تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۷۱۶۳

عربستان و آينده نامعلوم رژيم سعودي (بخش دوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات – 1395/06/11 – شماره 26527 – صفحه 12)

رياض از دوستان خود هم خشمگين است

اظهارات مسئولان ترکيه از جمله نخست وزير اين کشور مبني بر اينکه بشار اسد بازيگر مهم صحنه سياسي سوريه است، به خوبي از تغيير مواضع آنکارا در قبال سوريه حکايت دارد تا جايي که برخي از آن تحت عنوان پايان ماه عسل ترکيه و دشمنان سوريه ياد شده است. تغيير مواضع ترکيه در قبال سوريه در حالي است که سياست اين کشور تا چندي پيش در قبال دمشق و بحران سوريه بسيار سرسختانه بود و بر لزوم برکناري بشار اسد از قدرت تاکيد داشت تا جايي که آنکارا برکناري او را عنصر اساسي برقراري صلح در سوريه مي دانست و مواضع آن کاملا در راستاي مواضع خصمانه عربستان در قبال دمشق جا داشت.اما اکنون پرواضح است که چرخش سياست ترکيه در قبال سوريه و نزديک شدن آن به ايران و روسيه خشم و واکنش رياض را به دنبال داشته باشد.

در همين ارتباط روزنامه «الوطن» عربستان در مقاله‌اي با عنوان «خطاب به کساني که به سر به سمت عباي سلطان مي‌دوند» نوشت: بينالي ييلدرم نخست‌وزير ترکيه با اشاره به ازسرگيري روابط با اسرائيل گفت: حاضريم به دو شرط با سوريه نيز وارد عادي سازي روابط شويم؛ اول احترام به تماميت ارضي سوريه و دوم احترام نظام سوريه به تماميت ارضي و امنيت ترکيه.

اين روزنامه با استناد به سخنان نخست وزير ترکيه افزود: سياست خارجي اردوغان 180 درجه تغيير کرده است تا جايي که فقط در طول سه هفته مقامات رسمي اين کشور در ترکيه روسيه وايران 9 بار ديدار داشته اند وپيام‌هاي ترکيه توسط ميانجي ها به دمشق منتقل شد.

علاوه بر اين روزنامه «الشرق الاوسط» يکي ديگر از روزنامه هاي سعودي به نقل از برخي منابع ترکيه با اشاره به اينکه مذاکرات محرمانه اي بين نظام سوريه و ترکيه با ميانجيگري ايران در جريان است نوشت: چه بسا اين مذاکرات به آشتي ميان بشار اسد و رجب طيب اردوغان منتهي شود.اين روزنامه افزود: منابع ترک همچنين فاش کردند که اين مذاکرات به رياست «اسماعيل حقي» يکي از مسئولان برجسته ترکيه و ژنرال بازنشسته اين کشور صورت مي گيرد و او همان کسي است که در سال 1998 ناظر توافق آدانا بين سوريه و ترکيه بود.

اين توافق در جريان بحران مربوط به عبد الله اوجلان رئيس حزب کارگران کردستان، بين دو کشور امضا شد.الشرق الاوسط همچنين با اشاره به اينکه شبکه «ان تي وي» ترکيه، به نقل از «نعمان کورتولموش» معاون نخست وزير ترکيه اعلام کرد که کشورش در مذاکرات صلح آينده، براي نشست با نمايندگان بشار اسد مانعي نمي بيند، نوشت: اين بيانگر نزديک شدن روابط ترکيه و نظام بشار اسد و تعامل بين دو طرف است.

اين مواضع سعودي در حالي است که نخست وزير ترکيه اخيرا در يک سخنراني تاکيد کرد که هرچند اتحاد ملي با حضور بشار اسد قابل تصور نيست اما وي مي تواند بخشي از انتقال قدرت در اين کشور باشد چرا که بازيگري مهم در صحنه سياسي اين کشور است.از سوي ديگر شبکه اسکاي نيوز عربي نيز از نقطه عطف جديد در اظهارات مسئولان ترک در خصوص بشار اسد در طول چند هفته اخير خبر داده و آن را حاصل تحولات منطقه اي و داخلي از جمله کودتاي ناکام افزايش تحرکات کُردها در مرزهاي ترکيه و نزديک شدن روابط ترکيه با روسيه به عنوان حامي بشار اسد، دانست.

دستاوردهاي ارتش سوريه به ويژه در استان حلب و به خاک ماليدن پشت تروريست ها در آنجا موجب تغيير دادن معادله در سوريه شده و روند امور را در جهت مخالف اهداف دشمنان سوريه پيش برد در نتيجه طرح هاي آنان براي تخريب و تجزيه سوريه را ناکام گذاشت.

نزديک شدن روابط ترکيه با ايران، روسيه و سوريه آن هم در حالي که ائتلاف ضد سوري با عضويت عربستان و ترکيه و قطر و نيز آمريکا پس از پنج سال بحران سوريه در تحقق اهداف خود ناکام ماندند، نشان مي دهد که آنکارا در حال دور شدن از همپيمانان قبلي و فاصله گرفتن از دشمنان سوريه است به ويژه اينکه آنکارا چندي پيش اعلام کرد در مورد جنگ سوريه به آمريکا اعتماد ندارد.

اگر عربستان سقوط کند چه اتفاقي مي‌افتد؟

با نزديک شدن عربستان به طرح تحول ملي (NPT) و چشم‌انداز 2030 که در ماه آوريل توسط شاهزاده محمد بن سلمان ارائه شد، سعودي‌ها وارد دوره‌اي از بلاتکليفي شديد مي‌شوند. چشم‌انداز 2030 هدف ساده کردن بوروکراسي دولتي، افزايش سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و جلوگيري از بيکاري جوانان را دارد تا وابستگي اقتصاد به نفت پايان يابد.

به گزارش فرارو به نقل از لوبلاگ، NTP و چشم‌انداز 2030 مي‌تواند جامعه عربستان را پر جنب‌وجوش و پايدار کند يا ممکن است ثبات نسبي پادشاهي را تضعيف کند و عواقب مخربي براي خاورميانه و همچنين انرژي جهاني و بازارهاي مالي به وجود آورد.اگرچه بسياري از کشورهاي عربي در طول بهار عربي در سال 2011 تظاهرات و درخواست‌هاي زيادي براي آزادسازي سياسي داشتند، اما عربستان سعودي از صلح و ثبات نسبي برخوردار بود. بااين‌حال، تغييرات در سيستم اجتماعي و اقتصادي اين کشور مي‌تواند زمينه را براي مخالفت‌هايي مشابه ايجاد کند.

شرايط سقوط

براي کاهش کسري بودجه عربستان سعودي، برنامه چشم‌انداز 2030 کاهش مرحله‌به‌مرحله يارانه‌هاي ارائه‌شده به مردم عربستان را در نظر دارد و وعده مي‌دهد اشتغال در بخش خصوصي را افزايش خواهد داد. اگر رشد اقتصادي و ايجاد فرصت‌هاي شغلي انتظارات را برآورده نکند، ممکن است نارضايتي‌ها و درخواست براي اصلاحات سياسي ليبرال را بيشتر کند و به دخالت جدي روحاني‌هاي عربستان نياز شود. ورشکستگي شرکت "سعودي اوجيه" و اخراج کارمندان خارجي را مي‌توان نشانه‌اي از خرابيِ اوضاع کار در نظر گرفت. طبق گفته فضل البوعينين اقتصاددان عربستان "کاهش سودآوري شرکت‌ها نيروي کار خارجي را هدف مديراني قرار داده که به دنبال قطع و کاهشِ برخي تعهدات مالي خود هستند." در ماه ژانويه، يک تاجر عرب پيش‌بيني کرد که تا آخر سال 2016 حدود يک‌ميليون خارجي به دليل فشار ماليِ ناشي از سقوط قيمت نفت کشور را ترک خواهند کرد. درعين‌حال راهبردهاي موفقيت‌آميز نيز مي‌توانند سبب درخواست براي اصلاحات بيشتر از سوي قشر سرمايه‌دار شوند (که وابستگي اقتصادي کمتري به دولت دارند).اتباع خارجي، اکثريت طبقه کارگر عربستان سعودي و شيعيانِ به حاشيه رانده‌شده در استان شرقي به‌احتمال‌زياد اين درخواست را منعکس خواهند کرد.

شيعه‌ها که در طول تاريخ هميشه با تبعيض و فقر شديد مواجه بوده‌اند، سابقه زيادي در فعاليت‌هاي ضد آل سعود دارند. در نهايت، درخواست براي اصلاحات ممکن است اعتراض‌هاي ضد دولتي زيادي را به وجود آورد و شورش‌هايي ايجاد کند که حتي اگر به فروپاشي سعودي‌ها نيانجامد، بي‌ثباتي و هرج و مرج ايجاد مي‌کند. براي در دست گرفتن مجدد کنترل، رژيم عربستان سعودي از گارد ملي استفاده خواهد کرد که متشکل از نيروهاي قبيله‌اي وفادار به سلطنت است.

يک سؤال کليدي از جانب ناظران شوراي همکاري خليج‌فارس وجود دارد: اگر حاکمان آل سعود براي حفظ سلطنت خود به گارد ملي روي‌آورند، ساير وزارتخانه‌هاي قدرتمند مانند وزارت کشور و ارتش و نيروهاي پليس در کجاي اين سناريو قرار مي‌گيرند؟بعلاوه اصلاحات اداري، اجتماعي و اقتصاديِ طرح چشم‌انداز 2030 مي‌تواند به ضرر سران و نخبگان مهم باشد. پادشاهي عربستان براي کسب حمايت جناح‌هاي قبيله‌اي و خانوادگي به ملاقات اداري روي آورده است. ادغام يا جايگزيني اين سران با تکنوکرات‌ها انگيزه‌شان براي حمايت از دولت در مواجهه با خطري بزرگ را از بين مي‌برد.

تغيير روند جانشيني براي به قدرت رسيدن محمد بن سلمان نيز خشم و دشمني در خاندان سلطنتي را بيشتر مي‌کند. نسل قديميِ رهبران آل سعود دوست ندارند مقابل شاهزاده جوان سر تعظيم فرود آوردند. اصلاحات اجتماعي بيشتر مي‌تواند قدرت مذهبي‌ که بر جامعه حاکم است را نيز کم کند. يکي از برنامه‌هاي چشم‌انداز 2030 امکان سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در شرکت Saudi Aramcoاست (شرکت نفت دولتي عربستان). اين کار موجب شفافيت و آشکارسازي زيادي در اين شرکت مرموز مي‌شود و ممکن است پرونده‌هاي فساد و تخلف زيادي از سران و مقامات اين شرکت برملا شود که درنهايت عدم اعتماد مردم به مقامات و مؤسسات دولتي را عميق‌تر مي‌کند.

پري کاماک عضو برنامه خاورميانه در بنياد صلح بين‌المللي "کارنگي" گفت: ارزيابي ميزان ارزش شرکت آرامکو توسط بازارهاي عمومي ممکن است به افشاي پرونده‌هاي مميزي حوزه‌هاي نفتي عربستان منجر شود که طبق شايعات به‌صورت مخفي انجام‌شده‌اند. براي عرضه اوليه سهام، اين شرکت نياز دارد در اقدامي بي‌سابقه سطح شفافيت اطلاعات در تاريخچه خود را نشان دهد که اين اقدام به همان اندازه براي خانواده سلطنتي نيز بي‌سابقه است.در صورت رخداد شورش‌هاي ضد دولتي، خانواده سلطنتي براي ايجاد تغييرات تحت‌فشار قرار خواهد گرفت. محتمل‌ترين سناريو ارتقاي محمد بن سلمان خواهد بود؛ اصلاح‌طلبي که از حمايت بسياري از جوانان برخوردار است.

بعيد است که اين ارتقا سبب خشم سران نشود و شعله‌هاي تنش ميان سلطنت، خانواده‌هاي رقيب و نهادهاي مذهبي را بيشتر نکند. اگر محمد بن سلمان اصلاحات ليبرال را ارائه دهد، احتمالاً حمايت روحانيون وهابي محافظه‌کار را از دست خواهد داد،اما اگر اصلاحي ارائه ندهد، مقاومت منطقه‌اي و قبيله‌اي در برابر حاکمان سعودي در حجاز، نجد يا استان شرقي افزايش مي‌يابد. هيچ‌يک از اين دو سناريو به نفع پادشاهي عربستان نيست. با اينکه شاهزاده در ارتش وفاداران زيادي دارد، اما گشت نظامي نيروهاي گارد ملي عربستان در يمن با انتقادهاي زيادي روبرو شد که اگر شرايط بي‌ثبات‌تر شود، شرايط براي کودتا محيا خواهد شد.

برخي سران و نخبگان فروپاشي دولت را فرصتي را براي کسب قدرت بيشتر مي‌بينند. از زمان وحدت پادشاهي در سال 1932، هويت فراگير سعودي تقريباً وجود ندارد. ناسيوناليسم سعودي مفهومي جديد است. اين دولت با برگزيدن برخي نخبگان و ترويج ايدئولوژي وهابي متحد شد که علي‌رغم محبوبيت در قلب منطقه نجد، با مخالفت اقليت شيعه کشور روبرو است.

البته تمامي سني‌هاي سعودي نيز از اين شاخه از اسلام سني پيروي نمي‌کنند.اکنون‌که دولت مرکزي با مشکل روبرو است، بسياري از سران قبيله‌اي در تلاش‌اند مناطق خودمختار را در دست بگيرند و قدرتي که پيش از وحدت داشتند را دوباره به دست آورده و احتمالاً دولت جديد عربستان را نابود کنند. اين رهبران قبيله‌اي براي اعمال قدرت سعي مي‌کنند خويشاوندان قبيله‌اي خود در نيروهاي مسلح را جذب کنند و اگر بي‌ثباتي‌ها ادامه يابند اعضاي ناراضي خانواده سلطنتي نيز مي‌توانند علناً به جانشين پادشاه سلمان (هر کس که باشد) اعتراض کنند. در مواجهه با تحولات مهم اجتماعي، شورش سران و ارتداد ارتش، گارد ملي عربستان نمي‌تواند به‌تنهايي از فروپاشي دولت و وقوع جنگ داخلي جلوگيري کند. کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس نيز از احتمال انفجار بالقوه اين سناريو و برنامه‌هاي عملياتي آگاه‌اند و از الآن تبعات احتمالي آن را بررسي مي‌کنند.

پيامدهاي منطقه‌اي و جهاني

سقوط دولت عربستان پيامدهاي زيادي براي منطقه و جهان خواهد داشت.همانطور که در ليبي، سوريه و يمن ديديم، سقوط دولت خلائي ايجاد مي‌کند که گروه‌هاي افراطي مي‌توانند در آن ريشه بگيرند.

در حال حاضر، القاعده در شبه‌جزيره عربستان در مرز اين کشور با يمن قرار دارد و داعش در عراق و سوريه خطري مداوم براي شمال پادشاهي عربستان است. بنابراين جنگ داخلي، بي‌ثباتي و تنش‌هاي فرقه‌اي زمينه مساعدي براي رشد اين گروه‌ها فراهم مي‌کند. سازمان امنيت ملي واشنگتن در مورد تشديد بحران در عربستان سعودي ابراز نگراني کرده؛ به‌خصوص اگر طرح اصلاحات محمد بن سلمان شکست بخورد يا به اهداف موردنظرش نرسد. برخي فروپاشي پادشاهي را بسيار محتمل مي‌دانند و مي‌ترسند اين اتفاق به نفع داعش باشد. يک کارشناس ناشناس عربستان در ارتباط با جانشينيِ محمد سلمان به ان. بي. سي گفت: "يا او به قدرت خواهد رسيد يا داعش.

درواقع مقامات امارات براي سقوط احتمالي عربستان سعودي از پيش برنامه‌ريزي کرده‌اند. اين خطري است که هيچ‌يک از همسايگان عربستان سعودي نمي‌توانند از آن چشم‌پوشي کنند. اين کشورها قطعاً براي حفظ اماکن مقدس و مبارزه با تروريسم اقدام خواهند کرد. اما حل مشکل جنگ داخلي چالش بزرگي خواهد بود. پاکستان که "رابطه دوجانبه ويژه‌اي" با عربستان سعودي دارد، و نيروهاي نظامي خود را وادار به محافظت از مکه و مدينه و تماميت ارضي عربستان مي‌کند، در صورت تشديد آشفتگي‌ها براي مداخله نظامي به نمايندگي از دولت آل سعود، بيشترين فشار را متحمل خواهد شد. اين دو کشور سابقه همکاري‌هاي نظامي و امنيتي طولاني دارند و شکي نيست که عربستان براي محافظت از حاکمان آل سعود اقدام خواهد کرد. بعلاوه، ارتش مصر در حال حاضر در مناطق شمالي مرز عربستان حضور دارد و به تقويت گارد ملي و گارد مرزي عربستان کمک مي‌کند.

از طرفي،توافق احزاب يمني براي تشکيل «شوراي عالي سياسي» ضربه مهلکي را بر پيکره رژيم سعودي وارد آورد، زيرا اين رژيم هيچگاه تصور نمي‌کرد جريان‌هاي سياسي در اين کشور به وحدت کلمه دست پيدا کنند.اعضاي پارلمان يمن با تشکيل جلسه‌اي، توافقنامه احزاب و جريان هاي سياسي اين کشور در خصوص تشکيل «شوراي عالي سياسي» براي اداره کشور را رسما تصويب کردند.

فارغ از تصويب رسمي طرح تشکيل «شوراي عالي سياسي» که به خودي خود دستاورد بزرگي براي مردم يمن محسوب مي شود، نکته قابل تأمل، تشکيل جلسات پارلمان اين کشور پس از مدتي حدود ??ماه است.پس از آغاز حملات هوايي جنگنده هاي رژيم سعودي به مناطق مختلف يمن، جلسات پارلمان اين کشور به دليل وخامت اوضاع امنيتي به حالت تعليق درآمد.

با اين حال، پس از گذشت دو هفته از توافق احزاب و جريان هاي سياسي يمن براي تشکيل شوراي عالي سياسي، اعضاي اين پارلمان تشکيل جلسه داده و اين توافقنامه را به صورت رسمي به تصويب رساندند.از آنجايي که تشکيل شوراي عالي سياسي در يمن تقويت روحيه يمني‌ها و تحکيم صفوف آنها براي مقابله با رژيم سعودي را به دنبال دارد، اين رژيم تمام تلاش خود براي به شکست کشاندن چنين شورايي را از همان ابتدا در دستور کار خود قرار داد.

درست به همين دليل بود که هيأت رياض که به نمايندگي از «منصور هادي» رئيس جمهوري مستعفي و فراري يمن در گفتگوهاي صلح کويت حضور داشت، انصراف خود از اين گفتگوها را بدون هيچ توجيه پذيرفتني اعلام کرد.سعوديها تلاش کردند تا از طريق به تعليق درآوردن مذاکرات صلح يمن در کويت، زمينه شکست طرح تشکيل شوراي عالي سياسي را فراهم آورند.

آنها در صدد بودند با انصراف از ادامه گفتگوهاي صلح کويت، از اين اقدام به عنوان اهرم فشاري بر احزاب و جريان هاي يمني براي منصرف شدن آنها از تصميم‌شان بهره برداري کنند. اين اقدام سعودي‌ها به تنهايي حاکي از اهميت بسيار «شوراي عالي سياسي» در يمن است.پيش از اين بعضي منابع خبري نزديک به عربستان پيش‌بيني کرده بودند جلسه پارلمان به حدنصاب قانوني براي برگزاري نخواهد نرسيد. مجلس يمن ???کرسي دارد، ??نفر از اعضاي مجلس فوت کرده‌اند. براي قانوني شدن اين جلسه مي بايست ???نفر در آن شركت مي‌کردند.

اين جلسه حالي تشکيل شد که عربستان سعودي با جلوگيري از پرواز هواپيماي شماري از نمايندگان پارلمان يمن، تلاش کرد در برگزاري نخستين جلسه پارلمان اخلال ايجاد کند.

از مهم‌ترين جريان‌هاي حاضر دراين نشست پارلمان نمايندگاني از فراکسيون حزب «الاصلاح» به سرپرستي «زياد علي شاملي» بودند. «هشام الميزي» تحليلگر يمني در صفحه توئيتر خود نوشت: ‌«حزب اعضاي حزب اصلاح در نشست پارلمان يمن شرکت کرد تا اين جلسه به حدنصاب برسد. هادي اکنون خشمگينانه سر خود را در رياض به ديوار مي‌کوبد». وي با توصيف اقدام پارلمان يمن به «کيش و مات» عليه عربستان سعودي، ادامه داد: «پارلمان در اولين جلسه پس از ??ماه به تشکيل شوراي عالي سياسي رأي داد؛ اين اقدام ضربه سنگيني به هادي و حاميان سعودي آن وارد کرد».

در همين ارتباط، رئيس پارلمان يمن تصريح کرد: آنها فکر مي‌کردند جلسه به حد نصاب نمي رسد اما حضور نمايندگان در اين جلسه بيش از انتظار من بود. بر همين اساس، به خوبي مشخص است که تلاش هاي رژيم سعودي تا آخرين لحظه تصويب رسمي «شوراي عالي سياسي» در يمن، براي به شکست کشاندن اين طرح ادامه داشته است و بدون شک اين کارشکني ها و سنگ اندازي ها در آينده نيز متوقف نخواهد داشت و به اشکال مختلف ادامه پيدا خواهد کرد.

سعوديها به خوبي مي دانند که تشکيل چنين شورايي، اولا مقابله عملي با پافشاري آنها مبني بر مشروعيت داشتن «منصور هادي» محسوب مي شود و ثانيا ايستادگي يمني‌ها در مقابل حملات وحشيانه آنها زير نظر يک فرماندهي واحد ادامه خواهد يافت.پس از آنکه هيچ يک از حيله‌هاي عربستان سعودي براي به شکست کشاندن طرح تشکيل «شوراي عالي سياسي» کارگر نيفتاد، اين رژيم بلافاصله پس از تصويب تشکيل اين شورا در پارلمان ، در اقدامي انتقام‌جويانه حملات وحشيانه خود به مناطق مسکوني و غيرنظامي يمن را به صورت بي سابقه اي تشديد کرد.

سعودي‌ها در اولين گام، مدرسه اي در شهر «صنعاء» را بمباران کردند که در نتيجه آن بيش از ??دانش آموز يمني شهيد و زخمي شدند. علاوه بر اين، مناطق مختلفي از دو استان «صعده» و «الحديده» نيز قرباني انتقام جويي حکام سعودي شدند.عصبانيت بي سابقه سعودي‌ها از تشکيل شوراي عالي سياسي در يمن که در واقع به منظور زمينه سازي جهت تشکيل دولت وحدت ملي، صورت پذيرفته است، نشان از درجه اهميت بالاي اين شورا دارد. سعودي‌ها تاکنون تلاش کردند تا از طريق تعليق گفتگوهاي صلح يمن و تشديد حملات ددمنشانه خود به مناطق مسکوني اين کشور، خشم خود را از اتفاقي که افتاده است، بروز دهند.

در همين ارتباط، «صالح الصماد» رئيس شوراي عالي سياسي يمن در سخناني تاکيد کرد: «تشکيل جلسات پارلمان و تاييد توافق سياسي دستاورد بزرگي محسوب مي شود». وي در ادامه سخنان خود جامعه بين المللي را به احترام به مردم يمن و گزينه هاي سياسي آن فراخواند و از ائتلاف متجاوز نيز درخواست کرد که در محاسبات اشتباهش تجديدنظر کند و فورا تجاوز را متوقف کند. رئيس شوراي عالي سياسي در پايان تاکيد کرد: «يمن کشور مستقلي است که در صدد برقراري روابط ايجابي و مثبت با کشورهاي همسايه بر اساس احترام متقابل است و از جمله مهم ترين اولويت هاي شوراي عالي سياسي يمن نيز محافظت از کشور و حاکميت آن و مبارزه با فساد است».

در آن سوي ميدان نيز به نظر مي رسد که «سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان به منظور مقابله با تشکيل شوراي عالي سياسي در يمن شخصا وارد معرکه شده شده است. گفته مي شود، «ملک سلمان» پادشاه سعودي به محض بازگشت به جده از «طنجه» مراکش، دستور داد تا به شرکت‌کنندگان در تجاوز به يمن يک ماه حقوق به عنوان پاداش پرداخت شود.

خبرگزاري رسمي عربستان اعلام کرده است که پادشاه اين کشور با هدف «بازگرداندن اميد» به شرکت کنندگان در حملات عليه يمن چنين دستوري را صادر کرده است.اين تحولات در حالي است که به نظر نمي رسد که عربستان سعودي ـ حداقل در آينده نزديک ـ قصد دست کشيدن از عمليات تروريستي خود عليه مردم بي دفاع يمن را ندارد.

به ويژه اينکه پس از تشکيل شوراي عالي سياسي يمن، حملات ددمنشانه اين رژيم تشديد و آلام مردم يمن بيشتر شده است. سعودي‌ها تلاش مي کنند تا به هر طريقي که شده اين شورا را منحل کنند تا بدين وسيله فرصت مناسب براي تحميل مهره دست‌نشانده خود به يمني‌ها را به دست آورند.عزم سعودي‌ها براي ادامه حملات وحشيانه گسترده اين رژيم به مناطق مسکوني يمن را مي توان در اظهارات اخير «أحمد عسيري» سخنگوي ائتلاف سعودي عليه يمن جستجو کرد. وي در خصوص تداوم حملات سعودي‌ها به يمن مدعي شده است: مقابله با کساني که مرزهاي عربستان را ناامن ساخته اند، تکليفي واجب است! اين ادعا در حالي است که ارتش و نيروهاي مردمي يمن در پاسخ به حملات ددمنشانه اين رژيم به مناطق مسکوني اين کشور، مرزهاي سعودي را هدف قرار مي دهند.

https://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\08\08-31\19-54-39.htm&storytitle=%D1%ED%C7%D6%20%C7%D2%20%CF%E6%D3%CA%C7%E4%20%CE%E6%CF%20%E5%E3%20%CE%D4%E3%90%ED%E4%20%C7%D3%CA

ش.د9502561

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات