صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۷۲۲۲

اخبار ویژه روزنامه های 22 آذر 1395

کیهان

فعلا جلوی خسارت محض را بگیرید،تکرار برجام  پیشکش

به گزارش رجانیوز ظریف در این نشست با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: «در مسائل جهانی و حل آنها نمی‌توان بازی برد و باخت داشت یعنی به قیمت باخت دیگران به پیروزی رسید، این بازی است که نتیجه‌اش صفر است. فرض طرف مقابل به تلاش برای رسیدن به پیروزی باعث شد که سال‌ها مسئله هسته‌ای حل نشود و هر کدام از طرفین بر مواضع خود پافشاری می‌کردند، ایران بر حق خود تأکید داشت و آمریکا نیز می‌گفت که ایران حتی نباید یک سانتریفیوژ داشته باشد اما وضع نمی‌توانست به این منوال ادامه پیدا کند چرا که توازن میان قوای دولتی و مخالفان را نمی‌توان با شیوه برد و باخت به هم ریخت. کاری که ما کردیم این بود که با ریاست جمهوری روحانی این مسئله را بازتعریف کردیم که چطور می‌توانیم مسئله هسته‌ای را حل کنیم و روش متفاوتی در قبال تعریف مسئله در پیش گرفتیم. اکنون می‌توان این امر را در مورد سوریه اجرا کرد. اگر به آن صورت که غربی‌ها می‌گویند که نمی‌توانیم آینده‌ای با اسد برای سوریه داشته باشیم این موضوع، نتیجه صد درصدی مورد نظر مخالفان است و اگر اسد مجبور به واگذاری قدرت باشد این امر از نظر او نتیجه صد درصد مورد نظر برای مخالفان خواهد بود و اگر اسد نیز بماند این از نظر مخالفان اسد نتیجه صد درصدی برای او است و این صدمه‌ها تا ابد ادامه پیدا خواهد کرد. از این رو باید واقعیت‌های کنونی را درک کرد و رویکردی عقلانی آغاز کرد.»
فرد و شخصیت خاص باید بر روندی تأکید کرد که چگونه همه سوریه‌ها می‌تواند بخشی از راه حل مسئله باشند، به محض این که رویکرد برد و باخت را کنار گذاشتیم می‌توانیم امیدوار به یافتن راهکاری در این رابطه باشیم.
در رابطه با این موضوع باید به چند نکته اشاره کرد؛ اولاً وضعیتی که آقای ظریف از شرایط برنامه هسته‌ای ترسیم می‌کند را باید غیر واقعی دانست؛ چه آن که روند مذاکرات هسته‌ای طی سه سال گذشته و توافق موسوم به برجام عملاً موقعیتی کاملاً به نفع آمریکا ایجاد کرده است؛ چه اینکه با وجود تصنعی کردن صنعت هسته‌ای و بتن‌ریزی قلب تنها نیروگاه هسته‌ای ساخت ایران، تحریم‌ها نه تنها لغو نشد بلکه روز به روز نیز افزایش پیدا کرد، شرایطی که می‌توان آن را وضعیت برد-برد برای آمریکا و باخت- باخت برای ایران دانست که با هنرمندی قهرمانان دیپلماسی دولت پدید آمده است؛ متن برجام آن قدر مفتضح است که مطابق آن، دولت در قبال تمدید تحریم‌ها دو اقدام می‌تواند انجام دهد اول این که نسبت به این مسئله اعتراض کند که با گذشت مدت کوتاهی مجدداً تمام تحریم‌ها برمی‌گردد دوم این که وضعیت فعلی را بپذیرد که باز هم به معنی پذیرفتن تحریم‌ها است! لذا باید اذعان کرد که نتیجه رویکرد متفاوت دولت روحانی به تعبیری صحیح خسارت محض بوده است.
ثانیاً تجربه برجام به خوبی نشان داده که آمریکا به هیچ عهد و پیمانی ولو این که توسط شورای امنیت سازمان ملل هم رسمیت یافته باشد متعهد نخواهد بود؛ برای اثبات این مسئله کافی است نگاهی به وضع روزافزون تحریم‌ها توسط این کشور و برخلاف تعهداتش مطابق برجام داشت؛ سخنان وقیحانه مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز خود نشان از همین واقعیت دارد که در واکنش به سخنان روحانی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران می‌گوید «برجام یک معاهده و توافق رسمی نیست و هیچ کس نمی‌تواند مانع این شود که یک طرف توافق، آن را ترک کند». به همین دلیل واضح است که دم زدن از برجام دو، سه و چهار تنها به ضرر ایران و محور مقاومت تمام خواهد شد؛ مسئله‌ای که رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی ابتدای امسال خود در مشهد مقدس نسبت به آن انتقاد کرده و تصریح کردند:
سیاست آمریکا اقتضا می‌کند که تفکری در میان ملت ایران تزریق شود تا وانمود کنند ملت ما بر سر یک دوراهی قرار دارد، یا با آمریکا کنار بیاید یا دائماً فشارها را تحمل کند... در داخل هم کسانی این فکر را قبول دارند و می‌گویند در قضیه هسته‌ای توافق شد، باید در قضایای کشور هم برجام 2 و 3 به وجود بیاید تا بتوانیم راحت زندگی کنیم. این منطقی است که سعی می‌کنند این منطق را در بین نخبگان جامعه و از سوی نخبگان جامعه به افکار عمومی جامعه منتقل کنند. معنای این حرف چیست؟ معنای این حرف این است که جمهوری اسلامی از مسائل اساسی‌ای که به حکم اسلام و به حکم برجستگی‌های نظام جمهوری اسلامی پایبند به آنها است، صرف نظر کند.
ثالثاً وضعیت کنونی سوریه به طور کامل به نفع محور مقاومت است و آزادسازی بیش از نود درصدی مناطق شرقی حلب، به اعتراف نویسندگان غربی بزرگترین پیروزی بشار اسد طی پنج سال گذشته بوده که نهایتاً به آزادسازی کامل مناطق دیگر این کشور خواهد انجامید. به همین جهت دم زدن از گفت‌وگو در شرایط فعلی به نوعی وقت خریدن و تقویت تروریست‌های مسلح هم پیمان آمریکا و رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود؛ لذا پرواضح است که این سخنان را باید در راستای منافع آمریکا دانست.

چرا در ماه های آخر دولت یازدهم بیکاری برای دولتمردان مهم شده است؟؟

آقای روحانی رئیس‌جمهور امروز در دیدار برخی علما و نمایندگان اهل سنت گفت: مشکلی که در کشور وجود دارد، مشکل شیعه و سنی و یهودی و مسیحی نیست.
وی افزود: مشکل شماره یک بیکاری است؛ مشکل ما، تورم و مهار آن، کمبود آب و مشکلات محیط زیستی است.
این در حالی است که رئیس‌جمهور قبل از توافق هسته‌ای گفته بود «تحریم‌ها باید لغو شود تا مشکل رکود و تورم و بیکاری و آلودگی هوا و آب خوردن مردم و تولید حل شود» و «تمام تحریم‌ها یکباره در روز اجرای توافق برداشته خواهد شد».
همزمان با سخنان رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول وی نیز در نشست نمایندگان اتاق اصناف ایران خاطرنشان کرد: مهم‌ترین چالش پیش روی امروز کشور اشتغال است که این چالش با شعار حل شدنی نیست و راهکار آن روشن است.
وی خاطرنشان کرد: هیچ اقدامی امروز در کشور مهمتر از ایجاد اشتغال نیست و از سوی دیگر باید فعالان اقتصادی به علم و دانش روز و فضای رقابتی مجهز شوند و سیستم خدمات‌دهنده نظام بانکی نیز باید بستر لازم را برای تولیدکننده فراهم کند.
سخنان رئیس‌جمهور و معاون اول وی در حالی است که مردم از آخرین ماه‌های دولت انتظار ارائه کارنامه از جمله درباره حل مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال را دارند و نه آسیب‌شناسی و توضیح واضحات از جنس «شیره شیرین است»، «بیکاری، یک مشکل است»، اشتغال خوب است و...
یادآور می‌شود مطابق آمار رسمی دولت، نرخ بیکاری در یک سال اخیر که اتفاقاً برجام هم اجرا شده یک درصد افزایش یافته و به بالای 12 درصد رسیده است. آقای روحانی بلافاصله پس از سفر پاریس (بهمن 94) اظهار داشت: رئیس‌جمهور فرانسه به من گفت دغدغه من ایجاد اشتغال برای جوانان ایران است(!)
طبق آمارهای رسمی 15 هزار واحد تولیدی در یک سال گذشته تعطیل شده‌اند که به معنای تشدید بیکاری است.
طبق نظرسنجی‌های متعدد و مداوم مراکز دولتی، اکثریت مردم، بیکاری و اشتغال را مشکل اول خود یا اطرافیان خویش توصیف کرده‌اند. همین واقعیت دولتمردان را برای انتخابات ریاست‌جمهوری اردیبهشت 96 (5 ماه پیش) نگران کرده و گویا آنها راه‌حل را در تأکید بر اهمیت اشتغال و رفع بیکاری یافته‌اند.

پیوست مطالعاتی حذف صفر از پول ملی کجاست؟!

روزنامه دولتی شهروند در این زمینه نوشت: مسئله اصلی ما نه تبدیل ریال به تومان است و نه حذف 3 یا 4 صفر از واحد پول کشور، مسئله اصلی ایجاد حس اعتماد و قدرت و اعتبار داشتن نزد مردم و کارشناسان است. حتی اگر بهترین تصمیم سیاسی و اقتصادی بدون مشورت و نظر و مشارکت دیگران اتخاذ شود، در نهایت و در مرحله اجرا نیز دچار مشکل خواهد شد. ضمن آنکه حسی از بی‌قدرتی را نزد مردم ایجاد می‌کند. هنر دولت‌ها اتخاذ تصمیمات درست و بی‌نقص نیست، هنر اصلی آنها این باید باشد که این تصمیمات را با مشارکت آحاد مردم با کارشناسان اتخاذ کنند، به طوری که همه‌ آنان خود را در اتخاذ آن تصمیم شریک بدانند و آن را تصمیم خودشان تلقی کنند و تنها در این صورت است که هنگام اجرای آن تصمیم با کمال میل با آن همراهی و همدلی می‌کنند. نگاه از بالا و اینکه تصمیمات باید از بالا گرفته و به اجرا درآید، ممکن است در برخی از جوامع توسعه‌نیافته پاسخ دهد، زیرا عرصه عمومی در حدی نیست که بتواند در این موارد مشارکت کند ولی چنین سیاستی در ایران پاسخ نمی‌دهد.
این روزنامه افزود: نکته دیگری که بسیار مهم است ارائه یک طرح توجیهی و مطالعاتی به ضمیمه این لایحه است. به طور قطع هر لایحه‌ای باید براساس یک مطالعه اولیه شامل عناوین گوناگونی تهیه و تصویب شود. اینکه مشکل چیست؟ چرا این کار باید انجام شود؟ منافع و هزینه‌های آن چیست؟ مشکلات اجرایی آن چیست؟ چه راهکارهای بدیلی وجود دارد؟ تصویب و اجرای چنین لایحه‌ای که صدها میلیارد تومان (و نه ریال) هزینه دارد، باید همراه با یک مطالعه جدی و مهم باشد. اگر چنین مطالعه‌ای وجود دارد، آن را منتشر کنند و اگر نه بهتر است که لایحه از همین لحظه پس گرفته شود. طبعا باید حل این مشکل را مقدم‌ بر حذف یک یا چند صفر از پول ملی دانست.

وطن امروز

روایت یک روزنامه آلمانی از دلاوری‌های سردار سلیمانی

یک روزنامه آلمانی در مطلبی به نقش مهم و تاثیرگذار سردار قاسم سلیمانی در اکثر جبهه‌های نبرد با تروریسم داعش در منطقه پرداخت. به گزارش تسنیم، روزنامه آلمانی تاگس‌اشپیگل در مطلبی به توصیف دلاوری‌ها و محبوبیت بالای سردار سلیمانی در منطقه پرداخته و وی را «سایه» توصیف کرد. به نوشته اشپیگل، هنگامی که ژنرال قاسم سلیمانی، سردار سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌های نبرد در عراق یا سوریه ظاهر می‌شود عمدتا این نشان‌دهنده آن است که مرحله مهمی در جنگ در پیش رو است. در حال حاضر نیز نفوذ سلیمانی در میدان نبرد حلب، خود را نشان می‌دهد. این روزنامه آلمانی نوشت حملات نیروهای ارتش سوریه که در شرق حلب شورشیان را به عقب رانده است توسط متحدان قاسم سلیمانی در منطقه رهبری می‌شود. سلیمانی نیروهای نظامی را در حملات به داعش در تکریت رهبری کرده و بهار سال جاری نیز در عملیات بیرون راندن داعش از شهر فلوجه عراق دیده شده است. همچنین قاسم سلیمانی باید در عملیات آماده‌سازی ارتش عراق برای آزادسازی شهر بزرگ موصل نیز حضور پیدا کرده باشد. ژنرال ایرانی سپتامبر گذشته خارج از شهر حلب دیده شد. اگر حلب سوریه آزاد شود این یک نقطه عطف مهم در جنگ سوریه و پیروزی دیگری برای سایه (سردار سلیمانی) خواهد بود.


پاسخ تعلل 1+5 در اجرای برجام داده می‌شود

رئیس مجلس تاکید کرد: ما در موضوع هسته‌ای هزینه‌ای نمی‌دهیم و ندادیم؛ ما فقط در میزان فعالیت‌های هسته‌ای اقداماتی انجام دادیم اما طرف مقابل در کارها تعلل کرد که پاسخ این تعلل داده خواهد شد. به گزارش تسنیم، علی لاریجانی در جلسه علنی صبح روز گذشته در پاسخ به انتقاد نماینده فلاورجان در مجلس نسبت به اظهارات توهین‌آمیز نخست‌وزیر انگلیس گفت: مقامات انگلیس و آمریکا اخیراً فضاسازی‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دادند که به نظر می‌رسد این فضاسازی‌های آنان به دلیل مشکلاتی است که در بقیه امور دارند. رئیس مجلس در پاسخ به بخش دیگری از تذکر این نماینده مجلس درباره عقب‌نشینی ایران در برجام و عهدشکنی آمریکا گفت: درباره نکته‌ای که در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفتید و مطرح کردید که ایران از امکانات هسته‌ای خود گذشته است تا مذاکره کند، باید بگویم اصلاً چنین چیزی نیست، ما هزینه‌ای نمی‌دهیم و ندادیم، ما فقط در میزان فعالیت‌های هسته‌ای ایران، آن هم با ملاحظه، اقداماتی انجام دادیم اما طرف مقابل در عمل به برخی کارها تعلل کرد که پاسخ این تعلل آنان داده خواهد شد.


محمد جواد ظریف خطاب به شیوخ مرتجع منطقه:
بی‌شخصیت‌ها امنیت‌شان را از یک خانم می‌خواهند


وزیر امور خارجه با اشاره به نشست کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس گفت: در نهایت بی‌شخصیتی، یک خانمی را به منطقه می‌آورند تا به آنها بگوید ما امنیت شما را تامین می‌کنیم.  به گزارش فارس، محمدجواد ظریف در کنفرانس امنیتی تهران که در محل اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: امروز اگر بخواهیم از نظم جهانی صحبت کنیم نمی‌توانیم بدون توجه به منطقه غرب آسیا درباره شکل‌گیری نظم جدید سخن بگوییم. وی در ادامه افزود: دنیای کنونی غرب‌محور نیست، امروز تغییرات در نظام بین‌الملل فراتر از جهان غرب دارد شکل می‌گیرد. وزیر امور خارجه تاکید کرد: باید این واقعیت را بدانیم که امروز تحول در نظام بین‌الملل در دنیای غرب شروع و خاتمه نمی‌یابد. ظریف افزود: منطقه غرب آسیا یکی از صحنه‌های اصلی شکل‌گیری نظام آتی بین‌الملل است. غرب آسیا موضوع کنش نیست بلکه خود کنشگر است. ظریف در واکنش به اظهارات اخیر نخست‌وزیر انگلستان گفت: مشکلی که در منطقه ما وجود دارد تصور امکان خرید امنیت است، همین بازی که دیدید، در نهایت بی‌شخصیتی یک خانمی را به منطقه می‌آورند تا به آنها بگوید ما امنیت شما را تامین می‌کنیم تا حالا چه زمانی توانسته‌اند امنیت آنها را تامین کنند که حالا از این زیاده‌گویی‌ها می‌کنند.

رئیس دفتر رهبر انقلاب از حجت‌الاسلام قرائتی عیادت کرد

رئیس دفتر امام خامنه‌ای صبح دیروز با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران از حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی عیادت کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری صبح دیروز یکشنبه با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران به نمایندگی از رهبر حکیم انقلاب اسلامی از حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی عیادت کرد. رئیس دفتر مقام معظم رهبری در جریان عیادت از حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در جریان روند معالجه قرار گرفت و برای ایشان دعا و آرزوی سلامتی کرد.

سران فتنه نجس سیاسی هستند

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: بنده قبلا سران فتنه را نجس سیاسی خوانده‌ام، اکنون هم روی این موضع اصرار دارم؛ سران فتنه نجس سیاسی هستند که با آب زمزم هم تطهیر نمی‌شوند. سردار غلامحسین غیب‌پرور در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای 5 سال اخیر سازمان بسیج مستضعفین در گفت‌وگو با بسیج، با اشاره به موضع‌گیری‌های رسانه‌های معاند و ضدانقلاب پس از انتصاب وی به ریاست سازمان بسیج گفت: موضع من در برابر فتنه و سران آن همان صحبت‌هایی که قبلا انجام داده‌ام است و هیچ تغییری نکرده است.وی ادامه داد: بنده قبلا سران فتنه را نجس سیاسی خوانده‌ام، اکنون هم روی این موضع اصرار دارم؛ سران فتنه نجس سیاسی هستند که با آب زمزم هم تطهیر نمی‌شوند مگر اینکه یک زمانی بیایند در ساحت ملت و رهبری معظم انقلاب توبه کنند. رئیس سازمان بسیج مستضعفین یادآور شد: موضع بنده در این باره کاملا روشن است، یکی از افتخارات ما این است که در ماجرای فتنه شفاف عمل کردیم و حضرت آقا می‌فرمایند: «پاسداری غیرمحافظه‌کارانه» و ما باید این دستور رهبری را عمل کنیم. سردار غیب‌پرور گفت: من در صیانت از انقلاب به هیچ وجه اهل مماشات نیستم؛ رسانه‌ها و سایت‌های معاند و ضدانقلاب هم هرچه می‌خواهند بگویند و بنویسند.

چند برابر فساد بابک زنجانی در دولت یازدهم رخ داده است

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: در این دولت چندین برابر خطای بابک زنجانی خطا شده است ولی چون این دولت، دولت محرمانه‌هاست کسی از آن باخبر نمی‌شود. به گزارش فارس، علیرضا زاکانی پس از پایان جلسه دادگاه رسیدگی به شکایت دولت، وزارت نفت و سیداحمد موسوی از خود در جمع خبرنگاران گفت: امروز بیش از یک ساعت و نیم لایحه دفاعیه خود را در پاسخ به شکایات مطرح شده به دادگاه ارائه دادم. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره دلیل شکایت‌های صورت‌گرفته از وی بویژه از سوی وزارت نفت، گفت:‌ امروز چندین برابر آنچه بابک زنجانی خطا کرده در همین دولت رخ داده است و در برخی موارد تا 8 دلار در هر بشکه به بعضی افراد تخفیف و پورسانت داده‌اند. زاکانی ادامه داد: در ابتدای سال 95 جلوی این روند توسط یکی از مقامات عالیرتبه نظام گرفته شد، اما چندی پیش خبردار شدم هنوز به بهانه قراردادهای گذشته این کار انجام می‌شود. نماینده سابق مجلس گفت: چندین برابر فساد بابک زنجانی در این دولت به‌وقوع پیوسته ولی چون این دولت، دولت محرمانه‌هاست و همه‌چیز را مخفی می‌کند کسی از آن باخبر نمی‌شود. وی تشکیل یک حرکت انقلابی در برابر شبکه‌های فساد را تنها راه مقابله با این شبکه‌ها دانست و تأکید کرد: امیدوارم صحبت‌های امروز من در دادگاه منشأ یک تغییر بزرگ شود چون مردم نمی‌نشینند که عده‌ای سرمایه آنها را به یغما ببرند. زاکانی در پایان تصریح کرد: متأسفانه جای شاکی و متشاکی عوض شده و درشرایطی که ما می‌گوییم باید برخی پول بیت‌المال را بازگردانند ولی به ما می‌گویند برو شکایت کن.

ایران

هشدار برجامی هانس بلیکس به ترامپ

مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: اگر ترامپ بخواهد توافق هسته‌ای با ایران را پاره کند، برای دنیا فاجعه به بار خواهد آمد. به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه گاردین، هانس بلیکس  : با اشاره به پافشاری ترزا می، نخست وزیر انگلیس که هفته گذشته بدون در نظر گرفتن ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای کشورمان تأکید کرد برجام خطر دستیابی ایران را به سلاح هسته‌ای بشدت کاهش می‌دهد، گفت: در حالی که بسیاری از انگلیسی‌ها دوست دارند نظر ترامپ را درباره توافق هسته‌ای با ایران تغییر بدهند اما کسی وجود ندارد که ترامپ حرف او را برای خود سند و حجت بداند و به آن گوش کند.  به نوشته گاردین، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین روابط تجاری خود را پس از برداشته شدن تحریم‌ها با ایران از سر گرفته‌اند. بلیکس گفت: فکر می‌کنم امضاهای اتحادیه اروپایی پای برجام کاملاً قطعی است. این توافقی چندجانبه است و امضاکنندگان به آن وفادار می‌مانند. فکر نمی‌کنم اروپایی‌ها به امریکا اجازه بدهند توافق را پاره کند.

  هیأت رئیسه مجلس موافق فراکسیون‌های قومیتی نیست

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت: مشی هیأت رئیسه مجلس با وجود همه پراکندگی قومیتی و احترام به همه آنها پرداختن به موضوع فراکسیون‌های قومیتی نیست. بهروز نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: مقرر شده تشکیل فراکسیون‌های مختلف در مجلس با یک نظم و ساختار مطلوب‌تری پیگیری شود و سازوکاری در حال تدوین است که فراکسیون‌ها دارای سامان باشند. وی گفت: طرح تشکیل فراکسیون‌های قومی نیز اصلاً صحیح نیست و ما بر وحدت تأکید داریم.

جزئیات انفجار تله انفجاری در سراوان

صبح دیروز در پی انفجار یک تله انفجاری در منطقه «کوهک» سراوان ۲ نفر از نیروهای گروه مهندسی سپاه مجروح شدند. به گزارش تسنیم این تله انفجاری از نوع بمب‌های کناره جاده‌ای بوده و در حوالی میل مرزی 164 تا 165 سراوان منفجر شده است. مجروحان این حادثه بلافاصله به بیمارستان «رازی» سراوان منتقل شدند و با توجه به اینکه جراحات وارده به یکی از مجروحان زیاد است، جهت انتقال وی به مراکز درمانی مجهز یک هلیکوپتر به سراوان اعزام شده است.

علیرضا زاکانی تبرئه شد

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات علیه علیرضا زاکانی ، مدیر مسئول هفته‌نامه «پنجره» روز گذشته در شعبه ۹ دادگاه کیفری استان تهران و به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد. به گزارش ایسنا،  پس از پایان دادگاه، هیأت منصفه مطبوعات وارد شور شد و  مدیر مسئول  این نشریه را مجرم نشناخت. گفتنی است، جلسه دادگاه  براساس شکایت معاونت حقوقی ریاست جمهوری به خاطر انتشار مطلبی در هفته‌نامه «پنجره»، معاونت حقوقی وزارت نفت به نمایندگی از زنگنه و در رابطه با سخنان زاکانی پیرامون پرونده کرسنت و همچنین رسیدگی به شکایات احمد موسوی درخصوص سخنان زاکانی در نشست مطبوعاتی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان برگزار شد.

آرمان

تقدير باقری از رئيس صدا و سيما

رئيس ستادكل نيروهاي مسلح در پيامي از رئيس سازمان صدا و سيما، به دليل تلاش‌هاي موثر رسانه ملي در پرداختن به «سي و ششمين سالگرد هفته دفاع مقدس» تقدير كرد. سردار سرلشكر محمد باقري طي پيامي به عبدالعلي علي‌عسگري رئيس سازمان صدا و سيما، از اهتمام و تلاش‌هاي موثر و چشمگير رسانه ملي در پرداختن به سي و ششمين سالگرد هفته دفاع مقدس در سراسر كشور تشكر و قدرداني كرد. در ابتداي اين پيام آمده است: همان‌طور كه رهبر فرزانه و محبوب انقلاب اسلامي حضرت امام خامنه‌اي (مدظله العالي) جايگاه و نقش رسانه ملي را به عنوان مهم‌ترين ابزار فرهنگي در امر روشنگري و معرفت‌بخشي جامعه تبيين فرمودند، سازمان صدا و سيما در عينيت‌بخشي به منويات معظم‌له به‌ويژه در بهره‌مندي از گنجينه ارزشمند حماسه هشت سال دفاع مقدس براي انتقال فرهنگ، ارزش‌ها و باورهاي اعتقادي، ملي، روحيه خودباوري، ايثار و شجاعت در بين اقشار ميهن اسلامي تلاش موثري داشته است.

 

انگليس، انگليس قديم نيست

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: انگليس، انگليس قديم نيست؛ ما نيز ايران قديم نيستيم و قدرتمندانه و مقتدرانه در صحنه حضور داريم. محسن رضايي با اشاره به رويكرد جمهوري اسلامي ايران به ثبات و امنيت در منطقه غرب آسيا، گفت: شرايط جديد، تعريف جديدي از امنيت و ثبات در منطقه را به دنبال دارد و ما معتقديم مي‌توان با چالش‌هاي منطقه‌اي مقابله كرد. وي با بيان اينكه امنيت مساله مهمي در منطقه غرب آسياست، گفت: برخي كشورهاي منطقه‌ خواهان ثبات و امنيت در منطقه نيستند و مي‌خواهند مروج ناامني باشند. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوالي درباره اظهارات مداخله‌جويانه و ضدايراني نخست‌وزير انگليس، گفت: دولت انگليس در بحران اقتصادي به سر مي‌برد و آنها براي خروج از اين بحران دست به هر كاري مي‌زنند، علاوه بر بحران اقتصادي، بحران هويتي نيز از جمله مشكلات انگليسي‌هاست.

 

اجراي عمليات هوايي در رزمايش نزاجا

فرمانده هواپيمايي نيروي زميني ارتش (هوانيروز) گفت: در چهارمين رزمايش بزرگ محمد رسول‌ا... (ص) نزاجا از ده‌ها فروند بالگرد شناسايي ۲۰۶، بالگرد هجومي ۲۱۴ و بالگرد رزمي - تهاجمي ۲۰۹ (كبري) استفاده مي‌كنيم. امير سرتيپ دوم خلبان هوشنگ ياري اين مطلب را در جمع خبرنگاران حاضر در اين رزمايش سه روزه عنوان كرد. وي درباره ماموريت‌هاي هوانيروز در اين رزمايش بزرگ گفت: در اين رزمايش گوشه‌اي از اقتدار و توانمندي بالگردي نيروي زميني ارتش اجرا و به نمايش در مي‌آيد. فرمانده هوانيروز ادامه داد: انواع ماموريت‌هاي بالگردي اعم از فرماندهي، عمليات رواني، هلي‌برن، چتربازي، حمل مجروح، امداد هوايي و پشتيباني يگان‌هاي سطحي انجام مي‌شود. امير سرتيپ دوم خلبان ياري اضافه كرد: در اين رزمايش توانمندي بالگردي را ارزيابي خواهيم كرد تا در مواقع ضروري به‌طور موثر اقدامات لازم را انجام دهيم.

 

خارج شدن استيضاح فرهادي از دستوركار

عضو هيات رئيسه مجلس از خارج شدن استيضاح شدن وزير علوم از دستوركار مجلس خبر داد. اكبر رنجبرزاده گفت: استيضاح محمد فرهادي وزير علوم به دنبال انصراف اكثر استيضاح‌كنندگان از دستوركار مجلس خارج شد. وي افزود: در جلسه يكشنبه هيات رئيسه كه با رياست اينجانب و حضور علي‌اصغر يوسف‌نژاد و نمايندگان استيضاح‌كننده و معاونان وزير برگزار شد، اكثر استيضاح‌كنندگان امضاي خود را پس گرفتند. عضو هيات رئيسه مجلس اظهار داشت: در اين جلسه ۲۴ نفر از ۳۱ نفر امضاكننده طرح استیضاح امضاي خود را پس گرفتند و در نتيجه تعداد امضاهاي طرح استيضاح به زير ۱۰ امضا رسيد و طرح از دستوركار مجلس خارج شد.

 

محكوميت انفجارهاي استانبول از سوي ايران

سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان انفجارهاي تروريستي استانبول تركيه كه منجر به كشته و مجروح شدن ده‌ها تن از شهروندان اين كشور شد را قويا محكوم كرد. بهرام قاسمي ضمن ابراز همدردي با ملت، دولت و بازماندگان حادثه تروريستي استانبول تركيه اظهار داشت: ادامه و استمرار اقدامات تروريستي در كشور دوست و همسايه تركيه و دامن زدن به موج خشونت و ناامني در اين كشور موجب تاسف و نگراني عميق است و مقتضي است در برابر اراده و زبان واحد تروريست‌ها و افراط‌گرايان كه همانا توسل به خشونت عريان و وحشت‌آفريني مرگبار است، پاسخي قاطع و پيامي يكسان از سوي همه كشورهاي منطقه و جهان به تروريست‌هاي خشونت‌طلب داده شود. قاسمي در ادامه تاكيد كرد: امروز تروريسم و وحشت‌آفريني به تهديدي فراگير عليه همه كشورها تبديل شده و مبارزه با آن هم راهكاري جز عزم و اجماع جهاني ندارد.

جواد لاریجانی: برای رئیس جمهور مسئولیت اجرایی مهمتر است

اخیرا روسای جمهور ما فیلسوف می‌شوند

آرمان: از روز دانشجو چند روزی می‌گذرد اما سخنرانی‌ها همچنان در برخی دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. برخلاف آنچه برخی دولت روحانی را متهم می‌کردند که به مخالفان اجازه سخنرانی در روز دانشجو داده نشده است اما منتقدان تا جایی که ظرفیت داشتند از این تریبون استفاده کردند. در آخرین مورد از مخالفت‌ها با دولت همین دیروز در دانشگاه علوم قضائي، روحانی به غفلت از وظیفه اصلی خود یعنی ریاست امور اجرایی کشور متهم شد. در واقع نه تنها روحانی که دست کم سه رئیس جمهور تاریخ انقلاب، مورد انتقاد محمد جواد لاریجانی قرار گرفتند. او گفت:«یکی از بدشانسی‌های ملت ما این است که اخیرا هرکس رئیس جمهور می‌شود بلافاصله فیلسوف می‌شود و یادش می‌رود قطع نظر از آرای فلسفی اش، چارچوبی از وظایف را بر عهده دارد. در دوره اصلاحات، رئیس جمهور مدام در خصوص تفکرات جامعه مدنی و مباحث ژورنالیستی صحبت می‌کرد، در حالی که اصل قضیه موقوف می‌ماند. رئیس جمهور بعدی چند سالی خوب بود اما بعد از مدتی فیلش یاد هندوستان افتاد؛ یا می‌گفت به جایی وصل هستیم و یا وصل نیستم و شروع به استنباط‌های عجیب و غریب می‌کرد. در حالی که کسی که وصل شود از او خبری نمی‌آید؛ اکنون نیز همین جور است و بحث‌های فلسفی را بیشتر از بحث‌های اجرایی و مدیریتی می‌بینیم.» انتقاد جواد لاریجانی از دولت روحانی بی سابقه نیست، او پارسال هم در واکنش به برخی اظهارات روحانی، سخنان رئیس جمهور را خطرناک دانسته بود. اظهارتی که روحانی در آن گفته بود:«نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می‌توانیم هر طور که بخواهیم حرف بزنیم و عمل کنیم و دیگران در برابر این تغییر رفتار ما واکنشی نخواهند داشت» لاریجانی در ادامه گفت: فردی می‌گوید که نمی‌خواهیم به زور کسی را به بهشت ببریم و دیگری می‌گوید اصلا به خاطر این که سعی کردیم دین را اقامه کنیم مردم را از دین زده کرده‌ایم.»


جمهوری اسلامی


برگزاری همایش سراسری جمعیت آبادگران جوان تا آخر دی‌ماه

دبیر کل جمعیت آبادگران جوان از برگزاری همایش سراسری جمعیت آبادگران جوان تا آخر دی‌ماه خبر داد و گفت: جلسات انتخاباتی جبهه ایستادگی با تشکیل ستادی به منظور معرفی کاندیدای نهایی در حال برگزاری است.
حسن بیادی دبیر کل جمعیت آبادگران جوان درگفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به برنامه‌های این تشکل برای انتخابات 96 اظهار داشت: ائتلاف ما برای بحث و بررسی نامزدهای شوراهای شهر و ریاست جمهوری جبهه ایستادگی ایران اسلامی است.
بیادی از برگزاری همایش سراسری جمعیت آبادگران جوان تا آخر دی‌ماه و پیش از دهه فجر در تهران خبر داد و گفت: این همایش با حضور اعضای شورای مرکزی و دبیران استانی جمعیت برگزار خواهد شد.
وی در پایان یادآور شد: جلسات انتخاباتی در جبهه ایستادگی با تشکیل ستادی با برنامه‌های منظم به منظور بررسی شاخصه‌ها و مولفه‌های لازم برای معرفی کاندیدای نهایی در حال بررسی است.

جمعیت ایثارگران برای انتخابات ریاست جمهوری به جمعبندی نرسیده است

سخنگوی جمعیت ایثارگران از برگزاری همایش فصلی این جمعیت تا انتهای آذرماه خبر داد.
لطف‌الله فروزنده در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب گفت: مهمترین محورهای این همایش گفتمانی است که باید در آستانه انتخابات داشته باشیم، معیارهای مورد نظر برای گزینه ریاست جمهوری و موضع‌گیری که در شرایط کنونی و پس از نقض برجام توسط آمریکایی‌ها باید صورت گیرد.
وی همچنین اظهار کرد: تاکنون جمعیت ایثارگران بر روی هیچ گزینه نهایی برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری 96 به جمع‌بندی نرسیده است.


عامری: همایش جمعیت ایثارگران 25 آذر برگزار می‌شود

قائم‌مقام جمعیت ایثارگران از تشکیل جبهه تحول‌خواهان برای معرفی نامزد واحد خبر داد و گفت: پنج‌شنبه 25 آذرماه همایش جمعیت ایثارگران با سخنرانی فدایی و نادران برگزار خواهد شد.
داود عامری قائم‌مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به آخرین برنامه‌های این تشکل برای انتخابات اظهار داشت:‌ همایش جمعیت ایثارگران پنج‌شنبه این هفته 25‌ آذرماه با سخنرانی آقایان فدایی و نادران در دفتر این تشکل برگزار خواهد شد.
عامری درباره نهایی شدن گزینه ایثارگران برای انتخابات 96 تصریح کرد: یکی از گزینه‌های اصلی ما برای انتخابات 96 آقای نادران است اما بر روی آقای فروزنده نیز نظر مثبت داریم.
قائم‌مقام جمعیت ایثارگران تاکید کرد: ما گزینه‌های خود را پیشنهاد می‌دهیم اما چنانچه ائتلاف اصولگرایان بخواهد گزینه واحدی را معرفی کند ما از گزینه ائتلاف حمایت خواهیم کرد.
وی همچنین از ایجاد جبهه تحول‌خواهان برای انتخابات خبر داد و گفت: اگر ائتلاف اصولگرایان شکل نگیرد، ایثارگران، رهپویان، خدمتگزاران و جمعیت جانبازان به یک نامزد واحد و نهایی خواهند رسید بنابراین ما منتظریم که آنها نیز به جمع‌بندی برسند.

حکیمی‌پور: تمرکز حزب اراده ملت بر انتخابات شوراها خواهد بود

دبیرکل حزب اراده ملت با اشاره به بررسی موضوع انتخابات در جلسات شورای مرکزی تشکل متبوعش گفت: تمرکز ما در انتخابات آتی بر موضوع شوراهای اسلامی شهر و روستا خواهد بود.
به گزارش ایسنا، احمد حکیمی‌پور طی سخنانی در کارگاه مدیریت شهری حزب اراده ملت، با اشاره به اهمیت انتخابات شوراها، گفت: شوراها یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، اما اصلاحات و الحاقات قانون شوراها از سال 75 تا کنون همواره در راستای تضعیف این رکن قانون اساسی بوده است.
وی با اشاره به نقش شوراها در توسعه همه جانبه شهر، اظهار کرد: تمرکز حزب اراده ملت در انتخابات پیش رو بر شوراهای شهر و روستا خواهد بود.
در بخش دیگری از این نشست، زهره رحیمی مسئول برگزاری کارگاه مدیریت شهری، هدف از برگزاری این برنامه را ایجاد بستر لازم جهت تبادل دانش و اطلاعات در زمینه مدیریت شهری و لزوم رویکرد تخصصی نامزدهای شوراها و ایجاد فضای مطالبه گرانه در این حوزه در بین شهروندان دانست و گفت: چون این برنامه در قالب تشکیلات حزبی صورت پذیرفته است، گام مهم و منحصر به فردی در عرصه تحزب و توسعه سیاسی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به برگزاری دومین کارگاه مدیریت شهری با موضوعات تخصصی تر، کاربردی تر، ادامه داد: کارگاه "آشنایی با ساختار و کارکرد شوراها در ایران" در آینده‌ای نزدیک توسط حزب اراده ملت برگزار خواد شد.

بررسی موضوعات برگزاری پانزدهمین کنگره

عضو مردم‌سالاری از تشکیل جلسه شورای مرکزی حزب متبوعش پیرامون بررسی برنامه‌های پانزدهمین کنگره این حزب خبر داد.
میرزابابا مطهری‌نژاد عضو حزب مردم‌سالاری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس،‌ با اشاره به تشکیل جلسه حزب مردم سالاری پیرامون بررسی موضوعات کنگره‌ای که قرار است بهمن ماه برگزار شود،گفت:جلسه شورای مرکزی با حضور اعضای این شورا اوایل دیماه پیرامون بررسی موضوعات پانزدهمین کنگره حزب مردم سالاری برگزار می‌شود.
وی در پایان افزود: پانزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری در تاریخ 28 بهمن ماه با حضور اعضای شورای مرکزی و چندی از چهره‌های سیاسی برگزار خواهد شد.
تصویب پیشنهاد تشکیل کارگروه سیاستگذاری و برنامه ریزی انتخابات
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان از تصویب تشکیل کارگروه سیاستگذاری و برنامه ریزی اصلاح طلبان خبر داد.
حسین کمالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان از تصویب تشکیل کارگرو ه سیاستگذاری و برنامه ریزی اصلاح طلبان خبر داد.
رئیس کارگروه سیاستگذاری و برنامه ریزی انتخابات در ادامه افزود: پیشنهاد تشکیل چهارمین کارگروه تحت عنوان سیاست‌ها و راهبردهای کلان در جلسه یکشنبه شب شورای عالی سیاستگذاری ارائه خواهد شد.
کمالی در پایان خاطر نشان کرد: براساس این پیشنهاد ترکیبی از شورای عالی سیاستگذاری و شورای هماهنگی و چند تن از جامعه شناسان و صاحبنظران سیاسی این وظیفه را بلند مدت عهده خواهند بود.

محمدرضا عارف: دولت به معیشت مردم و اشتغال بپردازد

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با انتقاد از کسانی که نقش هم‌طیفان او در انتخابات 92 را منکر می‌شوند، به دولت توصیه کرد به معیشت مردم و اشتغال جوانان بپردازد.
به گزارش تسنیم محمدرضا عارف با بیان اینکه اصلاح‌طلبان نقش اصلی در حماسه خرداد 92 داشتند و این نقش انکار ناشدنی است، تصریح کرد: اینکه برخی از آقایان به نقش محوری اصلاح طلبان در انتخابات خرداد 92 باور ندارند و هر از چند گاهی منکر این نقش می‌شوند، بیشتر به یک توهم و غرور کاذب بر می‌گردد. برادرانه می‌گویم طرح اینگونه اظهارات کمکی به تداوم روند موجود در انتخابات آینده نمی‌کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ظرفیت بالقوه استان مازندران بخصوص در زمینه‌های کشاورزی و گردشگری، بحران آب در کشور را واقعیتی تلخ دانست و گفت: باید برای حل این بحران چاره اندیشی شود و این نیاز به یک عزم جدی ملی دارد.
وی با توجه به اهمیت ساماندهی وضع اشتغال در کشور بر ضرورت همکاری مجلس شورای اسلامی و دولت در این زمینه تاکید کرد و گفت: با کمال تاسف شهرهای شمالی کشور از بیکاری جوانان بخصوص جوانان تحصیلکرده رنج می‌برد و رشد آمار بیکاری در استان مازندران زنگ خطری برای مسئولان کشور است. امیدوارم که دولت با اولویت دادن به مسائل مهم اقتصادی، به معیشت مردم و اشتغال بپردازد و در این زمینه و سایر امور مربوط به توسعه و رشد، مجلس شورای اسلامی آماده هرگونه همکاری با دولت است.

معرفی نامزد ریاست‌جمهوری جبهه ایستادگی تا اواخر دی‌ماه به جامعه روحانیت مبارز

رئیس ستاد انتخابات جبهه ایستادگی از معرفی نامزد ریاست‌جمهوری این جبهه تا اواخر دی‌ماه به جامعه روحانیت مبارز خبر داد.
سیداحمد نبوی رئیس ستاد انتخابات جبهه ایستادگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از معرفی نامزد ریاست‌جمهوری این جبهه تا اواخر دی‌ماه به جامعه روحانیت مبارز خبر داد.
وی اظهار داشت: به احزاب تشکیل‌دهنده جبهه ایستادگی فرصتی داده شده تا شرایط اختصاصی خود نسبت به کاندیدای ریاست‌جمهوری را تعیین کنند.
نبوی با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است تا اواسط دی‌ماه بتوانیم شرایط اختصاصی احزاب را برای کاندیدای ریاست جمهوری تعیین کنیم گفت: نامزد جبهه ایستادگی در اواخر دی‌ماه برای معرفی به جامعه روحانیت مبارز انتخاب می‌شود.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور: کمیته بررسی لغو سخنرانی مطهری به جمع‌بندی نهایی نرسیده است

مدیر کل سیاسی وزارت کشور گفت: در روز دانشجو که یکی از مهم‌ترین روزها در تقویم کشور است، تنها 3 سخنرانی لغو شد که نسبت به سال‌های گذشته تعداد کمتری محسوب می‌شد.
محمد‌امین رضازاده مدیر کل سیاسی وزارت کشور در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره سیاست‌های کلی وزارت کشور در چند ماه باقی‌مانده به انتخابات در قبال برگزاری مراسم‌ها و سخنرانی‌ها گفت: سخنرانی، تجمع و راهپیمایی در هنگام انتخابات، باید بر اساس آیین‌نامه‌ها و قانون احزاب صورت بگیرد. همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی می‌توانند طبق قوانین انتخابات اظهارنظر داشته باشند و عقاید خود را بیان کنند و ما نیز وظیفه داریم امنیت آنان را تامین کنیم.
وی در ادامه تاکید کرد: در بحث قانون و آیین‌نامه‌های انتخاباتی هیچ‌گونه خلاء قانونی وجود ندارد و سیاست وزارت کشور در این مورد کاملا روشن و مشخص است؛ هرگونه اقدام انتخاباتی باید در چارچوب قوانین موجود صورت بگیرد.
رضازاده به برگزاری مراسم در روز دانشجو اشاره و اظهار داشت: در 16 آذر که به نام دانشجو نامگذاری شده در سراسر کشور مراسم‌های متعددی برگزار شد، عده‌ای سعی داشتند که با جوسازی‌های موجود تنش‌هایی را به وجود بیاورند که خوشبختانه تمام مراسم‌ها در روز دانشجو و روزهای بعدی که با این عنوان برگزار شد، در فضای آرام و به دور از حاشیه به کار خود پایان دادند. در میان تمامی تجمعات و سخنرانی‌هایی که صورت گرفت گرفت، تنها 3مراسم لغو شد که نسبت به سال‌های گذشته کمترین تعداد لغو سخنرانی را در این روز شاهد بودیم.
وی خاطرنشان کرد: برخی از لغو‌های صورت گرفته را نمی‌توان به معنای واقعی لغو دانست، در بعضی از مراسم‌ها ناهماهنگی وجود دارد که آن‌ها مسبب اصلی لغو مراسم هستند نه برخوردهای سلیقه‌ای. هنگامی می‌توانیم بگویم لغو صورت گرفته است، که یک مراسم با وجود داشتن مجوز از سوی نهاد‌ها و ارگان‌های مرتبط، با مخالفت عده‌ای برگزار نشود.
وی تاکید کرد: تمام سعی و تلاش وزارت کشور بر این است که سخنرانی‌ها و تجمعات در فضای آرام و به‌ دور از تنش صورت بگیرد و تا به امروز نیز می‌توان گفت موفق بوده است.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه سخنرانی‌ها و گردهمایی‌ها مخصوصا برنامه‌های سیاسی باید در فضای آرام انجام پذیرد، گفت: هنگامی که یک مراسم و یا سخنرانی در چارچوب سیاست‌های وزارت کشور برگزار می‌شود، این نهاد امنیت آن را به‌واسطه همان مجوزی که صادر کرده تامین می‌کند.
وی در پاسخ به این سئوال که نتیجه تحقیقات کمیته رسیدگی به اتفاقات در شهر مشهد به کجا رسیده است، عنوان کرد: برای بررسی آن‌چه که در مشهد روی داده است،از سوی وزارت کشور و مجلس کمیته‌هایی شکل گرفت. قرار بر این شد تا اتفاقات مربوط به لغو سخنرانی و برخی دیگر از مسائل در این کمیته‌ها مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرند که تاکنون جمع‌بندی‌هایی هم صورت گرفته اما به نتیجه نهایی نرسیده است. به محض اینکه مشخص شود، علت لغو و برخی از رفتار‌های صورت گرفته چه بوده است آن را اعلام خواهیم کرد.


شرق

عیادت رئیس دفتر مقام معظم رهبری از حجت‌الاسلام قرائتی


پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری: حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی‌‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، صبح دیروز با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران به نمایندگی از مقام معظم رهبری از حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی عیادت کرد. رئیس دفتر مقام معظم رهبری در جریان عیادت از حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی در جریان روند معالجه قرار گرفت و برای ایشان دعا و آرزوی سلامتی کرد. 

توضیح عضو شورای نگهبان درباره سخن روز شنبه


ایرنا: نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوق‌دان شورای نگهبان، گفت: روز گذشته در یک محفل دانشگاهی در قالب مباحث علمی صحبتی از بنده مطرح شد مبنی بر اینکه قانون انتخابات ریاست‌جمهوری خلاف قانون اساسی است که به این وسیله این جمله اصلاح می‌شود که براساس بند ٩ اصل ١١٠ قانون اساسی به شورای نگهبان اجازه داده می‌شود وارد بررسی صلاحیت‌ها شود و ورود به صلاحیت‌ها از باب نظارت همیشه حق شورای نگهبان است. آنچه از من نقل شده و ممکن است حرف‌های من منشأ سوءتفاهم بوده باشد را اصلاح می‌کنم. بر این اساس، بررسی صلاحیت‌ها در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری خلاف قانون اساسی نیست. 

درخواست بازنگری در سیاست‌های دانشگاهی دولت


شرق: حزب اتحاد ملت، در بیانیه‌ای از دولت خواست در سیاست‌های دانشگاهی خود بازنگری کند. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: «برخی اخبار حاکی از احضار فعالان دانشجویی یا تعطیلی نشریات دانشجویی است. درحالی‌که اتحادیه‌های سراسری تشکل‌های اصولگرا مجوز گرفته‌اند، برای اتحادیه‌های اصلاح‌طلب در دانشگاه مجوز صادر نشده و از برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی تشکل‌های اصلاح‌طلب و انجمن‌ها جلوگیری می‌شود. گویی وزارت علوم در عمل، در برابر برخی تسلیم شده است. از سوی دیگر در خصوص نقض عدالت آموزشی و تداوم برخی تبعیض‌های جنسیتی نیز نگرانی‌هایی وجود دارد. رویه‌های فعلی نه با شعار تدبیر و اعتدال همخوانی دارد و نه با مطالبات دانشگاهیانی که با امید از رئیس‌جمهوری حمایت کرده‌اند. بنابراین دولت باید در سیاست‌گذاری‌ها و رویکردهای مدیریتی خود در این حوزه بازبینی اساسی صورت دهد».

سؤال از   وزیر خارجه به خاطر برکناری سفیر ایران در سوریه


ایسنا: هفت نماینده مجلس شورای اسلامی به دلیل برکناری شیبانی سفیر ایران در سوریه از وزیر امور خارجه طرح سؤال کردند. در این سؤال که از سوی جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد در اختیار خبرنگاران گذاشته شده، آمده است: چرا در اوج حوادث کشور سوریه، دیپلمات انقلابی ایران در سوریه را شبانه به تهران بر می‌گردانید، بدون اینکه جایگزین مناسب ایشان هماهنگ و انتخاب شده باشد. پیرو برکناری دیپلمات انقلابی امیرعبداللهیان، شاهد برکناری دیپلمات انقلابی و مقاوم جمهوری اسلامی بودیم که در اوج حوادث و بحران‌های آن منطقه ثابت در آن سنگر ماند و حتی خانواده خود را در شبی که قرار بود آمریکا حمله گسترده خود را به سوریه آغاز کند از آن کشور خارج نکرد. جنابعالی خوب می‌دانید که در این شرایط هیچ کشوری دست به این اقدامات نسنجیده نمی‌زند مگر اینکه بخواهد به جریانی امتیاز بدهد. سیاست وزارت خارجه در دفاع از جریان مقاومت در این شرایط حساس به شدت زیر سؤال است. شما می‌توانستید آقای شیبانی را با یک حکم ویژه در آن سنگر حفظ نمایید، تا اوضاع آن کشور تثبیت شود ولی این اقدام را انجام ندادید. 

رؤسای جمهور ما بلافاصله فیلسوف می‌شوند


میزان: محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق‌ بشر قوه قضائیه، در دانشکده علوم قضائی گفت: یکی از بدشانسی‌های ملت ما این است که اخیرا هرکس رئیس‌جمهور می‌شود، بلافاصله فیلسوف می‌شود و یادش می‌رود قطع نظر از آرای فلسفی‌اش، چارچوبی از وظایف را برعهده دارد. در دوره اصلاحات، رئیس‌جمهور مدام درباره تفکرات جامعه مدنی و مباحث ژورنالیستی صحبت می‌کرد درحالی‌که اصل قضیه موقوف می‌ماند. رئیس‌جمهور بعدی چندسالی خوب بود اما بعد از مدتی فیلش یاد هندوستان افتاد؛ یا می‌گفت به جایی وصل هستیم یا وصل نیستیم و شروع به استنباط‌های عجیب و غریب می‌کرد. درحالی‌که کسی که وصل شود، از او خبری نمی‌آید؛ اکنون نیز همین‌جور است و بحث‌های فلسفی را بیشتر از بحث‌های اجرائی و مدیریتی می‌بینیم. 


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات