صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۹۷۵۷۴

اخبار ویژه روزنامه های 2 دی ۱۳۹۵

کیهان

رویترز:مذاکرات 3 جانبه نشانه انزوای آمریکاست


وبسایت دویچه وله در تحلیلی با موضوع مذاکرات 3 جانبه ایران، روسیه و ترکیه بر سر سوریه نوشت: جای آمریکا در مذاکرات صلح سوریه در مسکو خالی بود. وزیران امور خارجه سه کشور روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران، در راستای چاره‌جویی برای بحران سیاسی سوریه در مسکو با یکدیگر گفت‌وگو و مذاکره کردند. آمریکا مدعی است که عدم حضورش در مذاکرات صلح سوریه به معنی کاهش نفوذ این کشور در تحولات خاورمیانه نیست.
تصمیم باراک اوباما برای حمایت و پشتیبانی محدود از نیروهای میانه‌رو مخالف اسد در سوریه از گستره نفوذ و نقش آمریکا در تحولات سوریه کاسته است.
خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی درباره عدم حضور آمریکا در مذاکرات صلح سوریه به سیاست خارجی آمریکا در سوریه پرداخته است. براساس این گزارش، علیرغم اینکه آمریکا برای مدتی طولانی یکی از بازیگران سیاسی جنگ داخلی در سوریه و دیگر بحران‌های منطقه بود، حال ناگزیر شده به نظاره‌گر بدل شود؛ نظاره‌گری که در برابر چشمان او، رژیم اسد با پشتیبانی متحدان خود شورشیان را از شرق حلب بیرون رانده و بر سر برقراری آتش‌بس به توافق رسیده است.
دویچه وله افزود: اعتراف دنیس راس، سیاستمدار کهنه‌کار و ارشد آمریکایی و یکی از مشاوران دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا در این زمینه بسیار گویاست. این کارشناس مسائل خاورمیانه و ایران در ارتباط با سیاست‌های آمریکا در منطقه گفته است «آمریکا با دست خود، بدل به بازیگری کم‌اثر در بحران سوریه شده است.»
این در حالی است که جان‌کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که عدم حضور آمریکا در مذاکرات صلح سوریه به معنی کاهش نفوذ این کشور در تحولات سوریه نیست. بنا بر اظهارات او، آمریکا از هر تلاشی برای برقراری صلح در سوریه پشتیبانی می‌کند. جان‌کربی افزوده که آمریکا در تحولات سوریه و بسیاری دیگر از مسائل منطقه حضور و نقشی فعال دارد.
گزارشگر رویترز معتقد است: مذاکرات صلح سوریه در مسکو، علیرغم ترور سفیر روسیه در آنکارا از آن حکایت دارد که پوتین مایل به همراهی بیشتر با کشورهای ایران و ترکیه است و از این طریق بر آن است تا نفوذ خود را در خاورمیانه و بسی فراتر از آن افزایش دهد. از سوی دیگر، مذاکرات مسکو از آن حکایت دارد که این کشور برای پیشبرد سیاست خود از انتظار کسب نتیجه از مذاکرات طولانی و بی‌حاصل با دولت اوباما بر سر سوریه مأیوس شده است.
رویترز از قول یک مقام آمریکایی که نامش را منتشر نکرده نوشت: همکاری روسیه با ایران درباره سوریه، باعث شده تا آمریکا منزوی شود.

دلشوره انتخابات دارید چاره اش خدمتگذاری است نه انحصار طلبی


«آقای واعظی چنانچه از هم اکنون نگران نتیجه انتخابات هستند شایسته می‌نماید به جای سیاسی کردن فضای کشور، در حیطه مسئولیت خود برای رفع مشکلات کشور، برنامه‌ریزی و اقدام کنند چرا که بهترین تبلیغات برای تداوم یک دولت، عملکرد آن دولت خواهد بود».
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه‌ای سیاسی که با حضور اعضای حزب اعتدال و توسعه استان کردستان، استاندار، معاون نیروی انسانی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، مشاورین استاندار و عده‌ای از اعضای شورای شهر سنندج و مدیران برگزار شد به عنوان یک مقام دولتی ورودی زودهنگامی به بحث انتخابات 96 داشت. واعظی که معاون سیاسی حزب اعتدال و توسعه ایران هم می‌باشد در این جلسه انتخاباتی اظهار داشت «ما فکر می‌کنیم اگر آقای احمدی‌نژاد می‌آمد،  یک مقدار کار ما در ستاد انتخابات مشکل‌تر می‌شد که به مسائل غیرواقع پاسخ دهیم اما به دلیل دو قطبی شدن، رأی آقای روحانی تضمین بود.
وی افزود: «شما می‌دانید وقتی رأی  از یک حدی بالاتر رود تضمین شده است اما من فکر می‌کنم که در 29 اردیبهشت، انتخابات سختی خواهیم داشت چون هر کس با هر تفکری که کاندیدا شود، هدفش تخریب آقای روحانی است.  برخی عقبه دارند، پول دارند و زور دارند و ما فکر می‌کنیم اصلا در حزب اعتدال و توسعه نباید احساس کنیم که انتخابات آسانی است.»
به نوشته الف، اظهار مسائل انتخاباتی جناحی توسط یک مقام دولتی، آن هم در حالی که مدت زیادی تا انتخابات مانده، موجب خواهد شد که فعالان سیاسی هم این فضا را تقویت کنند و در این حالت در فاصله زیادی از انتخابات، فضای کشور سیاسی می‌شود و تبعات منفی آن غیر قابل اجتناب خواهد بود.
به بیان روشن‌تر در کشور ما؛ به طور میانگین هر سال شاهد برگزاری یک انتخابات هستیم و در حالت معمول برای هر یک از این انتخابات‌ها، امکانات قابل‌توجهی صرف می‌شود و وقت و فکر زیادی از مسئولین و مردم صرف برنامه‌ها و مجادلات سیاسی می‌شود اما ورود زودهنگام در انتخابات انرژی و امکانات بیشتری را هدر می‌دهد، آن هم در وضعیتی که ما برای رفع مشکلات کشور باید از حداکثر پتانسیل خود استفاده کنیم.
علاوه بر اینها فعالیت انتخاباتی توسط وزیر دولت آن هم از نوع زودهنگام آن در وضعیتی که جامعه با مشکلات اقتصادی متعدد مواجه است این گمان را در میان مردم تقویت می‌کند که از دست ندادن قدرت برای دولت از حل مشکلات مردم مهم‌تر است.
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که برخی دولتی‌ها چنانچه از هم‌اکنون نگران نتیجه انتخابات هستند بهتر است به جای سیاسی کردن فضای کشور پیش از موعد، برای رفع مشکلات اصلی اقتصادی کشور همچون بیکاری و رکود که خود معترف آن هستند، برنامه‌ریزی و اقدام کنند چرا که بهترین تبلیغات برای تداوم یک دولت، عملکرد آن دولت خواهد بود.

نمی خواهید بپذ
رید که آمریکا شما را سرکار گاشته است؟

داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب با انتقاد از بی‌عملی وزارت خارجه درباره نقض برجام نوشت: نامه ظریف به فدریکا موگرینی و درخواست از وی به منظور تشکیل کمیسیون مشترک برای رسیدگی به بدعهدی اخیر آمریکا در تمدید تحریم‌های 10 ساله ایران ‌(ISA)  تلاشی است عبث که قطعا به اتفاق خاصی منجر نخواهد شد.
متاسفانه دیپلماسی آقای ظریف، ذهنی و انتزاعی و فاقد ضمانت اجراست صورت قضیه در ماجرای تمدید ISA  توسط آمریکا بسیار روشن است و آن را نباید در چشم‌انداز برجام فهم و تعقیب کرد.
آقای ظریف! آنچه را که در دانشکده خوانده‌اید فراموش کنید. واقعیت دنیای سیاست متفاوت با ذهنیات و حفظیات تدریس شده در دانشکده‌های علوم سیاسی است و برخلاف تصور جنابعالی در نظام بین‌الملل، قبل از «مسئولیت» این «قدرت» است که حرف اول را می‌زند.
همین ذهنی‌گرایی ساده‌اندیشانه آقای ظریف است که او را وامی‌دارد تا در «اجلاس امنیتی تهران» بفرمایند: «مجموعه شرایط و دلایل را اگر کنار هم بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم که قدرت هژمون و دوران هژمونی سر آمده است و دیگر نمی‌توان از قدرت هژمون سخن گفت»!
کاش «دکتر» لااقل تأسی به همان «هنری کیسینجری» می‌کرد که کتاب‌اش را با پشت‌نویس «تقدیم به دشمن قابل احترامم» به ظریف هدیه داد و مردرندانه با همان یک جمله «دکتر» را فریفت تا خود و سیاستمداران هم‌کلاس و هم‌سنت با خود در کلاس دیپلماسی قدرت‌محور آمریکایی کماکان و زیرکانه به همان دیپلماسی قدرت‌محور متعهد باقی بمانند و مشق سیاست کنند!
آقای دکتر ظریف کیسینجر همین هفته گذشته در مصاحبه با جفری گلدبرگ گفت «استفاده از قوای نظامی بخشی از فرآیند دیپلماسی است. دیپلماسی و قدرت دو کنش مجزا نیستند؛ آن‌ها با یکدیگر پیوند خورده‌اند... این نکته به سه مولفه وابسته است: در اختیار داشتن قدرت کافی و مرتبط، اراده تاکتیکی برای به کارگیری آن و یک دکترین استراتژیک که به یک قدرت اجتماعی با ارزش‌هایش نظم می‌بخشد».
آقای «دکتر» چنین صراحتی از جانب کیسینجر یعنی حضرتعالی و مشابه شما، تا اطلاع ‌ثانوی از جانب کدخدا سر کار گذاشته شده‌اید!

تورم 2 رقمی می شود یا همین حالا بالای 20% است؟


اعتماد می‌نویسد: نرخ تورم دوباره دو رقمی می‌شود. پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از نرخ تورم در سال آینده افزایش این نرخ به 11 درصد است. پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد تورم تک‌نرخی دوامی نداشته باشد و حال خانم پرفیلد، رئیس هیئت مشاوره صندوق بین‌المللی پول به مسئولان پولی ایران طی نامه‌ای هشدار می‌دهد که مراقب افزایش نقدینگی و سیاست‌های بودجه‌ای باشند.
در سال 1395 کنترل تقاضا موجب عدم افزایش تورم شد، در حالی که نقدینگی به شدت افزایش یافته است. در واقع تنگنای مالی موجب شده نرخ سود بانکی در رقمی بالا و بدون تناسب با شرایط روند کاهشی تورم در اقتصاد ایران قرار بگیرد. از سوی دیگر، نرخ بالای سود بانکی، مصرف‌کننده را به تعویق مصرف تشویق می‌کند و باعث می‌شود تقاضای مصرف‌کننده غیرفعال باقی بماند. در مجموع شرایطی رقم می‌خورد که مصرف‌کننده منابع خود را جای خرید، به شکل سپرده نگهداری کند. اما این شرایط تا کی می‌تواند تداوم یابد. در دوره‌های گذشته نیز که نرخ تورم تک‌رقمی شده بود؛ تداوم این نرخ ممکن نشد. این‌بار هم به عقیده تحلیلگران فشار رشد بالای نقدینگی سرانجام فنر تورم را آزاد می‌کند.

از شعار احیای سازمان مدیریت تا دهن کجی به برنامه دولت یازدهم

دولت به اسم احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بر سرکار آمد اما در عمل برنامه‌نویسی و پایبندی به آن را کنار گذاشت:
روزنامه صبح نو در تحلیلی نوشت: در خرداد 1392 یکی از ایده‌هایی که به منصه ظهور گذارده شد، بازتأسیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود؛ چراکه دولت قبل متهم به بی‌برنامگی و تضعیف قوای برنامه‌ریزی کشور بود و نامزد پیروز بر این ویژگی تأکید داشت که با احیای سازمان مدیریت، بر این نقیصه فائق خواهد آمد.
دیری نپایید که سازمان مذکور در آبان و دی 93 مجدد متولد شد، اما کشور درگیر چالشی مهم بود، سالی از اتمام برنامه پنجم توسعه می‌گذشت و سیاست‌های ناظر بر آن آماده می‌شد، ولی خبری از برنامه‌نویسی برای ششمین برنامه نبود. این روند موجب چالش‌هایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز شد، به نحوی که گفته می‌شد برخی مدیران ارشد اجرایی بر این باور نیستند که می‌بایست برنامه‌ای هادی سایر راهبردنویسی‌ها و اقدامات برنامه‌ای باشد و نهایتاً نیز در نیمه دوم سال94، متن‌هایی بی‌ارتباط با هم و با نام‌هایی تازه نظیر احکام برنامه ششم و... به عنوان برنامه معرفی شدند.
در همان مقطع روشن شد که گویی اراده دولت، بر این قرار گرفته که به جد برنامه‌ای را به مجلس ارائه نکند. مدتی بعد و در تابستان 95 و در اندکی بی‌خبری، مجدداً سازمان مدیریت برنامه‌ریزی دستخوش تغییر شد و به دو شق قدیمی‌تر خود (یعنی برنامه و بودجه و امور اداری- استخدامی) رجعت کرد. اما باز هم تحرکی برای برنامه ششم صورت نگرفت تا جایی که مجلس ناچار از کسب مجوزهای لازم و ورود به این عرصه شد و در همین روزها برنامه ششم درحال تصویب است.
این توصیف اجمالی، خبر از رویدادی مهم‌تر از انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سال 87 می‌دهد، چرا که به یک‌باره قاعده‌ای بیست و چند ساله بدون ادله و استدلال‌های مکفی در حال حذف شدن است. بی‌آن که جایگزینی برای آن وجود داشته باشد و بیم آن می‌رود که بی‌برنامگی فراتر از مرحله طراحی در مرحله اجرا نیز، متوقف شود.

دلار قرار بود 500 تومان شود اما از 4000 تومان هم گذشت!

روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: دلار دیروز (پریروز) با ثبت نرخ سه هزار و 985 تومان، رکوردی دیگر به نام خود ثبت کرد و چهار راه استانبول را در شوک فرو برد؛ شوک افزایش قیمتی که دلیلی برای خود نمی‌دید و فقط افزایش قیمت می‌یافت. به گفته یکی از صرافان بازار آزاد، «زمزمه‌ای برای افزایش قیمت در بازار وجود ندارد اما خریدار در بازار هست و قیمت‌ها هم صعودی است.»
یک صراف می‌گوید: «نرخ سه هزار و 985 تومانی دیروز صبح، بالاترین نرخ بوده و دلیل خاصی هم ندارد. مردم انتظار داشتند که قیمت‌ها کاهش پیدا کند اما نکرد و خرید از سر گرفته شد؛ البته دلال بازی هم در بازار هست و همین امر به روند صعودی قیمت‌ها کمک کرده.»
او ارزش حواله‌های دلاری را در روزهایی که پیش‌بینی‌ها از شکسته شدن رکورد چهار هزار تومانی دلار در آینده نزدیک حکایت می‌کنند، بالای چهار هزار تومان اعلام می‌کند، «اسکناس دلار، این روزها کمتر از چهار هزار تومان ارزش دارد اما حواله آن، حدود چهار هزار و 60 تا چهار هزار و 70 تومان است.»
صعود قیمت دلار به بالای 4 هزار تومان در حالی است که اوایل سال گذشته در جشن و هیجان‌های خیابانی برانگیخته شده از سوی دولتمردان، کاهش قیمت دلار به هزار یا پانصد تومان (یک چهارم یا یک هشتم قیمت فعلی) القا می‌شد.

وطن امروز


دکتر مقدم‌فر درباره نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو:
باید سوریه هم باشد


مشاور فرهنگی- رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام پس از صحنه عملیات، صحنه دیپلماسی است، گفت: غیبت سوری‌ها در نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه در مسکو جای تامل داشت و در صورتی که قرار باشد این مدل ادامه پیدا کند؛ باید سوریه نیز حضور داشته باشد. حمیدرضا مقدم‌فر در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه در مسکو تصریح کرد: مهم‌ترین اقدام پس از صحنه عملیات میدانی، صحنه دیپلماسی است. هوشمندی در دیپلماسی است که می‌تواند سرنوشت را در کشور سوریه و جاهای دیگر تعیین کند. وی با تاکید بر اینکه این اقدام، اقدام خوبی بود، گفت: البته موافق و مخالف‌هایی داشت اما از آنجایی که ترکیه در این گفت‌وگوی سه‌جانبه حضور داشت و خود سوریه حضور نداشت، محل مناقشه بود. غیبت سوری‌ها در این مذاکرات جای تامل داشت و در آینده اگر این مدل دیپلماسی می‌خواهد ادامه پیدا کند باید به نشست چهارجانبه تبدیل شود و نماینده دولت سوریه نیز در آن حضور داشته باشد. مقدم‌فر ادامه داد: اگر این دیپلماسی بتواند در جبهه‌ای که عربستان، قطر، امارات، ترکیه و برخی کشورهای دیگر هستند، شکاف ایجاد کند و ترکیه را از این بخش جدا کند، اقدام مهم و موثری خواهد بود. مشاور فرهنگی- رسانه‌ای فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه باید کاری کرد که آل‌سعود تنها بماند، گفت: آل‌سعود نباید متحدی داشته باشد و باید حتی کشورهای منطقه هم از آن جدا شوند؛ دیپلماسی می‌تواند این موضوع را فراهم کند. مقدم‌فر در این گفت‌وگو همچنین با اشاره به تحولات اخیر حلب اظهار داشت: حلب به عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های سوریه که هم‌مرز با ترکیه و برخی کشورهای منطقه بود، همیشه مورد توجه قرار داشته است. وی افزود: اشغال حلب به عنوان یک نقطه کانونی، پیام‌های خاصی داشت و وقتی هم از دست جریان تکفیری-تروریستی خارج شد پیام‌هایی دارد. این اهمیت از چند جهت است؛ یکی مرز طولانی با کشورهای دیگر و دیگری پهناور بودن این شهر. مقدم‌فر با بیان اینکه حلب هم مثل نقاط مهم عراق مورد توجه بود، گفت: حلب به عنوان آخرین نقطه‌ای که می‌تواند صحنه عملیاتی نبرد میدانی سوریه را رقم بزند مورد توجه بود. پیش‌بینی‌ها این بود که در آنجا به دلیل این اهمیت‌ها، مقاومت طولانی وجود خواهد داشت. مشاور فرهنگی- رسانه‌ای فرمانده کل سپاه تصریح کرد: اما در ظرف مدت کوتاهی آزادسازی حلب صورت گرفت. در ابتدا مذاکراتی صورت گرفت و تصور جریان تکفیری و حامیان آنها این بود که بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانند خارج شوند. وی با اشاره به اینکه در ادامه شروطی برای خروج تروریست‌ها از محاصره تعیین شد، گفت: یکی از این شروط این بود که ابتدا باید مردم عادی که در محاصره هستند آزاد شوند تا بعد راه برای خروج تروریست‌ها باز شود و این اتفاق افتاد؛ به‌رغم اینکه آنها خیلی فشار آوردند. مقدم‌فر ادامه داد: این مساله تحکیم شد که ابتدا باید مردم آزاد شوند و بعد تروریست‌ها بتوانند از این مناطق خارج شوند.

یک روز پس از نشست سه‌جانبه مسکو
معاون ظریف به دیدار اسد رفت


معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در چارچوب سفر‌ی منطقه‌ای دیروز وارد دمشق شد و پس از رایزنی با مقامات سوریه از جمله بشار اسد به بیروت سفر کرد. به گزارش فارس، حسین جابری‌انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در چارچوب سفر منطقه‌ای به 2 کشور لبنان و سوریه، دیروز (چهارشنبه) وارد دمشق شد. جابری‌انصاری در دمشق با بشار اسد رئیس‌جمهور، محمد عماد خمیس نخست‌وزیر، ولید معلم وزیر خارجه و فیصل مقداد قائم‌مقام وزارت خارجه سوریه دیدار و پیرامون آخرین تحولات سوریه و منطقه گفت‌وگو و رایزنی کرد.برگزاری سومین نشست کمیته سیاسی مشترک 2 کشور از جمله برنامه‌های سفر معاون وزیر خارجه کشورمان به سوریه بوده است. جابری‌انصاری که روز سه‌شنبه به همراه وزیر امور خارجه در نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه در مسکو حضور داشت، پس از سوریه به لبنان خواهد رفت و با مسؤولان عالیرتبه این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

آیت‌الله جنتی با اشاره به حمایت اردوغان از تروریست‌ها:
ترکیه حالا طعم خشونت را می‌چشد


دبیر شورای نگهبان با اشاره به پیروزی‌های مقاومت اسلامی در منطقه گفت: دولت‌های مقتدر به فکر بیفتند و برای همیشه جریان‌های تکفیری و تروریستی را ریشه‌کن کنند. به گزارش تسنیم، آیت‌الله احمد جنتی صبح دیروز در جلسه هفتگی اعضای شورای نگهبان، با ابراز تأسف از حمایت برخی دولت‌ها از جریانات تکفیری گفت: متأسفانه ترکیه دروازه ورود تروریست‌ها به منطقه بود و عناصر تکفیری از کشورهای اروپایی و از راه ترکیه به سوریه و عراق وارد می‌شدند. اکنون با بازگشت تروریست‌های تکفیری‌، آتش به جان همان کشورها می‌افتد و آنها هم طعم خشونت را می‌چشند. رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه ابراز امیدواری کرد دولت‌های مقتدر به فکر بیفتند و برای همیشه جریان‌های تکفیری و تروریستی را ریشه‌کن کنند. آیت‌الله جنتی با اشاره به پیروزی‌های مقاومت اسلامی در منطقه گفت: آزادی غیرمنتظره «حلب» خبر خوشحال‌کننده‌ای بود که به کمک رزمندگان اسلام در کشورهای مختلف منطقه انجام گرفت. امیدواریم بزودی «موصل» هم آزاد و شر داعشی‌ها و تکفیری‌ها از منطقه جمع شود.

عارف: مشکل فعلی کشور ضعف مدیریتی است

رئیس فراکسیون امید مجلس گفت: مشکل کنونی کشور پول نیست، بلکه ضعف مدیریت و بروکراسی اداری است. به گزارش فارس،‌ محمدرضا عارف دیروز چهارشنبه در بدو ورود به کرمان در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در این استان، با اشاره به اینکه وضع کرمان خوب شده، عنوان کرد: در استان‌های کرمان، یزد و سمنان مردم همکاری خوبی با استانداران و دولت دارند و بخشی از توسعه کرمان با همکاری مردم اتفاق افتاده است. وی درباره بحث کمبود اعتبارات بیان کرد: مشکل کنونی کشور پول نیست، بلکه ضعف مدیریت و بروکراسی اداری است.

امیدواریم با روش‌های سیاسی صلح در قره‌باغ حاصل شود

حسن روحانی می‌گوید امیدوار است با روش‌های سیاسی و از طریق مذاکره صلحی پایدار در منطقه قره‌باغ ایجاد شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ارمنستانی خود خاطرنشان کرد: درباره مسائل و امنیت منطقه گفت‌وگوهایی با رئیس‌جمهور ارمنستان داشتیم. ارمنستان و آذربایجان 2 کشور دوست و همسایه ما هستند و آرزومندیم در منطقه قره‌باغ از طریق مذاکره و روش‌های سیاسی شاهد صلحی پایدار باشیم که این صلح پایدار به نفع همه کشورهای منطقه خواهد بود. بی‌تردید برای دست یافتن به صلح، راه‌حل نظامی وجود ندارد و باید از راه‌ مذاکره در چارچوب مقررات بین‌المللی شاهد امنیت و ثبات در این منطقه باشیم. رئیس‌جمهور گفت: موضوع تروریسم نیز به عنوان یک موضوع حائز اهمیت برای 2 کشور مورد بحث قرار گرفت. خوشبختانه دو کشور امروز دارای امنیت کافی و کامل هستند اما در عین حال باید در موضوع تروریسم با همکاری همه کشورها تلاش کنیم در کل منطقه ما موضوع تروریسم به حل‌وفصل نهایی برسد.

«جهان‌نیوز» رفع توقیف شد

سایت خبری - تحلیلی «جهان‌نیوز» که نزدیک به ۶ ماه قبل با شکایت دولت و رأی هیأت نظارت بر مطبوعات توقیف شده بود دیروز با حکم قاضی پرونده رفع توقیف شد. هیأت نظارت بر مطبوعات سایت خبری «جهان‌نیوز» را 26 خرداد 95 براساس بند 11 ماده 6 و مستند به تبصره ذیل ماده 12 قانون مطبوعات و با استناد به مفادی از قانون مطبوعات که پخش شایعات و مطالب خلاف واقع یا تحریف مطالب دیگران را ممنوع کرده است، با شکایت دولت توقیف کرده بود که دیروز با حکم قاضی پرونده رفع توقیف شد. مدیرمسؤول این سایت خبری پرویز
سروری است.

ایران

سفر قریب‌الوقوع یک مسئول عالیرتبه مصری به ایران

در پاسخ به سفر مسئولان عربستانی و قطری به اتیوپی، احتمال سفر قریب‌الوقوع یک مسئول عالی‌رتبه مصری به ایران وجود دارد. پس از تیره شدن روابط مصر و اتیوپی، برخی مسئولان عالیرتبه عربستانی و محمدبن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر به اتیوپی سفر کردند که در پی این اقدام عربستان و قطر، یک وزیر مصری بزودی به تهران سفر خواهد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری «مانشیت»، این مسئول ممکن است وزیر اقتصاد یا سامح شکری، وزیر خارجه مصر باشد. بر اساس این گزارش، دخالت‌های امارات باعث شد طارق الملا، وزیر نفت مصر چندی پیش در آخرین لحظه از سفر به تهران منصرف شود. 

تحلیل «آتلانتیک» از انتخابات ریاست جمهوری 96


یک نشریه امریکایی در گزارشی نوشته است که انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت سال آینده ایران، یکی از 10 انتخابات مهم جهان در سال آینده میلادی است. به گزارش فارس، «آتلانتیک» با اشاره به پیروزی حسن روحانی در انتخابات 92 نوشته است: «او که منتقد سیاست‌های جنجالی و مبارزه‌طلبانه محمود احمدی‌نژاد، سلف خود بود، به بهبود و تقویت پیوندها با غرب،‌ احیای اقتصاد ایران و اجرای یک منشور حقوق مدنی متعهد شد. او بزودی متوجه شد که حکومتداری سخت‌تر از کارزار انتخاباتی است.» آتلانتیک با ترسیم ادعایی فضای سیاسی ایران به  «تندرو» و «میانه‌رو» نوشته است: «از شانس روحانی، گروه تندرو در ایران هنوز بر سر یک گزینه محبوب به توافق نرسیده‌ است. در حال حاضر باید گفت که انتظار می‌رود روحانی برای بار دوم پیروز شود.»  

  مهدی ‌هاشمی از شکایت خود علیه رسایی گذشت کرد

مهدی ‌هاشمی از شکایت خود علیه حمید رسایی مدیرمسئول نشریه «9 دی» صرفنظر کرد. به گزارش تسنیم، سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع مهدی‌ هاشمی گفت: روز سه‌شنبه  جلسه رسیدگی به شکایت مهدی‌ هاشمی از حمید رسایی در دادگاه ویژه روحانیت بود که موکل با توصیه رئیس دادگاه و اعضای هیأت منصفه، از شکایت خود گذشت کرد. به گفته وی، پرونده شکایت مهدی‌ هاشمی از رسایی به اتهام توهین، افترا و نشر اکاذیب تشکیل شده بود. علیزاده طباطبایی همچنین گفت که  مهدی‌ هاشمی از زندان مرخصی گرفته و فکر می‌کنم مرخصی وی تا آخر هفته ادامه داشته باشد.

خوانندگانی که روزانه 3 بار به  «کیهان» زنگ می‌زنند!

روزنامه کیهان در ستونی که گویا تماس‌های تلفنی مخاطبانش را منتشر می‌کند، در شماره دیروز خود، همه موارد را به حمله به دولت اختصاص داد. نکته جالب، شماره‌های تکراری تماس گیرندگان است! روزنامه کیهان در ستون خوانندگان خود به انعکاس دیدگاه‌های مردمی درباره سوژه‌های مختلف می‌پردازد. به گزارش انتخاب، در شماره روز گذشته این روزنامه عمده پیام‌های مردمی همچون خط مشی کیهان علیه سیاست‌ها و مواضع دولت بود. نکته قابل تأمل اما تکراری بودن شماره‌های تماس گیرندگان است. به نحوی که گویا یک نفر در یک روز 3 بار و یک نفر دیگر هم دو بار به این روزنامه زنگ زده و مواضعی علیه دولت بیان کرده است. فردی با شماره «7977---0912» 3 بار و فردی با شماره «3783---041» دوبار در یک روز به کیهان زنگ زده و مطالبی علیه دولت بیان کرده‌اند.

جمهوری اسلامی

حاجی: دولت امکانات اجرای منشور حقوق شهروندی را دارد

یک فعال اصلاح طلب گفت:برخلاف سخنان منتقدان منشور حقوق شهروندی، اجرا یا اجرانشدن این منشور تا حد زیادی در اختیار دولت است و قوه مجریه می‌تواند با همین امکانات موجود آن را عملی کند.مرتضی حاجی در گفت و گو با ایرنا افزود: منشور حقوق شهروندی که از سوی رئیس جمهوری رونمایی شد در واقع شرحی بر برخی از اصول قانون اساسی است که تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است.وی تصریح کرد: شاهدیم که گاهی عملکردها در دستگاه‌های مختلف کشور به گونه‌ای است که انگار فراموش شده که در قانون اساسی برای مردم حقوقی تصویب شده که باید محترم شمرده شده و اجرا شود.عضو بنیاد باران تصریح کرد: فرمان 8 ماده‌ای حضرت امام خمینی(ره) که سال‌ها پیش صادر شد نیز به نوعی منشور حقوق مردم بود و همین‌طور متن تقریبا مشابهی که بعدها از سوی رهبری، ابلاغ شد. یعنی صدور چنین دستوراتی سابقه داشته است.حاجی یادآور شد: اما مهم‌تر از انتشار این منشور، تقید و تعهد مجریان به رعایت قانون اساسی است. یعنی ضاطبین اجرایی و قضایی اید این موضوع را درک کنند که انتقاد و اظهار نظر افراد در موضوعات مختلف، یک حق است و نباید از آن تفسیر امنیتی داشت و آن را سیاه نمایی و تخریب دانست.وی افزود: اگر چنین تقیدی در بین ضابطین اجرایی ایجاد نشود منشور حقوق شهروندی صرفا در حد یک «متن زیبا» می‌ماند که باید گوشه کتابخانه‌ها خاک بخورد.حاجی اجرا یا اجرا نشدن این منشور را تا حد قابل توجهی در دایره اختیارات دولت دانست و گفت: بخش عظیمی از بدنه حاکمیت را قوه مجریه تشکیل می‌دهد. اگر قوه مجریه این منشور را رعایت کند و به آن پایبند باشد و اجازه ندهد این منشور هم به سرنوشت تصمیمات مشابهی که - در گذشته گرفته ولی اجرا نشد- دچار شود؛

قائم مقام دبیر کل حزب همبستگی:
روحانی توانست به شعارهای اصلاح طلبانه‌اش عمل کند


قائم مقام دبیر کل حزب همبستگی، حسن روحانی را قوی‌ترین گزینه جریان اصلاح طلب برای انتخابات سال آینده دانست و گفت: رئیس دولت یازدهم تاکنون بسیار خوب عمل کرده و حتی فراتر از انتظار، مطالبات مردم و جریان اصلاح طلبی را مورد توجه قرار داده است و توانست به شعارهای اصلاح طلبانه‌اش عمل کند.به گزارش حزب همبستگی ایران اسلامی، محمد سالاری در نشست هفتگی حزب همبستگی ایران اسلامی که با حضور سید عبدالواحد موسوی لاری نایب رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان برگزار شد، افزود: این حزب اولین تشکل مولود جریان اصلاحات و برخاسته از مجلس بود که با چرخش نخبگان شکل گرفت.وی به انتخابات سال 92 و پیروزی روحانی اشاره و تصریح کرد: در سال 92 با وجود رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نهایت با اجماعی که در میان اصلاح طلبان اتفاق افتاد انسجام و همبستگی خوبی در سطح توده‌ها، نخبگان و دانشگاه‌ها ایجاد و روحانی پیروز شد.قائم مقام دبیر کل حزب همبستگی ادامه داد: مدل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در انسجام بخشی به نیروهای اصلاح طلب نقش عمده‌ای ایفا کرد که‌ این امر برگ زرینی در کارنامه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بود و بنده به عنوان عضوی از این تشکل شهادت می‌دهم که آقای موسوی لاری نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد این انسجام داشت.سالاری با یادآوری نتایج انتخابات سال 92 و 94 و پیروزی جریان اصلاح طلبی خاطرنشان کرد:‌ مدل عالی و تاثیر گذار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نقش قاطعی در پیروزی این جریان در انتخابات سال 92 و 94 داشت و بی‌شک با بهره گیری از این الگو می‌توان راه پیروزی در انتخابات آینده را نیز هموار کرد.وی با بیان این که نفس تشکیل حزب، کار گروهی و بستر سازی برای چرخش صحیح قدرت است، اظهارداشت:‌ بی‌شک در این تفکر منافع فردی جایگاهی ندارد و منافع ملی و گروهی ارجحیت دارد.قائم مقام دبیرکل حزب همبستگی همچنین گفت: احزاب اصلاح طلب از آزمون کار حزبی سربلند بیرون آمده‌اند و این اواخر و بعد از انتخابات ریاست جمهوری 92 شاهد تجمیع و هم سویی این احزاب در یک جبهه واحد با رویکرد ایجاد وحدت و حفظ منافع بلند مدت ملی بودیم.وی با تاکید بر این که مدل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان خوب جواب داد و نتایج آن در کل کشور بی‌نظیر بود، افزود: رویکرد و استراتژی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در لیست کردن اصلاح طلبان و معتدل‌ها موفقیت کم نظیری را رقم زد که منجر به مبهوت شدن جریان رقیب شد.این فعال سیاسی اصلاح طلب ابراز امیدواری کرد در انتخابات پیش رو نیز با ساز و کار شورای عالی سیاستگذاری و با اخذ نظر اعضا و استان‌ها این مدل اجماع بتواند بار دیگر موفقیت بزرگ اصلاح طلبان را رقم بزند.

موسوی لاری:احزاب و تشکل‌های مدنی نمادهای قوی جمهوریت نظام هستند

نایب رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با بیان این که احزاب و تشکل‌های مدنی نمادهای قوی جمهوریت نظام هستند، اظهارامیدواری کرد جلسات حزبی زمینه و چراغ راه آینده کشور باشد و کادر سازی به عنوان اولویت اساسی احزاب مورد توجه واقع شود.به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام سید عبدالواحد موسوی لاری در جلسه هفتگی حزب همبستگی ایران اسلامی که با حضور اعضای کمیته‌ها و شاخه‌های حزب و جمعی از فعالان سیاسی برگزار شد با تاکید بر اهمیت بعد جمهوریت نظام گفت:‌ امام راحل جمهوری را مبتنی بر مردمی بودن و حتی اصول مختلف قانون اساسی کشور را هم اتکا به آرای مردمی، پایه و اساس جمهوریت نظام می‌دانست.عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، نهادهای مدنی را واسط میان توده مردم و قاعده و راس هرم قدرت دانست و یادآور شد: از طریق این فرآیند و تکیه به احزاب، خواست‌های مردم به مدیران و مسئولان کشور منتقل می‌شود و با توجه به این که در جمهوری اسلامی نظام حزبی به رسمیت شناخته شده احزاب باید نیروهایی قوی را برای تصمیم سازی‌ها و پذیرش مسئولیت در آینده تربیت کنند و با به استخدام در آوردن عنصر قدرت مطالبات مردم را بر آورده کنند.موسوی لاری کلمه «جمهوری» که با پسوند اسلامی در نظام شناخته می‌شود را یکی از عالی‌ترین نمونه‌های اتکا به رای مستقیم مردم دانست و تصریح کرد: در این راستا حضور احزاب و تشکل‌های مدنی قوی یکی از نمادهای نظام جمهوری است.وی به موانع موجود بر سر راه فعالیت احزاب اشاره کرد و گفت: احزاب باید این موانع را از سر راه بردارند و با تلاش بیشتر زیر چتر قانون اساسی، ضمن مطالبه حقوق و تکالیف خود به حقوق و تکالیف دیگر جریان‌ها نیز احترام بگذارند و به عنوان تشکل‌های سیاسی پیگیر حق و تکلیف به صورت توامان باشند.نایب رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با تاکید بر این که جلسات حزبی نباید صرفا به مقوله انتخابات پیوند بخورد، یادآور شد: مهم‌ترین وظیفه احزاب در یک نظام دموکراتیک تربیت افراد توانمند و کادرسازی برای آینده است، در جلسات حزبی باید توجه ویژه‌ای به مقوله کادرسازی داشت و در این فرآیند البته باید مسائل کشور و نیازهای جامعه را هم رصد کرد تا بهترین و توانمند‌ترین افراد در احزاب تربیت شوند.موسوی لاری ناهنجاری‌های اجتماعی روز افزون کشور را ناشی از بی‌توجهی به موضوع حق و تکلیف عنوان کرد و افزود:‌ هنر احزاب پیگیری این مسائل و طراحی ادبیات و نحوه مواجهه مردم با عنصر حق و تکلیف است.

دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش:
اگر یارانه به احزاب با معیارهای شفاف پرداخت شود شائبه وابستگی به دولت ایجاد نمی‌کند


دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش (ایران) گفت: اگر یارانه حمایتی دولت از طریق خانه احزاب و با معیارهای شفاف و مشخص به احزاب پرداخت شود دیگر شائبه و شبهه وابستگی به نهاد دولتی ایجاد نخواهد شد.فاطعه راکعی در گفت و گو با ایرنا، در خصوص موضوع پرداخت یارانه حمایتی به احزاب با بیان این مطب، افزود: دولت‌ها موظفند از تشکلها و سازمان‌های مردم نهاد اجتماعی و سیاسی تا زمانی که توانمند شده و خودگردان بشوند و پا بگیرند حمایت کند و این حمایت‌ها برای پیشرفت این نهادها و همچنین توسعه کشور لازم است.دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش (ایران) با اشاره به حمایت از فعالیت تشکلهای سیاسی و اجتماعی در دوره اصلاحات گفت: متاسفانه این روند در دوره دولت‌های نهم و دهم متوقف شد و دولتمردان در سطوح بالای مسئولیت با مخالفت با نقش و فعالیت‌های حزبی باعث تضعیف و تعطیلی سایت‌ها و دفاتر احزاب در کشور شدند.راکعی خاطر نشان کرد: اکنون که در سایه فعالیت‌های نخبگان سیاسی در ائتلاف بزرگ اصلاح طلبان و اعتدال گرایان، دولت تدبیر و امید روی کار آمده است، انتظار می‌رود با احیای یارانه احزاب و پرداخت آن به تشکل‌های سیاسی، خسارت‌های مادی و معنوی گذشته جبران شود.وی معتقداست احزاب نیز مانند سایر تشکلهای فرهنگی و اجتماعی نهادهای برآمده از مردم هستند، با این تفاوت که آنها در حوزه سیاسی فعالیت می‌کنند.دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در خصوص امکان ایجاد وابستگی احزاب و تشکلهای سیاسی به دولت در صورت دریافت یارانه‌های دولتی گفت: اگر یارانه حمایتی دولت از طریق خانه احزاب و با معیارهای شفاف و مکانیزم مشخص به احزاب پرداخت شود دیگر شائبه و شبهه وابستگی به نهاد دولتی ایجاد نخواهد شد.راکعی این دیدگاه که پرداخت یارانه دولتی به احزاب، به نوعی آنها را به دولت و حکومت وابسته می‌کند یا حداقل، باعث تاثیر و نفوذ نهادهای دولتی در تشکل‌های سیاسی خواهد شد را نادرست خواند و افزود: دولت باید در راستای حمایت از ملت، به سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های سیاسی و اجتماعی یارانه پرداخت کند. این حمایت‌ها به هیچ وجه صدقه‌ای نیست که بخواهد احزاب را به نهاد دولت وابسته کند.وی تاکید کرد: وزارت کشور به عنوان نهاد سیاسی و متولی امور سیاسی کشور و فعالیت احزاب، می‌بایست مانند سایر نهادها و وزارتخانه‌های دولتی فرهنگی و اجتماعی که از فعالان این حوزه‌ها به روش‌های مختلف حمایت می‌کنند، از تشکل‌های سیاسی کشور حمایت لازم را به عمل آورد.این فعال سیاسی با اشاره به قطع کمک‌های دولتی به احزاب در دوران پس از اصلاحات، حمایت از احزاب را وظیفه دولت‌ها دانست و بیان کرد: در کشورهای پیشرفته دولت‌ها نقش ستادی ایفا می‌کنند و به سمتی حرکت کرده‌اند که کارهای اصلی در جامعه در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و حتی سیاسی به خود مردم و نخبگان آنها در قالب تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی(احزاب) واگذار می‌شود.

شرق

واکنش به احتمال حمایت جامعه روحانیت مبارز از محمدرضا عارف


ایلنا: حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، گفت: هیچ‌گونه مصوبه‌ای در جلسه شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز به تصویب نرسید. سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه برخی اعضای جامعه روحانیت از حمایت از عارف در انتخابات سخن می‌گویند، عنوان کرد: تاکنون چنین مسئله‌ای در جلسات مطرح نشده است. احمد سالک عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگویی که با خبرآنلاین داشت، با بیان اینکه جامعه روحانیت چترش را متناسب با چتر ولایت باز می‌کند، گفته بود ممکن است آقای عارف و خیلی‌های دیگر هم زیر این چتر بیایند.

اعلام گذشت مهدی هاشمی از حمید رسایی

ایسنا: وکیل ‌مدافع مهدی هاشمی گفت: روز سه‌شنبه برای رسیدگی به پرونده شکایت موکلم نسبت به حمید رسایی به دادگاه ویژه روحانیت مراجعه کردیم که بنا بر توصیه رئيس دادگاه و هیأت منصفه به صلح و سازش، مهدی هاشمی نیز اعلام گذشت کرد. محمود علیزاده‌‌طباطبایی در رابطه با شکایت مهدی هاشمی از رسایی، افزود: این پرونده با عناوین اتهامی توهین، افترا و نشر اکاذیب در دادگاه ویژه روحانیت تشکیل شده بود.

صفارهرندي: بازرگان معارض انقلاب بود


ايسنا: محمدحسین صفارهرندی، وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد، گفت: در اوایل انقلاب برخی افراد با عنوان اصلاحگری و با ساده‌انگاشتن مسائل راه را برای ورود محافظه‌کاران هموار کردند و همین موضوع عامل ورود برخی افراد ناشایست به قدرت شد. در اوایل انقلاب برخی افراد با عنوان اصلاحگری و با ساده‌انگاشتن مسائل راه را برای ورود محافظه‌کاران هموار کردند و همین موضوع عامل ورود برخی افراد ناشایست به قدرت شد. وزیر فرهنگ و ارشاد دولت نهم با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران از همان ابتدا معارضینی داشت که آن را حرکتی احساسی دانسته و با آن همراهی نکردند، تصریح کرد: مهندس بازرگان از جمله این افراد بود و به همین دلیل دوام زیادی نداشت.

خشنودی آیت‌الله جنتی از  رونق صله رحم در شب یلدا


ایسنا: آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، با اشاره به حوادث تروریستی اخیر ترکیه و آلمان و پیش از آن حوادث مشابه در فرانسه گفت: بسیاری از تکفیری‌ها و داعشی‌ها، دست‌پرورده همین کشورها هستند و اکنون این کشورها، خود نیز طعم ترور را می‌چشند. او در جلسه هفتگی اعضای شورای نگهبان، با ابراز خشنودی از رونق صله رحم در شب یلدا گفت: بسیاری از مردم، در گردهمایی‌ها و مراسم سه‌شنبه‌شب محیط گرم و صمیمانه‌ای در خانواده‌ها داشتند که جای خوشحالی دارد.

استقبال حزب اتحاد ملت از رونمایی منشور حقوق شهروندی


ایسنا: دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت با استقبال از رونمایی منشور حقوق شهروندی آن را گامی مؤثر در جهت آگاهی‌بخشی به مردم ارزیابی کرد. این حزب با انتشار متنی اعلام کرد: در جمع‌بندی مباحث این نکته مورد توجه قرار گرفت که اگرچه رئیس‌جمهور ابزار کافی را برای وادارکردن دستگاه‌های خارج از حوزه دولت، به‌خصوص قوه قضائیه برای رعایت حقوق شهروندان در اختیار ندارد، اما چنانچه در حوزه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه خود آشنایی با این حقوق را ترویج و بر رعایت آن تأکید کند، خود گامی بزرگ است. اعضای دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت در ادامه این بحث، ضرورت طراحی و پی‌ریزی سازوکاری برای گزارش‌دهی شهروندان از نقض حقوقشان در دستگاه‌های تابع دولت به رئیس‌جمهور و پیگیری آن گزارش‌ها تا تأمین حقوق تضییع‌شده را مورد تأکید قرار دادند.

موسوی‌لاری: با اعدام زنجانی چه مشکلی حل می‌شود؟


ایسنا: عبدالواحد موسوی‌لاری در نشست هفتگی حزب همبستگی با اشاره به مسائل روز کشور از جمله موضوع اختلاس‌ها و سوءاستفاده‌های مالی گفت: مثلا در قضیه بابک زنجانی باید توجه داشت که با اعدام این فرد چه مشکلی حل می‌شود؟ مردم انتظار دارند پول‌ها به بیت‌المال برگردد. اینها نکاتی است که احزاب باید به آن توجه داشته باشند و آنها را مورد بحث قرار دهند. موسوی‌لاری با تأکید بر اینکه جلسات حزبی نباید صرفا به مقوله انتخابات پیوند بخورد، گفت: مهم‌ترین وظیفه احزاب در یک نظام دموکراتیک تربیت افراد توانمند و کادرسازی برای آینده است. در جلسات حزبی باید توجه ویژه‌ای به مقوله کادرسازی داشت و در این فرایند البته باید مسائل کشور و نیازهای جامعه را هم رصد کرد تا بهترین و توانمندترین افراد در احزاب تربیت شوند.

آرمان

مسلمان آزاده ایرانی عامل همدلی در جامعه باشد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همدلی و وحدت را مهم‌ترین عامل همزیستی اجتماعی عنوان کرد و گفت که یک انسان مسلمان آزاده ایرانی باید عامل همدلی در جامعه باشد. غلامرضا تاجگردون اظهار کرد: همه ما مجموعه‌ای از غم، شادی، زشتی و زیبایی هستیم و مهم این است که بتوانیم بهره لازم را از همه اینها ببریم. یک انسان معتدل کسی است که با رعایت شئونات فرهنگی جامعه از تمامی زمینه‌هایی که خدا برای او خلق کرده استفاه کند. تاجگردون تصریح کرد: ما باید با یکدیگر در جنگ، راهپیمایی، محرم و مراسم شادی و جشن همدل و همراه باشیم. در چنین شرایطی است که می‌توانیم با یکدیگر خوب زندگی کنیم و تک تک ما می‌توانیم بهانه‌ای برای وحدت و همدلی باشیم. نماینده مردم گچساران در مجلس در پایان تصریح کرد: یک انسان مسلمان آزاده ایرانی کسی است که سعی کند عامل همدلی و وحدت در جامعه باشد و نه عامل جدایی.

صدور اطلاعیه سفارت ایران در ترکیه

سفارت کشورمان در ترکیه در اطلاعیه‌ای از ارائه خدمات به هموطنان در روزهای پنجشنبه و جمعه به شکل محدود خبر داد. سفارت کشورمان در ترکیه اعلام کرد: به منظور مساعدت در انجام امور اداری هموطنان گرامی، ارائه خدمات کنسولی در سرکنسولگری‌های ایران در استانبول، ترابوزان، ارزروم و بخش کنسولی سفارت در آنکارا در روزهای پنجشنبه و جمعه به صورت محدود و از ساعت ۱۰ لغایت ۱۲ ظهر انجام خواهد شد. از هموطنان گرامی درخواست داریم از مراجعه به این اماکن غیر از ایام و ساعت‌های قید شده، خودداری کنند.

تمهیداتی برای تسویه بدهی‌های دولت

‌مجلس در بررسی لایحه برنامه ششم توسعه طی مصوبه‌ای راهکارهایی را برای پرداخت بدهی‌های دولت به اشخاص حقیقی وحقوقی تعیین کرد که انتشار اوراق بهادار با کسب رضایت طلبکاران نمونه ای از آن است. نمایندگان مجلس ماده ۱۱ لایحه برنامه ششم توسعه را با ۱۳۸ رای موافق ، ۸رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر به تصویب رساندند. بر اساس این مصوبه دولت مجاز است به‌منظور گسترش و تعمیق نظام جامع تأمین مالی و ابزارهای آن (بازار پول، بازار سرمایه و بیمه‌ها) اقدام کند.در واقع با توجه به بند یک این ماده دولت مجاز می‌شود معادل کل بدهی‌های خود را به اشخاص حقیقی و حقوقی که تا پایان سال ۱۳۹۵ قطعی شده یا می‌شود به ترتیب اولویت‌هایی که به پیشنهاد سازمان مشخص می‌شود، تا پایان برنامه از طریق انتشار اوراق بهادار با کسب رضایت طلبکاران تسویه کند.

حامیان داعش طعمه داعش شدند

دبیر شورای نگهبان با اشاره به حوادث تروریستی اخیر ترکیه و آلمان و پیش از آن حوادث مشابه در فرانسه گفت: بسیاری از تکفیری ها و داعشی ها، دست پرورده همین کشورها هستند و اکنون این کشورها، خود نیز طعم ترور را می‌چشند. آیت‌ا...‌جنتی با ابراز تاسف از حمایت برخی دولت‌ها از جریانات تکفیری، گفت: متاسفانه ترکیه دروازه ورود تروریست‌ها به منطقه بود و عناصر تکفیری از کشورهای اروپایی و از راه ترکیه به سوریه و عراق وارد می‌شدند. اکنون با بازگشت تروریست‌های تکفیری‌ها، آتش به جان همان کشورها می‌افتد و آنها هم طعم خشونت را می‌چشند.

واکنش آمریکا به سفر سردار سلیمانی به سوریه

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دوشنبه‌ شب در کنفرانسی مطبوعاتی، مدعی شد که سفر سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران به سوریه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. «جان کربی» در اشاره به سفرهای متعدد سردار سلیمانی به سوریه و تصاویری که از وی در جریان این سفرها در پایگاه‌های اینترنتی منتشر شده است، اعلام کرد، ما نگرانی‌های خود در این‌باره را با شرکای‌مان در شورای امنیت مطرح خواهیم کرد.

آمانو باز هم مدیرکل می‌شود

بنا به گفته چند دیپلمات آگاه، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای یک دور دیگر نیز ریاستش بر این سازمان را ادامه خواهد داد زیرا اصلی ترین رقیب او تصمیم گرفته برای این پست کاندیدا نشود. یوکیا آمانو ۶۹ ساله یک دیپلمات کهنه کار ژاپنی است که از سال ۲۰۰۹ تا کنون رهبری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر عهده داشته است. او پیش از این در ماه سپتامبر اعلام کرده بود که تمایل به تداوم کار در این سمت را دارد و در این راستا به اهمیت تداوم نظارت بر توافق هسته‌ای ایران با قدرتهای جهانی و مسائل دیگر اشاره کرده بود. یک دیپلمات غربی که نامش را فاش نساخت گفت: هیچ کاندیدای دیگری برای رقابت با آمانو به منظور تصدی مدیر کلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود نخواهد داشت. وی همچنین تاکید کرد: آمانو از حمایت قاطعی برای تداوم کارش برخوردار است و دور بعدی مدیرکلی او نیز قطعی خواهد بود.

سفره انتقاد ابتکار از صداوسیما گشوده شد

نقش تخریبی۲۰:۳۰ علیه سازمان محیط زیست

عملکرد صداوسیما در حوزه‌های مختلف سبب نارضایتی‌هایی شده است. دیروز رئیس سارمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از رویکرد کلی صدا و سیما نسبت به دولت یازدهم، از جمله مجموعه تحت مدیریتش، خواستار «کنارگذاشتن برخوردهای جناحی» شد. معصومه ابتکار با اشاره به اینکه در رسانه ملی زحمات زیادی کشیده می‌شود که قربانی برخوردهای جناحی بخش‌هایی مثل معاونت خبر هستند، گفت: مثلا در حوزه محیط زیست فعالیت‌هایی صورت گرفته که نباید نادیده گرفته شود. وی افزود: بخش‌های زیادی از اخبار فعالیت‌های ما در اخبار صدا و سیما به طور گزینشی حذف می‌شود؛ در حالی‌که دانستن حق مردم است و بارها از بخش‌های خبری دعوت کرده‌ایم؛ ولی به جای بازتاب اصل موضوع و خبر، به حاشیه آن پرداخته‌اند و از انتشار اصل خبر اجتناب کرده‌اند. علاوه بر این برخی برنامه ها مثل بخش خبری ۲۰:۳۰ نقش تخریبی علیه اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست داشته‌اند. وی همچنین با اشاره به اینکه این بخش‌ها گاه موضوع را طوری منعکس کرده‌اند که با واقعیت هیچ سازگاری نداشته است، گفت: مثلا بخشی از حرف‌هایم را تقطیع کرده و پخش می‌کنند که یک بار به خاطر این کار، یک بلوای قومیتی در شرف وقوع بود. ماجرا از این قرار بود که در همایش حقوق محیط زیست ایران سخنرانی داشتم. بخش خبری صدا و سیما جمله‌ای را به طور بریده از من پخش کرد. یعنی جایی که گفتم تالاب جازموریان بین سیستان و بلوچستان و کرمان قرار دارد، کلمه بلوچستان را از جمله ام بریده و این‌طور مطرح شد که خانم ابتکار به قوم بلوچ توهین کرده است و البته موضوع را سریعا پی‌گیری و اصلاح کردیم.


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات