صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۹۷۳۱۱

اخبار ویژه روزنامه های 25 آذر ۱۳۹۵

کیهان

کوتاهی دیوان محاسبات در پیگرد قضائی مدیران

روزنامه رسالت در یادداشتی نوشت: بیش از پنج ماه است که مقام معظم رهبری و هموکه همه قضات و مسئولین قضائی و دادرسان در مقام تمییز حق اعتبار حضورشان در مسند قضا به تنفیذ  مستقیم و غیرمستقیم معظم‌له می‌باشد، حکم مجازات اداری و جزای نقدی نجومی‌بگیران را در برگشت وجوه غیرقانونی و غیرشرعی تصاحب شده و عدم داشتن لیاقت حضور در مسند مدیریت را صادر کرده‌اند و لزوم   توجه به مطالبات حق‌طلبانه مردم و ائمه جمعه دلسوز، اعلام عمومی و اطلاع‌رسانی اقدامات مراجع نظارتی را صادر فرموده‌اند اما هنوز مردم از چگونگی رسیدگی به آن بی‌خبرند چرا؟ مسئول این غفلت کیست و عامل این تسامح کدام مرجع است؟
 عضو کمیسیون اصل 90 مجلس می‌گوید: «پرونده برخی مدیران در حقوق‌های نجومی با پادرمیانی برخی مسکوت مانده است.»
عضو محترم کمیسیون اصل 90 می‌گوید: «ما به دیوان محاسبات ایراد داریم و نمی‌دانیم که مبنای حقوق 20 میلیون تومان کدام قانون است که مازاد بر آن را به عنوان تخلف پیگیری می‌کنند؟» او می‌پرسد؛ مقاماتی که دستور پرداخت حقوق‌های نجومی را داده‌اند یا به عنوان مباشر یا مسبب در این پرونده‌ها مسئول‌اند و باید مورد محاکمه قرار گیرند. اما آیا چنین نشده است؟! در ذی‌حق بودن مردم برای اطلاع از چگونگی نتایج رسیدگی به همه تخلفات از جمله تخلف نجومی‌بگیران همین بس که علاوه بر قانون اساسی و قانون محاسبات عمومی و قانون انتشار و دسترسی عموم به  اطلاعات در سند بالادستی قانون برنامه پنجم این حق اطلاع برای صاحب‌نظران در آگاهی از متن آرای محاکم قضائی مورد تاکید قرار گرفته و حتی به مردم صاحب‌نظر حق تحلیل و نقد آرا و محاکم قضائی را مقنن داده است حال این پرسش مطرح است و وقتی مقنن اجازه بارگذاری آرای قطعی محاکم (که حکم حاکم شرع دیوان را هم شامل می‌شود) را در سایت قوه قضائیه داده، وقتی قانونگذار در قانون عادی و اساسی حق آگاهی و اطلاع عموم را از متن آراء و احکام دیوان محاسبات داده، وقتی میلیاردها ریال برای سامانه سنا هزینه شده چرا دیوان به قول عضو کمیسیون اصل 90 با پادرمیانی، پرونده برخی از مدیران را به جای انتشار مسکوت گذاشته است؟
به نظر می‌رسد که دیوان محاسبات ادبیات مالی و محاسباتی قانون خاص خود را رها و با واژه‌های غیرمرتبط با قانون مورد عمل به موضوعات مالی نگاه می‌کند کاربرد واژه‌هایی همچون حقوق نامتعارف، ناعادلانه به جای، دریافت و پرداخت غیرقانونی و  احراز یا عدم احراز تصرف غیرقانونی در وجوه دولتی در تنظیم گزارش حسابرسان و متن دادخواست و آراء هیئت‌های مستشاری، مسیر رسیدگی و دادرسی در دیوان را از مسیر قانونی موضوعه  منحرف و ادبیاتی را وارد دیوان کرده‌اند که هیچ ربطی به ماموریت دیوان ندارد.
رئيس دیوان بدون اشاره به یک پرونده و اعلام محکومیت اداری و محکومیت جبرانی آن از 397 پرونده به صورت فله‌ای نام می‌برد که مدیران، حقوق نامتعارف و ناعادلانه گرفته‌اند. مگر دریافت و پرداخت حقوق مدیران عرفی است که عده‌ای نامتعارف گرفته باشند؟ حقوق و مزایا یا قانونی است یا غیرقانونی اگر قانونی است هیچ و  اگر غیرقانونی است با دریافت‌کننده یا پرداخت‌کننده آن به عنوان متخلف با وصف مجرمانه متصرف در وجوه دولتی است یا مبرا، غیرعبور از این مسیر کژراهه است.
تصرف غیرقانونی توسط هر کس، هر مقام و هر مدیر در وجوه دولتی جرم است آیا دیوان محاسبات در خصوص پرونده‌های حقوق‌های نجومی حتی در یک مورد چنین جرمی را  احراز و در رای بدوی و قطعی هیئت‌های مستشاری منعکس کرده است؟ اگر اعاظم دیوان بر این باور نادرست باشند که دیوان صلاحیت ورود به رسیدگی به جرم را ندارد به این بزرگواران توصیه می‌شود با بازخوانی تبصره 2 ماده 23 قانون دیوان محاسبات آنجایی که مقنن می‌گوید «هیئت‌های مستشاری در صورت احراز وقوع جرم ضمن اعلام رای نسبت به ضرر و زیان وارده، پرونده را از طریق دادسرای دیوان برای تعقیب به مراجع قضائی ارسال کنند» بفرمائید این جرم در دیوان چه جرمی است؟ قتل؟ زنا؟ ترک انفاق؟ یا... کدامیک؟

اشک تمساح برای اشغالگران و جنایتکاران جنگی


مرور گزارش روزهای اخیر رسانه‌های غربی و عبری-عربی منطقه‌ای در کنار برخی رسانه‌های بیگانه فارسی‌زبان حاکی از عملیات روانی سنگین برای القای جنایت و نقض حقوق‌بشر در جریان آزادسازی شهر اشغال شده حلب حکایت می‌کند، این محافل با استفاده از عکس‌های آرشیوی قربانیان در شهرها و کشورهای دیگر، چنین القاء می‌کنند که نیروهای سوری مشغول جنایت علیه شهروندان هستند و این در حالی است که اغلب تروریست‌ها، خارجی‌هایی هستند که ضمن اشغال مرتکب جنایات جنگی شده‌اند بی ‌آنکه صدای اعتراضی از دولت‌های غربی‌ و رسانه‌های وابسته به آنها بلند شود.
این رسانه‌ها در ماه‌های گذشته تأکید داشتند که استقرار نیرو و امکانات گروه‌های تروریست بسیار قوی است و نیروهای مقاومت سوری قادر نیستند حلب را آزاد کنند؛ آنها همین محور را در ماجرای آزادسازی موصل عراق نیز دنبال می‌کردند.

پالس اشتباه به آمریکا برای نقض چند باره برجام

آقای روحانی روز سه‌شنبه در نامه‌ای از صالحی  رئیس سازمان انرژی اتمی خواست در توسعه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای، 2 ماموریت را اجرا نماید. 1- برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای 2- مطالعه و طراحی تولید سوخت مصرفی پیشران هسته‌ای.
همچنان که هر دو مورد در حد «برنامه‌ریزی برای طراحی» و «مطالعه و طراحی» است، ضمن اینکه یک سال پیش در مصوبه الزامی مجلس مورد تاکید قرار گرفته و تا به امروز به تاخیر افتاده است.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در واکنش به برنامه روحانی گفت: این تصمیم تهران، نقض توافق هسته‌ای نیست.
وی افزود: ما همچنان با توجه به توافق هسته‌ای به نظارت دقیق بر برنامه هسته‌ای ایران از معدن تا تمامی چرخه سوخت ادامه خواهیم داد.
در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: مهم نیست که آیا این حرکت روحانی موضع‌گیری سیاسی برای آرام کردن نارضایتی داخلی درباره تحریم‌ها است و یا آن‌که ایران واقعا خواستار توسعه پیشران‌های هسته‌ای است و برنامه‌ریزی‌ای در این‌باره دارد. خبرگزاری‌های داخلی ایران مشخص نکرده‌اند که برای این منظور ایران چه میزان غنی‌سازی اورانیوم انجام خواهد داد. چیزی درباره جزئیات فنی آن گفته نشده است. واقعیت اما آن است که بسیاری از پیشران‌های هسته‌ای در جهان با سوخت اورانیوم غنی شده بالای 90 درصد فعالیت می‌کنند. با این حال، برخی از نیروهای دریایی بزرگ جهان از جمله فرانسه از اورانیوم غنی شده کمتر از 10 درصد برای این نوع پیشران‌ها استفاده کرده‌اند. با این حال، واقعیت آن است که هرگونه استفاده از اورانیوم غنی شده بالای 3/67 درصد به نوعی نقض برجام محسوب می‌شود.
یکی از تحلیلگران موسسه میدل بری در این‌باره می‌گوید که ایجاد پیشران هسته‌ای از سوی ایران به لحاظ «نظری» مطرح شده است اما به دلیل اندازه و نیاز به سوخت‌گیری‌های مکرر عظیم و نیاز به راکتورهای پیشرفته از نظر مالی برای ایران، راه‌اندازی پیشران هسته‌ای غیرعملی است.
خبرگزاری «رویترز» نیز با انتشار گزارشی نوشت: کارشناسان هسته‌ای می‌گویند اگر اقدام حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران انجام شود آن کشور احتمالا به اورانیوم غنی شده با خلوص بالاتر از سطح تعیین شده در مفاد برجام نیاز خواهد داشت و این موضوع می‌تواند بار دیگر نگرانی را در غرب افزایش دهد.
مارک هیبز کارشناس مسائل هسته‌ای در بنیاد کارنگی می‌گوید که بر اساس تجربه بین‌المللی ایران از مرحله راه‌اندازی پیشران هسته‌ای دور است و در صورت عزم جدی در این زمینه مجبور است سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش دهد.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ناشناس وزارت خارجه روسیه اشاره می‌کند که روحانی تنها دستور بررسی این طرح را داده است و در عمل ایران قصد افزایش غنی‌سازی اورانیوم خود را ندارد در نتیجه این اظهارات نقض برجام نیست. «ادوین لایمن» کارشناس هسته‌ای در واشنگتن هم معتقد است که توسعه یک راکتور مناسب برای دستیابی به اورانیوم به درجه غنی‌سازی‌ای که مورد نیاز راه‌اندازی پیشران هسته‌ای است، دست‌کم یک دهه وقت می‌برد.
به نظر می‌رسد اقدام قاطع و متناسب و متقارن با پیمان‌شکنی‌های مداوم آمریکا از سرگیری فعالیت سانتریفیوژهای تعلیق شده و غنی‌سازی 20 درصد در راکتور تهران است. در غیر این‌صورت نقض عهدها از جمله در زمینه احیای تشدید تحریم‌ها شدت خواهد گرفت.

اقدام روی کاغذ مناسب نقض برجام نیست

به گزارش رجانیوز، در بخشی از نامه رئیس‌جمهور به محمدجواد ظریف آمده است: به وزارت امور خارجه دستور داده می‌شود نسبت به اجرای مراحل پیش‌بینی شده در «برجام» برای رسیدگی به موارد نقض، اقدام نموده و دیگر پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی لازم را نیز به طور جدی معمول دارد.
برای بررسی مراحل پیش‌بینی شده در توافق هسته‌ای باید به قطعنامه 2231 - به عنوان ضمانت اجرای برجام- رجوع کرد.
مطابق با ساز و کار تعیین شده در بند 11 و 12 قطعنامه 2231 شکایت ایران از طرف مقابل به علت نقض برجام ظرف مدت حداکثر 65 روز به بازگشتن تمامی تحریم‌ها برمی‌گردد. به این ترتیب که در صورت اعتراض ایران به نقض برجام توسط یک عضو دیگر، این مسئله ابتدائاً در سطح کارشناسی بررسی شود؛ در صورتی که این بررسی به نتیجه نرسد و اعتراض ایران ادامه پیدا کند موضوع به کمیسیون مشورتی و سپس به نشست وزرای خارجه می‌رود؛ در این جا نیز دو حالت دارد یا ایران می‌پذیرد که نقض برجام صورت نگرفته- که یعنی پذیرش وضع تحریم‌ها و یا به اعتراض ادامه می‌دهد که در این صورت این اختلاف به شورای امنیت سازمان ملل می‌رود که تمام تحریم‌ها مجدداً باز می‌گردد! به عبارتی بهتر در صورت رجوع به کمیسیون حل اختلاف دولت یازدهم حداکثر 65 روز فرصت دارد که بازگشتن همه تحریم‌ها را بپذیرد، عدم رجوع به کمیسیون هم به معنی پذیرش تحریم‌های جدید توسط ایالات متحده آمریکا است!
انتخاب این مکانیزم در توافق در تاریخ حقوق بین‌الملل شاید سابقه نداشته باشد اما نامه روحانی به محمد جواد ظریف نیز از جمله عجایب و شگفتی‌های دیگر محسوب می‌شود چرا که در واقع فرمانی جهت ورود به مسیری است که در صورت عملی شدن سرانجام آن جز بازگشتن تمامی تحریم‌ها نخواهد بود!
مسئله جالب توجه دیگر، فرمان رئیس جمهور به علی‌اکبر صالحی هست که برنامه‌ریزی، مطالعه و طراحی در چارچوب تعهدات بین‌المللی ایران طی سه ماه رکن‌های اصلی آن را تشکیل می‌دهند. سؤال اصلی از این جا شکل می‌گیرد که چرا انجام این اقدامات در چارچوب تعهدات بین‌المللی ایران طی این چند سال متوقف بوده است؟ یعنی اگر علی‌اکبر صالحی و مسئولین سازمان انرژی اتمی مطابق با تعهدات بین‌المللی قادر به برنامه‌ریزی، مطالعه و طراحی طی این چند سال بوده و از آن سر باز زده‌اند حتماً غفلت کرده و باید پاسخ‌گوی این کم‌کاری باشند.
موضوع دیگری که در این نامه شاهد آن هستیم مسئله «پیشران هسته‌ای» است. مطابق با بند 7 قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» دولت موظف بوده بدون هیچ توجهی به توافق هسته‌ای اقدام به ساخت پیشران‌ها نماید.
لذا پرواضح است که رها کردن این موضوع طی یک سال گذشته و پس از پذیرش توافق هسته‌ای، از جانب دولت یازدهم به معنی نادیده گرفتن مصوبه مجلس است و اجرای صحیح تعهدات خود است؛ همچنین اجرای این تعهد در این روزها نیز ربطی به نقض برجام ندارد و واکنش متناسب با آن محسوب نمی‌شود بلکه آن را صرفاً باید عمل به وظایف نادیده انگاشته تلقی کرد. در واقع نکته اصلی این است که جمهوری اسلامی ایران باید اقدامی متناسب با نقض برجام و وضع تحریم‌های جدید انجام دهد و نه اجرای کارهای زمین مانده خود! چرا که برنامه‌ریزی و مطالعه در زمینه پیشران‌ها چه قبل و چه بعد از برجام برای ایران مقدور بوده و هیچ محدودیتی در این زمینه مطابق با هیچ سند بین‌المللی برای کشور وجود نداشته است.
از این مسئله نیز نباید غافل شد که خود دولت و مجلس شورای اسلامی اقدام متقابل در برابر نقض آشکار برجام را پیش‌تر مطابق بند سوم مصوبه مجلس در نظر گرفته بودند؛ چنان که مطابق این بند از مصوبه مجلس شورای اسلامی دولت موظف به انجام دو کار است 1- توقف همکاری‌های داوطلبانه 2- رساندن ظرفیت غنی‌سازی به 190 هزار سو ظرف مدت دو سال.
لذا در این وضعیت که رئیس جمهور به جای اقدامات عملی و فنی تنها به دستوراتی بر روی کاغذ چون برنامه‌ریزی، مطالعه و تحقیق در چارچوب تعهدات بین‌المللی در ظرف سه ماه، اکتفا کرده است از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که پیگیر اجرای صحیح قانون مصوب خود باشد.

وطن امروز

آمریکا و انگلیس با گزافه‌گویی در پی رونق بازار مکاره سلاحند

رئیس مجلس، ایجاد هراس دروغین و سرپوش گذاشتن بر رفتارهای ماجراجویانه را 2 هدف رجزخوانی‌های سیاسی و گزافه‌گویی‌های برخی مقامات آمریکایی و انگلیسی دانست.علی لاریجانی در بخشی از نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز مجلس افزود: با پررویی اموال مسلمانان و انرژی آنان را چپاول می‌کنند و با ایجاد دروغین رعب و هراس منابع نصف و نیمه آنان را به فروش سلاح‌های خود اختصاص می‌دهند. وی تصریح کرد: رجزخوانی‌های سیاسی این روزهای برخی مقامات آمریکایی و انگلیسی در منطقه و گزافه‌گویی‌های آنان 2 هدف را دنبال می‌کند، نخست آنکه با تولید هراس دروغین، بازار مکاره سلاح خود را رونق بخشند.  لاریجانی تصریح کرد: هدف دیگر اینکه سرپوشی برای رفتارهای ماجراجویانه خود در منطقه بگذارند و اذهان را به سوی دیگری منحرف کنند، چرا که سیاست‌های مزورانه آنان در چند سال اخیر در سوریه، عراق، لیبی و یمن به بن‌بست رسیده و توفیقات فرزندان رشید منطقه، تروریست‌های مزدور آنان را مستمراً به عقب‌نشینی واداشت به طوری که حلب شهر مهم سوریه هم از لوث تروریست‌ها پاک شد و بزودی ان‌شاءالله موصل نیز آزاد می‌شود.  لاریجانی گفت: این فضا برای آنان خفه‌کننده است و باید مسیر جدید کشمکش در منطقه را باز کنند.

تبریک مجلس به مردم و دولت سوریه در پی آزادسازی حلب

۱۶۳ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای آزادسازی شهر حلب سوریه از چنگ تروریست‌های تکفیری را تبریک گفتند. در بخشی از بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی که توسط احمد امیرآبادی قرائت شد، با اشاره به ناامیدی نظام سلطه برای نابودی نظام اسلامی ایران آمده است: نظام سلطه راهبرد جنگ نیابتی را برای براندازی نظام‌های سیاسی مستقل و مردمی دنیا بویژه مردم منطقه اتخاذ کرد به این امید که نقش الگویی جمهوری اسلامی را کاهش داده و تقویت و توسعه و تنفس رژیم کودک‌کش صهیونیستی را هموار کند و محور مقاومت و جبهه تقابل با صهیونیسم بین‌الملل را به خیال خود نابود کند. این بیانیه می‌افزاید: اما امروز ایستادگی و جهاد همه‌جانبه ملت سوریه در فتح بزرگ و پاکسازی حلب مقاوم و قهرمان از لوث پلید داعشیان تکفیری و مزدوران استکبار جهانی و حکام وابسته منطقه دنیا را متحیر کرده است. نمایندگان مردم در مجلس، این پیروزی بزرگ ملت بزرگ سوریه را که تمام نقشه‌ها و راهبردهای پیچیده و استراتژی‌های قدرت‌های عضو محور سلطه را ابطال و اصل پیروزی حق بر باطل و خون بر شمشیر را یک بار دیگر اثبات کرد، در تقارن میلاد رسول رحمت و فرزند گرامی ایشان به امت اسلامی، ولی‌امرمسلمین، مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، ملت و دولت مقاوم سوریه، ملت شریف ایران اسلامی بویژه خانواده‌های شهدای مدافع حرم که این پیروزی عظیم مدیون شهادت‌ها و رشادت‌های آنان است، تبریک گفتند و بر حمایت قاطع و همه‌جانبه خود از خط مقاومت تاکید کردند.

هر کس با آمریکا دست بدهد  بدبخت می‌شود

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه هرکس با آمریکا و دشمن دست بدهد، بدبخت می‌شود و به ضلالت می‌افتد، گفت: به بسیج و سپاه افتخار می‌کنیم چراکه نمونه آن در دنیا وجود ندارد. امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی در مراسم معارف جنگ در مرکز آموزش ۰۵ کرمان با بیان اینکه کشور ایران با داشتن تاریخی غنی و عمیق با هیچ‌کس جنگ نداشته، اظهار داشت: امروز، نیروهای مسلح ما در آمادگی کامل قرار دارند. فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه وقایع تاریخی که در جهان رخ می‌دهد دارای آثار سوء و مثبتی است، بیان کرد: در بسیاری از کشورها دولت‌ها و سران آنها نسبت به مردم بی‌تفاوت هستند اما انقلاب اسلامی ایران که برخاسته از قلب مردم است و هدایت آن توسط رهبری بزرگ و الهی صورت می‌گیرد، اینگونه نیست و مردم را ولی‌نعمت خود می‌داند. امیر اسماعیلی با اشاره به زمان آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که با ترور توسط منافقان و خیانت بنی‌صدر همراه بود، عنوان داشت: ما به بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افتخار می‌کنیم چرا که نمونه آن ها در دنیا وجود ندارد.

آیت‌الله جنتی: شیعه و سنی در ایران وحدت کلمه دارند

دبیر شورای نگهبان گفت: با درایت حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی و با هوشمندی علمای اسلام، شیعه و سنی در ایران وحدت کلمه دارند. به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی در آغاز جلسه هفتگی اعضای شورای نگهبان ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر بزرگ اسلام(ص) و حضرت امام صادق(ع) اظهار داشت: «هفته وحدت» سنت بسیار مبارکی است که در نظام اسلامی بنا شد و فرصتی فراهم کرد تا وحدت شیعه و سنی مورد تاکید بیشتر قرار گیرد. وی تصریح کرد: البته به لطف خداوند و درایت حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و با هوشمندی علمای بزرگوار، وحدت شیعه و سنی در این کشور مشکلی ندارد و نظام اسلامی با تفرقه‌افکنان برخورد می‌کند.

تشکیل ستاد انتخابات کشور از اوایل دی

قائم مقام وزیر کشور گفت: ستاد انتخابات کشور، از اوایل دی‌ماه با صدور احکام مرتبط با معاونان و سازمان‌های وزارت کشور از سوی وزیر کشور تشکیل می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، محمدحسین مقیمی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیمای مرکز گیلان افزود:تا امروز تمام موضوعات طبق برنامه زمانبندی، انجام شده و در هیچ موضوعی عقب نیستیم. وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یادآور شد: براساس برنامه زمانبندی، هرجا
نیاز به هماهنگی با شورای نگهبان یا مجلس بوده، اقدامات لازم انجام شده است.

شهادت یکی از فرماندهان سپاه در «سوریه»

یکی از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حین عملیات در سوریه به شهادت رسید.سردار حسن اکبری از جانبازان سرافراز دفاع مقدس که برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) عازم سوریه شده بود در حالی که فرماندهی گردان تخریب را در «تدمر» بر عهده داشت حین مبارزه با تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید.

هجمه علیه دستگاه قضا از زمان شهید بهشتی آغاز شد

ابراهیم حاتمی: نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید تهمت و هجمه علیه دستگاه قضا از زمان شهید آیت‌الله بهشتی آغاز شد. حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره هجمه‌های اخیر علیه رئیس قوه‌قضائیه گفت: بنده مطالبی که علیه رئیس دستگاه قضا در چند هفته اخیر مطرح شده را قبول ندارم و این مطالب کذب محض است. وی افزود: فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی برای روشن شدن این مطالب روز سه‌شنبه 16 آذر ماه دیداری با آیت‌الله لاریجانی ریاست قوه‌قضائیه داشت. در این جلسه تمام اسناد و مدارک از زمان ریاست حجت ‌السلام رازینی بر دادگستری استان تهران تا به امروز ارائه و مشخص شد این حساب‌ها از آن زمان به نام قوه‌قضائیه وجود داشته و هیچ ربطی به شخص آیت‌الله لاریجانی ندارد. نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: این قبیل تهمت‌ها از زمان شهید مظلوم بهشتی که ریاست دیوان عالی کشور را برعهده داشتند، وجود داشت. در آن زمان همین تهمت‌ها و بزرگ‌تر از اینها به شهید مظلوم بهشتی زده شد. از آن زمان تاکنون هجمه‌ها و تهمت‌ها علیه قوه‌قضائیه وجود داشته است. حجت‌الاسلام لارگانی با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس علیه رئیس دستگاه قضا، تصریح کرد: این موضوعی را که آقای صادقی نماینده تهران در مجلس علیه شخص رئیس قوه‌قضائیه مطرح کرد و مدعی شد رئیس قوه‌قضائیه فساد 1000میلیاردی دارد و از این حساب‌ها ماهانه میلیاردها تومان سود سپرده دریافت می‌کند، اصلا صحت ندارد و این تهمت بزرگی است که به رئیس قوه‌قضائیه که مسؤولیت بسیار سنگینی را برعهده دارد، زده شد. وی ادامه داد: ما انتظار داشتیم کسانی که با آقای صادقی هم‌فکرند خودشان به این مساله ورود و از ادامه این حرکت زشت جلوگیری کنند زیرا این  اظهارات تهمت و نشر اکاذیب است. ما انتظار داشتیم دوستان آقای صادقی نگذارند وی مجدد تهمت دیگری به دستگاه قضا و ریاست محترم آن بزند.

ایران


موضع پیشین وزیر خارجه ترامپ درباره ایران

«رکس تیلرسون» در حالی وزیر امور خارجه منتخب ترامپ چهره دیپلماتی نیست و اخبار چندانی در ارتباط با نوع دیدگاه وی در مورد مسائل و تحولات بین‌الملل از جمله ایران و برجام منتشر نشده است.به گزارش تابناک، وی در ماه مارس 2016 در مصاحبه‌ای با CNBC در مقام مدیر اجرایی «اکسون موبیل» در مورد حضور در بازار ایران اعلام کرد: شرکت‌های امریکایی شبیه ما هنوز نمی‌توانند تجارتی در ایران داشته باشند. این در حالی است که تعداد زیادی از رقبای اروپایی ما فعالانه در بازار ایران حضور دارند و من واقعاً نمی‌دانم که ما در نقطه ضعف هستیم؟ تاریخ تجارت خارجی ایران در گذشته همراه با چالش‌ها و سختی‌هایی بوده و ما هرگز سرمایه‌گذاری‌های طولانی در ایران به خاطر این علت نداشته‌ایم و من نمی‌دانم ایرانیان امروز تغییری کرده‌اند یا نه. ما باید منتظر بمانیم و من یاد گرفته‌ام که همیشه اول بودن بهترین گزینه نیست. ما منتظر می‌مانیم و می‌دانیم که چه اتفاقی برای شرکت‌های امریکایی می‌افتد. البته این موضوع نیز مورد توجه است که ایران یک بازار سرشار از منابع است.

سهم هر ایرانی از بودجه 96

بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم هر ایرانی از بودجه عمومی دولت در سال آینده برابر با چهار میلیون و ششصد و پنجاه هزار تومان است.به گزارش خبرآنلاین، این عدد توسط مرکز پژوهش‌های مجلس که بازوی کارشناسی نهاد قانونگذاری کشور محسوب می‌شود استخراج شده است. بر اساس این گزارش بالاترین هزینه‌ای که دولت برای اتباع ایرانی در سال آینده در نظر گرفته است به سرفصل‌های «رفاه اجتماعی» و «آموزش و پژوهش» ارتباط دارد. بر این اساس در سال آینده دولت برای هر ایرانی از محل بودجه عمومی خود حدود 923 هزار تومان صرف رفاه اجتماعی اعم از بیمه‌ها، بخشی از پرداختی بازنشستگان و... خواهد کرد. آموزش و پژوهش اعم از عمومی، فنی و حرفه‌ای، عالی و... نیز سرانه هزینه‌ای برابر با 700 هزار تومان خواهد داشت. در حوزه سلامت و بهداشت نیز این رقم به 606 هزار تومان می‌رسد. همچنین به ازای هر ایرانی اندکی بیش از 502 هزار تومان صرف امور دفاعی می‌شود.

پزشکیان: شعار برخی هواداران تراکتور غیرقابل قبول بود

نایب رئیس مجلس در واکنش به رفتارها و شعارهای خلاف مصلحت کشور از سوی برخی هواداران تراکتورسازی، آن را اقدامی «خلاف قانون» و «غیرقابل قبول» و از سوی افراد وابسته توصیف کرد.به گزارش فارس، مسعود پزشکیان گفت: کسانی که بخواهند تمامیت و عزت این مملکت را نادیده بگیرند، فارغ از اینکه در چه سمت، لباس، جایگاه، مقام و زبان باشند، کار اشتباهی می‌کنند و آنها که چنین حرف‌هایی زده‌اند قطعاً افراد وابسته‌ای هستند و این‌ها در زمره مردم آذربایجان جای نمی‌گیرند. نماینده تبریز با تأکید بر اینکه دستگاه‌های ذی‌ربط باید پیگیری کنند که چه کسانی در این ماجرا نقش داشتند، ادامه داد: به نظرم این موضوع به آذربایجان ارتباط پیدا نمی‌کند و یک عده می‌خواهند از این فضاها سوءاستفاده کنند که باید با آنها برخورد شود.

انتقاد علم‌الهدی از «خودمختار» نامیدن مشهد

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی گفت: حرم امام رضا(ع) حریمی دارد و این حریم، شهر مشهد است چرا که بر گرد حرم بنا شده است. به همین علت است که مشهد را مقدس می نامند و این موضوع می تواند مولد قانون باشد. به گزارش مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی عصر سه‌شنبه در مراسم تجلیل از خادمان زائران‌پیاده امام رضا(ع) افزود:در حریم مقدس رضوی قطعاً نباید اجازه بدهیم که فسق و فجور شود و مخالفت من با کنسرت‌ها به همین دلیل است. وی ادامه داد: برخی رسانه‌ها عنوان کرده‌اند که مشهد خودمختار است اما می خواهم بگویم که یک مشهدی پذیرفته که در حریم رضوی زندگی کند پس حرمت این حریم را هم حفظ می‌کند.

جمهوری اسلامی

حضرتی: حمایت تمام قد اصلاح طلبان و نیروهای اعتدالی از روحانی ضرورت دارد

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بر ضرورت حمایت تمام قد اصلاح‌ طلبان و نیروهای اعتدالی از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تاکید کرد.
به گزارش ایرنا الیاس حضرتی در سلسله نشست‌های هم اندیشی و تبادل نظر در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که در دفتر این حزب برگزار شد، گفت: باید از چند انتخابات گذشته به ویژه انتخابات دور دوم شوراها و ریاست جمهوری سال 84 عبرت بگیریم و با وحدت و انسجام عملی و حرکت جبهه‌ای، حماسه‌ای دیگر را در اردیبهشت 96 رقم بزنیم.
وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که فضای سیاسی و فرهنگی در دوران 8 سال ریاست جمهوری نهم و دهم تا چه حد بسته و طاقت فرسا شده بود که حتی اجازه فعالیت ساده سیاسی به هیچ کدام از نیروهای اصلاح طلب و اعتدالی داده نمی‌شد اما با روی کار آمدن دولت آقای روحانی این فضا شکسته شد و دولت در سه سال گذشته در حال آواربرداری از خرابی‌های جبران ناپذیر هشت سال گذشته بوده و خوشبختانه نرخ رشد اقتصادی رشد قابل توجهی داشته و به حدود پنج درصد رسیده است.
عضو هیات موسس حزب همبستگی ایران اسلامی با اشاره به لزوم فعالیت فراگیرتر احزاب در ایام نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در سال آینده اظهار داشت: ‌خوشبختانه حزب همبستگی به عنوان اولین حزب مولود جنبش اصلاحات در سالهای اخیر نقش پر رنگی در وحدت اصلاح طلبان داشته و پیروزی در انتخابات شوراهای چهارم، ریاست جمهوری یازدهم و مجلس دهم مدیون خرد جمعی همه اصلاح طلبان و نیروهای اعتدالی بوده و این روند باید با قدرت بیشتری ادامه یابد.
حضرتی تصریح کرد: مطالبات بحق مردم همچنان پابرجاست و اعضای فراکسیون امید و سایر اصلاح طلبان با جدیت پیگیر تحقق آنها هستیم اما باید تاکید کنم که اصلاح روند 8 ساله دولت قبل، بسیار سخت‌تر از دوران بعد از جنگ است.
عضو فراکسیون امید در پایان ضمن تقدیر از اعضای حزب همبستگی به خاطر برگزاری این سلسله نشست‌ها ابراز امیدواری کرد که فعالیت صحیح حزبی مانند کشورهای پیشرفته در دستور کار همه فعالان سیاسی و مدنی کشور قرار گیرد تا بتوانیم به صورت علمی و کارنامه محور از شرایط فعلی عبور کنیم.

حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شد

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه این فراکسیون جهت تعیین ترکیب هیات رئیسه خبر داد و گفت که حمیدرضا حاجی بابایی به عنوان رئیس این فراکسیون انتخاب شد.
سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه روز سه‌شنبه فراکسیون ولایی گفت: در این جلسه اعضای هیات رئیسه فراکسیون تعیین شدند که اعضای فراکسیون حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان را به عنوان رئیس فراکسیون انتخاب کردند.
به گفته وی، حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده اصفهان و محمد دهقان نماینده طرقبه به عنوان نواب رئیس، صادق طباطبایی نژاد نماینده اردستان و عباس گودرزی نماینده بروجرد به عنوان دبیران فراکسیون و محمود بهمنی نماینده ساوجبلاغ به عنوان کارپرداز فراکسیون نمایندگان ولایی انتخاب شدند و بنده به عنوان سخنگوی فراکسیون تعیین شدم.

1بهمن؛ مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی با محوریت انتخابات


هادی عبداللهی از برگزاری مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی با موضوع اصلاح اساسنامه انجمن و انتخابات پیش‌روی سازمان نظام پزشکی خبر داد.
دبیر تشکیلات و عضو شورای مرکزی تشکل اصلاح‌طلب انجمن اسلامی جامعه پزشکی در گفت‌وگو با تسنیم درباره برنامه‌های مجمع عمومی تشکل متبوعش گفت: مجمع سالیانه انجمن اسلامی جامعه پزشکی جمعه اول بهمن ماه در سالن اجلاس سران با حضور شخصیتهای میهمان سیاسی از احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب و اعضای انجمن اسلامی جامعه پزشکی استانهای کشور برگزار می‌شود.
عبداللهی با بیان اینکه این نشست دارای چهار بخش شامل افتتاحیه، بخش سیاسی و بخش صنفی و تصویب اصلاحیه اساسنامه و آیین‌نامه‌های انجمن است، اظهار کرد: بخش افتتاحیه شامل سخنرانی دبیرکل انجمن محمدرضا ظفرقندی و دیگر مدعوین است. پنل سیاسی نیز شامل سخنرانی شخصیتها و کارشناسان سیاسی درباره انتخابات پیش‌رو و مسائل روز کشور است. همچنین یکی دیگر از برنامه‌های صبح مجمع، تصویب اصلاحیه اساسنامه انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران مصوب شورای مرکزی انجمن است.
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی و مسئول برگزاری این مجمع، درباره ورود انجمن به انتخابات 96، اظهار کرد: ممکن است در مجمع عمومی درباره انتخابات نیز بحث شود اما هر تشکیلات سیاسی بعنوان یک حزب یا گروه باید تصمیماتش را به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای سیاست‌گذاری ارائه دهد و هر حزبی نمی‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد بلکه باید رای اکثریت احزاب در شورا سیاستگذاری جبهه اصلاحات مطرح و به تصویب شورا برسد.

مصباحی‌مقدم: رئیس‌جمهور باید مظهر رحمه للعالمین برای مردم باشد


حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه پیامبر اسلام مظهر رحمهللعالمین در زمین بودند، گفت: دولتمردان و رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز باید مظهر رحمت الهی در میان ملت ایران باشند و ماه‎های باقی‌مانده از دوره ریاست جمهوری خودشان را در خدمت رسیدن به این مظهر برای ملت باشند. البته ایشان زحمات زیادی کشیده‌اند اما آن چیزی که مردم آن را حس و لمس کنند هنوز انجام نشده است.
به گزارش ایسنا، این استاد دانشگاه امام صادق(ع) با لحن خیرخواهانه‌ای به دولت توصیه کرد: دولتمردان ما در فرصت باقی‌مانده بیایند و مشکلات معیشتی مردم را حل کنند. بیکاری و مخصوصا بیکاری جوانان تحصیل‌کرده در جامعه بیداد می‌کند به‌علاوه اینکه رکود نیز بیداد می‌کند و قیمت‌ها همچنان رو به رشد هستند.
مصباحی‌مقدم با خطاب قرار دادن رئیس جمهور، گفت: آقای رئیس‌جمهور! 80 درصد اقتصاد ما داخلی است و تنها 20 درصد اقتصاد ما حدودا خارجی است. اهتمام شما به بخش خارجی بسیار زیاد است. به ظرفیت داخلی بیشتر بپردازید. متاسفانه از ظرفیت داخلی غنی و بالقوه کشور استفاده جدی و کافی نمی‌شود. نقدینگی کشور که حالا بسیار بالاتر هم رفته، باید در اقتصاد جذب شود و از بخش غیرمولد اقتصاد به بخش مولد اقتصاد منتقل شود که این اگر عملی بشود، موجب ایجاد رونق اقتصادی در جامعه می‌شود که در نهایت لبخند رضایت را بر لب مردم ایران می‌آورد.
وی تاکید کرد: قصد ما از این صحبت‌ها خیر است و نیت بدی نداریم و حتی حاضریم اگر لازم باشد به ایشان کمک نیز بکنیم. من راه‌های عملی این کار را هم می‌توانم به ایشان نشان دهم کما این‌که قبلا هم تذکر داده‌ام و بارها نیز شاهد تذکر اطرافیان آقای روحانی نیز به ایشان بوده‌ام.

بوربور: اصلاح‌طلبان جز روحانی گزینه‌های دیگری هم دارند

عضو جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی گفت: از صحبت‌های اصلاح‌طلبان این چنین برداشت می‌شود که آنان برای انتخابات 96 غیر از روحانی گزینه‌های دیگری نیز خواهند داشت.
حبیب‌الله بوربور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه اشتباهات دولت تدبیر و امید در رابطه با برجام می‌تواند منجر به این شود که در جبهه اصلاحات غیر از روحانی گزینه‌های دیگری نیز برای انتخابات آینده مطرح شوند، اظهار داشت: از صحبت‌ها و رایزنی‌های اصلاح‌طلبان این چنین برداشت می‌شود که آنان غیر از روحانی گزینه‌های دیگری نیز برای انتخابات 96 خواهند داشت.
عضو جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در رابطه با آرایش سیاسی اصولگرایان برای انتخابات سال آینده تصریح کرد: اصولگرایان به زودی مواضع خودشان را اعلام ‌می‌کنند و مشخصا می‌گویند که برای انتخابات آتی می‌خواهند چگونه عمل کنند.
وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها این است که اصولگرایان روی یک نفر که بیشترین رای را داشته باشد به تفاهم برسند، تصریح کرد: اخیرا ما در جلسه فراکسیون اصولگرایان خانه احزاب در رابطه با اجماع اصولگرایان بر روی یک نفر صحبت کردیم و در این جلسه مطرح شد که نهایتا اصولگرایان طی دو یا سه هفته آینده به جمع‌بندی نهایی و معرفی فرد مورد نظر خود برسند

تشکیل ستاد انتخابات کشور از اوایل دی‌ماه

قائم مقام وزیر کشور از تشکیل ستاد انتخابات کشور از اوایل دی‌ماه خبر داد.
به گزارش ایلنا، محمدحسین مقیمی با بیان اینکه تا امروز تمام موضوعات طبق برنامه زمان‌بندی، انجام شده و در هیچ موضوعی عقب نیستیم، اظهار کرد: برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای‌شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی براساس برنامه زمان‌بندی، هرجا نیاز به هماهنگی با شورای‌نگهبان یا مجلس بوده، اقدامات لازم انجام شده است.

واکنش وزیر احمدی‌نژاد به احتمال نامزدی قالیباف، جلیلی و ضرغامی

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مطمئناً درنهایت اصولگرایان با یک نامزد در عرصه انتخابات ریاست جمهوری حاضر خواهند شد. اما دلیل ندارد که بخواهیم از هم‌اکنون این نامزد را مشخص و معرفی کنیم.
به گزارش انتخاب محمدمهدی زاهدی در توضیح رویکرد اصولگرایان برای دستیابی به اجماع در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده که باتوجه به مطرح شدن گزینه‌های متعدد دور از دسترس به نظر می‌رسد، اعلام کرد: وضعیت اصولگرایان خوب است و به توافق کلی میان نامزدها و جریان‌های اصولگرا رسیده‌ایم.
او گفت: مطمئناً درنهایت اصولگرایان با یک نامزد در عرصه انتخابات ریاست جمهوری حاضر خواهند شد. اما دلیل ندارد که بخواهیم از هم‌اکنون این نامزد را مشخص و معرفی کنیم.
زاهدی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره احتمال معرفی یک نامزد مشترک با اصلاح‌طلبان که آن‌ها نیز جریان سیاسی ارزشی، طرفدار نظام و برخاسته از مردم هستند، گفت: به هیچ وجه! قطعاً ما با آن‌ها یک کاندیدای مشترک معرفی نمی‌کنیم و حتماً با آن‌ها اختلاف‌نظر جدی داریم که شکی در این رابطه نیست.
وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد تصریح کرد: هنگامی که از واژه اصولگرایی استفاده می‌کنیم، ممکن است منظورمان محدود به طیف خاصی از جریان‎های سیاسی باشد، درحالی که بسیاری از مردم متدین، ارزشی و حتی ولایتمدار کشورمان در جریان‌های سیاسی معروف حضور نداشته باشند؛ بنابر این سعی ما این است که نظر این طیف از مردم که شاید به‌لحاظ عددی بسیار بیشتر از افراد عضو در تشکل‌های سیاسی را دربرگیرند، تامین کنیم.
وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد ادامه داد: با این حال مطمئن باشید، حتماً به جریان روحانیت مبارز کشور تحت عنوان جامعه روحانیت مبارز یا جامعه مدرسین احترام خواهیم گذاشت و نظرشان را دریافت خواهیم کرد و اساساً خودمان را جدای از آن‌ها نمی‌دانیم.
او همچنین در پاسخ به این سئوال که ورود قالیباف، جلیلی، ضرغامی و بسیاری دیگر از اصولگرایان به رقابت‌های انتخاباتی با هدف اصولگرایان در راستای معرفی یک نامزد منافات ندارد، گفت: به هیچ عنوان. احتمال دارد در مراحل ابتدایی تعداد بسیاری مطرح شوند و حتی در زمان نام‌نویسی نیز تعداد زیادی خود را معرفی کنند و در عرصه حاضر شوند اما در نهایت قطعاً به یک نامزد دست خواهیم یافت.
نماینده اصولگرای کرمان در پاسخ به این‌که با چه پشتوانه‌ای فکر می‌کنید اتفاقی را که در جریان ائتلاف 2+1 در انتخابات ریاست جمهوری پیشین شاهد بودیم، تکرار نمی‌شود، گفت: دور قبل عزیزان ما مرتکب اشتباهی فاحش شدند و امیدواریم و باور داریم تجربه تلخ دوره گذشته، هرگز تکرار نخواهد شد.
زاهدی در پایان در واکنش به موضع‌گیری احمدی‌نژاد مبنی بر عدم حمایت از هیچکدام از نامزدهای انتخاباتی، گفت: این سئوال را باید از آقای احمدی‌نژاد بپرسید.

شرق

توافق مجمع روحانیون مبارز  و مجمع محققین در حمایت از روحانی


ایلنا: حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع محقیق و مدرسین حوزه علمیه قم، درباره نشست مشترک بین مجمع روحانیون مبارز و مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: به‌تازگي روحانیون مبارز و مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به ریاست رئیس دولت اصلاحات تشکیل جلسه دادند. در این نشست بحث‌هایي انتخاباتی مطرح شد كه هر دو مجمع بر سر حمایت از روحانی در انتخابات اردیبهشت سال ۹۶ به توافق رسیدند. او افزود: البته ما نقدهایی به آقای روحانی و دولت یازدهم داریم؛ کابینه یازدهم به‌خوبی نتوانسته آن‌طور که باید و شاید انتظارات مردم را برآورده کند. همین مسائل در این جلسه نیز مطرح و قرار شد که پیگیری‌های لازم به عمل آید. فاضل‌میبدی تأکید کرد: تنها گزینه موجود در بین اصلاح‌طلبان برای انتخابات سال ۹۶ آقای روحانی خواهد بود و جریان اصلاحات از وی حمایت خواهند کرد؛ مگر اتفاق و شرایطی پیش بیاید که روحانی نتواند در انتخابات شرکت کند.

عیادت حسن روحانی از حجت‌الاسلام قرائتی


ایسنا: رئيس‌جمهوری شامگاه سه‌شنبه با حضور در بیمارستان‌ خاتم‌الانبیا(ص) تهران از حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئيس ستاد اقامه نماز کشور، عیادت کرد. حسن روحانی در جریان عیادت از حجت‌الاسلام قرائتی که به‌ علت عارضه‌ گوارشی در بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) بستری شده است، برای سلامتی و بهبودی این معلم قرآن و اخلاق دعا و دستورات لازم برای رسیدگی هرچه بهتر و کامل را صادر کرد. همچنین رئيس‌جمهوری همراه با وزیر بهداشت با حضور در چند بخش از بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص)، از بیماران بستری در این بخش‌ها نیز عیادت و با آنان احوال‌پرسی کرد و از زحمات و تلاش‌های پرسنل، پرستاران و پزشکان این بیمارستان تقدیر کرد.

پایگاه خبری فراکسیون امید رونمایی می‌شود


ایلنا: مراسم رونمایی از پایگاه خبری فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه پس از نشست علنی و از ساعت ١٢:٣٠ دقیقه در محل این فراکسیون برگزار خواهد شد. همچنین محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، نیز در حاشیه این مراسم در یک نشست خبری به سؤالات خبرنگاران درباره عملکرد این فراکسیون، مسائل و موضوعات روز پاسخ خواهد داد.

امام‌جمعه مشهد:
نبايد در مشهد اجازه فسق‌وفجور بدهيم


مهر: حجت الاسلام علم‌الهدي، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی، گفت: حرم امام رضا(ع) حریمی دارد و این حریم، شهر مشهد است؛ چراکه بر گرد حرم بنا شده است، به همین علت است که مشهد را مقدس می‌نامند. در حریم مقدس رضوی قطعا نباید اجازه بدهیم که فسق و فجور شود و مخالفت من با کنسرت‌ها به‌همین‌دلیل است. برخی رسانه‌ها عنوان کرده‌اند که مشهد خودمختار است؛ اما می‌خواهم بگویم که یک مشهدی پذیرفته که در حریم رضوی زندگی کند؛ پس حرمت این حریم را هم حفظ می‌کند.

تشکیل ستاد انتخابات کشور  از اوایل دی


ایرنا: محمدحسین مقیمی، قائم‌مقام وزیر کشور گفت: ستاد انتخابات کشور، از اوایل دی‌ماه و با صدور احکام مرتبط با معاونان و سازمان‌های وزارت کشور از سوی مقام عالی وزارت، تشکیل می‌شود. تا امروز تمام موضوعات طبق برنامه زمان‌بندی، انجام شده و در هیچ موضوعی عقب نیستیم. او با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، افزود: براساس برنامه زمان‌بندی، هرجا که نیاز به هماهنگی با شورای نگهبان یا مجلس بوده، اقدامات لازم انجام شده است.

آزادی ٢ وکیل ایرانی در کنیا


حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت خارجه، اعلام کرد که با پیگیری مستمر سفارت جمهوری اسلامی در کنیا و وزارت امور خارجه، در پی مذاکرات فشرده و رایزنی و انجام ملاقات‌های متعدد با مقامات سیاسی، قضائی و مسئول ذی‌ربط پلیس این کشور، سرانجام دادگاه نایروبی رأی به آزادی دو وکیل ایرانی بازداشت‌شده داد. به گزارش «ایرنا» او از طرف محمدجواد ظریف، براي پیگیری موضوع بازداشت دو وکیل زندانی ایرانی و آزادی آنها مأموریت یافته بود و از هفته گذشته در رأس هیأتی از وزارت خارجه به کنیا سفر کرده است. قشقاوی و هیأت همراه در دیدار روز یکشنبه با امینه محمد، وزیر خارجه کنیا، درباره آزادی دو وکیل ایرانی و همچنین روابط دوجانبه گفت‌وگو کرد. 

آرمان

انتخاب سفرای ایران در عمان و سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: سفرای ایران در دو کشورعمان و سوریه انتخاب شده‌اند. بهرام قاسمی گفت: سفرای ایران در دو کشور مهم و تاثیرگذار عمان و سوریه پس از انجام بررسی‌هایی انتخاب شده‌اند و نام آنها پس از طی فرایندهای لازم اجرایی و دیپلماتیک اعلام خواهد شد. وی با ارائه توضیحاتی در مورد فرایند مورد اشاره تصریح کرد: به طور معمول پس از پیشنهاد وزارت امور خارجه، ریاست جمهوری نیز باید در این ارتباط نظر دهد و پس از اعلام نظر مثبت رئیس جمهور، روند دیپلماتیک و اجرایی تایید سفیر در کشور مقصد آغاز می‌شود که این موضوع نیز روند خاص خود را دارد و مدتی طول می‌کشد. وی افزود: پس از پایان این فرایندها به صورت رسمی نام افراد نهایی شده اعلام خواهد شد.

 

تغییر شکل سفرهای استانی

معاون اجرایی رئیس‌جمهور از پایان شکل سابق سفرهای استانی دولت خبر داد و گفت: دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور با شکل جدیدی آغاز شده است. محمد شریعتمداری از آغاز سفرهای دور دوم استانی رئیس‌جمهور خبر داد و افزود: سفرهای دور دوم آقای رئیس‌جمهور شروع شده، اما با دور اول سفرها متفاوت خواهد بود. وی با بیان اینکه دور دوم سفرهای استانی پروژه‌ای و نقطه‌ای خواهد بود، اظهارکرد: در همین راستا و در آغاز این دور از سفرها رئیس‌جمهور برای افتتاح چند پروژه عمرانی به استان خوزستان سفر کردند و این سفر انجام شد. معاون اجرایی رئیس‌جمهور ادامه داد: دور دوم این سفرها به آن شکل سابق نخواهد بود و سفر آتی رئیس‌جمهور مشخص شده که در روزهای آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

هلند سفرای ایران و روسیه را احضار کرد

وزارت امور خارجه هلند سفرای ایران و روسیه را در رابطه با وضعیت حلب فراخواند. وزارت امور خارجه هلند روز چهارشنبه اعلام کرد که الکساندر شولگین و علیرضا جهانگیری سفرای روسیه و ایران را در ارتباط با وضعیت کنونی شرق حلب فراخوانده است. برت کوئندرز وزیر امور خارجه هلند با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود ضمن اعلام این خبر وضعیت کنونی در حلب را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد که خروج غیرنظامیان از حلب باید امکان‌پذیر شود. مرکز آشتی روسیه اوایل امروز اعلام کرد که شبه نظامیان در منطقه صلاح‌الدین درحلب توافق مقامات سوری برای ترک این شهر را نقض کرده و از آتش‌بس برای تشکیل دوباره گروه و ادامه درگیری‌ها استفاده کردند.

 

شهادت مدافع حرم بجنوردی در سوریه

یاسین رحیمی متولد روستای سرچشمه از توابع شهرستان بجنورد در سن ۲۷ سالگی از تیپ فاطمیون مشهد به سوریه اعزام شد و در آنجا به شهادت رسید. تابناک نوشت؛ پیکر این شهید، صبح پنجشنبه از مقابل حسینیه پیروان دین نبوی به سمت حرم مطهر رضوی تشییع شده و پس از طواف در این بارگاه ملکوتی در گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مشهد به خاک سپرده خواهد شد.

 

استیضاح وزیر علوم به جریان افتاد

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: طرح استیضاح وزیر علوم مجددا به جریان افتاده است. غلامرضا کاتب اظهار کرد: تعداد امضاهای استیضاح وزیر علوم به بیش از ۳۰ امضا رسیده و بر این اساس استیضاح وزیر علوم در دستور کار قرار دارد. پیش از این جمعی از نمایندگان طرح استیضاح وزیر علوم را به دلیل مشکل اعتبارات دانشگاه‌ها و وجود فساد در سیستم وزارت علوم خواستار شده بودند، اما با کاهش امضای استیضاح کنندگان، استیضاح متوقف شده بود.

 

تشكيل ستاد انتخابات از دي ‌ماه

آرمان: قائم مقام وزير كشور با اعلام خبري درباره برگزاري انتخابات اعلام كرد: ستاد انتخابات كشور از اوايل دي‌ماه و با صدور احكام مرتبط با معاونان و سازمان‌هاي وزارت كشور از سوي مقام عالي وزارت، تشكيل مي‌شود. محمدحسین مقیمی در اين باره گفت: تاكنون تمام موضوعات طبق برنامه زمانبندي انجام شده و درهيچ موضوعي عقب نيستيم. وي با بيان اينكه تمامي نهادها عزم خود را براي رفع مسائل اجتماعي جزم كرده‌اند، ابراز اميدواري كرد كه با توجه به وارد شدن همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها و با مشاركت مردم، آسيب‌هاي اجتماعي در جامعه كاهش يافته و كنترل يابد. وي خاطرنشان كرد: پنج محور توسط وزير كشور در همايش استانداران مطرح شد که مسائل اجتماعي و اقتصاد مقاومتي از جمله اين محورها بوده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات