صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۹۷۳۰۵

از تکرار نشدن دولت روحانی تا امیدواری اروپا به ترامپ

امیدواری اروپا به پایبندی ترامپ به برجام
نشریه «وال‌استریت ژورنال» نوشته است: مقامات کشورهای اروپایی برای رایزنی با دولت کنونی و آتی آمریکا درباره آینده توافق هسته‌ای، راهی واشنگتن شده‌اند. بنا بر این گزارش، مقامات اروپایی برخلاف آنکه دونالد ترامپ در طول رقابت‌های انتخاباتی به شدت به توافق هسته‌ای با ایران تاخته بود، امیدوارند که ترامپ به برجام پایبند بماند؛ اما نگران هستند که وی با افزایش فشارها به تهران با استفاده از اهرم‌های تحریمی، توافق را در آستانه شکست قرار دهد. اروپا همچنین نگران است که ترامپ به توافقات مشترک آمریکا و بروکسل پایبند نماند. با این حال، تیم انتقالی ترامپ از اظهارنظر درباره این رایزنی خودداری کرده است؛ اما اعضای تیم ترامپ به مقامات اروپایی گفته‌اند که توافق هسته‌ای به آمریکا اجازه می‌دهد تحریم‌هایی در زمینه فعالیت‌های ایران در حوزه‌های غیر هسته‌ای وضع کند. گفتنی است، دیپلمات‌های اروپایی به صراحت اعلام کرده‌اند، اگر ایالات متحده توافق هسته‌ای را بر هم بزند یا اقداماتی انجام دهد که بحران ایجاد کند، این بلوک خود را به بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران متعهد نخواهد دانست.

لندن در کنار جناح بازنده خاورمیانه
 «پاتریک کاکبرن» تحلیلگر برجسته بریتانیایی امور خاورمیانه نشریه «ایندیپندنت» از اظهارات «ترزا می» نخست‌وزیر انگلستان علیه ایران انتقاد کرد و نوشت: «خوش‌رقصی دولت بریتانیا برای پادشاهی‌های مطلقه خلیج [فارس] که قدرت‌شان را با گردن‌زنی، شلاق زدن و اتاق‌های شکنجه حفظ کرده‌اند، هم تحقیرآمیز و هم تأسف‌آور است.» وی افزود: «اینکه ترزا می تنها در بحرین کوچک، مسموم و فرقه‌گرا که حکام سنی آن اکثریت شیعه را سرکوب می‌کنند، می‌تواند انتظار استقبالی شاهانه را داشته باشد، نشانه نزول بریتانیا از جایگاه یک ابرقدرت است.» وی در ادامه این یادداشت نوشت: «موضع تحقیرآمیز و ننگین بریتانیا در خلیج [فارس] احتمالاً تلاشی از سر عجز برای یافتن متحدانی جدید در آستانه خروج از اتحادیه اروپاست. شاید اکنون زمان خوبی برای این کار باشد؛ چرا که برندگان و بازندگان جنگ‌هایی که در پنج سال گذشته سوریه و عراق را در برگرفته بود، در حال مشخص شدن است. تنها جنبه غافل‌گیرکننده تلاش بریتانیا این است که به نظر می‌رسد ما باز هم مانند عراق و افغانستان، داریم طرف جناح بازنده را می‌گیریم.»

دولت روحانی تکرار نمی‌شود
سیدمحمد حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و وزیر اسبق ارشاد در مراسم «آمریکایی که بود، آمریکایی که هست» که به همت بسیج دانشجویی دانشکده فنی این دانشگاه برگزار شد، ضمن اشاره به عملکرد دولت در طول سه سال اخیر، گفت: روحانی به وعده‌های اقتصادی که به مردم داد عمل نکرد؛ به همین دلیل در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده با ریزش آرای زیادی روبه‌رو خواهد شد و به نظر می‌رسد ریاست‌جمهوری روحانی در دولت دوازدهم تکرارنشدنی است.

اعلامیه ایران به خودی خود نقض برجام نیست
«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: دستور رئیس‌جمهور ایران به منظور طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای برای حمل‌ونقل دریایی به خودی خود نقض برجام نیست و موارد زیادی وجود دارد که ما از آنها بی‌اطلاع هستیم و نمی‌دانیم معنای آنها چیست، به همین دلیل فعلاً از قضاوت خودداری می‌کنیم. کربی همچنین افزود: قضاوت درباره این اعلامیه دشوار است و تنها می‌توان گفت که تولید پیشران هسته‌ای اقدام عظیمی برای هر کشوری است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات