صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۹۷۴۸۰

گزارش روز/ واکنش متفاوت

«مردم شریف ایران، بیاییم با حقوق خود بیشتر آشنا شویم و قدرتمندانه آن را پاس بداریم»؛ این جملات متن پیامکی است که روز گذشته به تلفن‌های همراه تمام ایرانیان ارسال شد![...]
پایگاه بصیرت / سیدفخرالدین موسوی
یادداشت: «مردم شریف ایران، بیاییم با حقوق خود بیشتر آشنا شویم و قدرتمندانه آن را پاس بداریم»؛ این جملات متن پیامکی است که روز گذشته به تلفن‌های همراه تمام ایرانیان ارسال شد! تا همه بدانند پس از گذشت نزدیک به سه سال از انتشار منشور حقوق شهروندی در پایگاه خبری رئیس دولت یازدهم، وی در ماه‌های پایانی حضورش در پاستور با برگزاری مراسمی در سالن سران کنفرانس اسلامی از منشور حقوق شهروندی رونمایی کرده و سخت مورد تشویق حاضران قرار گرفته است! اما بیرون از محل برگزاری مراسم، شاهد برخوردی کاملاً متفاوت نسبت به رونمایی از منشور حقوق شهروندی بودیم.
انتخاباتی، غیر ضروری و خلاف وظایف دولت بودن، اولین واکنش‌های شبکه‌های اجتماعی به رونمایی حسن روحانی از منشور حقوق شهروندی و تبلیغات گسترده آن با ارسال میلیون‌ها پیامک بود. بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی رونمایی از این منشور را نتیجه خالی بودن دست دولت در برابر قول‌ها و وعده‌هایش در دوران انتخابات یازدهم دانستند و نوشتند، سرنوشت نامعلوم برجام و امتداد تحریم‌ها، اوضاع بد اقتصادی و... دولت را بر آن داشته تا زمین بازی برای تبلیغات انتخابات پیش رو را عوض کرده و به سوی مطالبات اجتماعی بکشاند! تعداد دیگری از فعالان در فضای مجازی به بازخوانی اقدامات دولت و تناسب آن با ادعای پاسداری از حقوق شهروندی پرداختند و نحوه توزیع سبد کالا، بی‌توجهی به درخواست مردم برای رسیدگی به حقوق‌های نجومی، توهین و بستن دهان منتقدان را اقدامات کاملاً مغایر با پاسداری از حقوق شهروندی دانستند! چنانچه یکی از کاربران در این‌باره نوشت: «توضیح درباره هزینه میلیاردی ارسال میلیون‌ها پیامک و دانستن چگونگی تأمین هزینه آن نیز جزء حقوق شهروندی مردم است که گویا قرار نیست درباره آن توضیحی داده شود.» برخی از کارشناسان نیز در گفت‌وگوهایی نوشتن چنین منشوری را با وجود قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران غیر ضرور و دوباره‌کاری دانستند و تأکید کردند دولت تنها مجری قانون است، نه وضع‌کننده آن!
اما نکته مهم برای دولت یازدهم این بود که رونمایی از این قانون حتی از سوی حامیان دولت و فعالان اصلاح‌طلب با برخوردی سرد مواجه شد تا کاندیدای احتمالی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری به این باور برسد که برای ماندن در پاستور روزهای سختی را در پیش خواهد داشت!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات