صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۹۷۵۳۱

اخبار ویژه روزنامه های 1 دی 1395

کیهان

سلامتی:از برجام چیزی عاید مردم نشد!

محمد سلامتی در مصاحبه با آرمان و درباره نگرانی‌های انتخاباتی طیف متبوع خود گفته است: به نظر من مهم‌ترین موضوعی که اصلاح‌طلبان باید آن را پیگیری کنند، اشتغال است. مشکل بیکاری گریبانگیر همه اقشار جامعه از قشر روستایی گرفته تا شهری و از اقشار کم‌درآمد تا متوسط را دربرمی‌گیرد برای ایجاد اشتغال حمایت از صنایع داخلی ضروری است. حمایت از تولیدات کشاورزی نیز کمک شایانی به امر اشتغال می‌کند. حمایت از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی نیز از عوامل ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است مهم‌ترین مشکل در حال حاضر به نظر من مشکل اقتصادی است.
وی درباره کارگران و روستائیان می‌گوید: برای تاکید بر منافع آنها دولت باید چند کار متداول در جهان را انجام دهد؛ نخست آنکه از تولید در بخش کشاورزی حمایت کند و نیز محصولات استراتژیک را در بخش کشاورزی بیمه کرده و خرید آنها را تضمین کند. خرید محصولات کشاورزی می‌تواند به کشاورز اعتماد دهد که دولت از او حمایت می‌کند تا محصولاتش به صورت عادلانه به فروش برسد. دولت باید نهاده‌های کشاورزی را به موقع و با قیمت مناسب در اختیار کشاورز قرار دهد. دولت تا مدت‌ها نباید سوبسید را از بخش کشاورزی حذف کند. این سیاست‌ها نه فقط برای حمایت از کشاورزان بلکه در جهت امنیت غذایی نیز باید اعمال شود.
کارگران نیز جز کار و امنیت شغلی چیزی نمی‌خواهند گرچه مشکل مسکن برای آنها یک واقعیت است، اما با ایجاد اشتغال و امنیت شغلی نیل به آن امکان‌پذیر است. بنابراین روحانی باید در اولویت برنامه‌هایش این مطالبات کشاورزان و کارگران را در نظر گیرد.
سلامتی می‌افزاید: روحانی هم‌اکنون در میان نخبگان طرفداران بسیار زیادی دارد. تقریبا اکثریت اصلاح‌طلبان و شاید قریب به اتفاق آنها نظرشان بر این است که از روحانی به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری سال 96 حمایت کنند.  اما مسئله اصلی بدنه جامعه است. بدنه جامعه متاسفانه تحقق وعده‌ها را از سوی روحانی از سال 92 تاکنون آن طور که باید احساس نکرده است. بنابراین، این نگرانی نسبت به حمایت اقشاری از مردم از روحانی وجود دارد. زیرا ایشان نسبت به وعده‌های خود تعلل‌هایی داشته است. دولت برای تحقق وعده‌های خود باید اقداماتی انجام می‌داد که مستلزم ایجاد تغییراتی در کابینه بود، اما این اقدامات صورت نپذیرفت. بنابراین ممکن است عده‌ای نسبت به رای به روحانی منفعل شوند. به عبارت دیگر با ادامه این روند آرای روحانی نسبت به قبل کاهش پیدا کند. از این رو این نقدها تا حدی درست است. در حقیقت مردم می‌گویند که از برجام و سیاست‌های اقتصادی دولت چیزی عاید ما نشد. به همین دلیل نگرانیم که اقشاری از جامعه انگیزه رای مجدد به روحانی را نداشته باشند. حتی اگر از اقشار مختلف جامعه نیز بپرسیم آنها می‌گویند از برجام چیزی عاید ما نشده است. تقریبا حق با آنهاست چون گرچه در خوش‌بینانه‌ترین حالت، آثار برجام در میان مدت و درازمدت قابل حصول است، اما متاسفانه شیوه تبلیغات دولت انتظار حصول کوتاه‌مدت را به وجود آورده است. به نظر من روحانی نباید همه کارها را به برجام گره می‌زد. او باید به موازات حل مسئله هسته‌ای در جهت استفاده از منابع داخلی برای تحرک بخشیدن به اقتصاد اقدام می‌کرد که نکرد. از آن بدتر اینکه با عدم تغییر برای اصلاح و در جهت جبران مافات و بی‌توجهی به پیشنهادات حتی دوستان نزدیک مواجه شدیم.
وی می‌گوید: اگر فردی انگیزه قوی برای ادامه حضور در صحنه را داشته باشد، نسبت به انتقادات دلسوزانه حساس‌تر عمل می‌کند و با نگاهی تیزبینانه‌تر مسائل و انتقادها را مورد حلاجی قرار می‌دهد، اما متاسفانه این کار تاکنون در حد انتظار انجام نشده است. به همین علت ما نگران اقشاری از جامعه هستیم که با توجه به برخی از عملکردها، انگیزه‌ رای مجدد به آقای روحانی را از دست بدهند. بنابراین دکتر روحانی باید بیش از پیش دنبال تحقق و اجرای شعارهایی که به مردم وعده داده بودند، باشد. در این صورت مردم نسبت به رای مجدد به آقای روحانی ترغیب می‌شوند و ایشان می‌توانند نتیجه انتخابات 96 را به نفع خود رقم بزند، در غیر این صورت نگرانی نسبت به آینده رای روحانی همچنان وجود دارد.

قانون مبارزه با قاچاق چرا اجرا نمی شود؟

به گزارش شفاف، بازارهای مختلف کشور سرشار از کالاهای رنگارنگی است که با برندهای مختلف خارجی مهر شده‌اند. کالاهای چینی هم که در همه بازارهای کشور یافت می‌شود از بازار خودرو گرفته تا بازار پوشاک و لوازم خانگی. در این میان حتی بازار میوه هم مدت‌ها درگیر این مسئله بوده و هست که میوه‌های خارجی با ظاهر غلط‌انداز و قیمت‌ گرانشان از کدام مبادی وارد بازار میوه کشور می‌شوند.
نگاهی سرانگشتی به این ماجرا نشان می‌دهدکه پای قاچاقچیان به مرزهای ایران هنوز باز است و این در‌حالی است که دولتی‌ها مدت‌هاست از کم شدن حجم قاچاق در کشور می‌گویند. قاچاقچیان  از روش‌های مختلف برای وارد کردن محصولات قاچاق استفاده می‌کنند که از شناخته شده‌ترین آنها واردات ته‌لنجی‌ است. اما نکته اینجاست که این مسئله پذیرفتنی نیست که یک قاچاقچی بتواند به صورت ته لنجی هزاران تن قاچاق وارد کشور کند و این مسئله شائبه سازمان یافته بودن قاچاق در ایران را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال میوه‌های غیرمجاز برای واردات کاملا سالم به بازار ایران می‌رسند و این در حالی است که برای حمل میوه نیاز به کانتینرهای مخصوص است چرا که میوه خیلی زود لهیده و خراب می‌شود.
هنوز از یادها نرفته است که دی‌ماه سال 1392  قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز پس از 2 سال بررسی مفصل در مجلس توسط نمایندگان و مشاوره کارشناسان و متخصصان، به تصویب رسید و به دولت ابلاغ شد. این قانون، بسیاری از خلأهای قوانین قبلی در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز را برطرف کرده بود و به همین دلیل انتظار می‌رفت بسیاری از مشکلات ورود کالاهای غیرقانونی به کشور را برطرف کند اما در حالی که همه چشم‌انتظار اجرایی شدن این قانون از طرف دولت بودند، بعد از گذشت چند ماه از عمر دولت یازدهم، صدای اعتراض برخی دولتی‌ها بلند شد. در اسفندماه همان سال 92 بود که وزرای اقتصاد و راه در نامه‌هایی جداگانه به رئیس‌جمهور مخالفت خود با قانون قاچاق را اعلام کرده و خواستار عدم اجرای آن شدند. وزیر صنعت هم سومین شخص کابینه بود که در ابتدای سال 93 مخالفت و اعتراض خود را نسبت به این قانون ابراز داشت.
در نهایت از آنجا که دولت نمی‌تواند قانون مصوب مجلس را به علت خوش نیامدن چند وزیر اجرا نکند، سیاست دولت نسبت به این قانون از موضع انتقاد به موضع سکوت تبدیل شد. سکوتی که البته اجرایی شدن این قانون را توسط قوه مجریه به تاخیر می‌اندازد و راه را برای ورود کالاهای قاچاق و نابودی تولید ملی باز می‌کند. باید منتظر روزهای آینده ماند و دید که آیا با وجود تمام این سخنان دولتمردان می‌توانند راه را بر ورود کالاهای خارجی که توان تولید آن در داخل ایران وجود دارد ببندند تا تولیدکنندگان ایرانی نفس بکشند یا خیر و آیا دست‌های پشت پرده قاچاق به پیشگاه قانون معرفی خواهند شد؟
حرف آخر وزرای نام برده شده در مخالفت با این قانون، امنیتی و انتظامی کردن فرآیند تجارت در کشور بود.

پایان دولت بی مسما خجسته ترین فرجام انتخابات 96

داریوش سجادی در تحلیلی می‌نویسد: وزیر ارتباطات دولت «تدبیر و امید» اخیراً و طی دیدار با اعضای حزب «اعتدال و توسعه» استان کردستان اظهار داشته «هر کس با هر تفکری در انتخابات 96 کاندیدا شود هدفش تخریب روحانی است». شخصاً بر این باورم که صرف نظر از صحت یا عدم صحت تخریب عامدانه روحانی در انتخابات 96 هر شهروندی مبصری که دغدغه منافع ملی کشور و مصالح و مواضع انقلاب اسلامی را دارد موظف است تا مسئولانه در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 مشارکت فعال داشته و به منظور برداشتن خلعت ریاست‌جمهوری از شانه‌های نحیف «آقای روحانی» نهایت تلاش و اهتمام خود را اعمال نماید. به عبارت دیگر خجسته‌ترین فرجام در انتخابات 96 پایان دادن به ریاست‌جمهوری وی و خداحافظی با کابینه بی‌مسمای «تدبیر و امید» و برداشتن بار مسئولیت از عهده ایشان است.
بدون تکلف روحانی و دولت تحت امر او فاقد شانیت است.
واقعیت آن است که برآیند انتخابات 92 محصول مهندسی مشهود انتخابات بر مبنای تحریم‌های اقتصادی آمریکا بود. اهتمام اصلی در آن «انتخابات مدیریت و مهندسی شده در زمین‌ تحریم‌ها»، بر هم زدن توازن‌ قوای سیاسی در ایران به نفع عملگرایان به منظور در تنگنا قرار دادن حاملان و باورمندان به اردوی انقلاب اسلامی بود.
مساعی جمیله و افشا شده «مهدی هاشمی» در فردای سرکوب فتنه 88 به منظور ترغیب هر چه بیشتر آمریکا در اعمال «تحریم‌های اقتصادی ایران» موید وحدت آرمانی عملگرایان داخلی با کدخدا و اجامر کدخدا بود تا از آن طریق بستر مناسب ظهور و بازگشت قهرمانانه «منجی» به نحو احسن فراهم آید. سناریوی هوشمندانه‌ای که برخوردار از ضمانت اجرا و فاقد ریسک بود و در این میان تنها چیزی که توانست آن دام چاله را در میانه راه ناکام گرداند «سورپرایز رد صلاحیت» بود!
علی‌ایحال این ناکامی مانع از آن نشد تا «منجی مفروض» بازی را واگذار کند و در دقیقه 90 از طریق به میدان فرستادن گماشته خود از این اقبال برخوردار شد تا بازی باخته را ولو با نتیجه‌ای کم‌فروغ به نفع خود پایان دهد.
من حیث‌المجموع مولود انتخابات 92 به اعتبار خاستگاه ژنریک و مهندسی ژنتیکی شده‌اش فاقد شأنیت متوقع در تراز دولتمردی و دولتمردان منسوب به انقلاب اسلامی است و بالتبع و بالمره از عدم تداول چنین «توفیق اجباری» منجر شود، می‌بایست استقبال کرد.

پیش بینی نشریه اصلاح طلب درباره پرداختهای انتخاباتی به وقوع پیوست


بنابر اخبار منتشره دولت قصد دارد 12 تا 20 درصد بر حقوق بازنشستگان بیفزاید.
چند ماه پیش روزنامه اصلاح‌طلب هفت صبح نوشته بود: با توجه به اینکه امسال سال انتخابات است، دولت سعی خواهد کرد با اختصاص بودجه‌هایی، نان معلمان و بازنشستگان را در روغن قرار دهد و سبدی 20 میلیونی رأیی به وجود آورد!
در حالی که نشریات مدعی اصلاح‌طلبی مدام علیه پوپولیسم شعار می‌دهند روزنامه هفت صبح تصریح کرده بود: «سال طلایی کارمندان، معلمان و بازنشستگان در راه است. در شرایطی که قفل رکود باعث شده کارگران، تجار و صاحبان مشاغل آزاد، ناراضیان عمده از روحانی و دولتش باشند، او به 5/8 میلیون کارمند و خانواده‌های آنها چسبیده و با بهبود وضعیت معیشتی معلمان و پرستاران، باعث شده؟! ]که این دو قشر معمولاً ناراضی، کمترین نارضایتی را در این سه سال از خود بروز دهند.[ از طرف دیگر ]نسل دهه 70 و 80، 10 میلیون نفر از سبد 60 میلیون نفری رأی در خرداد سال آینده را در اختیار خواهند داشت. روحانی، صرفاً اگر بگذارد که این گروه در زمین بازی خود یعنی فضای مجازی به راحتی بازی کنند و مزاحمی مثل فیلترینگ نداشته باشند می‌تواند روی کمک آنها برای خرداد 1396 حساب باز کند.»
این روزنامه افزوده بود: یک گروه 10 میلیونی دیگر نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخابات ایران خواهند داشت. ایران سه میلیون و 985 هزار و  488 کارمند دارد که دو میلیون و 34 هزار نفر از آنها مستقیماً در وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی فعالیت می‌کنند. همچنین کشور ما، 4 میلیون و 491 هزار بازنشسته دارد که یک چهارم از آنها، عضو صندوق‌های بازنشستگی کشوری هستند. در مجموع، دولت به 5/8 میلیون کارمند دستگاه اجرایی و بازنشسته حقوق پرداخت می‌کند.
این روزنامه ادامه می‌دهد: «در نهایت باید این سه داده آماری را کنار هم بگذاریم و بگوییم که دولت، همواره ابزار مهمی به نام حقوق و دستمزد، آنهم برای یک بدنه هشت و نیم میلیون نفری یا به تعبیر دقیق‌تر 30 میلیون نفر از جامعه در دست دارد و می‌تواند با ابزار افزایش حقوق، کمک بزرگی به اقتصاد خانوار کارمندان و البته پرکردن سبد رأی خود کند... با این حال، حقوق و دستمزد می‌تواند پاشنه آشیل‌هایی را هم برای حسن روحانی داشته باشد. مثلاً در حالی که گفته می‌شود افزایش حقوق برای معلمان شاغل مناسب بوده، چنین اتفاقی در مورد فرهنگیان بازنشسته نیفتاده است و وضعیت در مورد نیروهای مسلح هم که حدود 600 هزار نیرو دارند به خوبی کارمندان دولت نیست. علاوه بر این و فارغ از مقوله کارمندی، کشور ما 14 میلیون کارگر هم دارد که در آخرین سال فعالیت دولت با دو بحران جدی دست و پنجه نرم می‌کنند. از یک سو، رکود باعث شده که امنیت شغلی کارگران از بین برود و از سوی دیگر، عدم افزایش حقوق کارگران، به میزانی که نماینده آنها در شورای مزد درخواست داشته، می‌تواند نارضایتی‌هایی برای این افراد به وجود بیاورد.

خبر خوش روزنامه دولت به مردم/دلار به بالای 4 هزار تومان می رسد

دیروز در حالی که دلار تا 39۸۱ تومان نیز بالا رفت، روزنامه ایران نوشت: نرخ فعلی بازار ارز با قیمت واقعی فاصله دارد. هر چند برخی کارشناسان می‌‌گویند هیجان بازار موقتی است در مقابل برخی کارشناسان می‌گویند گران شدن ارز حاصل تورم انباشته است و دولت نباید هراسی از افزایش قیمت ارز داشته باشد.
این روزنا  مه از قول یک کارشناس اقتصادی نوشت: قیمت ارز در آینده رو به افزایش است و از 4 هزار تومان برای هر دلار آمریکا عبور می‌کند.
مهم‌ترین دلیل این افزایش نیز انتظاراتی است که هم‌اکنون در بازار شکل گرفته است. ممکن است بانک مرکزی برای مدیریت این شرایط ارز بیشتری به بازار تزریق کند، اما این کار نمی‌تواند همیشگی باشد چرا که قیمت واقعی ارز بیشتر از این است. وی ادامه داد: در چنین شرایطی عرضه‌کنندگان ارز و کسانی که ارز در اختیار دارند با این امید که قیمت‌ها بالا می‌رود، از عرضه ارز در بازار خودداری می‌کنند و همین عامل بر بازار فشار وارد می‌کند. علاوه بر این به دلیل نوسان قیمت‌ها بر میزان سفته‌بازی افزوده می‌شود.
یادآور می‌شود افزایش نرخ ارز خارجی به مفهوم کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم است.

ایران

سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان:
14 اتهام به محمود صادقی وارد است

سخنگوی هیأت نظارت با اشاره به برگزاری نشست این هیأت خبر داد: از ۱۶ مورد اتهامی در مورد محمود صادقی نماینده تهران، ۱۴ مورد خلاف‌ شأن نمایندگی تشخیص داده شد. محمد جواد جمالی به ایلنا گفت: این هیأت اظهارنظرهای این نماینده مجلس در مورد حساب‌های قوه قضائیه، یاشار سلطانی، بورسیه‌ها، شکایت نماینده کاشان، قانون اساسی و شهید بهشتی و چند مورد دیگر را خارج از حیطه وظایف نمایندگی تشخیص داد. وی افزود: بر این اساس قرار شد بعد از جمع‌بندی توسط هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، پرونده جهت رسیدگی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال شود. جمالی گفت: در مورد شعر پروین اعتصامی که آقای صادقی توئیت کرده بودند و همچنین برخی دیگر از پست‌های این نماینده در کانال تلگرامی، ضمن اینکه در راستای وظایف نمایندگی ارزیابی شد، به وی تذکر دادیم که با دقت بیشتری شبکه‌های اجتماعی خود را مدیریت کند. محمود صادقی اما با انتقاد از رسانه ای شدن این خبر گفت: موارد اتهامی علیه نمایندگان، ابتدا باید به نماینده ابلاغ و پس از اخذ دفاعیات او در جلسه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، نسبت به اعلام عمومی آن اقدام شود.

ادعای امریکا درباره سردار سلیمانی

سخنگوی وزارت خارجه امریکا مدعی شد، سفر فرمانده سپاه قدس ایران به سوریه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. به گزارش ایلنا «جان کربی» در کنفرانسی مطبوعاتی، با اشاره به سفرهای سردار سلیمانی به سوریه و تصاویری که از وی در جریان این سفرها در پایگاه‌های اینترنتی منتشر شده است، اعلام کرد، ما نگرانی‌های خود در این‌باره را با شرکایمان در شورای امنیت مطرح خواهیم کرد.

ادعای آسوشیتدپرس درباره هشدار آژانس به ایران

دو دیپلمات ارشد که تمرکز آنها روی برنامه هسته‌ای ایران قرار دارد، در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شدند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً به تهران درباره سقف غنی‌سازی در این کشور هشدار داده است و اگر ایران این روند را کند نکند، بزودی از محدوده آن فراتر خواهد رفت.به گزارش ایسنا، این ادعا در حالی مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمام گزارشات خود از زمان اجرای توافق هسته‌ای درباره پایبندی ایران به تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش قویاً تأکید کرده است که جمهوری اسلامی به تعهدات خود در این توافق عمل کرده و به آن کاملاً پایبند است.

بازگشت احسان مازندرانی به زندان

وکیل‌مدافع احسان مازندرانی از بازگشت وی به زندان اوین خبر داد. به گزارش «ایران» مازندرانی برای درمان به مرخصی آمده بود که به گفته هوشنگ پوربابایی دوشنبه 29 آذر بعد از اتمام مرخصی، خود را به زندان معرفی کرده است.
پوربابایی پیش‌تر گفته بود، درصددیم با توجه به ماده 58 قانون مجازات اسلامی و با لحاظ اینکه موکلم تقریباً نیمی از محکومیت خود را در زندان گذرانده، بتواند از آزادی مشروط بهره‌مند شود.

جمهوری اسلامی

غفوری فرد: اصولگرایان با کاندیدای واحد می‌آیند

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: قرار است که احزاب اصولگرا کاندیدای خود را معرفی کنند، اما در نهایت همه با کاندیدایی واحد در صحنه انتخابات سال 96 حضور خواهند یافت.به گزارش ایرنا، حسن غفوری فرد در حاشیه نشست مشترک شورای مرکزی خانه احزاب با وزیر کشور با بیان این مطلب، از برگزاری نشست عمومی حزب موتلفه اسلامی برای معرفی کاندیدای خود برای انتخابات سال 96 در روزهای آتی خبر داد و افزود:‌ حزب موتلفه کاندیدای خود را دارد و جلسه عمومی حزب موتلفه برای معرفی کاندیدای خود در انتخابات به زودی برگزار می‌شود.وی همچنین گفت:‌ کاندیدای ریاست جمهوری نخواهم بود و برنامه‌ای برای انتخابات ریاست جمهوری ندارم.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات:
روحانی شروط اصلاح‌طلبان را نپذیرد از نامزد دیگری حمایت می‌کنیم


دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در این دور از انتخابات به روحانی چک سفید امضا نمی‌دهند، گفت: روحانی شروط اصلاح‌طلبان را نپذیرد از کاندیدای دیگری حمایت می‌کنیم.حجت‌الاسلام محمدزارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در گفت‌وگو با فارس،‌ درباره انتخابات 96 اظهار داشت: اصلاح‌طلبان در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری به هیچ وجه به روحانی چک سفید امضا نمی‌دهند. وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان برای حمایت از روحانی شرط و شروطی دارند، گفت: اگر آقای روحانی شروط ما را بپذیرد از وی حمایت خواهیم کرد. در غیر این صورت گزینه‌های دیگری را در کنار روحانی کاندیدا خواهیم کرد. دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در مورد شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز گفت: شورای سیاست‌گذاری به هیچ وجه نمی‌تواند به جای احزاب اصلاح‌طلب تصمیم بگیرد؛ احزاب اصلاح‌طلب خود می‌دانند که چگونه تصمیم بگیرند و خط و مشی را ترسیم کنند. فومنی ادامه داد: در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان افرادی حضور دارند که احزاب را به حساب نمی‌آورند و خود را بالاتر از احزاب اصلاح‌طلب می‌دانند بنابراین اگر شورای سیاست‌گذاری و خواسته احزاب توجه نکند ضرر و زیان زیادی خواهند دید. وی به اختلاف شورای سیاست‌گذاری و برخی از احزاب اصلاح‌طلب اشاره و تصریح کرد: احزاب اصلاح‌طلب محکم در برابر پدرخوانده‌های ناخوانده خواهند ایستاد.

رئوفیان: معرفی گزینه نهایی حزب ایران‌زمین برای انتخابات 96 تا چند روز آینده

دبیرکل حزب ایران‌زمین از معرفی کاندید نهایی حزب متبوعش برای انتخابات ریاست جمهوری تا چند روز آینده خبرداد.به گزارش فارس، ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب ایران‌زمین، در رابطه با فعالیت‌ حزب متبوعش برای انتخابات ریاست جمهوری96، گفت: جلسه شورای مرکزی حزب ایران زمین با حضور اعضای شورای مرکزی این حزب تشکیل شد.وی افزود: در جلسه مذکور مقرر شد افرادی از جبهه اصولگرایان،اصلاح‌طلبان و اعتدالیون که شاخص‌های لازم و شانس بیشتری نسبت به سایر افراد دارند رزومه آنها جمع آوری و پس از بررسی‌های لازم در نهایت شخص مورد نظر به عنوان کاندید ما به ائتلاف اصولگرایان معرفی شود.دبیرکل حزب ایران‌زمین در پایان خاطرنشان کرد: جلسه بعدی شورای مرکزی پیرامون بررسی و معرفی گزینه نهایی کاندید ریاست جمهوری دو هفته آینده برگزار می‌شود،همچنین نشست اعضای شورای مرکزی حزب ایران زمین که قرار بود در 29 آذر ماه با علی مطهری برگزار شود به 13دیماه موکول شده است.
راه‌چمنی:حزب وحدت و همکاری ملی اواخر اسفندماه سال جاری وارد مصادیق انتخاباتی می‌شود
دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی از ورود حزب متوبعش به مصادیق انتخاباتی در اواخر اسفندماه سال جاری خبر داد.محمدرضا راه‌چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرین تحرکات انتخاباتی حزب متبوع خود اظهار داشت: ما به عنوان حزبی با گرایش اصلاح‌طلبی و خط و مشی معتدل همواره در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا کاندیدا معرفی کردیم و در این دور نیز کاندیدای خود را بررسی می‌کنیم. وی با بیان اینکه حزب وحدت و همکاری ملی هنوز به جمع‌بندی برای حمایت از کاندیدایی خاص در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری نرسیده است، گفت: شورای مرکزی حزب وحدت و همکاری ملی اواخر اسفند ماه سال جاری وارد مصادیق انتخاباتی خواهد شد. راه‌چمنی با اعلام این خبر که در شهرستان‌ها و شهرها فراخوان شناسایی کاندیدا برای پنجمین دور انتخابات شوراها داده‌ایم، گفت: ما بنا داریم از افرادی که قرابت فکری با ما دارند برای ورود به پارلمان‌های شهری حمایت کنیم.

شرق

هاشمي‌رفسنجاني: 
حاشيه‌سازان بيش از دولت تريبون دارند


روابط‌عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام: هاشمي‌رفسنجاني با تشریح موانع، محدودیت‌ها و ملاحظات رئيس‌جمهوری و دولت، گفت: مواضع محکمی در مسائل داخلی و خارجی دارد، اما توجه داشته باشیم که در کنار ضعف اطلاع‌رسانی دولت، حاشیه‌سازان، بیشتر از دولت، رسانه و تریبون دارند. هاشمي منشور حقوق شهروندی ابلاغی از سوی رئیس‌جمهوری را حق همه مردم ایران در اقصا ‌نقاط کشور دانست و افزود:‌ اگر‌چه رسانه‌های مخالف دولت با این منشور برخورد تحقیرآمیز، همراه با سانسور دارند، اما مردم ایران در شهر و روستا آگاه هستند و خیلی خوب می‌دانند که در چه فضایی و با چه موانعی دولت به این مسائل می‌پردازد!! وی برای بیان نوع تفکرات مردم، به انتخابات اسفند ٩٤ اشاره و اظهار کرد: در شرایطی که اول بزرگان یک جناح را انداختند و سپس باقی‌مانده‌ها را به انواع تهمت‌ها نواختند، مردم با قاطعیت و اکثریت نشان دادند که اعتدال را می‌خواهند و از افراط و تفریط گریزان و از تهمت‌زنی و دروغ بیزار هستند.

سردار  حزنی:
پروژه‌های محرومیت‌زدایی؛ هدیه مقام معظم رهبری به ملت ایران


تسنیم: سردار سید ضیاءالدین حزنی، دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه گفت: تاکنون ٣٤‌هزارو ٣١٢ پروژه محرومیت‌زدایی انجام داده‌ایم و فعالیت ما عمدتا در مناطق دورافتاده، مرزی و حساس صورت می‌گیرد. او افزود: احداث هزارو٣٢٥  غسالخانه، پنج‌هزارو ٤٢ مسجد، ١٣‌هزارو ٥٦٨ سرویس بهداشتی، هفت‌هزارو٦٩٣ مسکن مددجویی، ٤١٩ جاده، ٣٤٧ مدرسه، ٩٩ حمام، ١٦٣ حوزه علمیه، ٢٢ مصلا، ١١ نانوایی و ٦٠ پایگاه بسیج از عمده پروژه‌های عمرانی بود که ما آن را در مناطق محروم و کمتر‌توسعه‌یافته به سرانجام رساندیم. او گفت: همه این پروژهای محرومیت‌زدایی را به عنوان هدیه مقام معظم رهبری به ملت ایران تقدیم می‌کنیم. همه این کارها به خاطر خدمت به مردم و کمک به دولت است.

علوی: 
همدلی بین جامعه اطلاعاتی مورد رضایت رهبری است


ایرنا: وزیر اطلاعات گفت: امروز همدلی و تعامل بین جامعه اطلاعاتی کشور، ارزشمندترین سرمایه‌ای است که توانست امنیت مطلوب را در ایران برقرار کند؛ به‌ گونه‌ای که این همدلی و تعامل مورد رضایت مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است. حجت‌الاسلام محمود علوی افزود: همدلی و پیوند مستحکم کاری بین جامعه اطلاعاتی کشور با دستگاه‌های امنیتی بالادست اعم از وزارت کشور، شورای عالی امنیت ملی و ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و شورای امنیت ملی باعث شد کشور به دستاوردهای امنیتی بزرگی دست پیدا کند.

ادعاي جان كربي درباره سردار سلیمانی


ايلنا: جان كربي، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مدعی شد سفر فرمانده سپاه قدس ایران به سوریه نقض قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. او در نشست خبري خود به سفرهای متعدد سردار سلیمانی به سوریه و تصاویری که از وی در جریان این سفرها در پایگاه‌های اینترنتی منتشر شده است، اشاره و اعلام کرد: ما نگرانی‌های خود را دراین‌باره با شرکای‌ خود در شورای امنیت مطرح خواهیم کرد.

آزادی ٤ تبعه کویت


ایرنا: قوام شهيدي، مدیرکل امور ایرانیان وزارت امور خارجه آزادی چهار تبعه کویتی بازداشت‌شده در ایران را تأیید کرد. او اظهار كرد: چند اتهام به این افراد منتسب شده بود که با توجه به حُسن همجواری و روابط برادرانه با کویت سعی شد در صدور رأی تسریع شود و در نهایت رأی دادگاه صادر شد و چهار تبعه کویتی آزاد شدند.

آمادگی مجلس برای تصویب منشور حقوق شهروندی


ایسنا: جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای خطاب به رئيس‌جمهور ضمن قدردانی از تهیه و تدوین منشور حقوق شهروندی آمادگی مجلس را برای کمک به تهیه و تدوین و تصویب سازوکارهای لازم برای اجرای این سند اعلام کردند. در این نامه آمده است: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی با قدردانی از جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر روحانی، رئيس‌جمهور محترم به خاطر اهتمام ویژه ایشان برای تهیه و تدوین این منشور و همه مقامات و اندیشمندانی که در این زمینه دولت محترم را یاری کرده‌اند، ضمن حمایت از منشور فوق‌الذکر آمادگی خود را برای کمک به تهیه و تدوین و تصویب سازوکارهای لازم برای اجرای این سند مهم اعلام می‌داریم.

آرمان

تسليت روحانی براي
درگذشت مادر شهيدان آقاجري

رئيس‌‌جمهور در پيامي درگذشت مادر شهيدان لهراسب، ظهراب و اسكندر آقاجري را تسليت گفت. متن پيام حجت‌الاسلام روحاني به شرح زير است: درگذشت حاجيه خانم امري مادر صبور و بزرگوار سه شهيد والامقام دفاع مقدس لُهراسب، ظهراب و اسكندر آقاجري موجب تالم و تاثر خاطر شد. آن بانوي فداكار با ايمان عميق، همت بلند و پيروي از آموزه‌هاي مكتب اهل بيت عليهم‌السلام فرزنداني مومن تربيت و براي سرافرازي اسلام و انقلاب، روانه ميدان جهاد كرد. اين جانب مصيبت وارده را صميمانه به خانواده محترم آن مرحومه تسليت گفته، از درگاه ايزد منان براي ايشان رحمت واسعه الهي و هم‌نشيني با فرزندان شهيدشان و براي عموم بازماندگان صبر و سلامتي مسالت دارم.

سقف جديد حقوق مديران تعيين شد

سخنگوي كميسيون تلفيق برنامه ششم گفت: كميسيون تلفيق مصوب كرده كه دولت موظف است يك سامانه ايجاد كند و در آن تمامي پرداخت‌ها اعم از نقدي و غيرنقدي همه در يك فيش تجميع و در سامانه ثبت شود. بعد از اين مراحل امكان پرداخت حقوق براي مديران ايجاد مي‌شود. محمد خدابخشي افزود: يكي ديگر از مصوبات كميسيون تلفيق درباره بالاترين رقم پرداختي به مديران است كه اين رقم حداكثر ۱. ۵ برابر حداكثر حقوق پرداختي طبق قانون خدمات كشوري است. پيش از اين نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه، از سقف حقوق ۱۰ ميليون توماني براي مقامات و تعيين حداكثر حقوق ۲۰ ميليون توماني براي مديران دولتي خبر داده بود. گفتني است حداكثر حقوق تعيين شده در قانون مديريت خدمات كشوري ۷ برابر حداقل حقوق است.

سفارت ايران در تركيه باز است

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان، اعلام كرد: سفارت جمهوري اسلامي ايران در تركيه باز است، به كار خود ادامه مي‌دهد و ديپلمات‌هاي كشورمان براساس دستوالعمل‌هاي حفاظتي و در نظر گرفتن احتياطات لازم، فعاليت خود را به شكل مقتضي دراين كشور ادامه مي‌دهند. بهرام قاسمي در پاسخ به سوالي درباره صحت اخبار منتشرشده مبني بر افزايش نيروهاي امنيتي در اطراف سفارت ايران در تركيه در روزهاي اخير، با تاييد اين موضوع اظهار كرد: بعد از حوادث اخير در منطقه و تركيه، افزايش تدابير امنيتي در اطراف اماكن ديپلماتيك، يك موضوع طبيعي است. وي افزود: اين امري بديهي است كه دولت تركيه با توجه به شرايط اخير براي افزايش امنيت اماكن ديپلماتيك، بايداقدامات لازم را انجام دهد و امنيت آنها را به نحو مناسب تامين كند.

ادعاي بي‌اساس الجبير عليه ايران

وزير خارجه عربستان نظام بشار اسد را به رد قطعنامه‌هاي بين‌المللي در همكاري با سپاه ايران متهم كرد. عادل الجبير وزير خارجه عربستان در صفحه توئيتر خود با اشاره به برخي ارگان‌هاي نظامي ايران مدعي شد كه نظام حاكم سوريه گروهك‌هاي تروريستي و شبه نظاميان فرقه‌اي را وارد كشور سوريه كرد و راه‌حل‌هاي سياسي و قطعنامه‌هاي بين‌المللي را رد كرد. اين در حالي است كه علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ظهر امروز در يك نشست مطبوعاتي، گفت: ما يك كار مشترك و مفصلي با برخي از كشورهاي منطقه در موضوع مبارزه با تروريسم داريم. يك كار ميداني و ديپلماتيك كه نيازمند انجام رايزني‌ها و مشاوره جهت عبور از برخي معضلات براي اين همكاري‌ها هستيم.

اعلام زمان استيضاح آخوندي

رئيس كميسيون عمران مجلس، ورود مجلس به جزييات رسيدگي به لايحه برنامه ششم توسعه را مانع از در دستور قرار گرفتن استيضاح وزير راه و شهرسازي دانست و گفت: استيضاح را در نخستين فرصت كاري در دستور كار كميسيون داريم. محمدرضا رضايي گفت: استيضاح وزير راه و شهرسازي همچنان بيش از ۸۰ امضا دارد، اما به دليل ورود مجلس به بررسي لايحه برنامه ششم توسعه رسيدگي به اين استيضاح فعلا در دستور كار نيست، هر چند در نخستين فرصت استيضاح را در دستور كار قرار مي‌دهيم. وي با دفاع از گزارش اوليه كميسيون عمران از حادثه قطار سمنان، گفت: گزارش ما كاملا قابل استناد است. حقيقت اين است كه بدنه شركت راه‌آهن از مديريت خود رضايت ندارد و در اين مجموعه نگراني‌هايي وجود دارد.

تصويب قطعنامه ضدايراني در سازمان ملل

مجمع عمومي سازمان ملل با طرح ادعاهاي ساختگي درباره وضعيت حقوق بشر كشورمان قطعنامه‌اي را عليه ايران به تصويب رساند. اعضاي مجمع عمومي سازمان ملل روز دوشنبه با تكرار اتهامات ثابت نشده بار ديگر مدعي نقض حقوق بشر در ايران شدند. در اين قطعنامه كه مورد حمايت غرب به ويژه كانادا بوده است، حقوق زنان، شمار اعدام‌ها و آزادي بيان در ايران مورد انتقاد قرار گرفته است. قطعنامه جديد سازمان ملل با ۸۵ راي موافق، ۳۵ راي مخالف و ۶۳ غايب به تصويب رسيد. اين در حالي است كه مقامات ايران همواره اتهامات درباره وضعيت حقوق بشر كشورمان را رد و تاكيد مي‌كنند كه جامعه بين‌الملل با انگيزه‌هاي سياسي و به‌طور كاملا مغرضانه و جهت‌دار تلاش مي‌كند تا با طرح اين ادعاها بر ايران فشار وارد كند که بتواند به اهداف سياسي خود دست پيدا كند.

كويت براي تماس با تهران مامور شد

معاون وزير خارجه كويت از تماس­هاي مستمر بين اين كشور و جمهوري اسلامي ايران بنا به خواسته اعضاي شوراي همكاري خليج فارس خبر داد. خالد الجارا... گفت كه پس از نشست اخير شوراي همكاري خليج فارس در منامه، كويت از سوي اعضاي اين شورا براي تماس با تهران مامور شده است. به نوشته روزنامه الجريده كويت، اين مسئول كويتي افزود كه اين تماس­ها با تهران ارتباطي به پرونده يمن ندارد و تنها براي انتقال پيام به نيابت از سوي كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس است. وي اشاره كرد هنوز زمان ديدارهاي دوجانبه تعيين نشده است. پيش از اين شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح طي نطقي در اجلاس شوراي همكاري خليج فارس خواستار گفت‌­وگو با تهران شد و پيش از وي نيز شيخ تميم بن حمد آل ثاني امير قطر در تماس تلفني با حسن روحاني رئيس‌جمهور ايران بر ضرورت رعايت اصل احترام متقابل و حسن همجواري در روابط اعضاي شوراي همكاري خليج فارس و ايران تاكيد كرد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات