صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۷۳۴۰

اخبار ویژه روزنامه های 28 آذر 1395

کیهان

گران شدن چراغ خاموش دلار/لوازم خانگی و خودرو

روزنامه ایران افزایش قیمت لوازم خانگی را روی حباب دلار توصیف کرد و نوشت: افزایش قیمت لوازم خانگی طی یک هفته اخیر خریداران را شوکه کرد. در حالی که خبرها حکایت از رکود بازار داشت و مردم برای خرید لوازم خانگی از بازار رغبتی‌نشان نمی‌دادند. این روزها متوجه شدند که قیمت محصولات وارداتی 5 تا 6 درصد و برخی از تولیدکنندگان داخلی هم قیمت‌های خود را بالا بردند و البته این اتفاق در مورد تمام تولیدکنندگان داخلی رخ نداده است ولی زمزمه‌ها حکایت از افزایش قیمت توسط تمام تولیدکنندگان دارد. اتحادیه لوازم خانگی افزایش قیمت لوازم خانگی را غیرقانونی می‌داند و می‌گوید وارد کنندگان بدون هیچ دلیل موجهی قیمت‌ها را بالا بردند. بهانه افزایش قیمت از سوی واردکنندگان و برخی تولیدکنندگان نرخ ارز است و اینکه مواد اولیه گران شده است.
مسئولان اتحادیه می‌گویند نرخ ارز طی چند هفته اخیر افزایش یافته است در صورتی که واردات لوازم خانگی ماه‌های گذشته انجام شده است لذا به بهانه افزایش قیمت ارز نمی‌توان قیمت لوازم خانگی را گران کرد. این موضوع حتی در مورد واحدهای صنفی هم صدق می‌کند. فروشندگان با آنکه اجناس خود را از ماه‌های پیش در انبارها داشتند بدون هیچ مجوزی قیمت‌ها را بالا بردند.
مقایسه قیمت لوازم خانگی با قیمت ماه‌ها و حتی هفته‌های اخیر نشانگر افزایش قیمت در بیشتر اقلام است، هر چند که این افزایش برای همه اجناس یکسان نیست و تقریباً بین 5 تا 20 درصد افزایش یافته است.
روزنامه آرمان نیز می‌نویسد: گرانی لوازم خانگی به تهدید فروشندگان انجامید. به دنبال گران شدن پنج تا 20 درصدی لوازم خانگی در روزهای اخیر رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: «اگر گرانی لوازم خانگی به بهانه گرانی ارز برای ما محرز شود لوازم خانگی به گروه کالایی یک (مشمول قیمت‌گذاری تکلیفی) برمی‌گردد.» در واکنش به این اظهارنظر سید محمد نوابی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: «لوازم خانگی شامل قیمت تکلیفی نخواهند شد، زیرا گران‌کنندگان محصولات چند واحد محدود بودند.»
روزنامه هفت صبح در گزارشی خاطرنشان کرد: مشاهدات میدانی نشان می‌دهد قیمت‌ها بین شش تا 20 درصد رشد داشته است.
یک بار دیگر، گرانی دلار باعث گرانی لوازم خانگی شد. این بار هم بعد از افزایش حدود هشت درصدی قیمت دلار در یک ماه گذشته، لوازم خانگی مختلف به روایت مشاهدات میدانی 20 درصد و به روایت رئیس اتحادیه لوازم خانگی شش درصد گران شده‌اند. محمد طحان‌پور یک فرضیه جالب را برای افزایش قیمت لوازم خانگی مطرح می‌کند. او می‌گوید پیش از این و به خاطر رکود موجود در بازار، فروشندگان لوازم خانگی محصولات موجود در فروشگاه‌های خود را با تخفیف عرضه می‌کردند و همین موضوع باعث تصوری در میان عامه شده بود که قیمت محصولات لوازم خانگی در سطح شهر ارزان است. اما گویا اخیراً و بعد از گرانی دلار، فروشندگان لوازم خانگی با پیش‌بینی ورود سری‌های بعدی لوازم خانگی خارجی به بازار با لحاظ قیمت جدید دلار، از همین حالا تخفیف‌های قبلی را حذف کرده‌اند و باعث شده‌اند تا قیمت‌ها چند درصد بالا بروند. در همین حین رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که همزمان معاون وزیر صنعت هم هست، معتقد است گران‌فروشی در شرایط اخیر اصلاً معنی ندارد و به شدت با گران‌فروشان لوازم خانگی برخورد می‌کنیم.
اما روزنامه وقایع اتفاقیه به افزایش لجام گسیخته دلار پرداخته و نوشت: «دلار خیال ارزان شدن ندارد. معامله دلار با قیمت 3922 تومان بازار را شوکه کرد».
گران شدن دلار در حالی است که یک سال پیش دلار به قیمت 3400 تومان معامله می‌شد.
گران شدن تدریجی و چراغ خاموش انواع اقلام مصرفی مردم طی ماه‌های اخیر در حالی است که دولت ادعا می‌کند تورم را به زیر 8 درصد رسانده است.

رشد 24% هزینه های جاری دولت به موازات ادعای انضباط مالی!


به گزارش «مشرق»، هزینه‌های جاری دولت یازدهم در هفت ماهه اول امسال به بیش از 109/7 هزار میلیارد تومان رسید که رکورد تاریخی محسوب می‌شود.
در حالی که دولت یازدهم مدعی است نرخ تورم را تک‌رقمی کرده، اما هزینه‌های جاری آن به طور سرسام‌آور افزایش یافته است.
بر اساس ادعای بانک مرکزی، نرخ تورم در مهرماه امسال 8/7 درصد بوده است. این در حالی است که هزینه‌های جاری دولت در هفت ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 24/4 درصد افزایش یافته است؛ یعنی رشد هزینه‌های جاری حدودا 3 برابر نرخ تورم بوده است.
این در حالی است که در شرایط انضباط پولی و مالی، رشد هزینه‌های جاری حداکثر در  حد نرخ تورچم، قابل قبول است.
109/7 هزار میلیارد تومانی که دولت یازدهم در هفت ماه اول امسال خرج هزینه‌های جاری خود کرده، از کل بودجه جاری سال 1391 هم بیشتر است. دولت دهم در سال 1391 کمتر از 89 هزار میلیارد تومان خرج هزینه‌های جاری کرد.
در هفت ماه اول سال 91 رشد هزینه‌های جاری دولت دهم فقط 10/5 درصد بود. این رقم در دولت یازدهم که ادعای تورم تک‌رقمی را دارد، به شدت افزایش یافته است.
این آمار بیانگر بی‌انضباطی مالی شدید دولت یازدهم است که هزینه‌های جاری خود را چند برابر تورم، افزایش داده است.

مسیر بی سرانجام شکایت از بدعهدی آمریکا در برجام

ظریف در نامه به موگرینی (هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام) خواستار برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام جهت رسیدگی به اقدام اخیر آمریکا در تمدید قانون تحریم‌های ایران شد. ظریف اقدام آمریکا را اهمال و بدعهدی خوانده است.
در مقابل جان کری وزیرخارجه آمریکا مدعی شد تمدید قانون تحریم‌های ایران موسوم به ISA نقض برجام نیست. با این موضع‌گیری کری، نتیجه نشست کمیسیون مشترک از هم‌اکنون روشن است.
متن برجام درباره «سازوکار حل‌وفصل اختلافات» در ماده 36 تصریح می‌کند «چنانچه ایران معتقد باشد که هر یک یا کلیه گروه 5+1 تعهدات خود را رعایت ننموده‌اند، ایران می‌تواند موضوع را به منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع نماید؛ به همین ترتیب، چنانچه هر یک از اعضای گروه 5+1 معتقد باشد که ایران تعهدات خود را رعایت نکرده است، هر یک از دولت‌های گروه 5+1 می‌تواند اقدام مشابه به عمل آورد. کمیسیون مشترک 15 روز زمان خواهد داشت تا موضوع را فیصله دهد، مگر اینکه این زمان با اجماع تمدید شود. متعاقب بررسی کمیسیون مشترک، چنانچه هر عضو معتقد باشد که موضوع پایبندی فیصله نیافته است، می‌تواند موضوع را به وزیران امور خارجه ارجاع دهد. وزیران 15 روز مهلت خواهند داشت تا موضوع را فیصله دهند، مگر اینکه این زمان با اجماع تمدید شود. پس از بررسی کمیسیون مشترک- همزمان با (یا به جای) بررسی در سطح وزیران- خواه عضو شاکی یا عضوی که اجرای تکالیف‌اش موضوع بوده است می‌تواند درخواست نماید که موضوع توسط یک هیئت مشورتی که متشکل از سه عضو خواهد بود (یکی از سوی هر یک از طرف‌های درگیر در اختلاف و طرف سوم مستقل) بررسی شود. هیئت مشورتی می‌بایست نظریه غیرالزام‌آوری را در خصوص موضوع پایبندی ظرف 15 روز ارائه نماید. چنانچه، متعاقب این فرایند 30 روزه موضوع فیصله نیابد، کمیسیون مشترک در کمتر از 5 روز نظریه هیئت مشورتی را با هدف فیصله موضوع بررسی خواهد کرد. چنانچه موضوع کماکان به نحو مورد رضایت طرف شاکی فیصله نیافته باشد، و چنانچه طرف شاکی معتقد باشد که موضوع، مصداق «عدم پایبندی اساسی» می‌باشد، آنگاه آن طرف می‌تواند موضوع فیصله نیافته را به عنوان مبنای توقف کلی و یا جزئی اجرای تعهدات‌اش وفق برجام قلمداد کرده و یا به شورای امنیت سازمان ملل متحد ابلاغ نماید که معتقد است موضوع مصداق عدم پایبندی اساسی بشمار می‌آید.»
اما طبق ماده 37 «متعاقب دریافت ابلاغ طرف شاکی، به نحو مشروح در فوق، به همراه توضیحی از تلاش‌های توأم با حسن‌نیت آن طرف برای طی فرآیند حل‌وفصل اختلاف پیش‌بینی شده در برجام، شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌بایست منطبق با رویه‌های خود در خصوص قطعنامه‌ای برای تداوم لغو تحریم‌ها رأی‌گیری نماید. چنانچه قطعنامه فوق‌الذکر ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ به تصویب نرسد، سپس مفاد قطعنامه‌های سابق شورای امنیت سازمان ملل‌متحد مجدداً اعمال خواهند شد، مگر اینکه شورای امنیت سازمان ملل‌متحد به نحو دیگری تصمیم‌گیری نماید. در چنین صورتی، این مفاد در خصوص قراردادهایی که بین هر طرف و ایران یا افراد و نهادهای ایرانی قبل از تاریخ اعمال آنها امضا شده باشد، دارای اثر عطف به ما سبق ندارد مشروط به این که فعالیت‌های صورت گرفته وفق اجرای این قراردادها منطبق با این برجام و قطعنامه‌های قبلی و فعلی شورای امنیت باشد...».
چنان که از متن دو ماده برمی‌آید آمریکا امکان آن را دارد که حتی در صورت شکایت ایران، نظر بقیه اعضاء را وتو کند و یا بالاتر از آن، خواستار بازگشت تحریم‌ها (در صورت هر نوع شکایت!!) شود.
با این وصف راه شکایت از آمریکا در برجام عملاً بسته است!

ماله کشی سخنگوی دولت بر قضیه حرامخواران نجومی

محمدباقر نوبخت در ادامه تحرکات سازمان یافته برای کوچک‌نمایی فساد مدیران نجومی گفته است: موضوع حقوق‌های نامتعارف بارها بررسی شد و دیدند از 93 هزار و 470 نفر، تنها 397 نفر بیش از 20 میلیون تومان دریافت کرده‌اند. همه آمده‌اند مبالغ را پس دادند. فقط 2 نفر ماندند. کل عدد نجومی که می‌گویند 23 میلیارد تومان است.
وی افزود: البته اگر کسی یک ریال هم ناحق گرفت، باید برخورد شود، ولی از نظر ما موضوع روشن است. شاید عده‌ای بخواهند این 397 نفر را در شهر بچرخانند و 397 چوبه دار هم به‌پا کنند. خواهش می‌کنم این نوع مسایل را محل مناقشه اختلافات سیاسی نکنید.
نوبخت گفت: این که چند نفر حقوق بالا گرفته‌اند، مشخص است و دولت هم با اینها برخورد کرد. این که چند نفر طبق ضوابط، ارقامی را به صورت بالا دریافت کرده‌اند، همان تعداد 14 نفر بود. دیوان محاسبات نزدیک به 94 هزار پرونده از مدیران را بررسی کرد و متوجه شدند 397 نفر حقوق بیش از 20 میلیون گرفته‌اند. این اشخاص می‌گویند ما طبق قوانین مجلس، این حقوق را گرفته‌ایم. دادستانی دیوان محاسبات این اشخاص را مجرم نمی‌داند.
این اظهارات از چند جهت خلاف واقع و مخدوش است. اولا طبق قانون مدیران تنها مجازند 7 برابر کمترین حقوق کارکنان دولت دریافتی داشته باشند که رقمی حدود 7 تا 10 میلیون تومان را شامل می‌شود. بنابراین، قرار دادن سقف 20 میلیون تومان برای حقوق مشروع و بالاتر از آن را به عنوان مدیر نجومی و متخلف معرفی کردن، نوعی فریبکاری و تحریف قانون است. بنابراین با این حساب، تعداد مدیران نجومی احتمالا بین هزار تا 3 هزار نفری است که چند ماه پیش از سوی کمیسیون اصل 90 مجلس اعلام شد.
ثانیا مقامات دولتی اصرار دارند همین رقم 397 مدیر متخلف را نیز به 14 نفر کاهش دهند و آن را به توجیهات بی‌پایه خود مدیران متخلف مستند می‌کنند!
ثالثا مدیران متخلف علاوه بر حقوق، پاداش‌های نجومی هنگفت نیز دریافت کرده‌اند که در محاسبات دولتی لحاظ نمی‌شود؛ ضمن اینکه صرف بازگرداندن این پول‌ها نمی‌تواند متخلفان را مبرّا کند؛ در غیر این‌صورت هر مفسدی می‌تواند به هنگام لو رفتن و مواخذه شدن، پول‌ها یا بخشی از آن را پس بدهد و خود را مبرّا معرفی کند.
رابعا آقای نوبخت در آغاز رسوایی بزرگ حقوق‌های نجومی، مجبور به عذرخواهی رسمی از مردم در تلویزیون شد اما مدتی بعد در مراسم تودیع یکی از همین مدیران (صفدر حسینی)، نامبرده را ذخیره نظام و امانتدار کشور معرفی کرد تا معلوم شود دولت به خاطر فشار افکار عمومی، به موضع انفعال افتاده و اراده برخورد با متخلفان را ندارد.
یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب چندین‌بار نسبت به فراموش شدن پرونده مدیران نجومی هشدار داده و خواستار برکناری و مجازات این مدیران شده‌اند.

وطن امروز


انتقاد مهرداد بذرپاش از مدیریت نجومی‌بگیر
این قرارمان نبود

مهرداد بذرپاش با انتقاد از مدیریت نجومی‌بگیر گفت اولویت قرار دادن مدیران بر توده مردم از آرمان‌های انقلاب اسلامی فاصله دارد. به گزارش فارس، مهرداد بذرپاش در یادواره شهدای مدافع حرم منطقه 12 تهران که در محل لانه جاسوسی سابق برگزار شد؛ با اشاره به فاجعه فیش‌های نجومی گفت: قرار بود از خودمان بگذریم وبه مردم برسیم نه اینکه از مردم بگذریم و به خودمان برسیم و نجومی بگیر باشیم. این درس از خودگذشتگی شهدا نبود؛ کلا این قرارمان نبود. وی با بیان اینکه همواره عده‌ای در کشور نقش هیأت عالی واگذاری و عده‌ای دیگر نقش هیأت عالی حفاظت از کشور را برعهده داشته‌اند، گفت: عیار ملی‌گرایی نه با بورسیه‌های تحصیلی آمریکا و در زیر باران‌های لندن بلکه زیر آفتاب فکه و شلمچه خود را نشان می‌دهد. وی افزود: ملی‌گرایی واژه‌ای نیست که عده‌ای با آن بازی سیاسی و قبیله‌ای کنند بلکه باید به ملت، کشورت، هویت و دینت با عمق وجود باور داشته باشی و اگر روزی خطری کشور را تهدید کرد از آن دفاع کنی و نه اینکه در وقت خطر، احساس تکلیف درس خواندن در آمریکا و انگلیس داشته باشی. نماینده مردم تهران در مجلس نهم با انتقاد از رویکرد برخی سیاستمداران اظهار داشت: همیشه در کشور عده‌ای نقش هیأت عالی حفاظت از کشور را بر عهده داشتند. وی تصریح کرد: عده‌ای به دنبال ایجاد دوقطبی هسته‌ای و مسائل اقتصادی بودند و  نتیجه آن نیز این شد که توان هسته‌ای کشور را بتن ریختند و تعطیل کردند و در عرصه بعد نیز می‌خواستند دوگانه جنگ منطقه‌ای و اقتصاد را ایجاد کنند که در آن صورت مظلوم‌ترین افراد شهدای مدافع حرم می بودند کما اینکه در ماجرای هسته‌ای شهدای هسته‌ای مظلوم بودند. بذرپاش با بیان اینکه می‌خواستند به خانواده‌های مدافع حرم القا کنند که دفاع از حرم توسط فرزندانتان اشتباه بوده است، گفت: باید آدرس‌ها را بشناسیم تا گرفتار آدرس‌های غلط و این دوگانه‌سازی‌ها نشویم.

روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با اسد:
حمایت از پرچمداران مبارزه با تکفیری‌ها را وظیفه می‌دانیم


حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه گفت: حمایت از پرچمداران مبارزه با تروریسم تکفیری را که می‌کوشند سرزمین خود را از حضور متجاوزان پاک کنند، وظیفه خود می‌دانیم. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تا بیرون راندن تروریست‌ها از سوریه، در کنار دولت و ملت این کشور می‌ماند. رئیس‌جمهور با تبریک این پیروزی به ملت سوریه گفت: پیروزی در حلب و بازگشت دومین شهر بزرگ سوریه به آغوش ملت، موفقیت بزرگ ملت مقاوم و یکپارچه سوریه در برابر تروریست‌ها و حامیان آنها بود. امروز وظیفه جامعه جهانی کمک به مردم مظلوم سوریه است. من از هلال‌احمر جمهوری اسلامی خواسته‌ام با دعوت از جامعه جهانی به کمک مردم مظلوم بشتابد. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با قدردانی از حمایت‌های بی‌دریغ ملت و دولت ایران از ملت سوریه در برابر تروریست‌ها و حامیان آنها، گفت: ملت و دولت ایران در سخت‌ترین دوران در کنار مردم و دولت سوریه بوده‌اند و ما هرگز این را فراموش نمی‌کنیم.

 احضار کاردار انگلیس به وزارت  امورخارجه


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: به‌دنبال اظهارات و مواضع نسنجیده مقامات انگلیسی در قبال نقش جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران سوریه، عصر روز جمعه ٢٦ آذر در غیاب سفیر انگلیس در تهران، کاردار این کشور توسط معاون مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات و مواضع نسنجیده و غیرواقعی مقامات آن کشور به وی ابلاغ و نسبت به تاثیرات مخرب این اظهارات و مواضع  بر وضعیت انسانی سوریه و صلح و امنیت بین‌المللی هشدار داده شد. وی افزود: در این جلسه مقام وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سیاست‌ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در جهت برقراری صلح و ثبات در سوریه و ارائه کمک‌های انسانی به مردم آن کشور، بر ضرورت قطع هرگونه کمک و حمایت دولت انگلیس از گروه‌های تروریستی تاکید کرد.

ایران

احضار سفیر ایران در کویت

وزارت خارجه کویت در بیانیه‌ای از احضار سفیر ایران در این کشور خبر داد. به گزارش مهر، در پی بازداشت 4 تبعه این کشور در اهواز، سفیر تهران در کویت احضار شده است. براساس اعلام خبرگزاری رسمی کویت، ادعا شده این چهار نفر در اهواز دستگیر شده‌اند و وزارت خارجه کویت در قالب یادداشتی به سفیر ایران در این کشور نیز پیگیر آزادی آنهاست. پیش از این، وزارت امور خارجه کویت اعلام کرده بود که به نمایندگی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، انجام رایزنی‌های مشترک با طرف ایرانی برای بررسی مسائل منطقه‌ای را آغاز کرده است. «خالد الجارالله»، معاون وزیر امور خارجه کویت دراین باره افزود: هنوز زمان مشخصی برای اجرای ملاقات‌های دوجانبه تعیین نشده است اما پیام‌هایی میان دو کشور با هدف انتقال دیدگاه‌های شورای همکاری  (خلیج فارس) به تهران رد و بدل می‌شود. 

تشکیل کنسرسیوم بانکی برای اعطای تسهیلات ویژه به پدیده شاندیز

رئیس کارگروه ویژه پیگیری مسائل شرکت پدیده شاندیز از به سرانجام رسیدن مذاکرات مستمر وزیر کشور و رئیس کل بانک مرکزی و اجرایی شدن توافق‌های این دو مقام ارشد مبنی بر تشکیل کنسرسیوم بانکی ویژه اعطای تسهیلات به شرکت پدیده شاندیز خبر داد. به گزارش ایرنا، بابک دین‌پرست گفت: با همراهی مدیران عامل 6 بانک کشور، کنسرسیوم بانکی اعطای تسهیلات ویژه به شرکت پدیده شاندیز تشکیل و مقرر شد در صورت تحقق شرایطی، مبلغ  5 هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت پدیده شاندیز پرداخت شود.


۳ ایرانی متهم به دور زدن تحریم‌ها در امریکا

وزارت دادگستری امریکا یک فرد اهل ایالت آلاسکا در این کشور را به همراه یک امریکایی دیگر و سه نفر ایرانی به دور زدن تحریم‌های ایران متهم کرده است. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، وزارت دادگستری امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که کنت زونگ 77 ساله به همراه سه ایرانی و یک امریکایی دیگر به دست داشتن در مبادلات مالی که قرار بود مبالغی به ارزش یک میلیارد دلار به طور غیرقانونی از بانک‌های کره جنوبی تبدیل شده و خارج شود، متهم شده است.

«رضا ضراب» دچار افسردگی شد

تاجر ایرانی- ترکیه‌ای که اکنون در امریکا به اتهام فساد مالی در بازداشت به سر می‌برد، تحت درمان‌های ضد افسردگی قرار گرفته است. به گزارش آنا به نقل از وب‌سایت حریت، «رضا ضراب که به دلیل پولشویی و همچنین دور زدن تحریم‌های ایران در امریکا بازداشت شده است، به دلیل بیماری افسردگی تحت درمان قرار دارد.» وکیل رضا ضراب بدون اینکه به این موضوع اشاره کند که طول درمان این متهم ایرانی- ترکیه‌ای چقدر طول خواهد کشید، گفت که او قرص‌های ضد افسردگی مصرف می‌کند. ضراب از 22 مارس (3 فروردین) در بازداشت نظام قضایی امریکاست و چنانچه اتهام‌های او ثابت شود، با حبس 75 ساله رو‌به‌رو خواهد شد.

طالبان خبر حضور
در کنفرانس  تهران را رد کرد


طالبان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ عضو این گروه برای شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی در تهران دعوت نشده است.
به گزارش فارس، «محمدیوسف احمدی» یکی از سخنگویان طالبان در این بیانیه نوشت که گزارش‌ برخی رسانه‌ها مبنی بر دعوت اعضای این گروه برای شرکت در کنفرانس سالانه وحدت اسلامی در تهران نادرست است. سفیر ایران در کابل نیز اخبار دعوت هیأت طالبان برای شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی در تهران را رد کرد. شبکه خبری العربیه در گزارشی ادعا کرده بود که از برخی چهره‌های میانه‌رو طالبان برای شرکت در این نشست دعوت شده‌اند.

انتقاد رحیم صفوی
از مدیریت شهری تهران


مشاور فرهنگی رهبر معظم انقلاب با تأکید بر ضرورت استفاده از «علم فرماندهی و کنترل» در همه حوزه‌ها گفت: آرزو دارم سیستم فرماندهی و کنترل در تهران به کار گرفته شود. من گاهی دو تا چهار ساعت در ترافیک هستم. فکر کنیم ۱۰ سال دیگر چه می‌شود؟ به گزارش انتخاب، سردار رحیم صفوی در کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل افزود: باید آرزو کنیم در تهران زلزله نشود. من ساخت و سازهای اتوبان همت را می‌بینم، تنم می‌لرزد.
اگر روزی زلزله بالای 7ریشتر بیاید، آنگاه همه ساختمان‌ها و پل‌ها فرو می‌ریزد و لوله‌های گاز منفجر می‌شود.

شرق

موافقت مقام معظم رهبری با عفو  و تخفیف مجازات جمعی از  محکومان


پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری: در آستانه فرارسیدن میلاد مسعود حضرت ختمی‌مرتبت محمد مصطفی (ص) و ولادت امام جعفر صادق (ع)، مقام معظم رهبری با عفو و تخفیف مجازات «‌١٢٣١» نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضائی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، در نامه‌ای به مقام معظم رهبری پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات ۱۲۳۱ نفر از محکومان را که در کمیسیون مربوطه واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌ بودند، ارائه داد که مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفت. 

حمایت ٥٠ انجمن دانشگاه رازی از گشایش فضا


شرق:٥٠ انجمن علمی، نشریه، کانون فرهنگی و هنری و انجمن دانشجویی دانشگاه رازی در حمایت از گشایش فضای دانشگاه، بیانیه‌ای صادر کردند. در این بیانیه، خطاب به ریاست، دانشجویان و دانشگاهیان دانشگاه رازی، آمده است: پس از سال‌ها سیاست‌های نامطلوب فرهنگی، علمی و سیاسی در دانشگاه و حاکمیت تک‌صدایی، مدتی است که نسیم قانون‌گرایی در دانشگاه وزیدن گرفته است؛ گرچه تضییقات و فشارهای سهمگین گذشته هنوز جبران نشده است، تا حد زیادی فضای منطق و قانون‌گرایی بر فضای فعالیت‌های دانشگاهی حاکم شده است و فعالان دانشجویی مجال تنفس یافته‌اند و در سایه حاکمیت قانون به بهبود شرایط امیدوار شده‌اند. در چنین اوضاعی مدیرانی که پیش‌تر جز به مانع‌تراشی برای فعالیت‌های دانشجویی اعم از علمی، فرهنگی و سیاسی نمی‌اندیشیدند و به هیچ صدایی جز حامیان خودشان مجال بروز فعالیت نمی‌دادند، از این اوضاع برآشفته‌اند... .ما فعالان دانشگاه رازی ضمن اعلام حمایت قاطع خود از روند رو به گشایش فضای دانشگاه خواستار حمایت قاطع مدیران دانشگاه، دانشجویان و دانشگاهیان فهیم از رشد علمی، فرهنگی و سیاسی دانشگاه هستیم و خواهان آن هستیم که در مقابل فشارهای این طیف انحصارطلب، قاطعانه ایستادگی كنند تا شاهد دانشگاهی پویا، آزاد و شایسته دانشجویان و دانشگاهیان آگاه این دانشگاه باشیم. 

١٨ دختر و پسر مست در پارتی دستگیر شدند


فارس: نیروهای بسیجی دومین پارتی مبتذل منطقه ویلایی کاهو را متلاشی کردند. به گزارش ندای چناران، سرهنگ مجید آذرکیش، فرمانده سپاه ناحیه چناران، گفت: نیروهای بسیجی در پی گزارشات مردمی و در ادامه دستگیری‌های شرکت‌کنندگان در پارتی‌های مبتذل و مختلط حوزه استحفاظی خود، ١٨ دختر و پسر نیمه‌عریان را که هیچ‌گونه نسبت خانوادگی با یکدیگر نداشتند، در حالت غیرطبیعی (مستی) دستگیر کردند. او افزود: هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان در این برنامه‌های منافی عفت از شهرستان چناران نیستند و تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهیم داد ویلاهای شهرهای گلمکان، گلبهار و روستاهای اطراف، حیاط‌خلوت عده‌ای بی‌بندوبار شود. 

فرمانده سپاه تهران: نیروهای بسیجی با هر اغتشاشگری به‌شدت برخورد می‌کنند


انتخاب: سردار «محسن کاظمینی»، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ، در رزمایش امنیتی پیامبر اعظم (ص) که در تیپ آل محمد (ص) برگزار شد، گفت: چهار سال پیش نیروهای ارتش سوریه برای دفاع از شهر دمشق هم با مشکل روبه‌رو بودند و نیروهای مقاومت سوری تحت فشار تروریست‌ها بودند؛ اما با شکل‌گیری بسیج مردمی از سوي سردار شهید حسین همدانی در سوریه روند جنگ تغییر کرد؛ به‌طوری‌که ما امروز شاهد آزادشدن شهر حلب سوریه هستیم. او در ادامه بر ضرورت تقویت نیروهای تأمین امنیت کشور و به‌ویژه تهران اشاره و تصریح کرد: لازم است که قدرت بازدارندگی خود را به‌روز کنیم و امنیت ایران اسلامی و به‌ویژه پایتخت را همواره در شرایط مطلوب نگه داریم. لازمه امن‌بودن تهران بالابردن قدرت بازدارندگی است و ما همواره باید آماده باشیم؛ بنابراين گروه‌هایی که قصد خراب‌کاری در روند انقلاب را دارند، بدانند که نیروهای بسیجی با هر اغتشاشگری به‌شدت برخورد می‌کنند و بسیجیان نخواهند گذاشت امنیت مردم لکه‌دار شود. 

آرمان

امضاي۴سند همكاري ايران و اندونزي

رئيس‌جمهور پس از امضاي چهار سند همكاري ميان تهران و جاكارتا، تقويت و تحكيم روابط ايران و اندونزي به عنوان دو كشور دوست و مسلمان را به نفع منافع دو ملت و منطقه دانست و اظهارداشت: تهران و جاكارتا مصمم هستند كه سطح همكاريهاي خود را در همه حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي و علمي گسترش دهند. حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني گفت: ما براي روابط بين ايران و اندونزي به عنوان كشور اسلامي مهم در شرق آسيا و ايران به عنوان كشور مهم در غرب آسيا، اهميت زيادي قائل هستيم. وي اظهارداشت: ترديدي ندارم كه همكاري‌هاي دو كشور علاوه بر منافعي كه براي دو ملت بزرگ اندونزي و ايران خواهد داشت، به نفع ثبات و امنيت منطقه و جهان اسلام خواهد بود. روحاني با اشاره به تحركي كه در روابط دو كشور به‌ويژه پس از سفر خود به اندونزي ايجاد شده، گفت: بايد در دوره پسابرجام روند همكاري‌ها با توجه به امكانات گسترده دو كشور، شتاب بيشتري بگيرد.

 

تماس جهانگيري با نخست وزير تركيه

معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به حوادث سوريه و وضعيت نامناسب و سخت غيرنظاميان در مناطق مختلف اين كشور، گفت: مسائل منطقه با توسعه همكاري‌ها و افزايش هماهنگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران و تركيه سريع‌تر حل و فصل مي‌شود. اسحاق جهانگيري در تماس تلفني بن علي يلديريم نخست وزير تركيه با وي كه در خصوص بررسي روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌اي و بحران سوريه و جنگ با تروريسم صورت گرفت، حادثه اخير تروريستي در شهر استانبول كه منجر به كشته و زخمي شدن تعدادي از شهروندان تركيه شد را به دولت و ملت اين كشور تسليت گفت. وي افزود: صلح، ثبات و امنيت تركيه براي جمهوري اسلامي ايران مهم است و همكاري مشترك و همياري در مبارزه با افراطي‌گري و تروريسم از اين منظر اهميت زيادي دارد. وي همچنين با اشاره به وضعيت سخت مردم و غيرنظاميان در شهرهاي مختلف سوريه از جمله شهر حلب، اظهار كرد: متاسفانه سوريه چندين سال است كه درگير جنگ است و در شهرهاي مختلف اين كشور شاهد كشته و مجروح شدن غيرنظاميان هستيم.

 

عدم‌ورود فراكسيون‌اميد به‌انتخابات۹۶

عضو هيات رئيسه فراكسيون اميد با بيان اينكه تاكنون بحثي در فراكسيون راجع به انتخابات سال ۹۶ نداشته‌ايم، گفت: جلسه فراكسيون اميد با «بانك» و «نجفي» انتخاباتي نبود. محمدرضا تابش با بيان اينكه تاكنون در فراكسيون درباره انتخابات آتي رياست‌جمهوري بحثي انجام نشده است، افزود: فراكسيون قصد ورود به بحث‌هاي انتخاباتي سال ۹۶ را ندارد. وي با اشاره به جلسه اعضاي هيات رئيسه فراكسيون اميد با مرتضي بانك معاون كل‌سرپرست نهاد رياست‌جمهوري و محمد علي نجفي مشاور امور اقتصادي رئيس‌جمهور در روزهاي گذشته، ادامه داد: اين جلسه در راستاي تعامل مثبت‌تر بين ائتلاف اميد و دولت بود و در آن جلسه بحث‌هاي انتخاباتي مطرح نشد. نماينده مردم اردكان در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: در مواردي دولت نيز اقرار كرده كه نقص‌هایي وجود داشته است و بايد تلاش كرد ائتلاف فراگير كه منجر به پيروزي در انتخابات اخير شد را حفظ كنيم. وی افزود: اين فراكسيون به صورت حرفه‌اي تمركز خود را بر روي نظارت و قانونگذاري گذاشته و تلاش دارد شعار اميد بخشي و آرامش در كشور حفظ شود.

آمانو به ايران مي‌آيد

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي امروز براي ديدار با مقامات كشورمان به تهران سفر مي‌كند. بر اساس بيانيه آژانس، ملاقات يوكيا آمانو در تهران بخشي از تعامل سطح بالا ميان ايران و آژانس است. بر اساس اين بيانيه، مديركل آژانس در تهران درباره اجراي تعهدات ايران در چارچوب برجام گفت‌وگو مي‌كند. سفر از پيش اعلام نشده آمانو در حالي هفته جاري انجام مي‌شود كه از اجراي برجام حدود يك سال مي‌گذرد.

انتخابات در جبهه ياران احمدي‌نژاد

يك عضو جبهه يكتا از بررسي موضوع انتخابات رياست‌جمهوري ۹۶ در اين تشكل سياسي اصولگرا خبر داد. مسعود زريبافان با اشاره به برگزاري جلسه شوراي مركزي جبهه يكتا، اظهار كرد: جلسات متعددي را درباره انتخابات رياست‌جمهوري ۹۶ برگزار كرده‌ايم و همچنان مشغول بحث و تبادل نظر در اين زمينه هستيم. وي با اشاره به طرح موضوع وحدت اصولگرايان در جلسات شوراي مركزي جبهه يكتا، گفت: اين موضوع نيز در نشست‌هاي ما مورد بررسي قرار گرفته است و در حال حاضر مشغول برنامه‌ريزي براي آن هستيم. زريبافان در پايان تاكيد كرد: محورهاي انتخاباتي جبهه يكتا براي سال آتي به‌زودي اعلام خواهد اما هنوز در اين خصوص به نتيجه نهايي نرسيده‌ايم.

من روشم را براي رفع حصر نمي‏‌گويم

وزير اسبق پست و تلگراف گفت: من روشم را براي رفع حصر نمي‏‌گويم و آن را نزد خود نگه مي‎دارم، چون‌ اگر روشم را تشريح كنم كه ديگر روش نيست. سيد محمد غرضي درباره اظهارات برخي چهره‌هاي اصولگرا كه گفته‎اند حسن روحاني در انتخابات سال آينده زير ۱۰ درصد رأي خواهد داشت، اظهار كرد: اين‌گونه سخنان براي تضعيف روحيه آقاي روحاني بيان مي‌شود. رئيس دولت يازدهم با حمايت آقايان هاشمي و رئيس دولت اصلاحات توانست سبد رأي خود را افزايش دهد و از اين طريق رئيس‌جمهور شد. وي در ادامه افزود: آقاي روحاني بايد بداند افراد بدون شناخت از ايشان حمايت كردند، اما متاسفانه رئيس‌جمهوري نمي‌خواهد اين را قبول كند كه اگر آقايان هاشمي‌رفسنجاني و رئيس دولت اصلاحات نبودند محال بود رئيس‌جمهور ايران شود. به عبارتي وي مديون اين دو شخص است، چون مردم به واسطه حمايت آنها به حسن روحاني رأي دادند.

 


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات