صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۹۷۳۰۱

اخبار و تحلیل‌ها 24 آذر ماه

علم‌اندوزی و خودسازی، شرط دستیابی به فردایی بهتر است؛ عزیزان من، فردای این کشور متعلق به شماست، بنابراین با استفاده از فرصت‌ها، خود را برای آن روز آماده کنید. (95/9/23)
نشریه اخبار و تلحیل‌هاword
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز  
  پيامبر رحمت، پيام‌آور وحدت

ماه ربیع، سرآغاز فصلی نو در جهان اسلام است که در نیمه آن سالروز میلاد خاتم‌النبیین محمدمصطفی(ص) قرار دارد. هرچند در بین فرق مسلمین درباره روز دقیق تولد پیامبر اعظم(ص) چند روزی اختلاف است؛ اما این اختلاف در تاریخ با اعلان هفته وحدت از سوی جمهوری اسلامی ایران به فرصتی برای تجلی حقیقی اسلام محمدی(ص) بدل گردیده است.
واقعیت آن است که هر چه می‌گذرد، ضرورت «دکترین وحدت» در جهان اسلام بیش از پیش آشکار می‌شود. صف‌بندی‌های ناصواب برخاسته از سناریوی چندین سده‌ استعمارگران است که صدها سال است به منابع و ثروت‌های سرزمین‌های اسلامی چشم طمع دوختهاند! سناریو انگلیسی «اختلاف بینداز و حکومت کن»، حربه‌ای نیست که تنها جهان اسلام از آن  زخم خورده باشد، بلکه تمام سرزمین‌های تحت سلطه استعمار از قاره سرخ و سیاه و زرد، با تمام وجود این داغ را بر سینه خود احساس می‌کنند.
جامعه انسانی بدون تکثر حیات نمی‌یابد؛ اما جبهه‌بندی‌های ساختگی از جمله  بین شیعه و سنی با این هدف دنبال می‌شود که صفبندیهای حقیقی شکل نگیرد. جبهه‌بندی حقیقی این عالم تقابل اردوگاه بندگان خدا و اردوگاه بندگان شیطان و نفس اماره است که در قالب دوگانه‌هایی، چون جبهه عدالت‌خواهان و جبهه زیاده‌خواهان، اردوگاه استضعاف و اردوگاه استکبار، جبهه اسلام ناب محمدی(ص) و جبهه اسلام آمریکایی، ... قابل تشریح است.
نگاه‌های بصیر می‌بینند که امروز این صف‌بندیهای جعلی چگونه جهان اسلام را در آتش جنگهای نیابتی فرو برده است و منفعت آن را دشمنان حقیقی اسلام و بشریت کسب می‌کنند. قلب‌های سلیم و عقل‌های تربیت یافته در مکتب نبوی(ص) در پس تسنن آمریکایی و تشیع انگلیسی که تکفیر و انتحار و جنایت را به ابزاری برای تخریب مکتب محمدمصطفی(ص) بدل کرده‌اند، دست‌های آلوده صهیونیسم بینالملل و الیگارشی یهود را در پس این اختلاف‌افکنی‌ها مشاهده می‌کنند و فریب شعارهای فریبنده رسانههای غربی را نخواهند خورد.


▼ گزارش روز                    
    معجزه وحدت

همزمان با هفته وحدت، در روزهایی که علمای اهل تسنن و مرجعیت شیعه برای اتحاد میان ملت بزرگ مسلمانان تلاش می‌کنند و ندای برادری سر می‌دهند تا در سایه آن ملت اسلام در برابر دشمنانش بایستد و در مسیر پیشرفت گام‌های بیشتر و بیشتری بردارد! پارلمان کانادا از رهبران تشیع انگلیسی دعوت می‌کند تا در ادعایی خنده‌دار از آنان به‌منظور مقابله با گروه‌های افراطی و تکفیری قدردانی کند! نمایندگان مجلس فدرال کانادا در جملات حیرت‌انگیزی می‌گویند، اگر تلاش این افراد نبود، چنین موفقیتی حاصل نمی‌شد!
البته این اقدام از سوی حکومتی که پیش از این سابقه قطع یک‌طرفه روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران، تقدیر و حمایت از مریم رجوی، سرکرده منافقین که دست‌شان به خون هزاران انسان بی‌گناه آلوده است، تحریم یک‌جانبه صنعت داروی ایران، تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران بر اساس ادعاهای واهی، همراهی با ایالات متحده در حمله به عراق و افغانستان و ده جنایت دیگر دارد، تلاش برای ایجاد تفرق و حمایت از جریان‌های نفوذی در جهان اسلام اتفاق عجیب و تازه‌ای نیست؛ بلکه آنچه اهمیت دارد و نباید از آن غافل شد، هوشیاری امت اسلامی، به ویژه شیعیان در برابر جریان‌های نفوذ و دشمن‌ساخته است! جریان‌هایی که قصد دارند با دامن زدن به اختلافات، تبلیغ و ترویج بدعت‌های مختلف و... ، برادران دینی را از یکدیگر دور کنند و مانع از تحقق وحدت در جامعه اسلامی شوند! وحدتی که تحقق آن می‌تواند دستاوردهای فراوانی را برای جهان اسلام به ارمغان آورد که تنها یک نمونه از آن را می‌توان در پیروزی‌های پیاپی مردم عراق مشاهده کرد، جایی که اهل سنت و شیعیان دوشادوش هم در یک سنگر با گروه‌های تروریستی ـ تکفیری می‌جنگند و به زودی پیروزی نهایی آنان نیز حاصل می‌شود. ان‌شاءالله

▼ اخبار ویژه                 
   ساختمان شیشه‌ای مجلس

مهندس مهدی چمران با انتقاد از ساختمان شیشه‌ای مجلس شورای اسلامی، گفت: متأسفانه شاهد هستیم که یک ابرساختمان با نمای کامپوزیت و شیشه ساخته شده است. وی با بیان اینکه این ساختمان متعلق به مجلس شورای اسلامی است، اما خود مسئولان مجلس نیز حریم آن را رعایت نکرده‌اند، گفت: بارها به آنها نامه نوشته‌ایم که میدان بهارستان هویت شهر است و نباید ساختمانی با نمای کامپوزیت و شیشه ساخته شود، چرا که کسر شأن فرهنگی و معماری ایران است. رئیس شورای شهر تهران افزود: متأسفانه مسئولان مجلس به این نامه‌ها توجهی نکرده‌اند.

فسخ بزرگ‌ترین واگذاری ایران
سازمان خصوصي‌سازي با صدور اطلاعیه‌ای، فسخ قرارداد واگذاري بلوك سهام شركت مخابرات ايران را اعلام کرد. هفت سال پس از معامله 8/7 هزار میلیارد تومانی بلوک 50 درصد به اضافه یک سهم مخابرات، سازمان خصوصی‌سازی، این قرارداد را به دلیل عدم ایفای تعهدات فسخ کرد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی از ارائه توضیحات در آینده‌ای نزدیک خبر داد و با بیان اینکه فسخ قرارداد واگذاری مخابرات ایران ۱۲ روز قبل رخ داده،‌ گفت: به دلیل پرداخت نشدن دو یا سه قسط از سوی «اعتماد مبین» و برگشت خوردن نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان چک، این قرارداد فسخ شد.


 ▼ اخبار
امیدواری اروپا به پایبندی ترامپ به برجام

نشریه «وال‌استریت ژورنال» نوشته است: مقامات کشورهای اروپایی برای رایزنی با دولت کنونی و آتی آمریکا درباره آینده توافق هسته‌ای، راهی واشنگتن شده‌اند. بنا بر این گزارش، مقامات اروپایی برخلاف آنکه دونالد ترامپ در طول رقابت‌های انتخاباتی به شدت به توافق هسته‌ای با ایران تاخته بود، امیدوارند که ترامپ به برجام پایبند بماند؛ اما نگران هستند که وی با افزایش فشارها به تهران با استفاده از اهرم‌های تحریمی، توافق را در آستانه شکست قرار دهد. اروپا همچنین نگران است که ترامپ به توافقات مشترک آمریکا و بروکسل پایبند نماند. با این حال، تیم انتقالی ترامپ از اظهارنظر درباره این رایزنی خودداری کرده است؛ اما اعضای تیم ترامپ به مقامات اروپایی گفته‌اند که توافق هسته‌ای به آمریکا اجازه می‌دهد تحریم‌هایی در زمینه فعالیت‌های ایران در حوزه‌های غیر هسته‌ای وضع کند. گفتنی است، دیپلمات‌های اروپایی به صراحت اعلام کرده‌اند، اگر ایالات متحده توافق هسته‌ای را بر هم بزند یا اقداماتی انجام دهد که بحران ایجاد کند، این بلوک خود را به بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران متعهد نخواهد دانست.

لندن در کنار جناح بازنده خاورمیانه
 «پاتریک کاکبرن» تحلیلگر برجسته بریتانیایی امور خاورمیانه نشریه «ایندیپندنت» از اظهارات «ترزا می» نخست‌وزیر انگلستان علیه ایران انتقاد کرد و نوشت: «خوش‌رقصی دولت بریتانیا برای پادشاهی‌های مطلقه خلیج [فارس] که قدرت‌شان را با گردن‌زنی، شلاق زدن و اتاق‌های شکنجه حفظ کرده‌اند، هم تحقیرآمیز و هم تأسف‌آور است.» وی افزود: «اینکه ترزا می تنها در بحرین کوچک، مسموم و فرقه‌گرا که حکام سنی آن اکثریت شیعه را سرکوب می‌کنند، می‌تواند انتظار استقبالی شاهانه را داشته باشد، نشانه نزول بریتانیا از جایگاه یک ابرقدرت است.» وی در ادامه این یادداشت نوشت: «موضع تحقیرآمیز و ننگین بریتانیا در خلیج [فارس] احتمالاً تلاشی از سر عجز برای یافتن متحدانی جدید در آستانه خروج از اتحادیه اروپاست. شاید اکنون زمان خوبی برای این کار باشد؛ چرا که برندگان و بازندگان جنگ‌هایی که در پنج سال گذشته سوریه و عراق را در برگرفته بود، در حال مشخص شدن است. تنها جنبه غافل‌گیرکننده تلاش بریتانیا این است که به نظر می‌رسد ما باز هم مانند عراق و افغانستان، داریم طرف جناح بازنده را می‌گیریم.»

دولت روحانی تکرار نمی‌شود
سیدمحمد حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و وزیر اسبق ارشاد در مراسم «آمریکایی که بود، آمریکایی که هست» که به همت بسیج دانشجویی دانشکده فنی این دانشگاه برگزار شد، ضمن اشاره به عملکرد دولت در طول سه سال اخیر، گفت: روحانی به وعده‌های اقتصادی که به مردم داد عمل نکرد؛ به همین دلیل در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده با ریزش آرای زیادی روبه‌رو خواهد شد و به نظر می‌رسد ریاست‌جمهوری روحانی در دولت دوازدهم تکرارنشدنی است.

اعلامیه ایران به خودی خود نقض برجام نیست

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: دستور رئیس‌جمهور ایران به منظور طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای برای حمل‌ونقل دریایی به خودی خود نقض برجام نیست و موارد زیادی وجود دارد که ما از آنها بی‌اطلاع هستیم و نمی‌دانیم معنای آنها چیست، به همین دلیل فعلاً از قضاوت خودداری می‌کنیم. کربی همچنین افزود: قضاوت درباره این اعلامیه دشوار است و تنها می‌توان گفت که تولید پیشران هسته‌ای اقدام عظیمی برای هر کشوری است.

▼ اخبار کوتاه
محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: حزب اعتماد ملی درباره معرفی گزینه انتخاباتی، فعلاً به جمع‌بندی نرسیده است، اما یک نفر را معرفی خواهد کرد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا حزب اعتماد ملی گزینه انتخاباتی خود را به شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان معرفی می‌کند، گفت: چنین چیزی از ما خواسته نشده است و حزب اعتماد ملی هم در این‌باره به جمع‌بندی مشخصی نرسیده است.
هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می‌گوید اگر کارگران دغدغه تأمین مسکن نداشته باشند، دیگر به دنبال شغل‌های دوم و سوم نمی‌روند تا معیشت خود و خانواده‌های‌شان را تأمین کنند. وی درباره اجرای طرح مسکن اجتماعی گفت: مسکن حمایتی و اجتماعی از جمله طرح‌هایی دولت یازدهم برای خانه‌دار کردن مردم و اقشار ضعیف بود، اما تاکنون این طرح برای جامعه کارگری بی‌نتیجه بوده است.
◄ حجت‌ا‌لاسلام علیرضا سلیمی، رئیس کمیته آموزش مجلس از تشکیل کمیته‌ای در مجلس برای رسیدگی به پرونده تحصیلات برادر و دستیار رئیس‌جمهور خبر داد. گفتنی است، پیشتر رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از سه نامه‌ کمیسیون متبوع خود به وزیر علوم درباره پرونده تحصیلی حسین فریدون خبر داده بود.
سهراب‌پور، فوق‌تخصص بیماری‌های ریوی درباره بیماری سیاه‌ ششی در بین ساکنان شهرهای آلوده مانند تهران گفت: این بیماری در بین ساکنان شهرهای آلوده، شایع نیست؛ ولی در برخی از معاینات بیماران، علایم این بیماری دیده شده است.
مهدیان، معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: از هفت بانک عامل پرداخت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی مسکن روستایی، چهار بانک ملی، تجارت، ملت و سپه هنوز مصوبه بانک مرکزی را به استان‌ها ابلاغ نکرده‌اند.
پروانه مافی، نایب‌رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس و عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا درخواست‌ها برای صدور مجوز حزب و تشکل سیاسی بیشتر شده است.
در پی آزادی حلب از دست تروریست‌های تکفیری و نگرانی سران کشورهای عربی از پیروزی‌های نیروهای ارتش سوریه، اتحاديه عرب به درخواست قطر، روز پنجشنبه جلسه فوق‌العاده تشکيل خواهد داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات