صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۹۷۵۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 1 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز مشکلات اقتصادی، مسئله‌ اول کشور است که باید حل شود و حل آنها در گرو اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی است، باید قاطعانه مانع از ادامه‌ طرح‌های اقتصادی غیر همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شد.(95/6/3)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
انتخاب مستقيم و غير مستقيم

رئيس‌جمهور در بخشي از سخنراني خود در همايش رونمايي از منشور حقوق شهروندي چنين گفت: «تنها فردي که در کشور با رأي عموم مردم در سطح ملي انتخاب مي‌شود، فقط رئيس‌جمهور کشور است. بسياري از افراد منتخب با رأي حوزه انتخابيه خودشان انتخاب مي‌شوند. برخي منتخبين با رأي مردم و استان خودشان مثل خبرگان انتخاب مي‌شوند، برخي غير مستقيم با رأي نمايندگان انتخاب مي‌شوند، مثل رهبري نظام که با رأي خبرگان انتخاب مي‌شوند و يا مثل وزرا که از نمايندگان رأي اعتماد مي‌گيرند.»
در توضيح اين سخنان بايد گفت، در انتخاب مسئولان در نظام‌هاي سياسي دموکراتيک و مردمسالار دو شيوه معمول است؛ يکي شيوه انتخاب مستقيم که در آن مسئول از طريق رأي مستقيم مردم انتخاب مي‌شود و دیگری به صورت دو مرحله‌اي و غير مستقيم که مردم نمايندگاني را برميگزينند و در گام بعد آن نمايندگان مسئول مورد نظر را با شور و مشورت معرفي مي‌کنند.
هر دوي اين الگوهای انتخابی داراي محاسن و معايبي است و موافقان و مخالفاني در بين صاحب‌نظران علوم سياسي و علوم اجتماعي دارد و به سادگي نمي‌توان از تفوق يکي بر ديگري سخن گفت. ضمن آنکه بیشتر صاحب‌نظران معتقدند آنجا که مسئوليت واگذار شده از حساسيت و تخصص بالايي برخوردار است، شيوه انتخاب غير مستقيم بر مستقيم رجحان دارد و از تضمین بیشتری برای تحقق شایسته‌سالاری برخوردار است. اما نکته اساسی آن است که هر دو شیوه جزء متداول‌ترین شیوههای انتخاب در نظام‌های مردم‌سالار بوده و نظام‌های برآمده از این دو الگو به یک اندازه از اعتبار و حمایت مردمی برخوردارند.
ملاحظه دیگر آنکه ترتیب جایگاه و حدود و ثغور مسئولیت‌ها را قانون اساسی مشخص می‌کند و مستقیم و غیر مستقیم بودن در این میان نقشی ندارد. مطابق با قانون اساسی جمهوری اسلامی، جایگاه قوای سه‌گانه و دیگر مسئولیت‌های کشور در ذیل رهبری نظام اسلامی به دقت ترسیم شده و اختیارات و وظایف آنان نیز برشمرده شده است و اختلافی در این زمینه وجود ندارد.

▼ گزارش روز
هیچ‌کس نپرسید

حیرت می‌کنم وقتی در خبر سراسری شبکه اول صداوسیمای جمهوری اسلامی تصاویری پخش می‌شود که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم با عصبانیت پشت تریبونی ایستاده است و می‌گوید: «همچنان بر موضع خودم درباره منافات طرح مسکن مهر با منافع ملی اصرار دارم و به مخالفتم با این طرح ادامه می‌دهم و هزینه آن را هم می‌پردازم.» اگرچه اصرار وی برای مخالفت با طرح مسکن اتفاق تازه‌ای نیست و بارها سخنانی چون «مسکن مهر تصویری است از انسان‌هایی که کالا هستند و می‌توانید در هر جایی از این سرزمین آنها را در قفس جا دهید»، «این یک طرح فاجعه‌آمیز بود»، «طرح خیلی مزخرفی بود» و... شنیده شده است! اما اینکه وزیر به جای اینکه درباره مسکن مهر پاسخگو باشد، در جایگاه طلبکار بنشیند و بگوید من در حال هزینه دادن هستم، شگفت‌انگیز است. متأسفانه هیچ کس هم در آن مراسم از او نپرسید و انگار قرار نیست امروز هم بپرسد که جناب آخوندی شما چه هزینه‌ای داده‌اید! شما هزینه داده‌ای یا آن هزاران نفر از هموطنان‌مان که به امید خانه‌دار شدن با قرض و وام و... چندین سال است که در انتظار تحویل خانه‌های‌شان هستند؟ هیچ کس در پایان آن جلسه از جناب وزیر نپرسید شما که به اندازه عمر یک دولت در پست وزارت بوده‌اید، برای خانه‌دار شدن مردم چه کرده‌اید و چه طرح و برنامه‌ای داشته‌اید غیر از تخریب و حمله به طرح مسکن مهر؟! آقای آخوندی طرح مسکن اجتماعی که در ماه‌های اول تکیه زدن بر وزارت مسکن عنوان کردید، در چه مرحله‌ای قرار دارد و برای چند نفر سر پناه ایجاد کرده است؟ اصلاً این طرح را به خاطر دارید؟ یا آنقدر سرگرم نشاندن هواپیماهای آمریکایی تا پیش از انتخابات سال آینده در ایران، چانه‌زنی برای لغو طرح استیضاح‌تان به دلیل فاجعه برخورد دو قطار در سمنان، بستن قرارداد پخت‌وپز با شرکت‌های خارجی و هزار و یک موضوع دیگر که ما می‌دانیم و نمی‌دانیم، هستید که فرصت فکر کردن درباره مسکن مهر را ندارید؟

▼ اخبار ویژه
عیدانه پنج میلیون تومانی وزیر راه!

به دستور و تأیید وزیر راه و شهرسازی به مناسبت میلاد رسول اکرم(ص) به هر یک از کارکنان شرکت فرودگاه‌های کشور، مبلغ 5 میلیون تومان عیدانه پرداخت شد؛ این در حالی است که سهم کارکنان راه‌آهن ۱۵۰ هزار تومان بود. در نامه معاونت توسعه مدیریت و منابع آمده است: «در اجرای دستورالعمل ماده 41 ضوابط اجرایی بودجه سال 95 ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی و مصوبه هیئت‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها، اجازه داده می‌شود به هر یک از کارکنان شاغل رسمی، پیمانی، قراردادی، روزمزد، قانون کار، قرارداد مشخص و معین و کارگری مبلغ 5 میلیون تومان به صورت علی‌الحساب پرداخت شود.»
حال صنعت ریلی خوب نیست!
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه حال صنعت ریلی خوب نیست، گفت: ما امروز نیاز جدی به دو هزار دستگاه واگن مسافری و شش هزار دستگاه واگن باری داریم. قطعاً تولید داخل هم مورد توجه است؛ اما سهم اندکی از این نیاز را تأمین می‌کند و بقیه باید وارد شود که با موانعی در این حوزه مواجه هستیم. موسوی‌نژاد گفت: در حال حاضر بسیاری از واگن‌های ثبت سفارش شده در گمرکات کشور منتظر مجوز ورود است و تولیدکننده در داخل و صنعت ریلی نباید مانع توسعه ناوگان ریلی شود.
 
▼ اخبار
1- رفتار محمود صادقی خلاف شأن نمایندگی تشخیص داده شد

عزیز اکبریان، نایب‌رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت‌وگویی درباره برگزاری جلسه فوق‌العاده در زمینه رسیدگی به پرونده محمود صادقی، نماینده مردم تهران در این هیئت با اشاره به گزارش دادستان تهران به رئیس مجلس درباره این پرونده، گفت: 16 مورد اتهامی که در این پرونده از سوی دادستان اعلام شده بود، به مجلس ارسال و بررسی شد؛ همچنین توضیحات صادقی در این زمینه شنیده شد. وی با اشاره به اینکه این رأی با نظر اکثریت آرا به تصویب رسید، افزود: از 16 مورد اتهامی که به نماینده تهران وارد شده بود، 14 مورد خلاف شأن نمایندگی تشخیص داده شد و دو مورد جزء مواردی بود که وظیفه نمایندگی تشخیص داده شد. بنابراین قرار شد پس از جمع‌بندی پرونده از سوی این هیئت به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال شود.

2- ترامپ با کسب چند رأی الکترال رئیس‌جمهور آمریکا شد؟
روز دوشنبه اعضای مجمع گزینندگان یا همان کالج الکترال در مرکز ایالت‌های خودشان جمع شدند و برای انتخاب رئیس‌جمهور رأی دادند که بر این اساس با وجود تلاش‌های برخی چهره‌های دموکرات به منظور متقاعد کردن کالج‌ الکترال برای تغییر رأی خود، نشانی از تغییر در آرای الکترال به نفع کلینتون مشاهده نشد و رسماً دونالد ترامپ به عنوان چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا برگزیده شد. پایگاه رادیوی ملی آمریکا نوشت: چهل روز پس از انتخابات عمومی در آمریکا با آرای به دست آمده از مجمع گزینندگان، دونالد ترامپ با کسب 306 رأی الکترال، با وجود اینکه در مجموع آرای مردمی حدود سه میلیون رأی از هیلاری کلینتون عقب بود، رسماً به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا انتخاب شد.

3- نتیجه یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های دیپلماسی لبخند!
در حالی که دولت یازدهم تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت به واسطه امضای برجام را یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بین‌المللی خود و رویدادی کم‌نظیر در تاریخ ایران دانسته بود، «کربی» سخنگوی کاخ سفید با استناد به همین قطعنامه در نشست خبری خود، درباره انتشار تصاویر حضور سردار سلیمانی در حلب گفت: سفر وی به سوریه یک نقض به شمار می‌آید؛ چرا که وی جزء افرادی است که در فهرست (تحریم) قرار دارد. هیچ معافیتی برای سفر او در نظر گرفته نشده و این سفر نقض قطعنامه UNSCR 2231 است. همان‌طور که گفتم، کاملاً انتظار داریم این موضوع در داخل شورای امنیت مطرح شود.

▼ تا انتخابات

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا درباره اختلاف اصولگرایان در حمایت از حسن روحانی گفت: اگر در جناح اصولگرایان تصمیمی درباره انتخابات گرفته شود، همه باید به آن احترام بگذارند و به سمت دیگران نروند. وی در ادامه درباره حضور انتخاباتی محمدرضا باهنر، عزت‌الله ضرغامی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف از جناح اصولگرا اظهار داشت: بحث‌های کلی وجود دارد و نام این افراد برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده مطرح است، ولی اینکه در نهایت چه خواهد شد، هنوز مشخص نیست.
ابراهیم اصغرزاده، از چهره‌های اصلاح‌طلب، در گفت‌وگوی خود با روزنامه «آفتاب یزد» گفت: «ممکن است روحانی در یک میدان بی‌رقیب به خودش ببازد؛ به دلیل اینکه باید از وضع موجودی که خودش فراهم آورده دفاع کند... یعنی تمام‌قد مسئولیت آنچه بوده و هست را بپذیرد... از انتخابات 76 به این سو دائماً مردم دست رد به سینه کاندیدای مدافع وضع موجود می‌زنند.»

▼ اخبار کوتاه
«محمد سلامتی» از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به تازگی در گفت‌وگو با روزنامه «آرمان امروز» گفته است: روحاني نبايد همه كارها را به برجام گره مي‌زد. او بايد به موازات حل مسئله هسته‌اي در جهت استفاده از منابع داخلي براي تحرك بخشيدن به اقتصاد اقدام مي‌كرد كه نكرد. وی افزوده است: از آن بدتر اينكه با عدم تغيير براي اصلاح و جبران مافات و بي‌توجهي به پيشنهادات حتي دوستان نزديك روبه‌رو شديم كه به‌طور طبيعي اين شبهه را پيش مي‌آورد كه نكند وي انگيزه‌ای براي كانديدا شدن در سال آينده را ندارد.
براساس تازه‌ترین گزارش سازمان ملل در مورد وضعیت کودکان یمنی، از هر 10 کودک یمنی هشت کودک دچار سوءتغذیه بوده و هر 10 دقیقه، یک کودک در یمن به دلیل بیماری‌ جان خود را از دست می‌دهد. سازمان ملل همچنین برآورد کرده است، حدود 8/18 میلیون نفر از کل جمعیت یمن به کمک‌های انسانی نیاز دارند؛ اما این سازمان به دلیل جنگ علیه این کشور و همچنین کمبود اعتبارات لازم، به سختی می‌تواند محموله‌های انسانی را به دست آنها برساند.
مدیر هماهنگی و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه مردم کم‌درآمد، بیشترین کمک را برای بازسازی عتبات عالیات داشته‌اند، گفت: مردم کم‌درآمد در استان خراسان جنوبی بیشترین کمک را تاکنون انجام داده‌اند و این موضوع قابل تقدیر است. وی با برآورد خدمات و نذورات مردمی در سال 94، افزود: میزان مشارکت‌های صورت گرفته برای بازسازی عتبات عالیات در سال گذشته حدود 60 تا 70 میلیارد تومان بوده است.
نشریه «آتلانتیک» در مطلبی نوشت: روحانی که منتقد سیاست‌های جنجالی و مبارزه‌طلبانه «محمود احمدی‌نژاد» سلف خود بود، به بهبود و تقویت پیوندها با غرب،‌ احیای اقتصاد ایران و اجرای یک منشور حقوق مدنی متعهد شده بود؛ اما به زودی متوجه شد که حکومت‌داری سخت‌تر از کارزار انتخاباتی است.
همزمان با آمادگی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت برای ورود به آخرین پایگاه‌های شورشیان مسلح در شرق حلب و تداوم عملیات خروج گروه‌های مسلح تروریست و غیر نظامیان از این شهر، رژیم صهیونیستی برای استقبال از تروریست‌های زخمی در بیمارستان‌های اراضی اشغالی اعلام آمادگی کرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات