سردار سرتیپ پاسدار سیدمسعود جزایری در گفت‌وگویی در واکنش به رجزخوانی‌ها و تهدیدات پوشالی جمعی از سیاستمداران آمریکا گفت: نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران امروز بیش از هر زمان دیگری بر منطقه خلیج‌فارس اشراف و احاطه دارند. وی تأکید کرد: شرایط نظامی و امنیتی امروز خلیج‌فارس به گونه‌ای است که نیروها و امکانات دشمن کاملاً در تیررس نظامیان ایران قرار دارد. سردار جزایری هشدار داد چنانچه جنگ‌طلبان آمریکایی و اذناب آنها اقدامی ناپخته و غیرحرفه‌ای انجام دهند، حتماً با واکنش تند رزمندگان اسلام روبه‌رو خواهند شد. وی در پایان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح در زمینه دفاع و امنیت با کسی شوخی ندارند و هر اقدامی را که بخواهد امنیت کشور را دچار مخاطره کند، قاطعانه پاسخ خواهند داد.

ایران

رامپ پرونده ایران را به «مایکل فلین» سپرده است

یک منبع در وزارت دفاع امریکا (پنتاگون)  به روزنامه الانبای کویت گفته است که دونالد ترامپ، پرونده ایران را به دو نفر از استراتژیست‌های سابق پنتاگون که ریاست آنها را «مایکل فلین» مدیر پیشین اداره اطلاعات وزارت دفاع برعهده دارد، سپرده است. به گزارش فارس، وی سخنی از نام این دو استراتژیست نیاورده اما تأکید کرده است که «مایکل فلین» شناخت وسیعی به روابط امریکا و ایران و شرح مذاکرات هسته‌ای دارد. پیش از این منابع نزدیک به رئیس‌ جمهوری منتخب امریکا خبر داده بودند که او پست مشاور امنیت ملی کاخ سفید را به «مایکل فلین»، ژنرال بازنشسته و مدیر پیشین آژانس اطلاعات دفاعی امریکا پیشنهاد داده است. پس از آن 53 نهاد و سازمان امریکایی در نامه‌ای به دونالد ترامپ، از او خواستند تا فلین را به این سمت انتخاب نکند، آنها در نامه خود «مایکل فلین» را دارای تفکرات بشدت ضد اسلامی دانستند که برای امنیت و جایگاه امریکا یک تهدید است.

انتقاد پزشکیان از مواضع دوگانه در قبال فساد

نایب ‌رئیس مجلس با تأکید بر اینکه اگر سیستم را درست نکرده و شعاری عمل کنیم، مشکل فساد حل نمی‌شود، گفت: از یکی خوشمان نمی‌آید، مشکلش را رو می‌کنیم اما آن یکی که از این بدتر است، اصلاً حرفی از او نمی‌زنیم. به گزارش فارس، مسعود پزشکیان با اشاره به تمرکز برخی جریان‌های سیاسی روی حقوق‌های نامتعارف افزود: کل پولی که در این حقوق‌های اضافه داده‌اند، 100 میلیارد نمی‌شود اما
12هزار میلیارد و سه هزار میلیارد و 5 هزار میلیاردها [دولت قبل] را هنوز دارند بررسی می‌کنند. وی با بیان اینکه باید برای همه براساس عدالت و منصفانه حرف بزنیم، گفت: درست نیست درباره یک دولت بگوییم اینها خوردند اما آن یکی دولت سه هزار میلیارد و هشت هزار میلیارد و 10 هزار میلیارد بالا کشیدند، می‌گوییم حالا فعلاً بماند.

تقاضای  فاضل لاریجانی از دادستان تهران


فاضل لاریجانی، برادر رؤسای قوای مقننه و قضائیه با انتشار نامه‌ای، ضمن توضیح درباره فیلم منتشر شده در جلسه 15 بهمن 91 مجلس نهم و دیدار خود با سعید مرتضوی، از دادستان تهران خواست دارایی‌های خود و برخی مسئولان بررسی شود. به گزارش ایلنا، در بخشی از این نامه آمده است: اخوان لاریجانی حتی قدمی نسبت به اجرای وظایف شرعی و قانونی خویش عقب ننشستند. اکنون مجدداً در پیشگاه ملت شریف ایران تقاضا دارم همزمان دارایی‌های نزدیکان آقای محمود احمدی‌نژاد و دارایی‌های حاج علی‌اکبر ناطق‌ نوری و نزدیکان‌شان و سایر مسئولان نظام که ممکن است شبهه‌ای در دارایی‌شان وجود داشته باشد، مورد بررسی قرار گیرد و اگر ریالی اضافه‌تر وجود دارد، به نفع بیت‌المال ضبط و ثبت شده و گزارش آن از طریق رسانه‌های عمومی به اطلاع مردم برسد. وی با بیان اینکه جلسه با سعید مرتضوی با اصرار خود ایشان و اغواگری رابطی از سوی ایشان برگزار شده بود و بنده هیچ پیشنهاد و درخواستی برای حضور در دفتر آقای مرتضوی نداشتم، نوشته است: سؤال اینجاست چرا آقای مرتضوی که با امکانات کامل از جلسه فیلم گرفته است، تمام فیلم جلسه را که حاوی سخنان خودش است، بدون دستبرد و مخدوش‌کردن منتشر نمی‌کند.

جمهوری اسلامی

روسای کمیته‌های حزب مستقل و اعتدال ایران برای یکسال دیگر ابقا شدند

سخنگوی حزب مستقل و اعتدال ایران از موافقت شورای مرکزی این حزب با ابقا روسای کمیته‌ها برای یکسال دیگر خبر داد.
به گزارش ایرنا، راضیه علی بخشی افزود: اعضای شورای مرکزی حزب مستقل و اعتدال ایران با ابقا علی باغبانیان به عنوان رئیس کمیته سیاسی، ایرج جمشید نژاد رئیس کمتیه امور پارلمانی وشوراها، سید جلال ساداتیان رئیس کمیته بین‌الملل و اکبرمظهری رئیس کمیته آموزش و تحقیقات موافقت کردند.
براساس گزارش حزب مستقل و اعتدال ایران، وی ادامه داد: همچنین با موافق شورای مرکزی علیرضا شریفی به عنوان رئیس کمیته اطلاع‌رسانی، هادی آقاامینی رئیس کمیته حقوقی وداوری، علی اسدی رئیس کمیته اموراستانها، منصور خوشبخت رئیس کمیته اننخابات، بهروز بیابانی رئیس کمیته پشتیبانی ومالی و اعظم گرامی رئیس کمیته امور بانوان ابقا شدند.
سخنگوی حزب مستقل و اعتدال ایران در ادامه یادآور شد: رزومه و سوابق کاری 26 نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در جلسه شورای مرکزی این حزب مورد ارزیابی وبررسی قرار گرفت ودرنهایت پنج نفر با اکثریت آرا، حاضران مشخص ومقرر شد درهفتادمین جلسه شورای مرکزی که اسفندماه برگزار می‌شود پس ازنظرخواهی ازاعضا و دبیران استانی نامزد نهایی مشخص شود.

بادامچی: آزادی بیان برای تبیین دموکراسی در جامعه ضروری است

یک عضو فراکسیون امید با تاکید بر اینکه آزادی بیان برای تبیین دموکراسی در جامعه و برقراری قانون اساسی ضروری است، گفت: اگر آزادی بیان در جامعه محقق نشود شاهد پیاده سازی دقیق قانون اساسی و دموکراسی در جامعه نخواهیم بود.
محمدرضا بادامچی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تمامی آحاد مردم بخصوص رسانه‌ها باید برای بیان مشکلات جامعه آزادی بیان داشته باشند. از این رو احترام به گفتار آزاد مردم و نمایندگان یک ضرورت است؛ بخصوص اینکه نمایندگان دردهای موکلانشان را بیان می‌کنند و باید بتوانند این مشکلات را به گوش مسئولان برای حل معضلات جامعه بیان کنند.
وی افزود: بر این اساس باید مسئولان و تصمیم گیران کشور با هماهنگی صحبت‌های مردم را بشنوند و هیچ مانعی بر سر راه این اصل قانونی آزادی بیان در جامعه وجود نداشته باشد.
نماینده تهران با بیان اینکه رسانه‌ها به خوبی می‌توانند با استفاده از آزادی بیان مشکلات جامعه را بیان کنند، گفت: باید اصل آزادی بیان در رسانه‌ها وجود داشته باشد تا آنها بتوانند واقعیات را آزادانه برای حل معضلات کشور بیان کنند و مانعی بر سر راهشان نباشد.
وی با بیان اینکه دولت وظیفه فراهم کردن مقدمات بیان اظهارات آزادانه از سوی تمامی مردم را دارد گفت: رفتارهای دولت باید با مردم به گونه‌ای باشد که آنها بتوانند بدون مشکل اظهاراتشان را بیان کنند.

تداوم جلسات مشترک «مجمعین» برای انتخابات 96

حجت‌الاسلام موسویان با اشاره به اینکه جلسات مجمع محققین با مجمع روحانیون ادامه دارد، گفت: دو تشکل تصمیم جدا از شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اتخاذ نمی‌کنند.
عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با تسنیم درباره نشست اخیر اعضای تشکل متبوعش با مجمع روحانیون مبارز گفت: در این نشست بحثهای کلی راجع به انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری انجام شد. مجمعین هنوز وارد جزییات نشدند و این اولین نشست دو تشکل اصلاح‌طلب بود.
موسویان درباره احتمال برگزاری نشستهایی در آینده، گفت: اگر احساس ضرورت کنیم دوباره نشست برگزرا می‌شود. البته مجمعین قصد تصمیم‌گیری جداگانه ندارند. شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان جلسات مشترکی با همه احزاب اصلاح‌طلب دارد و هر تصمیمی که آنجا گرفته شود تصمیم همه است. درباره راه‌های فعالیت در انتخابات ممکن است جلساتی برگزار شود اما اصل تصمیم‌گیری در شورای سیاست‌گذاری است.
عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین درباره فعالیتهای انتخاباتی حزب متبوعش گفت: کمیته سیاسی حزب پیگیر مسائل انتخابات است و در رابطه با انتخابات سال آینده نیز این کمیته فعالیت می‌کند اما هنوز کمیته ویژه‌ای برای انتخابات تشکیل نشده است.
حجت‌الاسلام موسویان درباره زمان برگزاری کنگره مجمع محققین و مدرسین خاطرنشان کرد: بنا داریم کنگره حزب را امسال برگزار کنیم اما زمان آن هنوز مشخص نیست و ممکن است به سال آینده موکول شود.

پیش‌بینی یک نماینده نزدیک به شهردار تهران

رئیس ستاد مردمی قالیباف در سال 92 می‌گوید: قالیباف شخصا برای انتخابات برنامه‌ای ندارد، اما ساختار سیاسی اطراف وی حتما برنامه دارند.
رضا شیران خراسانی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین درباره خبرهایی که از احتمال کاندیداتوری شهردار تهران برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 شنیده می‌شود، اظهار می‌کند: آقای قالیباف یک شخصیت سیاسی است و هر زمان که موعد انتخابات می‌شود ایشان به عنوان یک گزینه جدی مطرح می‌شود. طبیعی است که همه شخصیت‌هایی که در این سطح هستند برای این فرصت‌ها برنامه داشته باشند و همه اینها پس از کار کارشناسی دقیق و با بررسی شرایط در زمان ثبت نام یا به وزارت کشور می‌روند یا از ثبت نام چشم می‌پوشند.
وی ادامه می‌دهد: قالیباف هم از این قاعده مستثنی نیست ایشان هم شخصیتی است که به عنوان یک گزینه جدی ریاست جمهوری مطرح است.
نماینده مردم مشهد در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا قالیباف دغدغه ریاست جمهوری 96 را دارد یا خیر؟ بیان می‌کند: من معتقد هستم که باید خواست ملی و خواست همه جامعه باشد تا آقای قالیباف به عرصه بیاید. به هر حال ما در یک رقابت هستیم. شرایط اجتماعی به گونه‌ای است که یک فرد عملگرا را طلب می‌کند تا بیاید و کشور ما را که ظرفیت‌های بالایی دارد،‌ از این فضای اقتصادی نجات بدهد. در این شرایط، شخص آقای قالیباف برای انتخابات برنامه‌ای ندارد اما حتما ساختار سیاسی اطراف ایشان حتما برنامه دارند.
شیران می‌افزاید: من در جریان نیستم که آقای قالیباف با سایر اصولگراها مذاکره داشته‌اند یا خیر اما اعتقاد دارم که راه نجات اصولگرایی این است که همه آنها گرد آقای قالیباف جمع شوند.
وی درباره تاثیر ماجرای املاک نجومی بر آرای قالیباف نیز اظهار می‌کند: وضعیت اقتصادی مردم به حدی بحرانی است که دنبال کسی هستند که نجات دهنده باشد. دولت تدبیر و امید نتوانسته در حوزه معیشت و اشتغال مردم کار جدی انجام دهد لذا مباحثی مطرح می‌شود اما مردم با شناختی که دارند تجزیه و تحلیل می‌کنند.
شیران در پایان می‌گوید: سال دیگر در همین زمان در خبرهایتان می‌نویسید "رئیس جمهور قالیباف". و دلیلش هم اجماع اصولگرایان است که به زودی خبرش را می‌شنوید.

تشکیل کمیته سیاست‌های کلان شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان

عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به انتخاب کمیته سیاست‌های کلان این شورا در نشست روزیکشنبه به‌تشریح رویکردهای تهیه لیست انتخاباتی شوراهای شهر و روستا پرداخت.
افشین حبیب‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا، با اعلام خبر برگزاری نشست آینده شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در ابتدای این هفته اعلام کرد: شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در دوره جدید فعالیت ساختارهای خود را ایجاد کرده است.
او با بیان این‌که سه کمیته شورای‌عالی سیاست‌گذاری فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، خاطرنشان کرد: تنها کمیته چهارم یا کمیته سیاست‌های کلان باقی مانده که در جلسه روز یکشنبه برگزار خواهد شد، وظایف و ساختار آن را به تصویب خواهد رسید.
عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان یادآور شد: باتوجه به این‌که برای تعیین اسامی کاندیداها نیازمند تنظیم سند شاخص‌های نامزدهای انتخاباتی هستیم، این مسئله را دستورکار کمیته سیاست‌ها و راهبردهای این شورا قرار داده‌ایم.
او با تاکید بر اهمیت ویژه اسناد مربوط به تعیین اسامی نامزدهای انتخاباتی، اعلام کرد: در صورتی که با رویکردی خاص به شاخص‌های مذکور بنگریم و نتوانیم جامع‌نگر باشیم، به خطا خواهیم رفت و با مشکلاتی مشابه آنچه در دوره گذشته با آن روبرو شدیم، مواجه خواهیم شد.

آرمان

تسلیت رهبر انقلاب برای درگذشت باقرزاده

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در پیامی درگذشت شاعر فرزانه و شیرین‌سخن آقای حاج علی آقا باقرزاده متخلص به «بقا» را تسلیت گفتند. متن پیام مقام معظم رهبری به این شرح است.«بسم ا... الرّحمن الرّحیم. خبر تأثرانگیز درگذشت دوست دیرین و شاعر فرزانه آقای حاج علی آقا باقرزاده متخلص به «بقا» را دریافت کردم. ایشان شاعری شیرین سخن و انسانی نیک‌اندیش و رفیقی با صفا بود، با طبعی روان و شعری متضمن نکات اخلاقی و اجتماعی و مجالستی دلنشین و رفتاری بزرگوارانه و سرشار از ادب و صمیمیت، قطعاتی از شعر او در شمار آثار برجسته‌ شعر معاصر است که نام او را در دفتر شعر کشور ماندگار خواهد کرد. به فرزندان و خاندان گرامی ایشان تسلیت می‌گویم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت می‌کنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۰/ آذر/ ۱۳۹۵. »

احضار سفیر انگلیس به وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان از احضار سفیر انگلیس به وزارت خارجه در پی اظهارات مداخله جویانه «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس، خبر داد. بهرام قاسمی گفت: مراتب اعتراض شدید دولت ایران به اظهارات نسجیده نخست وزیر انگلیس، توسط معاون مدیر کل غرب اروپا به وی ابلاغ شد. وی ادامه داد: در این دیدار خطاب به سفیر انگلیس تاکید شد: این اقدامات در تناقض با توسعه روابط اعلامی بوده و بیش از پیش باعث ایجاد خدشه در روابط دو کشور می‌شود. سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین اظهارداشت: دراین دیدارخطاب به سفیرانگلیس گفته شد سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی ایران بر برقراری صلح، ثبات و امنیت و با محوریت مبارزه با تروریسم شکل گرفته است، درحالی که سیاست برخی از کشورهای منطقه در حمایت از تروریسم روشن است و این واقعیت از چشم مسئولان بریتانیا و نخست وزیر شما نادیده گرفته شده و این امر جای تاسف و تعجب بسیار دارد.

رونمایی از منشورحقوق‌شهروندی

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی، پیرامون آخرین وضعیت منشور حقوق شهروندی و اینکه آیا در دولت یازدهم از این منشور رونمایی می‌شود یا خیر، گفت: قرار است در دهه آخر آذرماه رئیس جمهور از منشور حقوق شهروندی رونمایی کنند.الهام امین زاده با اشاره به توجه ویژه رئیس جمهور به حقوق شهروندی افزود: رئیس جمهور بر روی این منشور فقط در ۲-۳ هفته اخیر نزدیک به ۳۰ ساعت وقت گذاشته‌اند و در آن مباحث مختلف را برررسی کرده‌اند. وی اظهار کرد: ازجمله مواردی که در این منشور بدان توجه شده و مورد بررسی قرار گرفته، این است که در این منشور حتما باید قوانین جمهوری اسلامی، مبانی فقهی و اختیارات سایر قوا لحاظ شود که همین‌گونه نیز هست.

آيا ب. ز پولها را تنهايي خورده است؟

نایب رئيس مجلس در جمع دانشجويان دانشگاه آزاد اروميه اظهار داشت: در كشورهايي كه آدم‌هاي معتقد و باهوش دارند، آمريكا نمي‌تواند كاري پيش ببرد. مسعود پزشکیان تصريح كرد: در جنگ تحميلي آدم‌هاي خوب و باهوش ما را شهيد كردند و در عوض يك عده آدم‌هايي ماندند كه ديگر جسارت و علم شهدا را نداشتند. نایب رئيس مجلس گفت: شهدا رفتند و ما مانديم با انواع امنيت‌ها ومنفعت طلبي‌ها. وي افزود: جوانان بايد در دانشگاه شخصيت حقيقي خود را شكل دهند و شماها بايد بايستيد و آينده را بسازيد. وی درباره حقوق‌هاي نامتعارف نيز اظهار داشت: حقوق‌هاي نجومي عوامفريبي است، آيا ب. ز همه اين پول را تنهايي خورده است؟ همه حقوق‌هاي نجومي جمعا ۴۰ ميليارد نمي‌شود اما يكي از آقايان فقط در يك مورد، بيش از چندين هزار ميليارد تومان پول خورده است.

بودجه نهاد رياست جمهور نجومي است

پرونده جديد پايداري عليه دولت!

برخي تمايل چنداني به پايان یافتن برخي چالش‌ها ندارند كه حقوق‌هاي غير متعارف از آن جمله است. دولتي‌ها در روزهاي اخير گزارش‌هايي درباره پيگري بازگرداندن اين پول‌ها به خزانه ارائه مي‌دهند اما افرادي مانند رئيس جمع نمايندگان استان اصفهان در مجلس با اظهاراتي كه نشانه‌اي از آرامش بخشي ندارد موضوعات جديدي را مطرح مي‌كند. موسوي لارگاني با اشاره به افزايش بودجه در برخي بخش‌ها تصريح كرد: بودجه نهاد رياست‌جمهوري افزايش نجومي در بودجه سال ۹۶ داشته است، حال اينكه مردم از دولت، مجلس و قوه قضائيه انتظار دارند در زماني كه فشار اقتصادي زياد شده به جاي اسراف در صرف هزينه‌ها برنامه‌ريزي كنند. وي پيرامون گزارش عادل آذر رئيس ديوان محاسبات كه از صدا و سيما پخش شد، گفت: ایشان گفت فقط ۱۰ نفر هستند كه حقوق‌ها را برنگردانده‌اند، اين موضوع اصلا براي مردم قابل قبول نيست، چون به عنوان مثال كسي كه يك سال يا دو سال پبش ۵۰۰ ميليون تومان وام صفر درصد و حقوق ۵۰، ۶۰ ميليوني مي‌‎گرفته است، زمين و دلار كه نه حتي اگر خاك هم خريده بود مقدار زيادي ارزش افزوده داشت، بنابراين اين فرد خيانت كرده و بايد به محاكم قضائي معرفي شود.

حقوق بالا خلاف قانون نبود، غيرمنصفانه بود

اما در كنار اين نماينده كه اكنون موضوع بودجه نجومي را مطرح كرد، نايب‌رئیس مجلس به نوعي ديگر به موضوع حقوقهاي نامتعارف ورود پيدا كرد. مسعود پزشكيان درباره حقوق‌هاي نجومي گفت: من الان حقوقم فلان رقم است، وجود هم دارد. كجايش خلاف قانون است؟ اما منصفانه و عادلانه نيست. نماينده تبريز در پاسخ به سوالي درباره حقوق‌هاي نجومي گفت: برخي از دريافت‌ها تخلف نبوده است، اما برخي ديگر تخلف است. با آنهايي كه خلاف چارچوب قانون عمل كرده‌اند بايد برخورد شود و در اين سوي موضوع نيز بايد مقررات و چارچوب درست شود. پزشكيان گفت: با رسانه‌اي صحبت مي‌كردم؛ گفتم پزشكان پول مفت دريافت مي‌كنند، خبرنگار پرسيد كه چه كسي را مي‌گويم؟ گفتم كه من پول مفت دريافت مي‌كنم؛ اين پول مفتي كه گفتم دريافت مي‌كنم خلاف قانون نيست، قانونا به من پول مي‌دهد. وي ادامه داد: حالا اين آقايان گفتند فلاني مفت‌خور است؛ فرقي نمي‌كند كه از بيت‌المال بگيرد يا مردم در مطب بدهند؛ مگر پول مردم و بيت‌المال با هم فرق مي‌كند؟ وي بيان داشت: بيت‌المال يعني چه؟ همين پول بيت‌المال است كه مي‌شود حقوق؛ پس يا [مدير] پول را از دولت مي‌گيرد يا [پزشك] از مردم، اما در هر صورت دارند از مردم مي‌گيرند. پزشكيان گفت: من الان حقوقم فلان رقم است، وجود هم دارد. كجايش خلاف قانون است؟ اما منصفانه و عادلانه نيست. خودمان نشسته‌ايم و اين اختيارات را [به هيات‌مديره شركت‌ها و سازمان‌هاي دولتي] داده‌ايم، حال چگونه مي‌گوييم خلاف قانون است؟ نایب‌رئيس مجلس با تاكيد بر اینکه اگر سيستم را درست نكرده و شعاري عمل كنيم، مشكل حل نمي‌شود، گفت: از يكي خوشمان نمي‌آيد مشكلش را رو مي‌كنيم، اما آن يكي از اين بدتر است اصلا حرفي از او نمي‌زنيم. پزشكيان گفت: كل پولي كه در اين حقوق‌هاي اضافه داده‌اند ۱۰۰ ميليارد نمي‌شود اما ۱۲ هزار ميليارد و سه هزار ميليارد و ۵ هزار ميلياردها را هنوز دارند بررسي مي‌كنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات