صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۹۷۴۷۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 30 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز دو اراده در این منطقه در تعارضند: اراده‌ وحدت و اراده‌ تفرقه؛ اگر وحدت اتفاق بیفتد، وضع مثل امروز نخواهد بود و مسلمانان عزّت پیدا می‌کنند.(95/9/27)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
انتقام پیروزی

خبر ترور سفیر روسیه شوک جدیدی را به منطقه وارد کرد که احتمال دارد بسیاری از معادلات را به هم بزند. آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس «روسیه از نگاه ترک‌ها» در این شهر سخنرانی می‌کرد، مورد حمله یک افسر جوان ترکیه قرار گرفت و کشته شد. ضارب ۲۲ ساله «مولود مرت آلتین‌تاش» نام داشت که پس از سر دادن شعار «الله‌اکبر»، به ترکی فریاد می‌کشید: «حلب را فراموش نکنید، سوریه را فراموش نکنید.» پس از پیروزی‌های اخیر محور مقاومت در حلب و آزادسازی این شهر راهبردی و انتقال گروهک‌های تروریستی از حلب به ادلب، ترکیه و عربستان به منزله بازندگان بحران سوریه به طرق مختلف با هدایت آمریکا وارد عمل شدند. آنها تلاش دارند با رایزنی‌های گسترده، بزرگ‌نمایی رسانه‌ای، برگزاری راهپیمایی و طرح بهانه‌هایی، همچون وضعیت غیر نظامیان حلب و مجروحان به نوعی کانون بحران و دخالت‌های قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را برای خودشان محفوظ نگه دارند. از عملکرد حامیان تروریست این‌گونه استنباط می‌شود که ترکیه، عربستان و آمریکا درصدد هستند با بازسازی گروه‌های تکفیری در ادلب، آنها را وادار کنند تا بار دیگر به شهر حلب حمله کنند. در این میان، ترکیه به شدت از آزادسازی حلب نگران است و حضور گروه‌های تروریستی در ادلب و مرزهای آن موجب شده است این کشور به دنبال بازگشت دوباره گروه‌های تروریستی به حلب باشد. خشم داعشی‌های ترکیه پس از پیروزی حلب علیه ایران با راه‌اندازی راهپیمایی و ترور سفیر روسیه، نمونه‌ای از انتقام‌گیری از پیروزی خط مقاومت است که در ترکیه دنبال می‌شود. دولت اردوغان که هنوز با چالش کودتا در کشورش دست و پنجه نرم می‌کند و نمی‌تواند امنیت کشورش و حتی نمایندگان سیاسی و سفارتخانه‌ها را تأمین کند، باید از سودای احیای امپراتوری عثمانی بیرون بیاید. مدت‌ها قبل تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند تروریست‌های مورد حمایت ترکیه دیر یا زود، امنیت ترکیه را هدف قرار خواهند داد و آن روز دیگر از دولت این کشور کاری ساخته نیست؛ ترکیه این روزها ممکن است در آتشی که اردوغان برای شهروندانش افروخته است، بیشتر بسوزد.

▼ گزارش روز
واکنش متفاوت

«مردم شریف ایران، بیاییم با حقوق خود بیشتر آشنا شویم و قدرتمندانه آن را پاس بداریم»؛ این جملات متن پیامکی است که روز گذشته به تلفن‌های همراه تمام ایرانیان ارسال شد! تا همه بدانند پس از گذشت نزدیک به سه سال از انتشار منشور حقوق شهروندی در پایگاه خبری رئیس دولت یازدهم، وی در ماه‌های پایانی حضورش در پاستور با برگزاری مراسمی در سالن سران کنفرانس اسلامی از منشور حقوق شهروندی رونمایی کرده و سخت مورد تشویق حاضران قرار گرفته است! اما بیرون از محل برگزاری مراسم، شاهد برخوردی کاملاً متفاوت نسبت به رونمایی از منشور حقوق شهروندی بودیم.
انتخاباتی، غیر ضروری و خلاف وظایف دولت بودن، اولین واکنش‌های شبکه‌های اجتماعی به رونمایی حسن روحانی از منشور حقوق شهروندی و تبلیغات گسترده آن با ارسال میلیون‌ها پیامک بود. بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی رونمایی از این منشور را نتیجه خالی بودن دست دولت در برابر قول‌ها و وعده‌هایش در دوران انتخابات یازدهم دانستند و نوشتند، سرنوشت نامعلوم برجام و امتداد تحریم‌ها، اوضاع بد اقتصادی و... دولت را بر آن داشته تا زمین بازی برای تبلیغات انتخابات پیش رو را عوض کرده و به سوی مطالبات اجتماعی بکشاند! تعداد دیگری از فعالان در فضای مجازی به بازخوانی اقدامات دولت و تناسب آن با ادعای پاسداری از حقوق شهروندی پرداختند و نحوه توزیع سبد کالا، بی‌توجهی به درخواست مردم برای رسیدگی به حقوق‌های نجومی، توهین و بستن دهان منتقدان را اقدامات کاملاً مغایر با پاسداری از حقوق شهروندی دانستند! چنانچه یکی از کاربران در این‌باره نوشت: «توضیح درباره هزینه میلیاردی ارسال میلیون‌ها پیامک و دانستن چگونگی تأمین هزینه آن نیز جزء حقوق شهروندی مردم است که گویا قرار نیست درباره آن توضیحی داده شود.» برخی از کارشناسان نیز در گفت‌وگوهایی نوشتن چنین منشوری را با وجود قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران غیر ضرور و دوباره‌کاری دانستند و تأکید کردند دولت تنها مجری قانون است، نه وضع‌کننده آن!
اما نکته مهم برای دولت یازدهم این بود که رونمایی از این قانون حتی از سوی حامیان دولت و فعالان اصلاح‌طلب با برخوردی سرد مواجه شد تا کاندیدای احتمالی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری به این باور برسد که برای ماندن در پاستور روزهای سختی را در پیش خواهد داشت!

▼ خبر ویژه
ردّ درخواست شاهزاده سعودی

روزنامه فرانسوی «فیگارو» در خبری فاش کرد: «فرانسوا فیون» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 فرانسه و نخست‌وزیر پیشین این کشور که براساس آخرین نظرسنجی‌ها در این کشور شانس فراوانی برای پیروزی در انتخابات آتی این کشور دارد، با وجود درخواست‌های متعدد «محمدبن‌سلمان» برای ملاقات با وی، از دیدار با این شاهزاده سعودی خودداری کرده است! گفتنی است، فرانسوا فیون در جریان رقابت‌های انتخاباتی اخیر اظهارات زیادی را در محکومیت نقش عربستان سعودی در ترویج و تبلیغ اسلام افراطی در سراسر جهان، به ویژه در فرانسه بیان کرده است و قصد دارد «برونو لومر» را که به مواضع ضد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مشهور است، به عنوان وزیر خارجه دولت خود انتخاب کند.
 
▼ اخبار
1- نایب‌رئیس مجلس نمی‌داند در مجلس چه خبر است!

مسعود پزشکیان در همایش ملی «نقش پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری» گفت: مشکل ما نبود داده و اطلاعات برای بهترین انتخاب است. تصمیم غلط، جامعه و ساختار آن را بهم می‌زند. حرف بی‌منطق این است که چیزی را که در جایی به ذهن می‌رسد، دوفوریتی کرده و کشور و دولت را با مشکلات روبه‌رو می‌کنیم، از این رو برای قانون‌گذاری باید داده‌های درست داشته باشیم. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوانین کشور باید بر اساس علم محققان و دانشمندان تصویب شود، گفت: من در مقام یک نماینده نمی‌‌دانم حتی در مرکز قانون‌‌گذاری چه خبر است؛ چون مقابل دیدگانم داده‌‌های قابل اعتمادی ندارم و به همین دلیل درست و علمی تصمیم نمی‌‌گیرم!

2- دیدار فوق‌محرمانه رئیس موساد با اعضای دفتر ترامپ درباره ایران

وب‌گاه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» در گزارشی نوشت: رئیس سازمان امنیتی موساد در سفر اخیر خود به آمریکا با اعضای دفتر ترامپ دیداری فوق‌محرمانه داشته است. این وب‌گاه افزود: «یوسی کوهن» اعضای دفتر ترامپ را در جریان جزئیات توافق هسته‌ای ایران، جنگ داخلی سوریه، تهدیدات تروریستی و مسئله فلسطین قرار داده است. تایمز اسرائیل افزود: طبق گزارش‌ها، مقامات اسرائیل [رژیم صهیونیستی] به اعضای دفتر ترامپ پیشنهاداتی درباره برگزاری نشست منطقه‌ای صلح اسرائیل و فلسطین ارائه کرده‌اند. گفته می‌شود در این دیدار، سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا نیز حضور داشته است.

3- زاکانی: کل جبهه انقلاب باید یک نامزد داشته باشد

علیرضا زاکانی، عضو شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و نماینده پیشین مجلس با تأکید بر اینکه کل جبهه انقلاب باید یک نامزد داشته باشد، تصریح کرد: برخی‌ها امیدوارند با تفرقه‌افکنی بین نیروهای انقلاب در انتخابات سال آینده، مانند سال 92 به پیروزی برسند، بنابراین اگر تحول‌خواهان و دوستان ما می‌خواهند نقش‌آفرین باشند، باید حتماً مبتنی بر شاخصه‌ها و موضوعاتی که انقلاب اسلامی به آن نیاز دارد، کار خود را از طریق وحدت نیروها پیش ببرد؛ چرا که موفقیت در این زمینه جز با وحدت همه نیروهای انقلاب ممکن نیست.

4- اوباما: با هکرهای روس‌ به طور مستقیم برخورد می‌کنیم

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا وعده داد، با موضوع دخالت هکری دولت روسیه در فرایند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به طور مستقیم برخورد کند. وی البته از هر گونه اظهارنظر درباره احتمال تأثیرگذاری این دخالت‌ها بر روی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به نفع دونالد ترامپ خودداری کرد. این در حالی است که در هفته‌های اخیر رسانه‌های آمریکایی بارها مدعی شده‌اند روس‌ها به نفع ترامپ وارد عمل شده و انتخابات آمریکا را هک کرده‌اند. گفتنی است، اوباما روند این نوع اتهام‌زنی‌ها را به یک راگبی سیاسی تشبیه کرد.

5- دولت مکلف به اجرای دستور استراتژیک شد
نمایندگان مجلس دیروز و در دومین روز از بررسی جزئیات لایحه برنامه پنج ساله ششم کل کشور، ماده 2 این لایحه را با 147 رأی موافق تصویب کردند که به موجب آن، دولت موظف شده است در پنج سال آینده، تخصیص بودجه برای طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌زای امنیتی و دفاعی را در اولویت قرار دهد. این ماده، یکی از مهم‌ترین مواد و در واقع اولین ماده اجرایی برنامه ششم توسعه کشور است که در آن، محورهای اصلی برنامه ششم به پنج بخش و محور اصلی تقسیم شده است.

▼ اخبار کوتاه

آیت‌الله جنتی ضمن ابراز تأسف از پدیده فیش‌های حقوقی نجومی، گفت: ظاهراً حقوق‌های 50 میلیونی فقط پرداخت‌های رسمی است و برخی افراد، به طور غیر رسمی در قالب وام یا پاداش، دریافت‌های کلان بسیاری داشته‌اند و اکنون هم متأسفانه برخی توجیه می‌کنند که این پرداخت‌ها، غیر قانونی نبوده است. وی افزود: من تعجب می‌کنم که چطور مقامات مافوق از این پدیده خبر نداشتند، البته با دفاعی که از این پرداخت‌ها می‌شود، گویا خبر داشتند و به این پرداخت‌ها هم راضی بودند!
بنا بر عکس منتشر شده در اینستاگرام ابراهیم یزدی، محمد هاشمی از طرف هاشمی رفسنجانی به ملاقات یزدی رفته و ضمن آرزوی سلامتی برای وی، کتابی قطور را که گویا خاطرات مصور هاشمی رفسنجانی است، به وی هدیه داده است. ملاقات محمد هاشمی با رئیس گروهک نهضت آزادی در حالی است که وی سال گذشته از حزب کارگزاران جدا شد و علت این جدایی را پیروی از مکتب امام خمینی(ره) توصیف کرد!
حداد عادل در همایش «پیش‌دبستانی زیربنای توسعه عدالت آموزشی پایدار» گفت: بهترین عدالت، عدالت آموزشی است؛ چرا که یک رفاه مستمر ایجاد می‌کند. رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: سیاست نظام جمهوری اسلامی، حفظ زبان‌های محلی و قومی است، به گونه‌ای که صداوسیما باید حداقل هشت ساعت به زبان محلی توجه داشته باشد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان سفرش به تهران و دیدارهایش با مقامات ایرانی گفت: ضمن درخواست از ایران مبنی بر توضیح درباره طرح‌های تولید پیشران‌های هسته‌ای برای حمل‌ونقل دریایی، بر رعایت کردن نیازمندی‌های مرتبط با توافق جامع پادمان و پروتکل الحاقی و برنامه جامع اقدام مشترک تأکید شد.
*****
معاونت سیاسی سپاه در آستانه سالروز حماسه عظیم 9 دی و هفته بصیرت برگزار می‌کند
نکوداشت سردار بصیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
«حاج‌حسن شایانفر»
سخنرانان: محمدحسین صفارهرندی،
عباس سلیمی‌نمین و قاسم تبریزی
زمان: چهارشنبه اول دی 1395، ساعت 14
مکان: خیابان پیروزی، خیابان پنجم نیروی هوایی، بعد از فلکه دوم، کوچه شهید اقدسی، پلاک 7 ساختمان صبا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات