صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۹۷۰۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 4481 سه‌شنبه 16 اذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نگذارید دانشگاه جولانگاه حرکت‌های سیاسی بشود. اینکه ما جوان را به‌عنوان یک موتور محرّک تحوّلات سیاسی بپذیریم، حرف من است. این غیر از این است که ما دانشگاه را محلّ جَوَلان گرایش‌های سیاسی‌ای که بعضی‌شان مخالف با اصل نظامند یا مخالف با جهت‌گیری‌های نظامند بکنیم. (92/9/19)
اخبار و تحلیل‌ها word
اخبار و تحلیل‌ها pdf
 
▼ حرف روز         
 مواظبت از پول ملی

چند روزی است که با افزایش قیمت دلار، ارزش پول ملي کشور پایین آمده و به یکی از مسائل روز تبدیل شده است. ارزش پول ملي دو معني دارد؛ يكي از منظر مسائل داخلي و ارزش دارایي‌هاي بانك مركزي (پشتوانه پول‌هاي چاپ شده) و ديگري از نظر نرخ برابري با پول‌هاي خارجي (ارز). بحث‌هاي جاري عمدتا‌ً بر سر همان بخش دوم است. حال اگر صادركنندگان و واردكنندگان در این بازار فعال باشند، طبیعی است؛ اما آنچه بازار ارز را در چندین مرحله در طول این سال‌ها به هم ریخته، ورود سفته‌بازان است كه براي حفظ ارزش دارايي‌هاي خود ارز نگهداري مي‌كنند؛ این گروه به‌دنبال نوسانات بازار ارز كه غالباً با بر هم خوردن وضعيت عرضه و تقاضاي ارز روي مي‌دهد، وارد اين بازار مي‌شوند. حال در این مقطع و وضعیت حسگرهای فعالان اقتصادی با حساسیت بیشتری نرخ ارز را رصد  می‌کنند. درباره چرایی این روند می‌توان به چند نکته اشاره کرد: نخست اینکه افزایش قیمت دلار در کشورهای همسایه و به‌‌ویژه منطقه سلیمانیه عراق و ترکیه انتظارات بازار داخلی را تحت‌تأثیر قرار داده است. دوم اینکه شماری از فعالان و کارشناسان معتقدند، انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا از دو نظر بازار داخلی ارز را تحت‌تأثیر قرار داده است؛ اول، با ورود ترامپ نرخ بهره آمریکا افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن، شاخص دلار تقویت شده و جریان سرمایه به نفع این ارز به گردش در می‌آید. دوم، انتخاب ترامپ بیشتر حالت انتظاری و روانی دارد. به عبارتی، برخی معامله‌گران انتظار دارند با انتخاب ترامپ، اجرای برجام با چالش روبه‌رو شود. این دسته نگران این هستند که با انتخاب وی، در جریان ورود ارز به داخل اختلال ایجاد شود. تقاضای سوم اینکه فصلی بازار به نام «تقاضای ژانویه» هم اثرگذار بوده است؛ از این نظر که شرکت‌ها، بانک‌ها و سایر مؤسسات اقتصادی در این مقطع به دلیل قرار گرفتن در مقطع انتهایی سال میلادی برای تسویه‌حساب‌های دلاری خود به تهیه ارز نیاز دارند. در کنار عوامل مذکور، کاهش صادرات پتروشیمی‌ها در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل و بالا رفتن نرخ حواله درهم هم بر روند افزایشی قیمت دلار تأثیر داشته است.

▼ گزارش روز                       
  انحراف از اصل!

طرح استیضاح وزیر راه، مسکن و شهرسازی با 84 امضا تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی شد تا به زودی در دستور کار خانه ملت قرار گیرد؛ استیضاحی که بسیاری از ناظران و کارشناسان این حوزه معتقدند، مجلس خیلی دیر به این موضوع ورود کرده است و بسیار پیشتر از این، زمانی که وزیر طرح مسکن مهر را مزخرف خواند و متقاضیان را بلاتکلیف گذاشت، زمانی که بحران رکود بازار ساخت‌وساز در کشور، فعالیت‌های ساختمانی را به صفر نزدیک کرد و یا هنگامی که اتوبوس سربازان در جاده‌ها به ته دره رفت و... ، باید به موضوع ورود پیدا می‌کرد و این وزیر دولت یازدهم را فرا می‌خواند!
اما با این حال، امروز هم که وزیر به درخواست 84 نماینده و به دلیل اتفاقی که برای قطار تبریز ـ مشهد در سمنان رخ داد، باید در مجلس حضور پیدا کند، شاهد بی‌تفاوتی نمایندگان پر سروصدایی هستیم که همه جا هستند الّا آنجا که باید باشند! چنانچه در میان امضاکنندگان نامه استیضاح آخوندی نه نامی از مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز، که بیشتر قربانیان این حادثه از آن خطه بزرگ و پرافتخار است، وجود دارد و نه نامی از علی مطهری و محمود صادقی که این روزها مدعی مقابله با ظلم و فساد هستند و برای دستمالی قیصریه را به آتش می‌کشند!
نمایندگانی که در هفته‌های گذشته تمام تلاش‌شان را کردند که لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد را مسئله اول کشور جا بزنند و رئیس‌جمهور هم در جایگاه مقام عالی اجرایی کشور به این موضوع حاشیه‌ای ورود کرد یا نماینده‌ای که همه سعی خود را می‌کند تا حرف‌های رسانه‌های ضد انقلاب را در صحن علنی مجلس تکرار کند! گویا هیچ ارزشی برای اصل 20 قانون اساسی که می‌گوید جان‏ اشخاص‏ باید از تعرض‏ مصون باشد، قائل نیستند. البته قابل پیش‌بینی بود با توجه به بدعهدی آمریکا و کارنامه ضعیف دولت یازدهم و حامیان آن در سه‌سال و نیم گذشته، شاهد چنین رفتارهایی برای انحراف افکار عمومی از مسائل اصلی کشور باشیم.


▼ اخبار ویژه          
   پشتیبانی از زنان رادیکال جبهه اصلاحات

سازماندهی زنان رادیکال جبهه اصلاحات با فرماندهی فائزه هاشمی رفسنجانی در قالب مجمع زنان اصلاح‌طلب کلید خورده است. در این سازماندهی تاکنون فهرست و شناسنامه کاملی از سمن‌ها(NGO) آماده شده و سرشاخه‌ها شناسایی شده‌اند. بر اساس این فهرست، سمن‌های مجوزدار و بدون مجوز دعوت شده و خواستار آن شده‌اند که بی‌مجوزها سریعاً تقاضای مجوز کرده تا از طریق رایزنی‌های صورت گرفته صاحب مجوز شوند. در ضمن، پشتیبانی‌های لازم از سوی حسین مرعشی و غلامحسین کرباسچی صورت می‌گیرد.

رایزنی خصوصی آخوندی با استیضاح‌کنندگان
وزیر راه و شهرسازی برای رایزنی با نمایندگان استیضاح‌کننده نشست‌های جداگانه‌ای با آنها در دفتر شخصی خود برگزار کرد. نکته جالب اینجاست که پس از تقدیم طرح استیضاح، به جای حضور وزیر راه در جمع نمایندگان در مجلس، نزدیکان عباس آخوندی در تماس با برخی نمایندگان از آنها درخواست کردند تا به صورت خصوصی دیدار کنند؛ چنین دیدارهای ممکن است شائبه‌هایی را درباره جزئیات جلسه پدید آورد.

 
▼ اخبار
وزیر دفاع ترامپ: من بودم، برجام را امضا نمی‌کردم
وزیر دفاع منتخب ترامپ گفته است، در خلال مذاکرات هسته‌ای، عملیاتی شدن تهدیدهای نظامی و تبدیل گزینه‌های روی میز به یک جنگ واقعی برای کسی باورپذیر نبود. ژنرال «جیمز ماتیس» درباره برجام نیز گفته است: «من دو بار این سند 156 صفحه‌ای را خوانده‌ام، به نظر می‌رسد می‌تواند نتیجه خوبی (از آن مذاکرات) برای ما (آمریکایی‌ها) داشته باشد؛ اما اگر من بودم، آن را امضا نمی‌کردم.» جیمز ماتیس از ناتوانی آمریکا برای فشار بر ایران هم به صراحت سخن گفته و اظهار داشته است، بشار اسد با استفاده از سلاح شیمیایی، از «خط قرمز» گذشت و چون آمریکا در همان زمان علیه دمشق اقدام نظامی نکرد، اهرم فشار خود علیه ایران را از دست داد.

تجربه ۸۴ را تکرار نخواهیم کرد که با چهار نامزد شکست خوردیم
محسن رهامی، از فعالان اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان پس از هشت سال انزوا، سال ۹۲ با گزینه اصلی خاتمی آمدند، اما چون نشد؛ از این رو گزینه بعدی هاشمی بود و بعد از آن هم ناطق‌نوری مدّنظر بود؛ ولی چون به نتیجه‌ای نرسیدیم، به سراغ عارف و روحانی رفتیم. وی خاطرنشان کرد: در آن زمان گفتیم که هیچ راهی به جز همراهی و همکاری با نظام برای رفتن به سمت دموکراسی و توسعه از طریق صندوق‌های رأی نداریم. وی با بیان اینکه تجربه ۸۴ را تکرار نخواهیم کرد که با چهار نامزد شکست خوردیم، افزود: الآن هم غیر از روحانی، گزینه‌ای را برای ریاست‌جمهوری آینده نداریم و کسی را مطرح نمی‌کنیم.

رشد 134 درصدی هزینه‌های جاری دولت!

درآمدهای حاصل از فروش نفت، فرآورده‌های نفتی و اموال منقول و غیر منقول در لایحه بودجه سال آینده، 111 هزار و 89 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به بودجه سال 95، 47 درصد رشد را نشان می‌دهد. در لایحه بودجه سال 96، رشد بودجه عمومی 5/8 درصد، کل بودجه کشور 8/10 درصد و  بودجه شرکت‌های دولتی 8/10 درصد است. گفتنی است درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی از بودجه 91 تا لایحه بودجه 96، 67 درصد رشد داشته است. همچنین هزینه‌های جاری دولت در قالب بودجه سال‌های 92 تا 95 و لایحه بودجه سال آینده، 134 درصد رشد را نشان می‌دهد!

کاخ سفید: تمدید تحریم‌های ایران برخلاف برجام نیست!

سخنگوی کاخ سفید گفت: آمریکایی‌ها از همان ابتدا گفته‌اند که تمدید ده ساله تحریم‌های ایران، برخلاف توافق هسته‌ای نیست. «جاش ارنست» ادامه داد: با صراحت اعلام کرده‌ایم که اگر این قانون، موجب تضعیف یا نقض برجام شود، رئیس‌جمهور آن را وتو خواهد کرد. با توجه به حمایت کنگره از توافق هسته‌ای، مشخص بود که رئیس‌جمهور حمایت سیاسی لازم را برای این کار خواهد داشت. ارنست در پایان گفت: «... ولی این قانون، توافق هسته‌ای را نقض نمی‌کند و رئیس‌جمهور اوباما قصد دارد آن را امضا کند.»

روحانی برای کاندیداتوری دوباره باید ناز کند

سعید حجاریان به «دیده‌‌بان ایران» گفت: معاش مردم برنامه درازمدت می‌طلبد و در حال حاضر هم کسی در کشور، جز آقای روحانی وجود ندارد که بتواند این بار را بردارد. شاید آقای روحانی هم به دلیل فشارهایی که از داخل و از خارج بر او وارد می‌شود. نخواهد دوباره کاندیدا بشود؛ اما وی نباید دغدغه‌ای داشته باشد و برای کاندیداتوری دوباره باید ناز کند، خیلی هم دل‌شان بخواهد که فردی همچون او دوباره در این  وضعیت حاضر باشد کاندیدا بشود و عنان کار را در دست بگیرد.

▼ اخبار کوتاه
به دنبال اهدای تخمک یک دختر با شناسنامه جعلی، بخش نازایی یک بیمارستان مشهور تهران پلمب شد. فروش تخمک به منظور رفع مشکل نازایی، کاسبی جدید برخی دختران جوان، به ‌ویژه دختران دانشجو است تا از این طریق درآمدی کسب کنند. در همین راستا سودجویان متعددی باندهایی را تشکیل داده‌اند و در آن دختران را اغفال می‌کنند. اهدای تخمک برای دختران ممنوع است؛ ولی برای زنان منع قانونی ندارد.
شرکت‌کنندگان در نشست کمیته انتخابات شورای عالی هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب بدعهدی و نقض آشکار برجام از سوی آمریکا را محکوم کرده و از دولت، مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی خواستند تا با برنامه‌ریزی و اقدامات منسجم و از مجاری قانونی بین‌المللی پیش‌بینی ‌شده در این توافق‌نامه پیگیری جدی حقوق ملت ایران را در دستور کار قرار دهند.
علیرضا سبزعلیپور، فرزند رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: پدرم به دلیل انتقاداتی که به سیاست‌های مالی و بانکی دولت داشته،‌ از سوی دادسرای پولی و بانکی در حال انتقال به زندان است. وی افزود: پدرم در ماه‌های اخیر تذکرات متعددی از سوی بانک مرکزی به دلیل انتقاد کردن از این بانک دریافت کرده است در واقع، مسئولان آن خواهان خاموش شدن او شده بودند.
سیدعزت‌الله ضرغامی در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان به مناسبت روز دانشجو اظهار داشت: من هم همانند آقای روحانی اعتقاد دارم که برجام را خدا آورد و خیلی چیزها، به ویژه چهره واقعی آمریکا مشخص شد؛ این چهره‌ امروز ذره‌ای پیچیدگی ندارد و نشان می‌دهد آمریکا مانند گوریل وحشی است که زنجیر پاره کرده و متکی به قدرت خود است.
یک خانواده صهیونیستی که فرزند آنها، دو سال پیش طی عملیاتی در قدس ربوده و کشته شد، ادعا کرده‌اند که ایران و سوریه با حمایت مالی خود در انجام این عملیات دخیل بوده‌اند و حال باید غرامت پرداخت کنند!
فرماندار شهرستان شمیرانات اظهار داشت: هنوز ۱۶ خانوار به صورت غیر قانونی در کاخ موزه سعدآباد ساکن هستند و دستگاه قضایی به زودی پرونده مربوط به آنها را تعیین تکلیف می‌کند.
ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه گفت: روحانی در میان تشکل‌های اصولگرایی مدافعی ندارد، چه برسد به اینکه درباره حمایت از ایشان بحثی صورت بگیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات